کد خبر 117131
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹

در سال تولید ملی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، همایش «حج و اقتصاد» را برگزار می کند.

به گزارش مشرق به نقل از رسا، حجت الاسلام حجت الله بیات، معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت وابسته به بعثه مقام معظم رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: از زمان تأسیس بیت الله الحرام و فراخوان حج که به امر خدا و توسط حضرت ابراهیم انجام پذیرفته قرن ها می‌گذرد. خصوصیاتی مثل انجام در موعد و مکان خاص و وجوب یکبار در طی حیات مکلف و دیگر ویژگی ها موجب می شود تا این تکلیف با اقتصاد رابطه ای نزدیک داشته باشد به نحوی که برخورداری از استطاعت مالی یکی از شرایط وجوب آن می باشد و همچنین از دیر زمان تهیه مقدمات و مؤخرات آن نیز بدون برنامه ریزی اقتصادی از جانب فرد و حکومت تقریبا غیر ممکن بوده است.

وی افزود: گرچه امروزه به دلیل پیشرفت های شگرف در زندگی بشری تهیه بسیاری از مقدمات و ملزومات حج آسان گشته است ولی در مقابل ارتباط حج با اقتصاد نیز آنچنان پیچیده گشته که تأثیرگذاری آن بر اشتغال، تجارت بین الملل،نرخ ارز، حمل و نقل، و دیگر متغیرهای اقتصادی بر کسی پوشیده نیست؛ از این رو ضروری است مباحث مربوطه در چارچوب های علمی مورد مداقه قرار گیرد.

حجت الاسلام بیات خاطر نشان کرد: در این راستا بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت در صدد است تا در این سال که توسط مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده است، با استفاده از تجربیات صاحب نظران در عرصه حج و اقتصاد به منظور افزایش سطح خدمات رسانی به حجاج، استفاده کارآمد از امکانات موجود، کاهش هزینه های سفر و استفاده بهتر حجاج از زمان سفر همایشی را در اول تیرماه در تهران برگزار می کند.

وی ادامه داد: این همایش در محورهای شناخت بعد اقتصادی حج، شناخت بعد فردی اقتصادی حج، شناخت بعد ملی اقتصاد حج، شناخت بعد بین المللی اقتصاد حج (منطقه‌ای، کشورهای اسلامی و جهانی) طراحی شده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت اظهار کرد: در محور شناخت بعد اقتصادی حج؛ موضوعات ابعاد اقتصادی حج از نگاه قرآن و عترت، ابعاد اقتصادی حج از منظر اندیشمندان اسلامی، ابعاد اقتصادی حج از منظر حضرت امام و مقام معظم رهبری، ابعاد اقتصادی حج از منظر مستشرقین، رابطه حج و گردشگری، حج و تجربه های اقتصادی سایر کشورها، زمینه‌های پیوند حوزه حج و حوزه اقتصاد، موانع و مشکلات شناخت ابعاد اقتصادی حج و بررسی جایگاه بعد اقتصادی حج در کنار سایر ابعاد عنوان شده است.

وی ادامه داد: همچنین حج و سرمایه گزاری و پس انداز، حج و استطاعت مالی، حج و اقتصاد خانواده، حج و سوغات، حج و آسیب‌‌های اقتصاد فردی، حج و ارائه الگوی مطلوب رفتار اقتصادی زائران از موضوعات محور شناخت بعد فردی اقتصادی حج است.

حجت الاسلام بیات، جایگاه و میزان اثر گزاری حج در اقتصاد ملی، حج و مصرف هدفمند، حج و اشتغال و تولید، حج و آسیب‌های ،اقتصادی در سطح ملی، حج و راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور، حج و بهبود جریان نقدینگی در کشور، حج و صادرات و واردات کالا و خدمات، نقش سازمان‌ها و نهادهای معین در حج کشور، حج و اصلاح رفتار اقتصادی در سطح ملی، حج و امور اجرایی سازمان حج و زیارت (مسکن، حمل و نقل، تغذیه و...)، حج و هزینه‌های فرهنگی تبلیغی آن و جایگاه نهادها و سازمانهای دیگر در اقتصاد حج را از محورهای شناخت بعد ملی اقتصاد حج برشمرد.

وی همچنین با اشاره به محور همایش در خصوص شناخت بعد بین المللی اقتصاد حج (منطقه‌ای، کشورهای اسلامی و جهانی) گفت: حج و زمینه‌های همکاری اقتصادی کشورهای مسلمان با یکدیگر، حج و زمینه‌های همکاری اقتصادی کشورهای مسلمان با سایر کشورها، حج و ظرفیت‌های اقتصادی در سطح بین المللی، حج و آسیب‌های اقتصادی در سطح بین المللی، حج و ایجاد بازار مشترک اسلامی، حج و رشد و توسعه اقتصادی جهان اسلام، حج و آثار اقتصادی آن در سطح بین المللی، منافع اقتصادی کشورهای غیر اسلامی از حج و ارتباط تأثیر مسائل اقتصادی حج با ابعاد سیاسی و فرهنگی جهان اسلام از موضوعات این محور به شمار می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس