کد خبر 570149
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸

اگر طالبان توانست سال 2001 کشت خشخاش در افغانستان را تقریباً متوقف کند، چگونه اوباما از آن سال تا کنون نتوانسته «جنگ با مواد مخدر» را به سرانجام برساند؟

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه گزارش: سال 2001، علاوه بر حوادث 11 سپتامبر، اتفاقی به مراتب مهم‌تر افتاد که آمریکا را وادار کرد به افغانستان لشکرکشی و این کشور را اشغال کند. طالبان کشت تریاک را ممنوع و به این ترتیب، تجارت مواد مخدر آمریکا را با خطر جدی مواجه کرده بود. آمار نشان می‌دهد 415 هزار کیلوگرم هروئین هر سال از افغانستان به آمریکا منتقل می‌شود و قیمت هر یک گرم هروئین در آمریکا 450 دلار است. سازمان سیا و تا حد کم‌تری ارتش آمریکا مسئولیت مستقیم انتقال محموله‌های هروئین از افغانستان را به عهده دارند و از این تجارت، سود غیرقابل‌تصوری می‌برند؛ تصور کنید 252 میلیارد دلار در هر سال. این مواد مخدر ابتدا به ایران، روسیه و چین صادر می‌شد و در این کشورها قربانی می‌گرفت، اما بعدها هدف این مواد مخدر علاوه برکشورهای ذکر شده مردم آمریکا را نیز هدف قرار داد. اکنون موجی از اعتیاد به هروئین آمریکایی‌ها را فرا گرفته و طبق برخی برآوردها طی 10 سال آینده، 165 هزار نفر از آن‌ها را به کام مرگ خواهد کشید.

اوباما؛ فرمانده کل قاچاق در آمریکا
سربازان آمریکا و ناتو در قالب «جنگ با مواد مخدر» مسئول
محافظت از مزارع کشت خشخاش در افغانستان هستند

جنگ‌های اول و دوم تریاک

کارشناسان تا کنون سه «جنگ تریاک» را در تاریخ متصور شده‌اند. جنگ‌های اول و دوم میان انگلیس و چین بود، اما جنگ سوم را آمریکایی‌ها به راه انداختند. در این گزارش ضمن اشاره‌ای کوتاه به جنگ‌های اول و دوم تریاک، به شکل مفصل به نقش آمریکایی‌ها در گسترش تجارت مواد مخدر در افغانستان و تأثیر حیرت‌آور آن بر اعتیاد آمریکایی‌ها خواهیم پرداخت.

جنگ‌های اول و دوم تریاک را به تلاش نیروهای انگلیسی در قرن‌های هفدهم، هجدهم و نوزدهم برای وادار کردن کشاورزان هندی و پاکستانی (مستعمرات وقت انگلیس) به کشت تریاک و صادر کردن آن به چین نسبت می‌دهند[1]. ماجرا از این قرار بود که انگلیسی‌ها به شدت به چای علاقه‌مند شده بودند و تقاضا برای چای چینی به رقم‌های نجومی رسیده بود؛ تا جایی که آمار نشان می‌دهد کارمندان انگلیسی به طور متوسط 5 درصد از مخارج زندگی خود را برای خرید چای می‌داد.

تا مدت‌ها، انگلیس هزینه واردات چای از چین را با صادر کردن پنبه از هند به چین جبران می‌کرد، اما این تجارت، وقتی متوقف شد که چینی‌ها پنبه خودشان را از مناطق مرکزی به جنوب کشور فرستادند تا با پنبه هندی رقابت کند. انگلیسی‌ها مجبور شدند برای آن‌که توازن تجاری‌شان با چین به هم نخورد، محصولات خود را به این کشور صادر کنند، اما این محصولات هم میان چینی‌ها خریداری پیدا نکرد. بنابراین انگلیسی‌ها به سبک خودشان مشکل را حل کردند.

کالایی که قرار شد جای صادرات پنبه هندی به چین را بگیرد، کالایی بود که می‌توانست خیلی بیش‌تر از آن‌که چای چینی‌ها انگلیسی‌ها را معتاد کرده بود، مردم چین را معتاد کند: تریاک بنگالی. هرچه انگلیسی‌ها تریاک بیش‌تری به چین فرستادند، طبیعتاً اعتیاد و تقاضا در این کشور رو به افزایش گذاشت و هشدارهای پیاپی دولت چین هم برای جلوگیری از گسترش این معضل کارساز نشد. از سوی دیگر، انگلیسی‌ها همه تلاش خود را می‌کردند تا «تجارت» جدید خود با چین را گسترش دهند: به مقامات چینی رشوه می‌دادند، برای طراحی نقشه‌های پیچیده جهت ورود تریاک به چین، با چینی‌ها هم‌فکری و هم‌کاری می‌کردند، و حتی نمونه‌های رایگان از تریاک را میان مردمی توزیع می‌کردند که اعتیاد به تریاک نداشتند.

اوباما؛ فرمانده کل قاچاق در آمریکا
«حامد کرزی»، عامل سازمان سیا و مسئول دفاع از تجارت
مواد مخدر آمریکا در افغانستان است

اعتیاد به تریاک هزینه‌های هنگفتی را به دولت چین تحمیل کرد. برخی گزارش‌ها، می‌گویند 10 درصد از جمعیت چین تا قرن نوزدهم کاملاً معتاد به تریاک شده بود. بعد از مدتی، کم‌کم چینی‌ها مجبور شدند برای تأمین تریاک مورد نیاز خود، ذخایر نقره را از کشورشان خارج کنند. بسیاری از مشکلات اقتصادی چین در سال‌های بعد را نیز به طور مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با همین سیاست انگلیسی‌ها دانسته‌اند. یکی از تلاش‌های بعدی دولت چین برای غلبه بر معضل اعتیاد به تریاک، مصادره فروشگاه‌ها و متعهد کردن تاجران خارجی به رعایت قوانین چین از جمله عدم وارد کردن تریاک بود که منجر به درگیری جنگی شد که چینی‌ها در آن شکست سختی خوردند.

جنگ سوم تریاک موسوم به «جنگ با تروریسم»

با وجود همه آن‌چه گفته شد، انگلیسی‌ها خوب بلد نبودند جنگ مواد مخدر به راه بیندازند. روش آمریکاییِ جنگ مواد مخدر جذابیت بسیار بیش‌تری دارد. در دهه 1980، سازمان سیا به کنتراها در نیکاراگوئه سلاح می‌فروخت و از آن طرف کراک کوکائینی را از این کشور به آمریکا می‌فرستاد[2] که اپیدمی هروئین و کوکائین را در آمریکا کلید زد. در عین حال، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا هم هیچ کاری برای جلوگیری از این تجارت غیرقانونی سیا انجام نمی‌داد.

سیا خود را به نیکاراگوئه محدود نکرد. این سازمان، در افغانستان[3] و پیش از حمله شوروی، شروع به آموزش و تسلیح «مجاهدین» (بعدها رسماً «طالبان») کرد تا با شوروی مقابله کند و معضل اعتیاد به هروئین را به جان شوروی و کشورهای دیگر بیندازد[4]. پس از خروج شوروی، طالبان کنترل دولت افغانستان را به دست گرفت، کشوری که هواپیماهای نظامی آمریکا وقتی آن را ترک می‌کردند، حاوی تابوت‌هایی بودند که در آن‌ها اجساد سربازان آمریکایی نبود، بلکه مواد مخدر بود[5] (در این‌باره بخوانید).

همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت، جز این‌که سال 2000 یک اتفاق غیرمنتظره افتاد: طالبان کِشت تریاک را غیرقانونی اعلام کرد و طی تنها یک سال، مساحت زمین‌های کشت تریاک در افغانستان را از 91 هزار هکتار (در سال 1999) به 7600 هکتار (در سال 2001) کاهش داد[6]، اتفاقی که اصلاً به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامد[7].

اوباما؛ فرمانده کل قاچاق در آمریکا
کشاورزان افغان با حضور سربازان آمریکایی است که
می‌توانند با خیال آسوده، خشخاش کشت کنند

چرا آمریکا افغانستان را اشغال کرد؟

اکنون بهترین زمان برای طرح این سؤال است. دلیل جنگ افغانستان را عمدتاً حوادث 11 سپتامبر می‌دانند، اما در این حوادث، 15 تبعه عربستانی، 2 تبعه اماراتی، 1 تبعه مصری و 1 تبعه لبنانی دست داشتند. پس چرا آمریکا به عربستان حمله نکرد؟ پاسخی که هیچ‌گاه از دولت آمریکا نخواهید شنید این است که سال 1995 افغانستان تولیدکننده شماره یک تریاک و هروئین در سراسر جهان بود. طالبانی که سازمان سیا ایجاد کرده بود به ایران[8]، روسیه[9] و چین[10] تریاک و هروئین صادر می‌کرد و از این راه، میلیون‌ها نفر را معتاد کرده و موجب خسارات فراوان اقتصادی، افزایش جرائم مرتبط با هروئین، و شیوع بیماری‌های مرگ‌باری مانند ایدز و هپاتیت سی در این کشورها شده بود. بنابراین دلیل نداشت سیا تحمل کند که این تجارت در افغانستان رنگ ببازد.

افغانستان، منبع 90 درصد از هروئین کره زمین، وقتی سال 2000 کشت تریاک را ممنوع کرد، عملاً 90 درصد از مشکلات هروئین دنیا را حل نمود. بازار هروئین دنیا سال 2001 دچار یک قحطی هروئین شد و جنگ آمریکا در افغانستان برای بازگرداندن وضعیت به شرایط قبلی[11]، افزایش سطح تجارت مواد مخدر به رقم‌های نجومی گذشته، و تأمین و تضمین کنترل آمریکا بر مسیرهای انتقال مواد مخدر بود. جنگ اقتصادی یا به عبارت دیگر، «جنگ تریاک» علیه ایران، روسیه و چین باید دوباره آغاز می‌شد، حتی اگر شده به قیمت نابود کردن طالبانی که سیا خودش در افغانستان روی کار آورده بود. جنگ افغانستان به نوعی انتقام‌گیری سیا از طالبان به خاطر غیرقانونی کردن کشت تریاک بود.

خوب است این‌جا با یک تاکتیک به اسم «پنچر کن، پنچری بگیر» آشنا شوید. این تاکتیک می‌گوید اگر تیوب ماشین کسی را پنچر کردید، می‌تواند بعداً به او «کمک» کنید این پنچری را بگیرد. معتاد کردن مردم به مواد مخدر هم همین‌گونه است. اگر آن‌ها را معتاد کردید، می‌توانید از دادن مواد مخدر به آن‌ها سود ببرید. 90 درصد از هروئین دنیا از افغانستانی می‌آید که دولت آمریکا[12] از سال 2001 تا کنون آن را اشغال کرده است[13]. بگذارید کمی صریح‌تر بگوییم: به دستور دولت آمریکا، تریلیون‌ها دلار خرج جنگ افغانستان شد، 2381 سرباز آمریکایی (تا این لحظه) کشته شدند[14]، هزاران کهنه‌سرباز خودکشی کردند، و صدها هزار نفر معلول شدند[15]؛ همگی برای آن‌که 165 هزار نفر از مردم آمریکا طی 10 سال آینده، به خاطر اعتیاد به مواد مخدر کشته شوند.

اوباما؛ فرمانده کل قاچاق در آمریکا
یک کشاورز افغان، لذت خشخاش را به یک سرباز هدیه می‌کند

وقتی دشمن در جنگ تریاک تغییر کرد

جنگ در افغانستان به عنوان یک جنگ تریاک علیه ایران، روسیه و چین آغاز شد و در نتیجه آن، ده‌ها میلیون انسان بی‌گناه با هروئینی که از افغانستان تحت اشغال آمریکا صادر می‌شد، جان خود را از دست دادند. با این حال، دشمن در این جنگ اکنون تغییر کرده و واشنگتن جنگ تریاکی علیه شهروندان آمریکا به راه انداخته است، همان جنگی که بین سال‌های 2016 تا 2026 قرار است 165 هزار آمریکایی را بکشد.

آمار نشان می‌دهد آمریکایی‌هایی که 5 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اکنون 80 درصد از آرام‌بخش‌های دنیا را مصرف می‌کنند (گزارش‌های مشرق را از این‌جا و این‌جا بخوانید. با این حال، این تمام ماجرا نیست. آمریکایی‌ها اکنون بیش‌ترین آمار را در اعتیاد به هروئین هم به خود اختصاص داده‌اند. دولت آمریکا و رؤسای کمپانی‌های بزرگ (از جمله غول‌های داروسازی)، یک جنگ تریاک را علیه مردم خودشان آغاز کرده‌اند. در نتیجه این جنگ، آمریکایی‌ها الآن وابسته‌ترین مردم در تاریخ کره زمین به انواع مواد مخدر و داروها هستند.‌

ارائه چند آمار در این زمینه شاید به درک بیش‌تر موضوع کمک کند: سال 2014، 70 میلیون آمریکایی مواد «مخدر» (به معنای «روان‌گردان») قانونی مصرف می‌کردند[16]. هم‌چنین دست‌کم 60 میلیون آمریکایی در حال حاضر دچار سوءمصرف الکل هستند. طبق آمار مرکز معتبر کنترل و پیش‌گیری از بیماری آمریکا، پزشکان در سال 2010 بیش از 250 میلیون نسخه داروی ضدافسردگی تجویز کردند. آمریکایی‌ها هم سال 2013 بیش از 280 میلیارد دلار هزینه داروهای نسخه‌ای کردند[17]. از هر 5 آمریکایی، 1 نفر دست‌کم پنج نوع دارو مصرف می‌کند[18]. و این آمار هم‌چنان ادامه دارد[19].

دولت آمریکا سال 2002 «حامد کرزی»، عامل سازمان سیا[20] را به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان[21] و با هدف احیای تجارت مواد مخدر منصوب کرد. «احمد ولی کرزی[22]» برادر حامد، یک تاجر هروئین بود[23]. «عزت‌الله واصفی» از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر جهان[24]، توسط کرزی به عنوان رئیس یکی از آژانس‌های مبارزه با فساد در افغانستان تعیین شد.

اوباما؛ فرمانده کل قاچاق در آمریکا
سربازان، حاصل تلاش خود در افغانستان را مشاهده می‌کنند

این‌ها نشان می‌دهد اقتصاد وابسته به مواد مخدر افغانستان، یک پروژه بدقت طراحی‌شده توسط سازمان سیا بوده است. دولت آمریکا افغانستان را به یک «دولت مواد مخدری» تبدیل کرده است[25]. سال 2006، لس‌آنجلس‌تایمز گزارش داد که هروئین افغانستانی مانند سیلی در آمریکا جاری شده[26]، اما بررسی نکرد که این اتفاق چگونه و از کدام روش‌ها افتاده است.

ارتباط مستقیمی میان واردات هروئین از افغانستان[27] و شمار معتادان به این ماده مخدر در آمریکا وجود دارد. سال 2001، مساحت زمین‌های تحت کشت هروئین در افغانستان 7600 هکتار بود، شمار معتادان به هروئین در آمریکا حدوداً 189 هزار نفر[28]، و تعداد آمار مرگ بر اثر استعمال هروئین در آمریکا 1779 نفر. این آمار طی تنها یک سال به ترتیب، 74 هزار هکتار، 300 هزار معتاد و 2089 مرگ بود[29]. سال 2010 به ترتیب 123 هزار هکتار، 1.5 میلیون معتاد[30] و 3036 مرگ، نتیجه تجارت هروئین آمریکا در افغانستان بود. سال [31]2014 آمار از این قرار بود: 224 هزار هکتار[32]، به ازای 2.5 میلیون معتاد و 10,574 مرگ. این اعتیاد نه تنها موجب افزایش آمار جرم و جنایت، بلکه نابودکننده خانواده‌ها و حتی محله‌های آمریکایی[33] است.

اعداد و ارقام چه می‌گویند

همه این‌ها را گفتیم، اما برخی آمارها از سود تجارت مواد مخدر در آمریکا وجود دارد که شاید با شنیدن آن‌ها شما هم به واشنگتن حق بدهید تا در این تجارت نقش اصلی را ایفا کند. این یک واقعیت است که بسیاری از معتادان از سرنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند. از طرفی، هپاتیت سی، ویروس مرگ‌باری است که در صورت استفاده از سرنگ مشترک امکان انتقال آن وجود دارد. شرکت آمریکایی «علوم بیولوژیک گیلعاد» تولیدکننده دارویی به نام «سووالدی» است که با هزینه‌ای 84 هزار دلاری، هپاتیت سی را درمان می‌کند.

اکنون فرض کنید هر سال، تنها 200 هزار نفر از معتادان به هروئین، مبتلا به هپاتیت سی شوند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد درمان این میزان معتاد می‌تواند هر سال 16,8 میلیارد دلار سود برای گیلعاد به دنبال داشته باشد. و یک نکته که شاید بد نباشد بدانید: «دونالد رامسفلد» تا پیش از سال 2001 و انتصابش به عنوان وزیر دفاع آمریکا، مدیرعامل شرکت علوم بیولوژیک گیلعاد بود[34]. شاید بگویید 16.5 میلیارد دلار سود، ارزش درگیر شدن دولت آمریکا در چنین تجارت بزرگ و پردردسری را ندارد. درست است.

اوباما؛ فرمانده کل قاچاق در آمریکا
سربازان آمریکایی که به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان رفته‌اند،
مسئول حفاظت از زمین‌های کشت خشخاش هستند

تنها شرکت‌های داروسازی آمریکایی نیستند که از تجارت کاخ سفید در مواد مخدر سود می‌برند. به این آمار توجه کنید: خرید هر گرم هروئین خالص، هزینه‌ای معادل 450 دلار در آمریکا دارد[35]. معتادانی که هروئین را به طور منظم مصرف می‌کنند، هر روز 400 میلی‌گرم هروئین می‌کشند. کاربران تازه‌کار خیلی کم‌تر مصرف می‌کنند و ممکن است حتی 25 میلی‌گرم استفاده داشته باشند، در حالی که معتادان حرفه‌ای‌تر ممکن است هر روز چند گرم مصرف کنند. آمار نشان می‌دهد هر روز، 1000 آمریکایی هروئین را برای اولین بار امتحان می‌کنند.

از طرفی، از 224 هزار هکتار زمین زیر کشت تریاک در افغانستان، هر سال 560 هزار کیلوگرم هروئین به دست می‌آید. یک حساب سرانگشتی دیگر نشان می‌دهد دولت آمریکا از همین راه می‌تواند هر سال 252 میلیارد دلار پول به جیب بزند (برای مقایسه: بودجه نظامی آمریکا بین 600 تا 700 میلیارد دلار است). این رقم می‌تواند راه خوبی برای جبران هرگونه کم‌وکاست در بودجه مصوب سیا در کنگره باشد.

بین سال‌های 2001 تا 2014، رقمی معادل 52,833 نفر بر اثر استعمال هروئین در آمریکا کشته شدند. این آمار بین سال‌های 2002 تا 2013 چهار برابر[36] و بین سال‌های 2010 تا 2013 دو برابر[37] شد. سال 2013 هر 64 دقیقه یک آمریکایی بر اثر استعمال هروئین کشته می‌شد، اما این رقم سال 2015 به یک نفر در هر 32 دقیقه رسید. به عنوان مقایسه می‌توان در نظر گرفت که 165 هزار مرگ به خاطر هروئین در هر 10 سال، سه برابرِ 55 هزار کشته طی 10 سال از جنگ ویتنام (1965 تا 1975) است. بنابراین اوباما و مقامات دیگر آمریکا باید پاسخ بدهند که (به فرض این‌که حوادث 11 سپتامبر، تروریستی بوده و شما برای مبارزه با تروریسم به افغانستان لشکرکشی کرده‌اید) چگونه ارزش دارد 165 هزار آمریکایی را بکشید برای آن‌که 2977 آمریکایی در 11 سپتامبر کشته شده‌اند؟

هروئین چگونه مسیر افغانستان تا آمریکا را طی می‌کند

سؤال دیگری که باید پاسخ داده شود این است که هروئین چگونه از افغانستان به آمریکا منتقل می‌شود. قطعاً ساده‌ترین و سریع‌ترین راه انتقال، استفاده از هواپیماست، اما با توجه به تمهیدات شدید امنیتی در سیستم حمل‌ونقل هوایی، قطعاً نمی‌توان این راه ساده را برای قاچاق مواد مخدر به داخل آمریکا انتخاب کرد... اما این دقیقاً همان اتفاقی است که دارد می‌افتد. یک نکته بسیار کوچک این‌جا وجود دارد: هواپیماهای ارتش آمریکا و هواپیماهای اجاره‌ای سیا هر هفته بین آمریکا و افغانستان پرواز می‌کنند و مسافران آن‌ها هم نه هنگام رفت و نه هنگام برگشت، جست‌وجو نمی‌شوند. بنابراین هر کس که بخواهد می‌توان چند کیلو ناقابل هروئین در وسایل خود بگذارد و وارد آمریکا کند.

اوباما؛ فرمانده کل قاچاق در آمریکا
سربازان آمریکایی جان و سلامتی خود را از دست داده‌اند
برای آن‌که مردم کشورشان معتاد شوند و بمیرند

واقعیت این است که یک منبع درون سازمان سیا، تأیید کرده که «گُنده‌های» سیا در تجارت و حمل‌ونقل هروئین از افغانستان به آمریکا نقش دارند. تا قبل از سال 2009، محموله‌های هروئین سیا کوچک‌تر بود و هر از گاهی راهی آمریکا می‌شد. با این حال، پس از سال 2009، سازمان سیا محموله‌های هروئین خود را با دریافت «چراغ سبز» وارد آمریکا کرد و این محموله‌ها بزرگ‌تر و متناوب‌تر شدند.

لیست نهادهایی که امکانات لازم را برای انتقال محموله‌های چندتُنی هروئین از افغانستان به آمریکا دارند، خیلی طولانی نیست: ارتش و سازمان سیا. ارتش آمریکا ممکن است سابقه‌ای طولانی[38] در قاچاق گسترده مواد مخدر[39] به درون این کشور نداشته باشد، اما افغانستان[40] به هیچ عنوان اولین تجربه سیا[41] نیست، بلکه این سازمان استعداد عجیبی[42] در قاچاق بین‌المللی مواد مخدر دارد[43] و حتی در دهه 1970، درون کیسه‌های اجساد سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام، مواد مخدر جاسازی می‌کرد. انتقال هروئین افغانستان به آمریکا به همان اندازه‌ای توسط تبه‌کاران سیا و با هواپیماهای این سازمان[44] انجام می‌شود که انتقال کوکائین از نیکاراگوئه در دهه 1980 کار تبه‌کاران سیا بود.

بخشی از هروئین افغانستانی در حال حاضر از طریق مکزیک[45] وارد آمریکا می‌شود. «جان ابوتسفورد» مأمور سابق سیا در این‌باره صراحتاً می‌گوید: «ما تجارت تریاک افغانستان را اداره می‌کنیم[46].» هم‌چنین «تور جان» قاچاقچی افغانستانی هروئین نیز علناً توضیح داده[47] که چگونه مترجمان رسمی آمریکایی و مقامات دولتی این کشور هروئین را از افغانستان می‌خرند و با هواپیماهای دولتی، از پایگاه هوایی قندهار به آمریکا می‌برند.

یک سؤال بسیار مهم دیگر را هم باید پرسید: اگر طالبان تصمیم گرفت تجارت مواد مخدر در افغانستان را پایان دهد و طی تنها یک سال، توانست این کار را تقریباً به طور کامل انجام دهد، چرا آمریکا یا دولت دست‌نشانده آمریکا در افغانستان این کار را نمی‌کند؟ آیا اوباما به عنوان فرمانده کل قوا در آمریکا، نمی‌تواند دستور یک تحقیقات کامل و نظارت جامع بر سیا را صادر کند[48]؟ آیا نمی‌توان اوباما را نه فرمانده کل قوا، بلکه فرمانده کل قاچاق در دولت آمریکا دانست؟ اوباما به تنهایی بزرگ‌ترین شبکه کشت، انتقال و توزیع مواد مخدر در دنیا را اداره می‌کند[49] و سازمان سیای تحت امر او، بیش از 50 سال است که قوی‌ترین و خطرناک‌ترین کارتل مواد مخدر جهان است.

اگر هم دلایل بیش‌تری برای باور کردن نقش سیا در قاچاق مواد مخدر نیاز دارید، می‌توانید سابقه سیا در خشونت[50]، اذیت و آزار[51]، اخاذی[52]، جنایت[53]، سرکوب[54]، ترور[55]، مسموم کردن[56]، تجارت مواد مخدر[57]، شکنجه[58]، ارعاب[59]، آزمایش روی انسان‌ها[60]، قتل‌عام[61] و غیره را بررسی کنید. برای شروع می‌توانید گزارش‌های مشرق را از این‌جا، این‌جا، این‌جا و این‌جا بخوانید.



[1] The Opium War and Foreign Encroachment Link

[2] How The CIA Created America’s Heroin And Cocaine Epidemics Link

[3] Tomgram: Alfred McCoy, Afghanistan as a Drug War Link

[4] CIA, Heroin Still Rule Day in Afghanistan Link

[5] Afghan heroin & the CIA Link

[6] Annual Opium Poppy Survey 2001 Link

[7] US to Blame for Spike in Opium Production in Afghanistan Link

[8] Iran faces up to its most lethal threat - drugs Link

[9] Heroin addiction threatens Russia's economic and demographic health Link

[10] China says economic losses from drug abuse hit $81 billion a year Link

[11] The Spoils of War: Afghanistan’s Multibillion Dollar Heroin Trade Link

[12] The Real Afghanistan Surge is in Heroin Production and Tripled Opium Cultivation since the US military arrived Link

[13] How Opium is Keeping US in Afghanistan: CIA’s Shady History of Drug Trafficking Link

[14] Coalition Military Fatalities By Year Link

[15] US Veterans & Military Families Link

[16] 70 Million Americans Taking Mind-Altering Drugs Link

[17] Bitter Pill: Why Medical Bills Are Killing Us Link

[18] America, the most drugged-up nation on the planet Link

[19] The Drugging Of America Summarized In 19 Mind-Altering Facts Link

[20] White House Accidentally Outs CIA Agent Hamid Karzai Link

[21] Karzai admits to being on secret US payroll Link

[22] Ahmed Wali Karzai and the rape of Afghanistan Link

[23] Reports link Karzai's brother to heroin trade Link

[24] Afghanistan: The Making of a Narco State Link

[25] Afghanistan's Opium Economy Is Doing Better Than Ever Link

[26] Heroin From Afghanistan Is Cutting A Deadly Path Link

[27] Rumors Persist That The CIA Helps Export Opium From Afghanistan Link

[28] Trends in Heroin Use in The United States: 2002 to 2013 Link

[29] Heroin dealer in chief Link

[30] What America’s Users Spend on Illegal Drugs: 2000-2010 Link

[31] Afghan Opium Production Hits All-Time High Link

[32] Afghanistan Opium Survey 2014 Link

[33] Cape Cod: America’s Heroin Hot Spot Link

[34] Donald H. Rumsfeld Named Chairman of Gilead Sciences Link

[35] Final EU US Cocaine Heroin Prices Tables Link

[36] Heroin-related overdose deaths quadruple since 2002 Link

[37] Heroin’s Death Toll Rising in New York, Amid a Shift in Who Uses It Link

[38] U.S. Soldiers Involved in Drug Smuggling Ring Link

[39] Exclusive: U.S. Navy SEAL Smuggled 10 Kilos Of Cocaine Into Miami Link

[40] US Lost in Afghanistan, But Did Manage to Make Afghanistan the World's Top Heroin Exporter Link

[41] How The CIA Created America’s Heroin And Cocaine Epidemics Link

[42] A Tangled Web: A History of CIA Complicity in Drug International Trafficking Link

[43] The Real Drug Lords: A brief history of CIA involvement in the Drug Trade Link

[44] Is CIA Fueling New U.S. Drug Epidemic Using Cheap Heroin from Afghanistan? Link

[45] Mexican Cartels Buying Afghan Heroin Link

[46] Retired CIA Agent: "We Run the Afghan Opium Trade" Link

[47] Afghanistan's Kandahar Airfield an alleged heroin hotbed Link

[48] The Afghan Drug Trade and the Elephant in the Room Link

[49] Obama Warned Now Heads World’s Most Dangerous Drug Cartel Link

[50] A Timeline of CIA Atrocities Link

[51] A History of America’s War on Whistleblowers and Journalists Since 9/11 Link

[52] There is a long history of elected officials being spied on by US intelligence and there are indications it is going on today Link

[53] Declassified Army and CIA Manuals Link

[54] The FBI's Covert Program To Destroy the Black Panther Party Link

[55] How to Get Away with Murder in America Link

[56] Former Church Committee chief counsel: ‘New technology adds a lot to government power’ Link

[57] America and CIA Earn 50 Billion Dollars From Afghan Opium Trade Link

[58] Were NATO Dogs Used to Rape Afghan Prisoners at Bagram Air Base? Link

[59] Chameleo Link

[60] CIA Didn't Just Torture, it Experimented on People Link

[61] Deaths In Other Nations Since WW II Due To Us Interventions Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    گزارش مستند و مستدل به این میگن، با این همه لینک و مرجع که ضمیمه شده در پاورقی بازم کسی‌ هست بیاد این را نفی کنه؟ دست داشتن آمریکا در گسترش کشت مواد مخدر مثل روز روشنه. از زمان اشغال افغانستان توسط آمریکا و تعیین مقامات افغانی توسط آمریکا و تسلط بر مزارع افغانستان کش مواد مخدر دهها برابر شده و همینطور که ذکر کردید ارسال محموله‌ها به آمریکا و اروپا هم چندین برابر شده خوب این مگه میتونه چیزی غیر از دست داشتن آمریکا را ثابت کنه؟ یادمون باشه صهیونیسم شگرد همیشگیش این بوده که دیگر افراد و ملتها را به خدمت بگیرند و خودشون مستقیم وارد ماجرا نشن که دستشون رو بشه. از توطئه علیه پیامبر خدا حضرت عیسی(ع) که رومیها را فرستادند جلو تا توطئه قتل ایرانیان که دربار و سربازان خشایار شاه را عامل این کار قرار دادند تا امروز که اروپا و آمریکا شدند عامل صهیونیسم و خود آمریکا و اروپا هم حتی المقدور دیگران را جلو می‌‌ندازن مثل گروه‌های تروریستی و جنایتکار (داعش، القاعده و...) که توسط اونها تاسیس شد و الان داره در سطح منطقه جنایت میکنه.
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    "سربازان آمریکایی جان و سلامتی خود را از دست داده‌اند برای آن‌که مردم کشورشان معتاد شوند و بمیرند" خداوکیلی گرداورنده این گزارش چند کلاس سواد داره؟
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    از طرفی، از 224 هزار هکتار زمین زیر کشت تریاک در افغانستان، هر سال 560 هزار کیلوگرم هروئین به دست می‌آید. یک حساب سرانگشتی دیگر نشان می‌دهد دولت آمریکا از همین راه می‌تواند هر سال 252 میلیارد دلار پول به جیب بزند عاشق این حساب های سرانگشتیتم بد با چه مدرکی میگی همه پول این تجارت نصیب امریکا میشه ؟؟
  • پری ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    پس بابای من رو همین امریکایی های نامرد به تریاک معتاد کردن خدا ازشون نگذره که زندگی ما رو جهنم کردن بچه ها مواظب خانواده هاتون باشید دشمن در کمینه
  • بنده ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    ... با سلام................. کمی,بسیاری جای فکر دارد. یا حق
  • مهماندار هواپیما ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    دلیل حمله امریکا جنگ تریاک بود که طالبان با اعلام حرام بودن کشت خشخاش به امریکا و غرب اعلان جنگ کرده بود
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
    0 0
    واقعا مشرق در اینگونه گزارشهای تحلیلی حرف نداره.
  • محمد ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    0 0
    خوبه که فیلم مستندی در این خصوص ساخته وبه به دنیا ارایه شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس