همزمان با انقلاب مردم بحرین ،‌آمریكا در حال بررسی انتقال محل ناوگان پنجم دریایی خود از این كشور به نقطه دیگری در جنوب خلیج فارس است.

به گزارش مشرق،عصر ایران به نقل از روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی نوشت: نیروی دریایی آمریكا هم اكنون در حال جستجوی محل جدیدی برای استقرار ناوگان پنجم خود است. هم اكنون ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریكا در سواحل بحرین، مستقر است.

منابع آگاه در آمریكا و كشورهای جنوب خلیج فارس گفته اند پس از بروز حوادث اخیر در بحرین كه منجر به مرگ 32 نفر از معترضین شد،  جلسه هایی در سازمان های سیاسی آمریكا درباره انتقال ناوگان پنجم دریایی این كشور به منطقه دیگری در حال برگزاری است.

تایمز به نقل از یك منبع آگاه  می نویسد: هم اكنون در واشنگتن سخن ها درباره آغاز انتقال محل ناوگان پنجم دریایی در روزهای نخست ماه مارس و آوریل آینده است. بسیاری معتقدند كه آنچه در بحرین می گذرد به سود آمریكا نیست.

مقامات آمریكایی درباره محل جایگزین برای این پایگاه نیروی دریایی نیز به قطر و امارات فكر می كنند ولی هیچ یك از آنها شرایط كاملی را برای پذیرش این میزبانی ندارند ، لذا این جا به جایی قطعا چند سال به طور می انجامد.

برغم این موضوع، امارات مكان بهتر تشخیص داده شده است زیرا آمریكا در امارات اسكله های ویژه پهلوگیری ناوهای هواپیمابر را در اختیار دارد. این اسكله ها در دبی و در نزدیكی بندر جبل علی قرار دارند. همچنین آمریكا نظامیان و تاسیسات دیگری را در امارات دارد.

اما درباره قطر، این كشور هم اكنون در منطقه العدیدیه میزبان پایگاه نظامی فرماندهی مركزی آمریكا (سنت كام) است. سنت كام مسئولیت فرماندهی نظامیان آمریكایی در منطقه خاورمیانه، خاور نزدیك و مناطقی از شمال آفریقاست.

قطر هم اكنون در حال ساخت فرودگاه نظامی در كنار فرودگاه غیرنظامی كنونی است. قرار است از این فرودگاه نظامی جدیدالاحداث برای نیازهای نظامی و استقبال از شخصیت های خاص، استفاده شود.

البته نیروی دریایی آمریكا در مقطع كنونی خواهان اجرای این جابه جایی نیست چرا كه هزینه بسیار و سختی های لجستیكی زیادی دارد.

پایگاه دریایی آمریكا در بحرین میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریكا شامل 40 ناو جنگی است كه حدود 30 هزار نظامی در آنها فعالیت می كنند.

هم اكنون در میان مقامات نظامی آمریكا این موضوع مطرح است كه فشارهای سیاسی آنها را در نهایت مجبور خواهد كرد از بحرین بیرون بروند و به دنبال مكان مناسب دیگری باشند.

یك پژوهشگر در مركز بررسی های استراتژیك در لندن هم دراین باره گفته است تصمیم گیری درباره محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریكا  جزو اختیارات وزارت خارجه و نه وزارت دفاع این كشور است. 

برخی منابع گفته اند در صورتی كه آمریكا موضع نهایی را در این باره رابطه اتخاذ كند قطر و امارات به رقابت با یكدیگر برای كسب امتیاز میزبانی از ناوگان پنجم دریایی آمریكا روی خواهند آورد و امتیازات و تسهیلاتی را مطرح خواهند كرد كه در هزینه جا به جایی تاثیر خواهد داشت.

در صورت انتقال ناوگان پنجم دریایی آمریكا از بحرین، این اقدام ضربه ای قوی به دولت بحرین خواهد زد؛ دولتی كه از بزرگترین و مهمترین هم پیمانان واشنگتن در منطقه به شمار می رود.

ناوگان پنجم دریایی آمریكا از دهه 70 میلادی تاكنون در بحرین مستقر است. استقرار این ناوگان در بحرین، نه تنها در تامین منافع ایالات متحده در تنگه هرمز نقش دارد بلكه كاركرد حمایتی از دولت بحرین در برابر ایران را هم دارد.

وجود ناوگان پنجم در بحرین از زمان جنگ خلیج فارس(حمله آمریكا به عراق در سال 1991) تاكنون نشان می دهد امنیت منطقه خلیج فارس برای آمریكا مهم است اما هم اكنون این موضوع به یكی از سخت ترین مسائل دیپلماتیك واشنگتن تبدیل شده است.

نویسنده این گزارش می نویسد: چگونه آمریكا از قذافی می خواهد كه از قدرت كناره گیری كند ولی از اقدامات سركوب گرایانه آل خلیفه در بحرین چشم پوشی می كند؟ اگر نسبت جمعیت سوریه و بحرین را در نظر بگیریم ، نیروهای امنیتی در بحرین بیش از همتایان خود در سوریه، معترضین را كشته اند. دولت بحرین در راستای مقابله با معترضین نه تنها میدان لوء لوء منامه را تغییر داد بلكه با پزشكانی كه به درمان معترضین پرداخته بودند نیز مقابله كرد.

نویسنده گزارش روزنامه تایمز لندن با اشاره به اظهارات مبهم مقامات آمریكایی درباره بحرین می نویسد: با تجمع كنندگان معترض به آل خلیفه در مقابل سفارت آمریكا در منامه به شدت برخورد شد. واشنگتن دربرابر حكم اعدام چند نفر از فعالان مخالف در بحرین نیز دست به اقدام جدی نزد و تنها به ابراز نگرانی كفایت كرد.
 
 

 
آغاز نمادین طرح توسعه پایگاه دریایی آمریكا در بحرین با حضور مقامات دو كشور - خرداد 89

 خبر احتمال خروج ناوگان آمریكا از بحرین در حالی منتشر می شود كه پیش از این در خرداد 89، عملیات اجرایی طرح توسعه پایگاه دریایی آمریكا در بحرین آغاز شده بود. در این طرح 580 میلیون دلاری، مساحت پایگاه دریایی آمریكا در بحرین، دو برابر می شود.

سابقه همكاری نظامی بحرین و آمریكا

بحرین یكی از اولین كشورهای عربی است كه همكاری های نظامی را با آمریكا آغاز كرد. بحرین و آمریكا در سال ۱۹۷۱ توافقنامه نظامی مشتركی را امضا كردند كه براساس آن زمینی به مساحت ۴۰ كیلومتر مربع در اختیار آمریكایی ها قرار گرفت.البته این توافقنامه در جریان جنگ اكتبر ۱۹۷۳ میان كشورهای عربی و اسرائیل لغو شد.

چند ماه بعد ،‌در همان سال  توافقنامه مذكور دوباره در دستور كار دو كشور آمریكا و بحرین قرار گرفت و در ۳۰ ژوئن ۱۹۷۷ به توافقنامه دیگری تغییر كرد. براساس توافقنامه جدید، نیروی دریایی آمریكا از تسهیلات گسترده ای در بندر سلمان بحرین برخوردار می شد.
 همچنین از سال ۱۹۹۳ نیز فرماندهای منطقه ای نیروی دریایی آمریكا در بحرین مستقر شد و ژوئیه ۱۹۹۵ هم بحرین میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریكا شد.

واشنگتن براساس توافقنامه همكاری دفاعی با منامه از امكانات و تسهیلات بسیاری در فرودگاه ها و بنادر بحرین برخوردار شد . ارائه این تسهیلات به آمریكایی ها پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ، به ویژه در فرودگاه المحرق، بندر سلمان، پایگاه هوایی شیخ عیسی و پایگاه نظامی الجفیر در نزدیكی منامه افزایش یافت. ناوگان پنجم دریایی آمریكا هم اكنون در پایگاه نظامی الجفیر مستقر است.

 ناوگان پنجم دریایی آمریكا

ناوگان پنجم دریایی آمریكا نظارت بر عملیات در مناطق  خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ و بخش هایی از اقیانوس هند را برعهده دارد.این ناوگان همچنین به طور مستقیم در حمایت از جنگ های دریایی در عراق و افغانستان ایفای نقش می كند.

ناوگان پنجم دریایی آمریكا مستقر در بحرین وظایف خود را چنین اعلام كرده است:

- تامین امنیت انتقال نفت از خلیج فارس به بازارهای جهانی
- نظارت از نزدیك بر ایران
- نظارت بر عملیات نظامی در منطقه خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ و بخش هایی از اقیانوس هند
- مشاركت مستقیم در عملیات های نظامی در عراق و افغانستان
- مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی در آب های بین المللی

 
 
 
محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریكا در بندر "سلمان"‌ بحرین
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس