تا پیش از رونمایی از نسل جدید پهپاد شاهد 129 که به هدایت ماهواره‌ای مجهز است؛ تنها آمریکا، چین و رژیم صهیونیستی دارای پهپادهای رزمی مجهز به هدایت ماهواره‌ای بودند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، بحث هدایت ماهواره ای یکی از مسائل مهم در زمینه نظامی به شمار می آید. با استفاده از سامانه های هدایت ماهواره ای نه فقط فرماندهان می توانند نظارت بسیار بهتری بر اموری مثل مناطق حضور نیروهای خودی داشته باشند، بلکه امکان ارتباط بهتر و امن تر با آنها در کنار بحث هدایت بهتر وسایل رزمی مثل جنگنده ها، پهپادها و حتی حجم زیادی از بمب ها و موشک ها با دقت بسیار بالاتر فراهم می شود.

هدایت ماهواره ای؛ رقابتی از زمان جنگ سرد

بحث هدایت ماهواره ای در دهه 1960 میلادی با سامانه TRANSIT مخصوص نیروی دریایی آمریکا آغاز شد. ارتش آمریکا برای هدایت زیردریایی ها، هواپیما و موشک های خود نیاز به سیستم هدایت و مسیر یابی ماهواره ای داشت و در این راه میلیاردها دلار هزینه شد. با افزایش حجم سلاح ها و همچنین نیاز به بیشتر کردن دقت در این جنگ افزارها برنامه سامانه مکان یاب جهانی که به اختصار جی پی اس نامیده می شود، در آمریکا کلید خورد.

با توجه به هزینه بالایی که دولت آمریکا برای این سامانه پرداخته بود و همچنین حساسیت های بالای آن، در ابتدا استفاده غیر نظامی از آن مطرح نبود. پس از وقوع فاجعه ساقط شدن هواپیمای مسافربری کره جنوبی بر فراز حریم هوایی جزیره ساخالین شوروی سابق، رونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا اجازه استفاده از این سامانه برای مصارف غیر نظامی را صادر کرد.

در حال حاضر 31 فروند ماهواره مربوط به سامانه جی پی اس در حال گردش به دور کره زمین هستند و در بسیاری از بخش های نظامی و غیر نظامی از هدایت موشک های کروز گرفته تا مسیر یابی در ترافیک شهری را بر عهده دارند. البته دقت و قدرت سیگنال های جی پی اس برای استفاده غیر نظامی در مقایسه با نمونه غیر نظامی کاهش یافته است.


ایران چهارمین عضو یک گروه پهپادی خاص در جهان شد+عکس(آماده نیست)
نمایه گرافیکی از سامانه جی پی اس

سامانه گلوناس روسی هم به نوعی مسیری شبیه به جی پی اس آمریکایی را طی کرد. اولین ماهواره های شوروی سابق برای هدایت زیردریایی های حامل موشک بالستیک ساخته شد. روسها هم در دهه 1960 و 1970 به دنبال افزایش سطح پوشش ماهواره ای خود برنامه "گلوناس" را آغاز کرده و در دهه 1980 میلادی چندین ماهواره را به فضا پرتاب کردند. 

در زمان فروپاشی شوروی سابق، روسها هنوز موفق نشده بودند پوشش کامل کره زمین را بر قرار کنند. 

بعد از فروپاشی شوروی، مدتی به دلیل مشکلات اقتصادی این برنامه با مشکل رو به رو شد و تعداد ماهواره ها نیز کاهش یافت. در نهایت در سال های اخیر و با بهبود وضعیت اقتصادی این کشور و به دلیل توجه خاص شخص ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، برنامه گلوناس شتاب گرفته و در حال حاضر با 29 ماهواره مربوط به سامانه گلوناس در جو زمین در حال گردش هستند.

ایران چهارمین عضو یک گروه پهپادی خاص در جهان شد+عکس(آماده نیست)
ماهواره گلوناس روسی

روسیه چند سالی است که خدمات مربوط به بخش غیر نظامی با استفاده از گلوناس را نیز آغاز کرده است.کشور چین با توجه به رشد چشمگیر اقتصادی در سالهای اخیر و افزایش نیاز به یک سامانه مکان یاب ماهواره ای بومی برنامه بیدو (beidou -北斗) را آغاز کرد. چینی ها بین سال های 2000 الی 2003 میلادی با استفاده از 3 ماهواره آزمایشی این طرح را آغاز کرد.

در ادامه، پوشش کامل برای سرزمین چین و کشورهای همسایه بدست آمده و در نهایت بنای چینی ها بر بدست آوردن پوشش جهانی بیدو در سال 2020 است. نسل قدیمی تر این ماهواره ها با عنوان بیدو – 1 شناخته می شدند و نسل جدیتر به عنوان بیدو – 2 .

در حال حاضر 20 ماهواره از سری بیدو در فضا به سر می برند و جدید ترین مدل از این ماهواره هم در مارس سال جاری میلادی به فضا پرتاب شد که از این مدل جدید 17 ماهواره به فضا پرتاب می شود. همانطور که اشاره شد، در حدود سال ‌۲۰۲۰ سیستم بیدو تکمیل خواهد شد و با پوشش جهانی ۳۵ماهواره‌ای به ارائه خدمات ادامه خواهد داد و کاربران در سراسر جهان می‌توانند از دو نوع خدمات کیفیت بالا، از جمله خدمات ویژه نیازمند به مجوز و خدمات آزاد بهره‌مند شوند. 

خدمات آزاد رایگان بوده و دقت ۱۰متر برای موقعیت‌یابی، سرعت ۰.۲متر در ثانیه و زمان‌بندی ۲۰ نانوثانیه‌ای را ارائه می‌کند. اما سرویس ویژه، دقت بالاتر و قابلیت اطمینان بیشتری دارد که در دسترس کاربران مجاز قرار می‌گیرد.

ایران چهارمین عضو یک گروه پهپادی خاص در جهان شد+عکس(آماده نیست)
شمایه عملکرد سامانه بیدو

در بحث دقت سامانه بیدو هم مثل سایر سامانه های به کار رفته در دنیا، در مدل های نظامی و غیر نظامی تفاوت دارد. همان گونه که گفته شد، دقت در گونه رایگان غیر نظامی در حدود 10 متر بوده و این در حالی است که این عدد برای مدل نظامی، 10 سانتی متر است. در حال حاضر نیروهای مسلح چین و پاکستان تنها کاربران نظامی سامانه بیدو هستند.

در حال حاضر سامانه "گالیله" اتحادیه اروپا در مراحل پایانی قبل از رسیدن به آمادگی کامل بوده و دو کشور هند و ژاپن نیز برنامه های مستقلی برای بحث هدایت ماهواره ای دارند.

پهپادها و هدایت ماهواره ای

در بحث هواپیماهای بدون سرنشین مسئله هدایت ماهواره ای یکی از نکات بسیار مهم و استراتژیک محسوب می شود. به زبان ساده اضافه شدن بحث هدایت ماهواره ای به یک پهپاد می توان برد عملیاتی آن را شدیدا افزایش داده و در عین حال دقت در موقعیت یابی را بیشتر کرده و البته احتمال اخلال در روابط با کاربر زمینی نیز بسیار کمتر خواهد بود.

در حال حاضر چندین مدل از پهپادهای مجهز به هدایت ماهواره ای در جهان فعال هستند که در این بین می توان به گلوبال هاوک آمریکایی به عنوان گران ترین پهپاد عملیاتی جهان اشاره کرد.

ایران بازیگر جدید در مربع پهپادی جهان

اما به بحث پهپادهای مسلح جهان وارد می شویم. در بخش پرنده های بدون سرنشین که فاقد توان حمل سلاح هستند کشورهای بسیاری فعالیت دارند و حتی گاهی در کشورهای جهان سوم نیز نمونه هایی از پهپادها با ماموریت شناسایی در حالی که با دوربین های ساده مجهز هستند دیده می شود. اما بحث پهپادهای مسلح مسئله ای بسیار خاص بوده و در اصطلاح کلوپی با اعضای بسیار کم است.

ایران چهارمین عضو یک گروه پهپادی خاص در جهان شد+عکس(آماده نیست)
پهپاد آمریکایی ریپر

با یک جستجو ساده در فضای مجازی شما می توانید به لیست کشورهای دارنده پهپادهای مسلح دست پیدا کنید. کشورهای زیادی در این میان حضور دارند اما تنها تعداد بسیار محدودی از اعضای این لیست خود جزو سازندگان پهپادهای مسلح هستند. در حال حاضر به نظر می رسد چیزی کمتر از 30 کشور جهان هستند که کاربران پهپادهای مسلح یا پهپادهای با توانایی حمل سلاح هستند اما آنانی که خود به تنهایی توان ساخت پهپاد مسلح را دارند بسیار کمتر هستند.

ایران چهارمین عضو یک گروه پهپادی خاص در جهان شد+عکس(آماده نیست)
پهپاد ارتش صهیونیستی با نام هرمس 900

در حال حاضر به صورت عملیاتی آمریکا، چین، ترکیه، پاکستان، ایران و رژیم صهیونیستی تنها دارندگان دانش تولید پهپادهای مسلح به صورت عملیاتی به شمار می آیند. اما با نگاهی به بحث هدایت ماهواره ای، دو کشور پاکستان و ترکیه نیز از این لیست خارج می شوند.

 پهپادهای پاکستانی هنوز فاقد بحث هدایت ماهواره ای هستند و پهپاد مسلح Anka ساخت ترکیه نیز قرار است در مدل های جدیدتر که در آینده به وضع عملیاتی می رسد دارای توانایی هدایت ماهواره ای باشند.

ایران چهارمین عضو یک گروه پهپادی خاص در جهان شد+عکس(آماده نیست)
پهپاد چینی Wing Loong

در این میان ایالات متحده آمریکا با سری پردیتور و ریپر، اسراییلی ها با هرمس 450 ، هرمس 900 و هرون و چینی ها با پهپادهای سری WZ-2000 و Wing Loong از جمله دارندگان پهپادهای مسلح و در عین حال دارای هدایت ماهواره ای در جهان محسوب می شوند.

اما این گروه بسیار خاص و کم جمعیت عضو جدیدی را نیز اخیرا پیدا کرده است. نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا با مدل جدید پهپاد شاهد 129 به جمع بسیار کوچک کشورهای دارنده پهپادهای مسلح و همچنین مجهز به هدایت ماهواره پیوسته است.

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در آخرین روزهای سال 94، علت ایجاد تغییر در دماغه پهپاد دوربُرد «شاهد 129» را افزودن قابلیت امکان ارتباط ماهواره‌ای در این پهپاد عنوان کرد و افزود که این پهپاد عملیاتی بوده و هم اکنون در اختیار سپاه است.

ایران چهارمین عضو یک گروه پهپادی خاص در جهان شد+عکس(آماده نیست)
مدل اولیه پهپاد شاهد 129

در جریان راهپیمایی روز 22 بهمن سال گذشته از مدل جدیدی از این پهپاد رونمایی شده بود که دارای طراحی متفاوتی در بخش جلویی پهپاد بود. مشرق پیش از اعلام فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مقاله ای گمانه زنی کرده بود که احتمالا بخش جدید اضافه شده به جلوی پهپاد مورد نظر مربوط به بحث هدایت ماهواره ای است.

در حال حاضر با توجه به این که جزئیات بیشتری از این بحث خصوصا درباره نوع هدایت ماهواره ای مورد استفاده در این پهپاد مشخص نشده است نمی توان خیلی درباره جزئیات آن ورود پیدا کرد، اما به صورت قطع می توان گفت برد پهپاد شاهد 129 در مدل جدید کاملا نسبت به مدل قبلی افزایش یافته است و بر این اساس، می توان اینگونه احتمال داد که شاهد 129 مجهز به هدایت ماهواره ای، همان پهپاد مسلح مورد نظر جانشین فرمانده کل سپاه است که بردی آن در حدود 3000 کیلومتر اعلام کرده بود. 

آبان ماه سال گذشته بود که سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سخنان مهمی را درباره قدرت پهپادهای ایرانی مطرح کرد که بازتاب فراوانی نیز در رسانه های تخصص و عمومی دنیا داشت. وی با اشاره به توانمندی های پهپادی سپاه، اعلام کرد که "امروز وقتی پهپادهای ما می‌تواند تا 3 هزار کیلومتر شعاع عملیاتی داشته باشد و عملیات تهاجمی انجام دهد، برای ما شگفت‌انگیز نیست. "

ایران چهارمین عضو یک گروه پهپادی خاص در جهان شد+عکس(آماده نیست)
مدل جدید شاهد 129 ، به تغییر ایجاد شده در جلوی پهپاد دقت کنید

البته باز هم باید گفت این یک گمانه زنی است و ممکن است پهپاد مورد نظر سردار سلامی مدل دیگری باشد که حداقل تا به امروز اسمی از آن برده نشده باشد.هر آنچه که هست، شاهد 129 جدید ایرانی با هدایت ماهواره ای قادر است به مسافت های بسیار دورتری رفته و عملیات خود را با دقت بیشتر و با مشکلات بسیار کمتر در بحث ارتباطی و مسیریابی انجام دهد.

ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که با ورود سامانه های هدایت ماهواره ای در کشور مسائل بسیار مهم دیگری مثل بحث مهمات هدایت ماهواره ای و همچنین افزایش فوق العاده دقت موشک های ایرانی، خصوصا بحث موشک های کروز حمله به اهداف زمینی مثل سری "سومار" را نیز می توان مطرح کرد که خود افزایشی جهش گونه در توان نظامی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

با توجه به اینکه فرماندهان سپاه، به صراحت و قاطعیت موضوع هدایت ماهواره ای پهپادهای ایرانی را مطرح کرده اند، باید مطمئن بود که موضوع تامین پایدار این ارتباط ماهواره ای نیز حل شده است و هم اکنون این پهپادها، در شعاعی وسیع در حال حمایت و پشتیبانی از رزمندگان مقاومت در هر مکان مورد نیاز در شعاعی بسیار بزرگ هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 132
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    2 4
    چرا حرفای تخیلی میزنی مشرق جان ؟؟؟ کدوم ماهواره ؟ ما که ماهواره نداریم .نکنه منظورت ماهواره امید هست.
  • رضا جگوار ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    واقعا؟! آفرین ولی روسیه کو؟
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    با کدام ماهواره کار می کنند؟
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    خداوند آیه 33 سوره نبا را نصیب دانشمندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بکند. ان شا الله
  • مجید ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 2
    بعد دقیقا با کدوم ماهواره؟ همون اسباب بازی های دانشگاهی (غیرکاربردی) هم دیگه پرتاب نمیشن، چه برسه به ماهواره های با اون ارتفاع و کاربردی بودنش مشرق که اینو نمیزنه
  • ناصر ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 1
    قصد زیر سوال بردن این دستاورد مهم رو ندارم و دست سازنده هاش رو می بوسم ولی برادر هم وطن من واقعا فکر کردی روسهای که با یه فشار اسراییل اعراب و امریکا 10 سال تحویل S300 رو که یه سیستم کاملآ دفاعی 150 کیلومتری هست رو به ایران ندادن در زمان بحراین مثل جنگ آنهم میان ایران با اسراییل یا امریکا میان هدایت موشک های ایران رو برای برخورد به پایگاه ها ناوها و....ایالت متحده امریکا یا ناتو بر عهده می گیرن!؟ و از اون مهمتر تبعات سیاسی چنین اقدامی رو به جان می خرن!!؟؟ یا چینی هایی که با یک فشار امریکا خرید نفت از ایران رو رها می کنن آنهم از ترس از دست دادن بازار امریکا!؟؟ روسهایی که جرات پاسخ به اقدام ترکیه در زدن جنگنده خودشون رو به خاطر عضویت ترکیه در ناتو ندارن!؟؟ قطع این سرویس ها در زمان جنگ قطعی هست... متاسفانه اکثر تحلیل گران ما از نفوذی که امریکا اسراییل و حتی اعراب به خاطر وزن اقتصادی که دارن در دنیا آگاه نیستن..........کشورهایی چون چین یا روسیه بنده دلار و پول هستن هیچ بعید نیست در یک جنگ احتمالی با یک رشوه 1 تریلیون دلاری شیوخ حاشیه خلیج فارس حتی اقدام به اخلال در سیستم های نظامی ایران بکنن درست مثل زمان جنگ با صدام که چینی ها حتی بخشی از قطعات کارخونه های ساخت تسلیحات شیمیایی صدام رو هم در کنار غربی ها به اونها فروختن و این موضوع هیچ وقت در رسانه های رسمی ایران جزئیاتش گفته نشده...
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    خیلی گنگ و مبهم بود. اگر منظور از هدایت ماهواره ای پهپاد استفاده از جی پی اس آمریکایی است که با ۱۰۰ هزار تومن میشه ماجولهای آماده آنرا خریداری کرد و چیز پیچیده ای نیست. اما تکیه بر آن، تکیه بر باد است. اما اگر استفاده از ۳ ماهواره در مدار پایین و با گردش ۱۲ بار در شبانه روز به دور زمین هستش، که مرتبا عدم دریافت پالس در محدوده مورد نیاز داریم و هرچند ساعت یکبار، طی فقط چند ثانیه قابلیت استفاده داره. فناوری پرتاب ماهواره به مدارات فوقانی جو را که فعلا هم نداریم. روشهای ابداعی هم هست که بسیار خاصه و عملیاتی نیست. به هر حال سعی و تلاش کنیم، نتیجه خواهیم گرفت.
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 6
    ایران چهارمین وارد کننده ی پهباد در جهان هست نه سازنده. همش هم از چین وارد میشه.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    عااااااا عاااااااااا عاااااااااااااااااا فریاد غرور بود
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    2 4
    من نمیدونم چطوری هست که ایران نمیتونه موتور پراید رو بسازه بعد میگن که پهباد با برد 2000 کیلومتر میسازه؟!!
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    خب چین و امریکا ماهواره موقعیت یاب دارن تو فضا...ما هم داریم ؟
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 4
    ماهواره GPS ساختن کار هر کشوری نیست . انشالله 50 سال دیگه به این تکنولوژی میریسین . اون هم یه صورت ناقص . تنها راهش اینه که با کشورهای اروپایی و آمریکا تعامل کنید شاید یه بخشی از ساختشو بهتون گفتن . روسیه هم که بعید میدونم . به هر حال امیدوارم شعار نباشه
  • مقداد ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ظاهرا پهپاد فطرس رو فراموش کردید که قبل از شاهد 129 هدایت ماهواره ای داشت!!!!
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید دیگه گذشت رونمایی های پر سر و صدا از یک مشت ماکت دیگه اون شخص رفته. ملت بزرگ ایران، مچکریم
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ابرقدرتهای پهبادی دنیا تقریبا معلومه که چند تا پهباد دارند ولی مگه ما چند تا پهباد عملیاتی داریم و تا حالا بیشتر ۳-۴ تا را باهم ندیدیم
  • علیا ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    پس فطرس چی بود؟ فکر کنم فطرس قبل از شاهد به این قابلیت دست پیدا کرد. در صورتی که شما میگین بعد از شاهد ما به این توانایی رسیدیم.
  • الببی ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    حتما با ماهواره امریکا یا ماهوار بر سیمرغ11111
  • حسین م ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ممنون مشرق اگر حقیقت داشته باشه این یک شگفتی در عرصه ی نظامی برای ما هستش ان شاءالله. اما کدوم ماهواره ؟ امیدوارم ماهواره های کشورهای حزب بادی چون روسیه و چین در کار نباشند و صرفا روشی ابداعی برای دور زدن و استفاده ی پنهان کارانه از GPS نظامی مورد استفاده قرار گرفته باشه. چرا که پر واضحه این دو کشور حزب باد در زمان اخم آمریکا تمامی اطلاعات نظامی ما رو به پشیزی خواهند فروخت. یا حق
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    یه روش ابداعی هست: استفاده ازماهواره های تلویزیونی مدار ژیوسنکرون موجود که با ردیابی یکی از فرکانسهای آن، جهت سیر پهپاد را می توان تخمین زد. کلا روش کثیفیه!
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    مشرق لطفا از بودجه نظامی کشور یه گزارش تهیه کن تا یک سری حمقا بفهمن که بودجه ایران تو بین کشورهای منطقه که هیچ کلا در بین کشورهای جهان سومی هم جایگاه خوبی نداره ولی تونسته این همه موفقیت بدست بیاره فکر کنم نزدیک 40 هست بودجه بعد یک سری میان میگن بسه دیگه چقدر نظامی جالبه حالا خوبه ما اونقدر سرمایه گذاری نمیکنیم
  • حسام ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ما تو صنايع نظامى احساس نياز کردم شد اين , پس چرا تو خودرو سازى با صنايع ديگر احساس نياز نميکنيم ؟ عادت کرديم به واردات و مفت خورى , تا کى وابستگيمون به نفتو نشونه دنيا بديم تا اونها هم با تحريممون ما رو تو فشار بزارن حرف رهبر رو گوش بديم به خدا به نتيجه ميرسيم, باور کنيد
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    به نام خدا. اونوقت با کدوم ماهواره؟
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    ما پهباد هدایت ماهواره ایی داریم ولی ماهواره نه ! قدرت اینکار به اینه که خودمون ماهواره داشته باشیم که انگار سرعت برنامه فضایی ایران در تمام ابعاد بسیار کاهش یافته ، درواقع ، داشتن ماهواره بومی در کنار انرژی هسته ایی بومی و وسعت و جمعیت و موقعیت جغرافیایی از ملاک های یک کشور قدرتمنده تا یک کشور ماهواره نداشته باشه اصلا بهش نمی شه گفت قدرتمند ، ما ماهواره داشتیم : در بحث نظامی مثل پهبادها یا کمک به نیروهای مقاومت در منطقه و ... کنترل مرزها ، چون با دید روبرو پشت تپه مشخص نیست ! در بحث زیرساختی در بحث اقتصادی ، مثلا تا کشورها بیان چرتکه بندازن چقدر گندم دارن امریکا با ماهوارش مدت ها قبل حساب کتاب کرده برنامه ریزی کرده امادس برا قدرت نمایی در بازار و ... در بحث حوادث و ده ها کاربرد دیگر عصای دستمان بود امیدوارم برنامه فضاییمون خواب نمونه که برای تک تک ایرانی ها و ایندگان کشور بسیار بسیار حیاتی و مهمه .
  • 313 ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    یعنی روسیه هم پهپاد مسلح ماهواره ای نداره؟ مشرق یه بازنگری جدی در تحقیقات لازم داری !!!
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    شک دارم اون پهپاد 3000 کیلومتریه "شاهد129" باشه....یا به قول مشرق یه پهپاد جدید تو راهه یا فطرسو آپگرید(Upgrade) کردن......اللهُ اَعلَم....
  • محسن از اصفهان ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ایران که یک چنین سیستم ماهواره ای ندارد، در نتیجه باید از یکی از دارندگان برای استفاده نظامی مجوز داشته باشد. آمریکا چنین اجازه ای نمی دهد پس بین چین و روسیه، روسیه احتمال بیشتری وجود دارد. ولی یک مشکل در این قضیه هست وان امکان قطع ارتباط و یا لو رفتن اطلاعات ایران توسط کشور دارنده ی این سیستم می باشد. البته نیروهای مسلح ایران حتما فکری برای این مشکل نموده اند ولی افراد گم اطلاعی مانند من نگرانی هایی از سابقه ی این کشور ها دارند.
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    به جهنم. این پولهای خرکی خرج اقتصاد شده بود تا الان کاملا اقتصاد ملی و مقاومتی مهیا شده بود
  • مجید ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با کدوم ماهواره ایرانی کنترل میشه ؟!
  • پرویز ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با کدام ماهواره تصمیم دارید این پهباد ها را کنترل و هدایت کنید !!!!؟ تمام کشورهائی که نام بردید خودشان ماهواره های مخابراتی و نظامی دارند ، آیا تا این حد خوش باورید که روسها یا چینی ها اجازه بدهند که ایران بر علیه اعراب یا اسرائیل از ماهواره های این دوکشور استفاده کنند ؟ شما قبل از خرید اسب اول نعل اسب را خریدید ، میشود باور کرد که طراحان کشورمان برنامه شان این باشد که تا پرتاب ماهواره مورد نیاز برای این سیستم از پهبادهای مخابراتی و تجسسی مناسب استفاده کنند ، به عقل جور در نمیاید که بدون داشتن ماهواره پهباد هدایت شونده توسط ماهواره بسازند و انبار کنند
  • ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    یادتونه اون موقع که دقت موشک ما کم بود میفگتن موشک ما فقط برای حمل کلاهک خوبه اما به نظر شما به خاطر این بود که میدونستن به زودی ما پیشرفت های چشکگیری خواهیم داشت و سعی در جلوگیری از این رشد داشتن یا واقعا به این موضوع اعتقاد داشتن؟
  • ایرانی ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    به نظر من اگه به جای پراید همون پیکان تولید میشد بهتر نبود ولا بخدا
  • ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    با هدایت کدوم ماهواره ان شاالله تعالی؟ جی پی اس امریکایی؟ گلوناس روسی؟ گالیله اروپایی؟ اولی و اخری که روابط انقدر حسنه هست که حتما اجازه میدهند! وسطی هم که قربون سابقه درخشان وفاداریش بشه خودش!
  • محسن ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    زرشک به این پهباد !!! آخه این اسباب بازی کجا و پهبادهای آمریکایی و ... کجا یک ذره عقل در بساط ندارین شما مشرقیها؟
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    البته باید دونست که اولا ایران هیچ سامانه ماهواره ای نداره و دوما ایران هیچ سیستم ماهواره ای. کنترل و هدایتی هم نداره و سوما قطعا هنگام بحران جی پی اس هم مختل خواهد شد و نهایتا همین الان جی پی اس خطایی بین سه تا ۱۵ متر داره پس این ویژگی مفید نیست
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    پس اگر روسیه دانش تولید پهپادهای مسلح نداره ما جهت صادرات باید باهاشون مذاکره کنیم!
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    تا کور شود هرانکه نتواند دید
  • سعید ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با هدایت کدوم ماهواره؟!
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    نیاز شرط پیشرفته
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    احتمالا کله بزرگ پهپاد هم به خاطر دیش بزرگی است که در آن قرار دارد. اینجوری مثلا امواج ماهواره هاتبرد یا یکی دیگه را میگیره و میفهمه مثلا در کدام مسیر در حال سیر هستش.
  • سعید ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با هدایت کدوم ماهواره؟!
  • منتظر ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    گروه دفاع و امنيت!!!!!!!!! مشرق جان به دوستان بسپريد برن يه ماشين استاندارد و امن توليد كنن. اين چيزا پيشكش. درد مردم اين چيزا نيست ...
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    منظور مشرق چهارمین در خاور میانه بود اخه مشرق جان ایران کجا ,پهپاد کجا
  • محمد ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    اخه ادمهای دم دمی مزاج مگه جندماه پیش نبود که ایران و چین قراردادهایی برای استفاده ایران در تمامی ابعاد نظامی و غیرنظامی از ماهواره بیدو امضا نکردن از همین سایت مشرق هم منتشر شد بعد شماها اسم خودتونو میزارین کارشناس و مهنس هوافضاودکتلای الکترونیک و مکانیک فیزیک هسته ای و یه مشت چرت وپرت متن و با دقت نمیخونین هرچی دوست دارین به زبونتون میارین یه عده هم که کلا از شماها پخمه تر و مشنگ تر دنباله رو شماها هستن با این وجود ما دیگه احتیاجی به دشمن نداریم یه مشت گاگول مثل شماها هست کافیه .اخه مترسکها مگه هرکشوری پهپاد میسازه باید ماهواره یا سامانه جهانی هم داشته باشه یا مثلا روسیه که گلوناس رو داره حتما باید پهپاد مجهز به هدایت ماهواره ای هم داشته باشه نه روسیه تاهمین چندسال پیش هم پهپاد نداشت به کمک ما و چین تونست پهپاد بسازه یا همین چین هنوز سامانه ماهواره جهانیش تکمیل نشده ولی بیشتر ادوات نظامیش چندین سال زودتر مجهز به هدایت ماهواره ای بودن گلابی ها اونموقع که کشورای دنیا نمیدونست پهپاد چیه ما تو جنگ ازش استفاده میکردیم با هدایت ایمان و دینمون به نظر شماها احمقها بازم بگم یا متوجه شدین
  • وحید ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    به مطالب مشرق، کاری ندارم ولی در عکس هشتم، جایگاه قرار دادن پهپاد شاهد 129 خیلی افتضاح بود؛ نمی شد یک جایگاه قشنگ و مرتب درست کرد؟ تاکی باید برای هرچیزی از یادمان شهدا تا بیلبوردهای سیار تبلیغاتی از لوله های داربست استفاده کنیم؟
  • وحید ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    به مطالب مشرق، کاری ندارم ولی در عکس هشتم، جایگاه قرار دادن پهپاد شاهد 129 خیلی افتضاح بود؛ نمی شد یک جایگاه قشنگ و مرتب درست کرد؟ تاکی باید برای هرچیزی از یادمان شهدا تا بیلبوردهای سیار تبلیغاتی از لوله های داربست استفاده کنیم؟
  • محمد ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    اخه ادمهای دم دمی مزاج مگه جندماه پیش نبود که ایران و چین قراردادهایی برای استفاده ایران در تمامی ابعاد نظامی و غیرنظامی از ماهواره بیدو امضا نکردن از همین سایت مشرق هم منتشر شد بعد شماها اسم خودتونو میزارین کارشناس و مهنس هوافضاودکتلای الکترونیک و مکانیک فیزیک هسته ای و یه مشت چرت وپرت متن و با دقت نمیخونین هرچی دوست دارین به زبونتون میارین یه عده هم که کلا از شماها پخمه تر و مشنگ تر دنباله رو شماها هستن با این وجود ما دیگه احتیاجی به دشمن نداریم یه مشت گاگول مثل شماها هست کافیه .اخه مترسکها مگه هرکشوری پهپاد میسازه باید ماهواره یا سامانه جهانی هم داشته باشه یا مثلا روسیه که گلوناس رو داره حتما باید پهپاد مجهز به هدایت ماهواره ای هم داشته باشه نه روسیه تاهمین چندسال پیش هم پهپاد نداشت به کمک ما و چین تونست پهپاد بسازه یا همین چین هنوز سامانه ماهواره جهانیش تکمیل نشده ولی بیشتر ادوات نظامیش چندین سال زودتر مجهز به هدایت ماهواره ای بودن گلابی ها اونموقع که کشورای دنیا نمیدونست پهپاد چیه ما تو جنگ ازش استفاده میکردیم با هدایت ایمان و دینمون به نظر شماها احمقها بازم بگم یا متوجه شدین
  • یک بنده خدا ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    سلام بعضی از دوستان به علت عدم اگاهی در مورد پهپادهای ساخت ایران وکلا برنامه پهپادی ایران نظرات کاملا غیر واقع میدهند که اصلا شایسته برنامه قدیمی توسعه پهپاد در ایران نیست برای اگاهی دوستان باید بگوییم ایران در میان کشورهای دنیا دارای یکی از قدیمیترین برنامه های توسعه پهپاد میباشد که فقط میشود گفت کشور امریکا و رزیم صهیبونیستی هستند که دارای برنامه های قدیمی تری نسبت به ایران دارند
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 1
    ماشاالله چقدر نظریه پرداز نظامی تو کامنت ها داریم جماعت ایرانی فقط لب و دهن
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    1 0
    شمايي كه راجع به موتور پرايد گفتي ؟موتور پرايد رو شركت مگاموتور مي سازه موتور tu5 و ef7 كه سومين موتور پايه گازسوز جهان هست در ايران خودرو توليد شده و در خودرو دنا نصب شده لطفا خلط مبحث نكنيد صنايع خودرو سازي ما پهباد نمي سازن وزارت دفاع پهباد مي سازه منم مثل شما مي گم بله كشوري كه مي تونه راكتور اب سنگين و رادار برد 3000 كيلومتري سه بعدي با فناوري نيمه هادي و موشك سوخت جامد چند مرحله كه فقط ده سال هست كه در دنيا عملياتي شده رو يسازه مي تونه يه پهباد رو بسازه براش اب خوردنه
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هر بنی بشری که این خبر تخیلی رو خوند فهمید ما ماهواره نداریم، بعد مشرق نفهمید شاید رفتن از روسیه ماهواره اجاره کردن خخخخ
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دیگه جوک نگو
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    به خاطر اینکه تو صنعت خودرو خاعن زیاد داریم
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    جسارتا این یکی رو غلط کردی مرتیکه بی سواد.
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    خیلی مضحکی!
  • Aras ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    منظور مشرق اینه که توانایی فنی ایجاد شده نه اینکه داریم همین حالا با ماهواره هدایت میکنیم ، البته با استراتژیک شدن رابطه میشه کم کم از چین و روسیه بخوایم تا زمانی که خودمون ماهواره های لازمه رو درست کنیم و تو مدار قرار بدیم ماهواره هاشون ما رو تحت پوشش قار بدن ، بخصوص ابوعلی که داره حسابی با ما راه میاد
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست گرد سم خران شما نیز بگذرد
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    مشرق گزارش بزنه یا نزنه برا اینا فرقی نمیکنه چون میان اینجا بدون هیچ اطلاعات نظامی یه سری چرت و پرت بلغور میکنن میرن.شما زیاد بهشون توجه نکن
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    روسیه در پهپاد سرمایه گذاری ویژه نمی کنه.
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ما که نفهمیدیم تو چی گفتی !!!
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با کدوم ماهواره دقیقا قراره هدایت بشه ؟
  • احمد ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    باورش برای دلال جماعت و اونایی که به عمرشون هیچ چیز تولید نکردن باید هم سخت باشه.
  • احمد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    احتمالا به دلیل این که ساخت موتور پراید به عهده عزیزان تکنوکرات با تدبیر و اعتدال گذاشته شده که چند سال زحمت کشیدن که غربی ها رو راضی کنن دوباره نفت ما رو ارزون بخرن و به موتور پراید بفروشن.
  • احمد ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    شما وقتی سریال ترکی و کلمبیایی می بینی ماهواره تو فضا داری؟
  • احمد ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با همون ماجولهای صد هزار تومنی دریافت سیگنالهای داده انجام میشه (قابل توجه عزیزانی که می پرسن با کدوم ماهواره) اما خیلی بیشتر از اون کار می بره که با اون داده هدایت خودکار پرنده انجام بشه.
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    نمیدونم چرا بعضی ها از پیشرفت کشورشو ناراحت میشن البته میدونم از فرط آمریکا پرستیه مثلا میخوان بگن اونا خوبن ما بدیم
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دمت گرم
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    خداوند همین الان آیه 60 سوره مائده را شامل حال شما و پشتیبانهای شما قرار داده.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    مثل جگوار هم خالی خالی هستی!
  • ایرانی ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    به نظر قطعی میاد قصد استفاده از سامانه بیدو چین را این پهپاد داشته باشه ولی چینی ها هم اعتماد کاملی بهشون نیست در زمان جنگ معلوم نیست سر قول و قرار هاشون بمونند تنها راهش این هست که برنامه ی ضایی ایران توسعه پیدا بکنه اونهم با بودجه ی زیاد که با این دولت امیدی بهش نیست
  • ایرانی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    قبل از اینکه چین اصلا وارد بحث پهباد بشه ایران پهباد تولید میکرد!فقط جهت بالا رفتن اطلاعات عمومیت گفتم از این خودباختگی بیرون بیای
  • ایرانی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    موتور پراید توی ایران تولید میشه مشکل از سازمان داغون ماشین سازی ایران هست بی لیاقتی اونها را بهه دانشمندان مومن سپاه ربط ندید
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    خوشم میاد ایران و چین از پهبادهای امریکایی کپی کردنا ،افرین ،امریکا نبود ،فناوری نبود!
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    سلام عزیزان ماهواره هدایت هواپیما رو آمریکا و سایرین برامون به فضا فرستادن فقط ای کاش دوستان طراح شاهد فکری به حال افزایش وزن محموله پهپاد و تنوع بیشتر تسلیحات قابل حمل میکردند بعلاوه در گام بعدی باید سراغ استفاده از موتور جت برای افزایش قابلیت های تاکتیکی شاهد باشیم ان شاالله
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    لمس کردیم تفاوتو استقراض از کشورهای دیگه واردات بی رویه رکود کشتار حجاج بی کفایتی وزارت خارجه عقب نشینی های متعدد در تمام امور
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    آدم کامنت ها رو می خونه تازه می فهمه چقدر وطن پرست داریم. مگه قراره اسرار نظامی رو همه بدونن
  • ناشناس ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    نکنه انتظار داری تعدادشو به تو بگند؟ حالت خوبه؟!!!!
  • ناشناس ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    روسیه در صنعت پهباد سرمایه گذاری چندانی نکرده ، دلیلشو نمی دونم ، اما شما به روسیه بگید شاید قانع شد که سرمایه گذاری کنه!!!!!
  • ناشناس ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هزینه برای امنیت کشور پول خرکیه؟!!! خدا شفات بده ، در ضمن برای ایجاد اقتصاد مقاومتی باید مدیریت وبرنامه ریزی قوی داشته باشیم ، باید جهادی عمل کنیم....
  • ناشناس ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    انگار پهباد آر کیو 170آمریکایی ، صحیح وسالم افتاد دست ایرانی ها بدجور داغ کردی وداری چرت وپرت میگی ، یانکی ، برو آب زرشک بخور توهمت خوب شه
  • ناشناس ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    منتظر جان خودرو را ایران خودرو وسایپا باید درست کنند وخوبشم درست کنند، تولید خودرو ربطی به صنایع دفاع مملکت نداره که چنین انتظاری داری!!!!!!
  • ناشناس ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    احسنت محمد جان، یه مشت عقده ای میان عقده هاشونو روی کشورشون خالی می کنند، خودشون هیچ عرضه ای ندارن ، بعد بدون اینکه متن رابخونند می گند کدام ماهواره؟!!!
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    پرنده هایی که از یک دیش گیرنده در نوک دماغه(یا جای دیگر) استفاده میکنند، برای خط سیر یا تراز از ماهواره های مخابراتی مدار ژئوسنکرون که در ۲۷۰۰۰ کیلومتری زمین مستقرند، کمک میگرند، چون هر ماهواره دقیقا در طول جغرافیایی مشخصی سیگنال ارسال میکند. با توجه به زاویه دیش هم، عرض جغرافیایی معلوم میشه. دقیقا برعکس عملیات نصب دیش ماهواره در پشت بام! به نظرم از این روش برای ارسال پهپاد در فواصل طولانی میشه استفاده کرد
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    به لطف دولت تدبیر و امید و به لطف برجام پروژه ماهواره های ما هم 3ساله که کرکرشو کشیدن پایین
  • ایرانی ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    گل گفتی اقامحمد دمت گرم
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    چون تولید پراید دست شماست و تولید پهباد دست سپاه
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    کامنت های اجراه ای با پول ارباب
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با اون ماهواره ای که میمونه رفت
  • ارمان ایرانی ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دوستان قرار نیست چون ماهواره نداریم این حرفارو بزنید این نوع پهپاد ها فقط از gps گلوناس و بیدو چینی کمک نمی گیرند بلکه از سیستم های مثله LPS وغیره استفاده می کنندکه خیلی بهتر وکارآمدتر است درضمن این ماهواره هارو بچه های ایرانی راحت هک می کنند عزیزان
  • دکتر ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    از نظر شما ایران فرقون یعنی ایران؟؟ برادر من سطح دوتا شرکت دوتا مرکز تحقیق دوتا قطعه ساز نظامی و غیر نظامی با هم فرق می کنه...درکش خیلی سخته!؟؟؟؟؟؟
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    چینها از روسها هم ترسو تر هستن
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    محمد به جای فحاشی جواب بده اگر نداری سکوت کن چین به روی........تو خندیده بیاد چنین حماقتی بکنه همانطور که هیچ وقت نکرده
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    فحاشی به جواب جواب! این هست ...
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    آلمان و ژاپن در جنگ جهانی هواپیما می ساختن عزیز!!
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    بابا آقا خان!!! عکس بده جنازه تحویل بگیر
  • دکتر ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ماهواره به چه درد می خوره!!!!!!!امریکایها برنامه دارن تا 50 سال دیگه کل توان هوایی خودشون رو ببرن روی مدار در فضا و هواگردهای امروزی فضاگرد بشن و کاری که امروز حتی آواکس انجام میده رو ماهواره انجام خواهد داد آقایون می گن ماهواره به چه درد می خوره!!.....نمی دونم چرا همیشه نیم قرن از دنیا عقب تریم...حالا بخش تجاری توریستی و معدن کاری در فضا بماند....
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ماهواره فقط کارش هدایت و کنترل نیست یه ماهواره سنجی کار یه ارتش رو امروز انجام میده...
  • ناشناس ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هیچکوم فقط عقل داریم همین
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    اینترنت میگه مدار زمین آهنگ یا ژئوسنکرون۳۵۷۸۶ کیلومتر است.
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    اگه دقت زاویه دیش، 16 بیتی باشه، یعنی 90 درجه عرض معادل عدد 65000 باشه، دقت میشه 0.00137 حداکثر. با فرض 12000 کیلومتری قطر زمین و محدوده ربع قطاع حرکتی، که معادل بهترین حالت میشه 10 کیلومتر. یعنی دقت عرض جغرافیایی با این روش میشه حداکثر 10 کیلومتر. پس ناچار میشه پهپاد از سرزمین اصلی به محدوده هدف رفته و در محل مورد نظر پس از کدینگ، توسط کاربر محلی کنترل و هدایت بشه.
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    بنده خدا اگه بقیه پهپاد ندارند، شاید نخواستند برند دنبالش، نه اینکه نتونستند. فکر میکنی مثلا آلمان نمی تونه؟
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دانش مرز ندارد.
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    چقدر تابع داره این نظریه وزین و فخیم ابگوشت بزباش! خب داداش ناوبری (Navigation) ماهواره ای میتونه رو هر ماهواره ای اتفاق بیفته حالا ماهواره نداریم نیرو هوا فضا که دیگه نباید بره ماهواره بسازه تواناییش بالقوه است می دونی، می فهمی!؟ خب اصلا کپی کنیم چه اشکالی داره حضرات متخصص برن از لامبورگینی و مازراتی هم تو صنعت خودرو کپی کنن مگه بده؟! اون وقت یه جو می گن کی که انار برگه آ4 کپی شده، استاد رمزنگاری، داره الگوریت نگاری داره و ... ضمنا اسرار نظامی هست تو نت نمیذارش که شما کپی کنی!
  • سعید ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    با 3 یا 6 ماهواره میتوان خاورمیانه را کاملا پوشش داد. اما ما در بحث فضایی متاسفانه در حال درجا زدنیم. سیمرغ هنوز عملیاتی نشده و ماهواره بر های بزرگ تر هم معلوم نیست در کجاهای کار هستند. فکر میکنم هنوز ده سالی تا هدایت ماهواره ای فاصله داریم
  • پرویز ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    جناب مشرق فعلا تا اینجا آقائی بنام محمد از هر نظر مستحق گرفتن جایزه است ، اولا بخاطر اخلاق خوش و ادب زیاد که تمام شرکت کنندگان در بحث را گاگول ، دم دمی مزاج و ... نامیده ، ثانیا بخطر اطلاعات فنی و نظامی بینظیر ایشون ، از شما هم باید گله کرد که چطوز مطالب حاوی توهین به اکثریت خوانندگانتان را به این راحتی منتشر میکنید ولی مطلب انتقاد آمیز حتا اگر برحق باشه را سانسور میکنید، در واقع این شما هستید که به خوانندگانتان توهین میکنید ، از قرار مشرق روز بروز عمیق تر در لمپنیسم غرق میشه وگرنه اظهار نظر چنین فرد لات لمپن و بی شخصیتی را منتشر نمیکردید
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    احتمالا از اندروید وصل شدی که دقیقا نتونستی پیامت را در بخش خودش درج کنی!
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    بز باش!
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    پرویز جان حرفت را باید با آب طلا قاب کرد. جانا سخن از دل میگویی.
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    هیچ میدونستی سیارات نزدیک به خورشید، از اتمهای سنگینتری ساخته شده اند. یعنی احتمال وجود طلا، اورانیوم، پلاتین در زهره خیلی زیاده.
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    شاید منظورشون ماهواره های استوایی ژئوسنکرون باشه.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    چون پهپاد از محدوده دریافت رادار کنترل دور می شود، فقط فرمانها از طریق یک ماهواره موجود (مثلا هاتبرد) با رمزنگاری ارسال می گردد و پهپاد از طریق دیش مستقر در دماغه این فرمانها را دریافت می کند ولی مکان یابی (طول و عرض جغرافیایی با دقت مناسب) موضوع دیگری است. یعنی در ابتدا لازم است پهپاد فرمان لازم را دریافت کند و سپس واکنش مورد نظر را به اجرا درآورد.
  • حسن ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    باور نمیکنم.
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    پهپادها جهت کاهش هزینه بمباران ها در منازعه های کوچک ساخته شدند. مثلا برای انفجار یک پناهگاه گروه تروریستی که اف 22 نمی فرستند.
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    هدایت ماهواره ای ؟ حالا با کدوم ماهواره هدایت میشن؟ مشرق مگه میشه ماهواره ای تو فضا نداشت ولی تخیلی پهپاد رو با ماهواره هدایت کرد؟
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    هدایت ماهواره ای ؟ حالا با کدوم ماهواره هدایت میشن؟ مشرق مگه میشه ماهواره ای تو فضا نداشت ولی تخیلی پهپاد رو با ماهواره هدایت کرد؟
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    خدایا حوری به ما و خوک به دشمنان ما عطا کن!
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    الحمد لله الذی جعل اعدنا من الحمقاء حالا خوبه پهپادی -محض اطلاع شما آدم باسواط پهپاده نه پهباد!- که لبنان فرستاد و 300 کیلومتر رفت تو سرزمینهای اشغالی همه جا رو فیلم گرفت خیلی خوشگل برگشت سر جاش و گنبد آهنین صهیونیستها حتی نفهمید فقط مونتاژ پهپادهای ما بود
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    از اونجا که تو خودرو سازی مدیریت مالی هست نه مدیریت جهادی
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    دستاوردهای سپاه دقیقا چه ربطی به دولت داره با سواط؟! شما حافظه چرا نمیگی این حاصل دوران گذشته است؟چطوره فقط تورم و ... رو میگین مال اون دوره است؟ چطوره که فرستادن میمون به فضا و سفیر و امید و ... یادتون نیس؟ البته خب یه ضرب المثلی هست که میگه دروغگو کم حافظه است!
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    اونایی که بلدن آر کیو 170 آمریکایی رو بیارن داخل خاک ایران و خیلی تمیز فرودش بیارن بلدن کارشونو! لازم نیس به تو توضیح بدن. توضیحم بدن تو که نمیفهمی پس خودتو ناراحت نکن
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    این جناب محمد قبلا یه اسم دیگه در مشرق نیوز فعال بود دقیقا با همین ادبیات صحبت می کرد الان که گند اون نام کاربری بعد از ماجرای تانک ذولفقار و کرار و اس300 و سوخو 30 و کشور دوست و برادر روسیه درآمده مجبور شده حداقل فعلا از روی مصلحت با این نام به فحاشی گری و الاغ فرض کردن طرفداران امریکا ادامه بده..
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    موضوع کاملا سیاسی هست! وگرنه ایران جز 5 قدرت موشکی دنیا بود..حضرات دولتی ......!!
  • مهدی ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    همه جکهایی که گفتی یه طرف اون قسمت روسیه با کمک ما پهباد ساخت هم یه طرف من نمی دونم بعضی چیزی مصرف می کنن بعد میان نظر میدن
  • مهدی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    همه جک هایی که گفتی یه طرف اون قسمت روسیه با کمک ما پهباد ساخت هم یه طرف من نمی دونم بعضی چیزی مصرف می کنن بعد میان نظر میدن
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    هیچ دانی آشنا کردن؟ بگو. الکی یه چیزی نگو! 100 سال قبل، اون موقع که توی ... داشتند نبش قبر می کردند، آلمان موتور وانکل که توی پهپاد استفاده میشه را اختراع کرد.
  • marfat ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    خواستن توانستن است ایران الان تو موقعیتی قرار گرفته است که از سایر کشورهای منطقه بیشتر به پیشرفت ها نیاز داره وبرای ایران از نون شب هم واجبتره تکنولوژی های این چنینی رو در اختیار داشته باشه صدرصد هم حالا چه اندازیه برای من وشما معلوم نیست لطف کنید با اطلاعات دست پا شکسته حرف نزنید
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    خواستن توانستن است.
  • ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    عملیات paper clips را دربارش تحقیق کن متوجه می شی، خود امریکا صنایعش مبتنی بر کپی کردن بوده ضمنا اگر کشوری مثل ایران نبود که برای دلار پشتوانه تامین کنه نمی تونستن حتی آیفونی را بسازند که اگر تمام تکنولوژی های داخلش نه بلکه اکثرش با بودجه دولتی امریکا و دیگر کشورها(چاپ دلار به لطف ایران و ....) تامین مالی شده است.
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    ناشناس دوم: محیط دایزه عظیمه زمین با فرض قطر 12000 کیلومتر میشه 37700تقسیم بر چهار میشه حدود 10000 کیلومترتقسیم بر 2 به توان 16 یا همون 65000شما میشه حدود 0.15 کیلومتریعنی 150 متر دقت هر سیگنال 16 بیتی هست البته عدم قطعیت هر بار اندازه گیری
  • ناشناس ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    1 0
    به نظرم با ماهواره های زمینی کنترل میکنن ما تو هر کشوری دکل مخابراتی داریم فکر کنم
  • mrem IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    با سلام ودرود بر ولی امر مسلمین جهان وهمه سربازان عزیزی که منتظر امر ولی خود آماده هستند خداوندعالمیان نگهدارتان امین یارب العالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس