کد خبر 119004
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹

بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران در حالی به استقبال آخرین روز خود می‌رود که دومین جمعه نمایشگاه و آخرین روز تعطیل آن، نسبتاً آرام است. گویا مردم، حرف رئیس نمایشگاه را که گفته بود: «فردا بیماران قلبی ـ دیابتی به نمایشگاه نیایند»، گوش کرده‌اند!

به گزارش مشرق به نقل از مهر، بازدیدکنندگان بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز به عنوان آخرین فرصت دیدار و خرید کتاب استفاده می‌کنند تا به اتفاق خانوااده خود، آثار مورد علاقه‌شان را از نمایشگاه تهیه کنند. حضور خانوادگی علاقه‌مندان و دوست‌داران کتاب در نمایشگاه، تصاویر جالب توجهی برای عکاسان و تصویربرداران خلق می‌کند و نهایتاً جمعه‌ای دل‌انگیز را برای اهالی فرهنگ و مطالعه به وجود می‌آورد.

این در حالی است که روز گذشته، فضای مصلی به ویژه شبستان آن ـ که محل عرضه کتاب ناشران داخلی است ـ با ازدحام زایدالوصفی همراه بود و مردم با گلایه از مشکلات تهویه هوا و گرمای شدید، از دست‌اندرکاران نمایشگاه انتقاد کردند. البته به نظر می‌رسید که مردم برای گریز از تراکم جمعیت و استقبال میلیونی از نمایشگاه در روز جمعه، بازدید از نمایشگاه در فاصله دو روز مانده به پایان برگزاری آن را ترجیح داده‌اند.

به همین دلیل، نمایشگاه بیست و پنجم در دومین جمعه و یک روز مانده به انتهای آن، هنوز دارای فضایی آرام است، اما احتمال دارد عصر امروز جمعیت بیش‌تری برای دیدار از نمایشگاه و خرید کتاب به مصلای بزرگ امام خمینی (ره) سرازیر شود. لغو برخی دیدارها از جمله لغو حضور سیده زهرا حسینی (راوی کتاب پرفروش «دا») و برگزاری نشست‌های محدود در نقاط مختلف نمایشگاه، شاید واکنشی بر شلوغی روز جمعه باشد.

امروز البته خبر رسید که بازدید از نمایشگاه بر حسب شمارش نفراتی که به مصلی آمده‌اند، از مرز 5 میلیون نفر گذشته است، اما دست‌اندرکاران نمایشگاه از نحوه سرشماری مردم اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و به نظر می‌رسد که این آمار بیشتر بر اساس گمانه‌زنی‌های آنها و مشاهده چشمی جمعیت صادر شده باشد.

این در حالی است که صاحبنظران مسائل فرهنگی، بازدید انبوه مردم را دلیلی بر اعتبار آن نمی‌دانند و بعضاً از خود و دیگران می‌پرسند: با این استقبال از نمایشگاه کتاب به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی، چرا آمار و سرانه مطالعه در کشور ما اینقدر پایین است و شمارگان کتاب، به زحمت و زور به اعدادی مثل 1500 نسخه می‌رسد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس