چندی پیش آقای دکتر غلامحسین دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران طی برنامه ای در شبکه چهارم سیما با مجری گری دکتر منصوری لاریجانی اظهاراتی در باره سماع و رقص عارفانه مطرح نموده است که بر اساس استفتایی که از مراجع عظام تقلید در باره این اظهارات شده همگی بر غیر شرعی و باطل بودن این اظهارات تاکید کرده اند.

مشرق--- ابتدا متن اظهارات دکتر دینانی و سپس فتاوی مراجع عظام را ملاحظه می کنید:

دینانی: عرض کنم که خب این نسبت هایی که میدن ـ که شما فرمودید ـ هر کسی به اندازه فهم خودش حرف میزنه. یعنی چون در همون مرتبه هستند از رقص فقط الواطی می فهمند و رقاصی می فهمند و هرزه درائی! کسی که رقص رو هرزه درائی میدونه فکر می کنه که رقص مولانا هم هرزه درائیه. این دیگه بیشتر از این هم نمی تونه بفهمه! بیچاره خب چیکار بکنه. این مرتبه فهمش همینه. اون خودش همینه فکر می کنه هر کسی که از رقص صحبت کرد هم در همین حد رقص اوست!
اما من قبل از اینکه وارد بیان و توضیح این مطلب بشم یک حکایتی نقل کنم که البته این واقعیته. سعدالدین حمویه که یکی از عرفای بزرگه. خیلی عارف بزرگیه. در یه جلسه ای نشسته بود که عرفا بودن. اون جلسه سماع بود. شعری خونده شد و حالی دست داد به عرفا و عرفا به رقص درآمدند به حرکت درآمدند. سعدالدین حمویه همچنان آرام نشسته بود در بحر تفکر هیچ تکون نمی خورد.
یه کسی از اونا که در حال رقص بود گفت که مولانا ! جلسه سماعه رقصه… تو رو ساکت می بینم! سعدالدین حمویه این آیه رو قرائت کرد- فرمود : «و تری الجبال تحسبها جامده و هی تمرّ مرّالسحاب»
شما این کوهها رو می بینی که ساکته سالها صامت و ساکت موندن . این کوه رو ما می بینیم هزاران ساله سر جاش تکونم نمی خوره صدا هم نمی کنه. اما در باطن امر و در واقع و نفس الامر این کوه مانند ابر در حرکته. «تمرّ مرّالسحاب….» یعنی مانند ابرها در حرکته. کوهها در حرکتن. ابر هم حرکت می کنه…ابر همیشه در حرکته رقصه. و اون جمله ای که شما فرمودید از خواجه که حکیمه خدا رحمتش کنه حکیم متالهه…
رقص نوعی حرکته …منتهاش حرکتی است که یک مبنایی تکونش می ده. یه محرکی داره"
مجری : احسنت!
دینانی: رقص بی خودی که نمی آد که! اصلا رقص بی خودی نمی شه یه محرک می خواد…اگه بی خودی باشه اون حرفه است، اون تکنیکه این همین هرزه درائیه . یه رقاص حرفه ای که یه رقص واقعی نمی کنه. اون حرفشه… تکنیکه. اما اون کسی که به رقص می آد یه محرکی از درون داره…محرک از درون. رقص نوعی حرکته ولی حرکت ویژه! نه هر حرکتی رقصه. حرکت ویژه رقصه.
حرکتی است که از نقص به کمال میره. اگه ما رقص رو اینطور معنی کنیم که از نقص به کمال رفتنه ، نه تنها عارف در رقص می آد ، نه تنها انسان در رقص می آد ، هستی در رقصه.
مجری : احسنت!
دینانی: برای اینکه هستی همواره علی الاتصال و علی الدوام از نقص به کمال می ره. از قوه به فعلیت. از مرحله قوه به فعلیت.
مجری : رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست!
دینانی: یعنی از نقص به کمال رفتن. کسی که مونده عرض کردم همون بحث اولی…کسی که به یه چیزی خرسند و قانعه همتش کمه دیگه. یه چیزی بهش رسیده حالا اینو سخت نگه می داره و به همینجا هم قانعه. این حرکت حبّی نداره، حرکت کمالی نداره. یعنی به بالاتر نمی خواد برسه. اصلا خواستن نداره. نمی خواد .. همینو می خواد.
اما کسی که هل من مزید می گه برا کمال و هر لحظه بالا و بالا و بالاتر می خواد بره از نقص به کمال بره ، این در واقع در یه رقصه! حالا شجر در رقصه، حجر در رقصه، دریا در رقصه، کوه در رقصه. همین کوه هم حرکت جوهری داره، حرکت حبّی داره در رقصه…عالم در رقصه.
منتها رقص عارف باز با رقص جماد و نبات و حیوان یه تفاوتی داره. اونا هم از نقص به کمال می رن. ولی از نقص به کمال رفتن عارف یک حرکت دیگری می خواد. چون عارف یه حرکت فیزیکی داره در بدنش. بدنش هم مانند سایر موجودات در حرکته.چون بدنم که آرام نیست بدنم از نقص به کمال می ره. وحتی وقتی پیر می شه رو به نزول می ره اونم یه نوع کمالی دیگه است. یعنی اون نزول رو برای کمالی دیگه آغاز می کنه.
اما عارف غیر از حرکت فیزیکی و بدنی که در کل عالم هست یه حرکت روحی داره ، که روحش در حرکته. اصلا روح ریحه پروازه. این رقص روحانی درونی سرایت می کنه به بدن!
 اون رقص در درونه داره حرکت حبّی در تعالی فکریست و عشقی! اما اون روح چنان سیطره بر بدن داره که بدن هم به حرکت درمی آد! یه رقص موزون!
اتفاقا این رقص عارف مطابق همون حرکت درونیشه. یعنی همینطور که قلبش، روحش در حرکته بدنش هم به موازات روحش به حرکت درمی آد. این رقص عارفه! این هرزه درائی نیست که!
مجری : احسنت!

{متن برنامه تلویزیونی فوق را می توانید در این لینک ببینید: http://www.ebnearabi.com/?p=4736}

استفتاء از مراجع درباره سخنان آقای دینانی در شبکه ۴ و پاسخ مراجع

سوال : اخیرا یکی از اساتید دانشگاه برای موجه جلوه دادن سماع (رقص صوفیانه) با استناد به سخنان برخی از صوفیان و استشهاد به آیه شریفه (و تری الجبال تحسبها جامده و هی تمرّ مرّالسحاب) گفته که همه کوهها و ابرها و عالم در رقص و سماع اند . وی همچنین با بیان اینکه سماع حرکانی موزون ، ناشی از رقص و تلاطم روح است ، سماع را تایید کرده و به دفاع از آن پرداخته است. با توجه به رواج روز افزون تصوف و عرفانهای کاذب خواهشمندیم بفرمایید آیا از لحاظ اسلام سماع حکم رقص را دارد؟ و حکم آن چگونه است؟
 
پاسخ مراجع معظم (دام ظلهم) :

مقام معظم رهبری، آیت الله العظمی خامنه ای :
ترویج عقاید باطل صوفیه حرام است. تقرب به خدای متعال با عبادت های جعلی حاصل نمی‌شود و باید از روش اهلبیت (علیهم السلام) پیروی کرد.

آیت الله سیستانی:
موسیقی لهوی حرام است و همینطور غنا که سخن باطل با کیفیت لهوی است حرام می باشد واگر سخن باطل نباشد نیز اشکال دارد , و این روشها بر خلاف طریقه ی صحیحه اتباع اهل بیت (علیهم السلام) است.

آیت الله صافی  گلپایگانی:
به هیچ وجه مستند شرعی ندارد باید بدانید افرادی که به اصطلاح عرفا نامیده میشوند اکثریت دارای انحرافات فکری و عقیدتی و روشهای خرافی می باشند و گفتارها و سخنانی دارند که بانصوص قرآن مجید و احادیث شریفه مخالفت دارد. افرادی از این فبیل طریقه متشرعه و ملتزمین به احکام و آداب شریعت را نداشته اند و اگر هم برخی آنها را از عقاید فاسده تبرئه نمایند برای شخص مسلمان آراء و عقایدشان حجت نیست و قدر مسلم این است که این افراد و آرائشان در طول چهارده قرن در محیط مذهب و تشیع هیچگاه مرجع و ملجا نبوده است و در همه ادوار واعصار رهبران عقیدتی شیعه ،افرادی مثل ابن بابویه پدرصدوق وخودصدوق و شیخ مفیدها و شیخ طوسی ها و علامه حلی ها و مجلسی ها و صدها و هزارها علما از این قبیل بوده اند که در ارائه مرزهای بین کفر و اسلام و همواره کلامشان قطعی و قاطع بوده است . اکنون هم راه وصراط مستقیم همان راه آنها است. مع ذلک برای مزید شناسایی به حال این افراد میتوانید به کتابهایی مثل: خیراتیه و فضائح الصوفیه و نقدی بر مثنوی و حدیقة الشیعه و عرفان و تصوف و جستجو در عرفان اسلامی رجوع نمایید.

آیت الله مکارم شیرازی:
در اسلام چیزی به نام سماع نداشته و نداریم و این مطلب ساخته دست برخی از فرقه های منحرف صوفیه است. آن آیات نیز هرگز دلالت بر جواز رقص سماع نمی کند و استدلال و استناد به آن آیات برای جواز این رقص غلط اندر غلط است. جهت اطلاع از عقاید انحرافی صوفیه می توانید به کتاب ما «جلوه حق»رجوع کنید.
 
آیت الله مظاهری:
حرام است و شرکت در این گونه جلسات نیز جایز نیست.

آیت الله نوری همدانی:
اینگونه برداشتها از قرآن که منشأ آن هوی و هوس می‌باشد و هیچگونه مستند عقلائی ندارد و تفسیر به رأی است حرام است.
 
آیت الله سید محمد صادق روحانی:
اولا حکم رقص را دارد ثانیا حکم تفسیر قرآن به رای نیز دارد ثالثا جزای رجاء تصوف و عرفان کاذب را دارد.
   
آیت الله محمد عزّالدین حسینی زنجانی:
فرق صوفیه و اعمال آنها از نظر فقه شیعه مورد تایید نبوده و سماع نیز جایز نیست.

آیت الله سید محمد شاهرودی:
سماع و حرکاتی که معروف به رقص سماع است نیز جائز نیست.
 
آیت الله موسوی اردبیلی:
استناد اینگونه اعمال به آیات قرآن بی اساس و فاقد اعتبار است و انجام آنها شرعیتی ندارد.

 آیت الله گرامی:
آیا حرکات ابر و کوه رقص است؟ گویا معنای رقص را استاد نفهمیده . رقص طبق روایات معتبر حرام است .والسلام

برای مشاهده تصویر استفتاء از مراجع و پاسخ آنها به لینک زیر مراجعه کنید:
 http://www.ebnearabi.com/wp-content/uploads/2012/05/Esteta.pdf

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 160
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 96
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 18
    عجب صداوسیمای اسلامی داریم الکی نیست که این سید مظلوم اینقدر پیر نشون میده خاک به سر مسببین ومدیر این شبکه
  • علی فتحی ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 12
    همیشه صراط را برای این حرکتهای خداپسندانش در اولویت قرار میدهم. آفرین بر شما پاسداران احکام الهی.
  • مجید ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    22 1
    ضمن سلام متن سئوال با انچه که آقای مزینانی تو همین متن بالا گفتن از زمین تا آسمون فرق می کنه و شاید شما با آقای مزینانی مشکلی دارید که اینجور مطلبی رو نوشتید در ضمن رقص با آهنگ و موسیقی حرام است و ما نیز بر آن تاکید می کنیم ولی تشبیه و استعاره همیشه بوده و هست و حتی در اشعار امام و مقام رهبری نیز وجود داره لابد اونها هم خدای ناکرده دارند ترویج بعضی مسائل رو می کنند! نه عزیز اینطور به محضر قاضی رفتن خطاست
    • علي NZ ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
      0 0
      بصيرت بصيرت بصيرت
  • سيد ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    38 3
    در ديدار حضرت آقا از كلاس درس دانشگاه تهران بصورت سرزده وارد كلاس آقاي ديناني شدند وبه دانشجويان فرمودند يكي از آرزوهاي من در دوران جواني اين بود كه يك چنين استادي داشتم .بعدهم ايشان سخن از شقايق گفته شما رفتي سراغ گودرز؟آخر اينكه نميدونيم از نظر شما كي تو اين عالم منحرف نيست ؟احتمالا فقط خودتون ......
  • محمد ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    9 1
    شما این حکایتی رو که دکتر مزینانی فرمودن نخوندین/ در مورد حمویه که نشون داد عارف واقعی ظاهرش ثابته ولی درونش در حال جنبشه.. همون حرفی که در قرآن درباره کوه گفته شده تمر مر السحاب.. کوه رو که همه می بینن از جاش تکون نمیخوره پس چرا خدا میگه کوه مثل ابرها در حال حرکته؟؟ اصلا متوجه نشدین
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    18 0
    عزیزم آقای دینانی و نه مزینانی! مجیدجان
  • صادقيان ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    25 0
    البته كه آنچه در ميان صوفيان به عنوان رقص سماع معروف است با روش ائمه اطهار در عبادت خداوند مغاير و متفاوت است و نمي تواند مورد قبول باشد اما سوال شما از مراجع تقليد دربرگيرنده همه متن آن گفت و گو نيست و اين كار شما هم خطاست و چه خوب است در اين باره (يعني تحريف!)نيز از مراجع استفتا كنيد. به نظرم اگر آقاي ديناني با مراجع در اين باره همصحبت شود اختلاف كمتر باشد تا اينكه شما زحمت كار را بكشيد. ديگر اينكه شما خود در بسياري از موارد رويكرد مراجع در موضوعات سياسي را قبوا نداريد و درباره برخي تصميمات سياسي اصلا قائل به استفتا از مراجع نيستيد.
  • رضا ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    13 21
    ما که تا حالا از حرفهاي آقاي ديناني سر در نياورديم. فلسفه مال خودتون
    • نسیم IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      6 2
      سهوا به این خشکه مقدس مثبت دادم! دوستان بنده رو عفو بفرمایند .
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    39 1
    مشرق جان از چی سوختی؟ نتونستی از عقل خودت برای کوبیدن فلاسفه و شخصی مثل دینانی استفاده کنی از مراجع مایه گذاشتی؟
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    27 0
    بحث عرفان و تصوف خیلی ظریفه و شما با یه سوال دیمی اومدین دنبال یه حکم گشتین برای تکفیر و کنار زدن استاد دینانی، چون استاد دینانی مشربشون عقلیه نه عرفانی و این مطلب شما فقط برای کوبوندن یه شخصه . از خدا نمی ترسید؟ نه
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 3
    آقای دینانی نقل به مضمون کرده و نباید اونو مفصر بدونیم. در ضمن آقای دینانی علاقه مند به این تفسیر شده نه اینکه روش و منشش هم اینه. چس مسئولیتی در قبال این تفسیر نداره. کسی که این سوال رو پرسیده و از مراجع معظم استفتاء کرده در واقع یه جورایی حرف آقای دینانی رو تحریف کردن. البته بنده خودم از آقای دینانی خوشم نمی یاد. حرف بی حساب و کتاب زیاد میزنه. بیشتر از اینکه متفکر باشه یک متکلمه و البته اخباری گری در صحبت هاش موج میزنه
  • حافظ ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    7 1
    در آسمان نه عجب گر به گفته حافظ سرود زهره به رقص آورد مسيحا را ******** سرود مجلست اکنون فلک به رقص آرد که شعر حافظ شيرين سخن ترانه توست
  • امیر اعلم ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    18 1
    برادر مجید؛ مزینانی درست نیست دینانی درسته!!! جناب آیت الله دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی یک مجتهد مسلم در فقه و برجسته ترین شاگرد حلقات درس خصوصی مرحوم علامه طباطبایی در قم بودند، ایشون نه تنها در عرصه ی فلسفه و عرفان صاحب نظرند بل که سالیان درازی هم در فقه و اصول استخوان خرد کرده اند، حالا طوری در مورد ایشون صحبت میکنیم که انگاری طرفمون یه صوفی دریده است، این اظهار نظرات صرفا به دلیل عدم فهم ودرک صحیح صحبت های ایشون هست
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      0 3
      کی گفته برجسته ترین بودند؟ برای اثبات حرف خودتون از هر دستاویزی بهره میگیرید؟
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    7 0
    از مشرق که شده ابزار رسانه ای مهدی نصیری هست! بعید نبود که این تیکه برداری رو انجام بده! نقد بر دینانی وارد هست که این مباحث رو در مجامع عمومی مطرح می کنه! که افراد بی سواد و سیاسی باز مشرق دست بگیرند!
  • mahdi ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    11 0
    منظور از رقص زمین و اسمان رقص معمولی نیست اینهارو کسانی که یک کم عرفان خونده باشند میفهمند منظور شوق و جذبه تمام موجودات که همیشه در یاد خدایند (یسبح له ما فی السماوات و الارض) و همیشه ودر حال حرکت و رسیدن به محبوب حقیقی جهانند (انّ الآخرة هى دارالقرار) در ضمن اقای دینانی در عین حال که فیلسوفند طلبه نیز میباشند و با این مسائل شرعیم هم اگاه هستند و با این رقصهای الواتی و ادای عارفارو هم در اوردن مخالفند
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    4 3
    احسنت بر شما . خدا قوت . زنده باد علمای عزیز
  • یک روحانی ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    16 0
    منظور از رقص در فتاوی، هرزه درآیی و هرزگی است اما منظور جناب آقای دینانی از رقص، هرزه درایی نیست همان طور که خودشان تأکید کردند و گفتند که منظورشان حرکت از نقص به کمال و قوه به فعل است. این‌ها تعابیر عارفانه و اصطلاحات مربوط به علم خاصی است. حرکت در فلسفه معنی خاص دارد که با فیزیک کاملاً متفاوت است.
  • محمود ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 9
    چه قدر ما بدبختيم كه صدا وسيماي ما را وقت و هزينه ملي ما را صرف بيان چرنديات صوفيه و ذوقيات من در آري يك مشت صوفي و صوفي زده ميكنند!! كاش اين به اصطلاح استادها را ما نداشتيم اينا بهتر بود بوند تو خانقاه برقصند و مشغول سماع باشند نه اينكه تو تلوزيون بياند و وقت عزيز ملت را به اين خرافاتي كه دوره آن هم داره به سر مي ياد تلف كنند!!! ضعف الطالب و المطلوب اي بيچاره اي بيچاره اي بيچاره !!!
    • یزدیان IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      0 0
      دقیقا
  • محمود ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    13 0
    تو كه ديناني را مزيناني نوشتي اونم دوبار نميخواد نظر بدي برو متن خواندن را ياد بگير حال حالها زوده تو نظر بدي.
    • ناشناس IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      1 0
      بیچاره خودتی .ای بیچاره که جاهل و نادان هم هستی و روی نادانی به یک فیلسوف کم نظیر میگی بیچاره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمود ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 0
    معلومه تو چي نوشتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 15
    رسانه ی ملی رو آب برده این روزا همه چیز داره از توش در میاد از فساد گرفته تا توهین به نظام و مردم
    • پارسا عبدی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      8 0
      جمع کن بابا کاسه کوزه تو....
  • محمود ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 10
    چه قدر ما بدبختيم كه صدا وسيماي ما را وقت و هزينه ملي ما را صرف بيان چرنديات صوفيه و ذوقيات من در آري يك مشت صوفي و صوفي زده ميكنند!! كاش اين به اصطلاح استادها را ما نداشتيم اينا بهتر بود بوند تو خانقاه برقصند و مشغول سماع باشند نه اينكه تو تلوزيون بياند و وقت عزيز ملت را به اين خرافاتي كه دوره آن هم داره به سر مي ياد تلف كنند!!! ضعف الطالب و المطلوب اي بيچاره اي بيچاره اي بيچاره !!!
  • سيد سعيد صمدي ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    4 0
    قابل توجه فرصت طلبان سوء استفاده كنندگان از صداقت مراجع تقليد نقل قولهايي از همين نوشته براي روشنگري: "یه کسی از اونا که در حال رقص بود گفت که مولانا ! جلسه سماعه رقصه… تو رو ساکت می بینم! سعدالدین حمویه این آیه رو قرائت کرد- فرمود : «و تری الجبال تحسبها جامده و هی تمرّ مرّالسحاب»" "اون تکنیکه این همین هرزه درائیه" "اما کسی که هل من مزید می گه برا کمال و هر لحظه بالا و بالا و بالاتر می خواد بره از نقص به کمال بره ، این در واقع در یه رقصه! حالا شجر در رقصه، حجر در رقصه، دریا در رقصه، کوه در رقصه. همین کوه هم حرکت جوهری داره، حرکت حبّی داره در رقصه…عالم در رقصه" يك پرسش و چند نكته: آيا سكون مولانا و استناد به اين آيه ي قرآن نشانه ي رد عمل ظاهري صوفيان نيست؟ معناي حركت در نظر دكتر ابراهيمي ديناني خلقت مدام هستي است، حركت جوهريست، حركت حبيست، فلسفه ي صدرائيست؛ نه قر كمر! كسي كه كمتر از پنجاه جلسه از برنامه ي معرفت (مخصوصا" قسمتهاي مربوط به تفسير مولانا) را ديده باشد نبايد اظهار نظر كند، هر كه مي خواهد باشد. مديران دفاتر مراجع بزرگوار نبايد اجازه ي سوء استفاده و تندروي به بهانه ي آنرا با تقطيع كلام افراد بدهند. اين يك حركت انحرافي و غرض ورزانه است وگرنه بر اساس افق ديد مراجع عظام، بايد مسئله ي توهين به اعتقادات شيعه مهمتر از رقص سماع صوفيان منقرض شده باشد. عرفان صوفي گري نيست و بنيانگذار جمهوري اسلامي يك فقيه و فيلسوف و عارف است. معني حرفهايي كه پشت اين استفتائات جهت دار است را مي دانيد؟! افلا يعقلون...
  • محسن فاضلی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 1
    مجيد آقا، شما مثل اين که نمی دانيد از کی دفاع می کنيد! آقای مزينانی کيه ديگه ، آقای دينانی. مثل اين که فقط می خواستی يک چيزی بگويی!
  • محسن فاضلی ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 1
    صراط نيست مشرقه! چرا حواس کامنت گذاران پرته؟!
  • محمدی ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 0
    عزیزم یه بار دیگه بخون متنو اتفاقا منظور رقص موزون عرفانیه و سوال از مراجع هم در همین باره بوده رقص صوفیانه و سماع.
  • محمد ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 2
    برادران بزرگوار نگاه قرآن به جهان هستي يك نگاه الهي است كه كاملا با جهانبيني هاي فلسفي وعرفاني در تضاد است.تفسير فلسفي يا عرفاني از آيات قرآن همان تفسير به راي در روايات معصومين(ص) است.
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 0
    مشرق با اين تعصباتت ميخا به كجا برسى آخر؟! كى رو ميخا مقابل كى قرار بدى با اين نحوه سوال پرسيدنت دكتر ابراهيمى دينانى شاگرد برجسته علامه طباطبائى در مقابل مراجع!!!
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 0
    بسمه تعالی به یاد دارم که مرحوم علامه طباطبایی ذر منصاحبه تلوزیونی به مناسبت شهادت استاد مطهری تقریبا به این عبارت فرمودند: "ایشان را که در کلاس درس میدیدم به رقص می آمدم"
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 0
    چه فرقی می کنه که این استادا باشن یا نباشن؟ شما حتی نمی دونی که دینانی استاد فلسفه است نه عرفان. پس مشخصه که اصلا نه چیزی ازشون خوندی و نه تاحالا پای صحبتاش نشستی .تو که نه مطالبشو میخونی و نهکلا علاقه امندی نشون نمیدی برات چه فرقی می کنه که باشه یا نباشه؟
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    3 0
    سلام برنامه ای تخصصی در کانال "4" که عموما دارای مخاطبین خاص و تحصیل کرده است پخش میشه. در اون برنامه یک سری مطالب دقیق مطرح میشه. این مطالب دقیق طی جلسات متعدد مقدمه چینی شده تا فهم ناقصی از واژهگان پیش نیاد. اونوقت شما به صورت گزینشی یه تیکه هایی رو در میارین و به صورت ناقص سوال طراحی می کنین و یک مبحث معرفتی رو وصل می کنین به عرفان های کاذب و از مراجع سوال می پرسین؟؟؟؟؟؟؟ این حرکتتون مملو از غرض ورزیه...خدا از گناهان ما و شما بگذره
  • علی ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 0
    رسانه جناب مهدی نصیری خدا رو شکر که اینقدر دستتون خالیه که به تقطیع و تحریف کلمات رو آوردید البته این رویکرد همفکران شما در طول تاریخ بوده وتازگی نداره.البته من مشرق رو دوست دارم.
  • حسین ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 2
    اللهم عجل لولیک لولیک الفرج واقعا برای چه مطالب سخیفی یه سری مدافع پیدا میشه... جای علمایی مثل شهید ثالث خالیه که افکار امثال شیخ احمد احسایی را بروز دادند و اورا رسوا کردند.
    • پارس IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      2 0
      شما برو شله زرد نذری تو بخور عمو جون! بعدشم سینه سه ضربتو بزن! همه... شب خوش!!
  • علی ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 0
    اشکال اینجاست که ایشان نباید در رسانه مطرح می کردند چراکه رموز عشق برای عوام و آنهایی که علمی به این موضوع ندارند قابل هضم نیست . همان اناالحقی که حلاج زد و همه آن را کافر خواندند اما سالیان بعد و حتی در زمانه فعلی متوجه شدند که موضوع چه بوده. خواهشا به راه حق باشید و درج اخبار نادرست اجتناب کنید.شما وقتی حتی عرفان حضرت علی و حتی امام خمینی رو نمی دانید اجازه ندارید افکار دیگران را آلوده کنید. خدا همه را به صراطش نگه دارد
  • سید ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    جناب استفتاء کننده : کجا برای موجه جلوه دادن سماع استشهاد به آیه شریفه (و تری الجبال تحسبها جامده و هی تمرّ مرّالسحاب) شده ؟ اتفاقا برعکس ، این آیه دلالت داره عالَم در باطن درحرکته و این حال همون عارفه ؛ در حالی که دیگران در ظاهر هم مشغول سماع بودند . " طعم توحید هر خسی نچشد " ...
  • میترا ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 0
    اخسنتای اقای لاریجانی جالبه !!!!!!!
  • بنده خدا ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    به نظر میرسه شما آدمهای مشکل داری هستین که نظر دیگران را آنطور که میخواهید تفسیر میکنید البتته از سایتی که دنبال نشون دادن برهنگی و فساد دیگران و افشاء آن هست آنهم از روی جهالت بیشتر از این انتظار نمیره
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    اين برنامه مدت زيادي است پخش ميشود ومخاظبان خودش رادارد مشرق بهتر بود يكبار از مطالب مفيدي كه در فهم بهتر عشق ودلدادگي به حضرت حق در اين برنامه پخش ميشود مطلبي ميگفتي وبعد يك مطلبي را آگرانديسمان ميكردي .اين نوع نقادي با چاشني ناجوانمردي است.
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    البته احسنت بر علما و مراجع، ولی این مسئله عرفانی است و از بیانات علامه طباطبایی در مورد شهید مطهری هم هست و ربطی به شریعت ندارد.
  • دانشجو ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    اولین سوتی ات هست مشرق که دیدم
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    به جاي اين مسخره بازي ها وانتخاب گزيتشي سخنان استاد معظم ديناني برويد برنامه هاي پرابتذال ديگر صدا وسيما وسينما را نقد كنيد.سري هم به خيابان هاي محل تان نيز بزنيد معني رقص را مي فهميد.
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    حاليت نيست مثله اينكه حلاج ادعاي بابيت امام زمانو كرد و با حسين بن روح نوبختي مخالفت كرد نائب خاص امام زمان مي فهمي بعيده شما و استادتون بفهمين بيشتر از اين نمي تونين حدتون همينه
  • خداداده ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    خیلی متاسفم برای شما !! واقعا منظور استاد رقصی که شما پرسیدین از مراجع نبود . خواهشا بی زحمت یه استفتایی هم بفرمایید ببینیم این می خوردن حضرت حافظ هم اشاعه فحشا و شراب خواری است یا نه !!! واقعا متاسفم برای این نوع خبر و جریان سازی ....
  • jjj ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    موافقم
  • محمدی ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    جاااااااااااااااااااان؟ چند جلسه مقدمه چینی برای مبحث سماع؟ کی بوده که ما خبر نداشتیم؟ متاسفانه مخالفان همیشه وقتی نقدی وارد میشود دقیقا همین جملات رو میگن.
  • هدی ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 0
    خداوند مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را که پاسداران دین و احکام خدایند، حفظ فرماید. از شجاعت مشرق نیز در پرداختن به این مباحث سپاسگزارم.
  • مینایی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    چرا عده ای اصرار دارند فضایح و اشکالات فلسفه و عرفان را به هر شکلی که شده توجیه کنند؟ مضحک ترین شیوه، پیچیده نمایی مسائل و اتهام جهل به منتقدان است. آقایان خود در جهل غرقند و سخیف ترین عقاید را مطرح می کنند، آن وقت دیگران را متهم به نفهمی می کنند.
  • ملک ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    واقعا حیف استاد دینانی و حیف این صحبت ها که به این راحتی به دست چندتا بچه افتاده حقیقتا متاسف هستم
  • حسین ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    سلام. خواهشا بخوانید. مطلبتون خوب بود اما بدونید سایت ابن عربی که شما با گذاشتن لینکش در واقع تبلیغش رو کردید(در واقع ذکر منبع کردید،میتونستید خودتون خبر رو پیگیری کنید و ذکر منبع نکنید) از سایت هایی هست که در برخی موارد با بی انصافی زیرآب فلسفه و عرفان و تمامی حامیان اونو می زنه اگر چه مطالب خیلی خوبی داره اما وقتی شما تبلیغش رو بکنید خیلی فرق داره... موفق باشید
  • دانشجوي بسيحي ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    1 0
    بسم الله الرحمن الرحيم جناب آقاي دكتر غلام حسين ابراهيمي ديناني شاگرد علامه طباطبايي و وارث بر حق علم (عرفان،فلسفه و ..)علامه هستن. براي مشخص شدن فتواي درست علما كليپ همين برنامه رو بفرستيد تا ببينند و نظر بدن. من يكي مريد مرام حضرت آقاي دكتر ديناني هستم.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    بله که اون هم اشاعه فحشاست
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    به جای توهین به نصیری لطف کن اگه حرف حساب داری که نداری از دینانی دفاع کن
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    مشرق سایتی است با ماهیت ضد فلسفه وعرفان. این خبر اخیر شما در نهایت بی تقوایی رسانه ای است. خواهشا ذره ای تقوا.
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    خود فرد نمی فهمد چه می گوید حالا شمای شنونده مقصود گوینده را بهتر از خودش می فهمید!!!!!؟ جل الخالق بابا کوتاه بیایید.
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    خداداده جان، این همه شراب و ... با آن اوصاف و ... در قرآن.نعوذ بالله خدا هم در قرآن اشاعه منکر می کنه! بهشتی ها هم اون دنیا مشغول منکرند!
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    مشرق احمق...
  • اشکان ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    0 0
    وقتی دو تصویر و ذهنیت مختلف از رقص برای دو نفر یا دو گروه از انسان‌ها وجود داشته باشد همین پیش می‌آید. و البته شما (مشرق‌نیوز) هم از این سؤتفاهم دارید سؤاستفاده می‌کنید. ابتدا باید مراجع و علمایی مانند دینانی بنشینند و با هم صحبت کنند و بعد از آن حکم صادر شود.
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    شما با اين بي غيرتي به مكتب اهل بيت مي خواي به كجا برسي
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    مراجع شدند چندتا بچه اينم شعورتون
  • محمود ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 1
    اين قدر چاخان نكن عزيزم فلسفه بسه ديگه نميخواد اجتهاد در فقه را هم گند بزنيد!!! فقه و اصول الحمدلله از گزند حوادث تا حدودي مصون مانده و امثال ديناني ها و ديناني پرست ها سالم مانده!!
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    فتواي علما مشخصه سماع و عقايد صوفيه مشكل داره
  • صادق ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    اونجا که علامه فرمودندخودشان چندقیدمیزنن اولامیگن تعبیرش تعبیرخوبی نیس بعداینومیگن بعداینکه دررابطه بارقص میگن ایشان منوبه وجدمیاوردند
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    بابا مشرق خجالت بکش شما داری مطلب رو وارونه می‌کنی حیفه خودت رو خراب کنی
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    از مشرق عشق آقای نصیری انتظار دیگه ای نمیره به هر حال اقتضای ژورنالیست رسانه ای همینه دیگه بتازید به فلسفه و عرفان به هر قیمتی!
  • سرباز اقا ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام.بنده مدتیه که به این مسایل پرداختم وتحقیقاتی انجام دادم که طی این مدت فهمیدم دشمنان اسلام با جایگزین کردن رقص و.....به جای نماز وروزه و......قصدشان جزنابوی وازبین بردن وتحریف اسلام وبالخصوص تشیع نیست.استاد العرفا ایت الله علامه بهجت میفرمودند همین که به رساله عملیه عمل کنیدشما عارف هستیدیعنی بیشترازاین لازم نیست.والسلام
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 1
    چي باز حرف شريعت و طريقتو مي زنين معلومه هر كي دنباله عرفان نظري مي ره بر خلاف ادعاش كاملا دنباله تفكرات جاهلانه صوفيه است
    • پارس IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      0 0
      دو کلام هم از مادر کچل عروس!
  • عماد ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    خواهشمند است فارسی را پاس بداريد! "خواهشا" غلط است! عرفان و فلسفه پيشکش!
  • عماد ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    شما هم فارسی را پاس بداريد. در ضمن، فلسفه و عرفان وفلاسفه و عرفا قابل نقدند اما روش و منش و گويش وبگاه مذکور نه منصفانه است و نه مؤثر و البته گاهی بسیار سطحی و غير دقيق.
  • سشيثلا ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 1
    حرف حرف آقا هركي مي خواد باشه ترویج عقاید باطل صوفیه حرام است. تقرب به خدای متعال با عبادت های جعلی حاصل نمی‌شود و باید از روش اهلبیت (علیهم السلام) پیروی کرد. والسلام باقي همه بي حبري است
  • مهدی ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    به نظرم در نقل قول ازاستاد دینانی وهمچنین تطبیق اون بااستفتائات مراجع عظام تقلید کمی بی دقتی کردید.معنای رقصو خودشون بیان کردن.کم نیست ازین استعارات در بیان عرفای بزرگی مثل حافظ،مولاناوحضرت امام،رجوع کنین به اشعارشون
  • محمدی ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    دوست عزیز همون رقص عرفانی مد نظر استفتاء بوده نه رقص شهوانی!
  • محمدی ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    تو قرآن شراب اومده ولی در عرب شراب به معنی نوشیدنیه نه شرابی که ما به مشروبات الکلی میگیم در ضمن از سماع کسی برداشت نکرده که این رقص الواتی هست بلکه همون سماع عرفانی! که بدعته و همراه با مفاسدی هست مورد استفتاء بوده داداش. یه نگاهی به مطلب مینداختی بد نبود
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    1 0
    مثل این می مونه که از اشعار حافظ نتیجه بگیری باید واقعا شراب (می) بخوری بعد هم حکم شرعی شرب خمر را از مراجع تقلید بپرسی !!!
  • مصطفي ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    براي رضاي خدا يكبار مسئولين محترم صدا و سيما را از نظر اعتقادي و ولايي بودن استعلام و بررسي نمائيد كه چرا هر از گاهي با استفاده از افراد مغرض و نادان مسائل خلافي را نسبت به ساحت مقدس دين و ائمه عليهم السلام مطرح مي‌كنند
    • پارس IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      0 0
      بخواب بابا... همین مونده که ناقص‌الخلقه هوایی امثال شما به نقد عرفان بپردازند!
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    جناب محمدی ...مباحث معرفتی سلسله واره...و واژه ها در هر علمی معنی خودشونو داره...معنی یک واژه در مباحث منطقی با معنی همون واژه در مباحث فلسفی فق می کنه و معنیش با آنچه که در عرف متداول متفاوته...برای همین وقتی میبینین که مبحثی معرفتی طی جلساتی به صورت منظم برگزار میشه بدونین که برای جلوگیری از سوء برداشت مرحله به مرحله این واژه ها و اصطلاحات توضیح داده شده...ولی وقتی گزینشنی یک تیکه رو جدا می کنیم...این معنیش تفسیر به رای یعنی اون چیزی که ما میخهوایم رو داریم به اون متن قالب می کنیم تا نتیجمونو بگیریم
  • حمید ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    مرحوم مفسر کبیر علامه شهیر طباطبایی در وصف شهید مطهری با نگاهی اشکبار و از سویدای دل فرمودند وقتی ایشان درس را می گرفت چنان خوب می گرفت که به من حالت ترقص میداد . باید بین استعارات و عارات و در مجاز و حقیقت دقت کرد. طریقت بی شریعت راه به جایی ندارد. این مقوله نیز مانند عشق است. آنچه اهمیت دارد تطابق پندار و گفتار و رفتار با شریعت و دین مبین است.
  • ارسلان ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    2 0
    با سلام هرچند استاد ديناني از رقص و سماع عرفاني صحبت كرده اما در هيچ جاي سخنان ايشان نمي توان رقصي را كه در متن استفتاء فوق ذكر شده استنباط كرد. رقص هستي و حركت از نقص به كمال چه ارتباطي با رقص مد نظر دوستان سوال كننده دارد؟
  • سید ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    1 0
    با مدعی نگوئید اسرار عشق و مستی
    • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
      0 0
      به جا فرمودی و عالی
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    يكي از عقل مي بافد يكي طامات مي لافد بيا كين داوري ها را به پيش داور اندازيم
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    عرفان؟خنده دار بدو :)
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    مشرق خوب بگو مديرت مهدي نصيري هست خودت را راحت کن چرا با کنايه حرف مي زني؟
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    شما رو به خانقاه هاي گناباد راهنمايي مي كنم
  • محمدرضا ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    دوست عزيز . لطفا عرفان رو کنار فلسفه نيار. سطح عرفان خيلي بالاتر از فلسفه است. مشکل ما هم اينه که امثال شما بين فلسفه و عرفان و حکمت تفاوتي قائل نميشن
  • علی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    متاسفانه در این خانقاه ها خفتگیری و اعمال غیر اخلاقی رواج زیادی دارد. در ضمن به قول مولانا هنر این است که مرد خدا باشی و بین مردم زندگی کنی وگرنه تو سوراخ عارف و زاهد شدن که هنر نیست.
    • پارس IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      0 0
      جوک تلاوت فرمودید
  • شه گلی ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    فلسفه وعرفان چیزی جز تاویل وتوجبه به انسان تعلیم نمی دهدو تاریخ فلسفه تاریخ قد علم کردن در مقابل حق است. در مورد سخنان آقای دینانی باید بگم اصلا مشرق سخنان اورا تحریف نکرده است و منظور علما از حرمت هم رقص عرفانی است نه رقص الواتی.
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    0 0
    آفرین خیلی نزدیک بود
  • محمد ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    2 0
    واقعا برای این اظهار نظرها متاسفم! الیس الله بکاف عبده؟! آیا قرآن و عترت علیهم السلام کافی نبود؟! چه نیازی به سماع و خذعبلات صوفیه است؟ ولی بدانید : هر که گریزد ز خراجات شاه خارکش غول بیابان شود
  • زهرا ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    2 0
    جمعي متفكرند اندر ره دين جمعي به گمان فتاده در راه يقين مي ترسم از اينكه بانگ آيد روزي كاي بيخبران راه نه آنست و نه اين!!!
  • مهسا ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
    2 0
    تقريبا اكثريت نظرهايي كه داده شده از روي تعصب هست نه علم تعصب بزرگترين حجاب براي آگاهيه بزرگترين ضربه ها رو به اسلام و ائمه اتفاقا همونايي زدن كه متعصبانه دعوي مسلماني داشتن.داستان موسي و شبان رو دوباره بخونيد لطفا!اگه دوبار خونديد سه باره بخونيد!همينطور قصه اون 4نفر (تو مثنوي) كه سر انگور نزاع ميكردند
  • هادی ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    0 0
    حالا هیچ مشکلی نداریم فقط رقص مونده که به خدا برسیم این دیگه فلسفه نمی خواد
  • یاسین ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    مشکل اینجاست که متن استفتا با متن صحبت استاد تفاوت داره اساسی داره و طراح استفتاء با سوء برداشت عمدی یا سهوی استاد را محکوم کرده !! در متن ،استاد از امتناع سعد الدین حمویه از رقص مصطلح صوفیان سخن گفته ، درست مثل شراب که در ادبیات عرفانی و معنای غیرادبی تفاوت اساسی دارند . البته طراح سئوال باید مستندات کافی در اختیار مراجع قرار دهند که به نظر می رسد گاهی قصد و غرض مانع این کار می شود !!
  • کمیل یار علی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    من این حروف نوشتم چنان که غیر نداند... تو نیز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی!!!
  • لیلا ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    2 0
    شمایی که اینقدر راحت میخاین از دکتر دینایی یه کافر نشون بدین ، کدومتون تا حالا به اندازه ی ایشون وقت گذاشتین و شاگردی آدم های بزرگی مثل علامه طباطبایی رو کردین ،لطفا رنج شب بیداری ها و دود چراغ خوردن های ایشون رو بچشید بعد با یه سر پر از خرد و دل پر از عشق... البته اگه نه ایشون که هر کی رو که خاستین قضاوت کنین....
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
    1 0
    احمق تو نمیفهمی اخه چرا اظهار نظر میکنی!!! اصلا تو متن صحبت جناب دکتر رو نفهمیدی.
  • سید ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
    1 0
    باید به حال یه عده گریه کرد که از گل میچسبن به خارش
  • رضا ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    1 0
    مشرق فوق سوپر ابله به توان ده....
  • دانشجو ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    1 0
    زنده باد استاد دکتر دینانی که حرف حق رو زد شما ها که عددی نیستین بخواین راجع به دکتر دینانی نظر بدید
  • پیام ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    1 0
    خیلی جالب بود...بیکار بودم نظرات دوستان خوندم...متوجه شدم نه مفهوم حرفهای دینانی درک شده و نه مفهوم احکام فقها...ولی طی این سالهای گذشته همیشه ار نظرات دینانی استفاده کردم...نظرات ایشون بسیار قابل استناده به شرط اینکه از مباحث فلسفه و عرفان سررشته داشته باشی والا امکان تداخل و یا تناقض در افکار میشه...زمانی که برنامۀ معرفت پخش میشه نیازی نیست خودتون آزار بدید و تماشا کنید...برکت بده شبکه های ماهواره ای سریالهای آب دوغ خیاری و یا برنامه های پربار شبکه های خودمون نگاه کنید و یا می تونید به این سایت سر بزنید...
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    1 1
    من به فقها 100% اعتماد دارم ونظرات انان را می پسندم . ولی برای تنویر افکار منتقدین درصورت امکان مناظرهبرگزار نمایید با خبرقبلی
    • پارس IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      0 1
      شما دقیقاً میلیونی چند هستید دوست من؟!!! :)))
  • رضا ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    2 0
    آقای محمود شما به جای اینکه مثل یه قوطی حلبی اینقدر گوشه خیابون بمونی تا زنگ بزنی یا یه کم مطالعه کن برادر یا کلا حرف نزن..مثل اینکه این یه بیماری مسری بین همه محموداس!!!دکتر دینانی فردیه که شما اصلا برات خوب نیست برنامه هاشو ببینی..مثل بچه ها که خوب نیس شبا چایی بخورن!!!
    • پارسا عبدی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      1 0
      :))) دمت گرم... عالی بود
  • محمد ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    انظار همچین مطالبی از مشرق نداشتم!!!! چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست سخن شناس نه ای دلبرا خطا اینجاست آره مشرق جون
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    مشرق جون خوشم مياد در فتنه گرى استادى ، ان هم استاد ،،،،،،،،،
  • حمید ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    2 0
    ...متاسفم برای خشک مغزانی که اینچنین سوالاتی را از مراجع میپرسند عزیز دل برادر مباحث عرفانی را با مباحث فقهی خلط نمکنید
  • رهاگردیدگان ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 0
    من واقعا نمی دونم قصد شما از این کارا چیه؟ ولی همین قدر میدونم که کج فهمی برخی از آدم های متعصبی چون شما سهروردی رو شهید میکنه و امام خمینی رو هم کافر اعبام میکنه و کوزشونم نجس. مدیر محترم این سایت بدونید که ما در ازای تمام حرف ها و حتی افکارمون مسىول هستیم. شما اگر درد دین مردمو داری، پس کی میخوای درد دین و آخرت خودتو داشته باشی؟
  • شاهد ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    2 0
    چه خوش میگوید شیخ مصلح الدین سعدی شیرین سخن اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب گر ذوق نیست ترا کژطبع جانوری
  • عباس ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    1 1
    آفرین
  • سید ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 1
    لعنت خدا بر تصوف...
    • پارسا عبدی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      1 0
      لعنت خدا بر پدر بی پدرت!
  • ی جوون ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    3 0
    درود بر حضرت استاد ابراهیمی دینانی که نظراتش عین حق و حقیقته
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    1 0
    امثال مشرق شیاطینی برای تفرقه و دور و کور کردن تعقل هستند، از آنها انسان به ایمان کاملتر میرسد،
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    نقل به مضمون ؟! صريحتر ؟
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    البته فلسفه و عرفان اسلامي با فلسفه غير اسلامي و عرفانهاي كاذب خيلي متفاوت است و صوفيه هم در زمره آخريست چنان كه از برخود سخت و محكم معصومان عليهم السلام با آنها به خوبي روشن مي شود .
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    ديناني معصوم چندم است ؟ مسايل شرعي من جمله حكم رقص را از كه بپرسيم ؟
    • پارسا عبدی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      0 0
      اللهم اشف کل مشنگ.. انشالله شما هم عاقل میشوی... هرچند بعیده!
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    دوباره به دقت گفته هاي ديناني را مرور كنيد آيا ابهامي در تاييد رقص صوفيانه مي بينيد ؟ ايشان رقص را دو قسم مي كنند رقص صوفيانه و رقص هرزه دارائي ، شما هم اين تقسيم و تفاوت حكمشان به گفته وي را قبول داريد ؟
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      0 0
      به شرطی که این نوشته ها حرفای ایشون باشه
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    جناب ديناني براي عموميت رقص سراغ آيه شريفه رفتند و خواستند بگويند همه چيز مي رقصد پس به رقص صوفيان خرده نگيريد كه آنها از نقص به كمال مي روند ! و علامت هم همين رقص است !
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    1 0
    ايشان هم در حال انتقال از نقص به كمالند !
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    عشق و دلدادگي منجلي در رقص هم خيلي مقام بالاييست !
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    1 1
    تو اصلا مطالعه كردي ؟
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    1 0
    آقاي خداداده ، بين مجازات و استعارات شعري حافظ و تصريحات نثري ديناني مخلوط مي كني ؟
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    2 0
    شما خوش باوري فراوانتون رو تعديل بفرماييد
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    بابا استعاره كجا بود ؟ تصريح از اين واضحتر ؟ دوباره ببين .
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 3
    "مي" حافظ در قالب شعري و ... است اما "رقص" رو ديناني به وضوح تقسيم و با برچسب عرفاني تاييد كردند .
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 3
    شریعت بی طریقت مثل گردوی بی مغز طریقت بی شریعت مثل مغز کردوی بی پوست هردو قابل زوال آنان که درمنبر صد وعظ و اندرز میکنند چوم به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند برادر دین اسلام دین تحقیقه یعنی حق رو فقط از حق طلب کنی
  • محمد ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    2 2
    درود بر استاد عزيز جناب آقاي دكتر ديناني كه مسائل عميق فلسفي را با ساده ترين شيوه در اختيار ما قرار ميدهند.
  • تنکابن ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    2 1
    بی جهت نیست که حضرت آقای جوادی آملی می فرمایند باید چهل سال عرفان خوانده باشی تا اشعار حافظ را فهم کنی..... مردم از اندیشه و فهم درست
  • ستاره ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    3 1
    احسنت بر جناب استاد دینانی عزیز.
  • مهدی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    5 0
    با سلام نظرات همه قابل محترم ولی آقای دینانی اصلا منظوراز رقصشون رقص الواتی نیست ایشون از خالصان و به نظر حقیر کمیاب در مذهب شیعه هستن که پی بردن به شخصیت این عزیزاوونم با تحقیق خیلی چیزا رو مشخص میکنه ودیگه اوون موقغ با هم یاد میگیریم کسی رو نقد کنیم ولی وصله و خراب نکنیم
  • صراط ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 4
    برادرهای عزیزمن .بحث علمی ومباحث علمی سرجاش ولی لطفا یقه خودمون رو بگذاریم برای دفاع ازحریم اهل بیت علیهم السلام ودفاع ازقرآن بدریم نه برای یک سری لاطائلات وبافته ها وتراوشات فکربشری وغیرمعصوم .فردابرای تک تک این حرفها جواب وپاسخی بایدداد که چرابی حساب وکتاب دفاع کردید ولی حالااگربرای دفاع ازآیات وروایات سینه سپرکردیم وعمرگذاشتیم به ثواب نزدیک تراست یااین سخنان ...؟قضاوت باشما .وقفوهم انهم مسولون.یوم تشهد علیهم السنتهم وایدهم وارجلهم بماکانوایعملون.(برادرهای عزیزمن این رابایدپذیرفت وراه فراروگریزی نیست وهیچ تاویلی هم ندارد اینکه علمی که درآن نوروضیائ اهل بیت نباشدانسان رابه مهالک میکشاند)درانتهی ازهمه برادران فهیمم عذرخواهی میکنم.ممنونم که پست حقیررامطالعه کردید.یاحق
  • لبیک یا حسین (ع) ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    3 4
    منظور ایشان از صراط ، صراط مستقیمی هست که قران حکیم بدان اشاره کرده. حواس ایرادگیرندگان کجاست؟!؟ با همین نگاه ظاهر بینانه و نا آگاهانه از تصوف دفاع میشه
  • اریا IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
    0 0
    خب چرا چنین فردی میارن تو تلویزیون؟
  • 0-100 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    0 0
    باسلام خدمت همه،اگر توجه کرده باشید همه شما نظراتی از درون افکار خودتون نسبت به ظاهریک مسئله داشته اید،نظر بنده با کمال ادب به عنوان یک انسان اینه که ما شایدظاهر عمل یک عارف را در عمر خود ندیده باشیم ولی چطوردر مورد سخن یک عارف و فیلسوفی که از درون خویش حرفی میزنه و شاید در درک و فهم کسی تا بحال تجربه نشده نظری میدهیم،عزیزان در درون انسان اشرف مخلوقات ،غوغاییست بیشتر از آنچه در ظاهر می نماید
  • لاله IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
    0 0
    جالب بود
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    0 0
    سوء استفاده های بسیاری در عرفان های کاذب وجود داره چون عقل رو تعطیل میکنن
  • ایمان IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    0 0
    ممنون
  • ایمان IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    0 0
    قبل اینکه فردی رو دعوت کنن اول ببینن چه شخصیت و افکاری داره
  • حمید IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
    0 0
    ممنون مشرق
  • امیر IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    2 1
    استاد گفتن رقص برا صوفی در حال خاص خودشون کاملا عادیه که البته اون رقص کاملا غیر ارادیه،نگفتن برا بقیه اناس .
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    4 1
    استاد دینانئ درست فرمودند
  • امین IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    4 2
    تمام مراجع چه در بحث فقه و اصول چه در بحث فلسفه میتونند شاگردی استاد دینانی رو بکنند، تکرار میکنم تمامی مراجع حال حاضر
  • کیارش IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 0
    سوال را اشتباه پرسیدید برادر: آقای دکتر دینانی منظورش چیزی دیگر است و شما راه را اشتباه رفتید بنظرم شمار دوباره باید صحبت های آقای دکتر را گوش کنید و بخوانید تا فهم مطلب شود . بله اگر از منم کسی بیاد سوال کند و بگه رقص در اسلام جایز است می گویم حرام ولی منظور دکتر اصلا رقص نیست اون مرتبه رفیع عرفانه که باید مراتب زیادی طی شده باشه و زبان قاصر از گفتاره
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    درود بر دکتر دینانی فیلسوف
  • سهیلا IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    0 0
    شبکه 4 مگه کسی نگاه میکنه؟
  • احمد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
    0 0
    سوال اشکال داره و شاید هم سوال کننده غرض داره و معمولا آقایان بر فرض سوال جواب میدهند. همین سوال را میشه با ادبیات دیگر پرسید و جواب دیگر گرفت.
  • سعیدمیرموسوی IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    1 0
    تانگردی آشنازین پرده رازی نشنوی گوش نامحرم نباشدجای پیغام سروش
  • مهدی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 0
    اولا سخن استاد را تفسیر به رای تحویل مراجع دادید دوما فکر نمیکنم اصلا چیزی از سخنان استاد متوجه شده باشید؛فقط یک برداشت سطحی... تاسف باره برای این خبرگذاری سوما بهتره برید درباره استاد بزرگ و گرانقدر دینانی تحقیق کنید در پناه حق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس