فیلم های منتشره از تست اژدر والفجر، نشان می دهد برخورد این اژدر به هدف سنگین وزنی چون یک نفتکش، به سرعت این شناور بزرگ را منهدم کرده و به قعر آب فرستاده است در حالی که عمده شناورهای رزمی مثل ناوشکن‌ها و یا ناوهای محافظ، وزنی به مراتب کمتر از این شناور هدف دارند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، منطقه خلیج فارس از دیرباز ناحیه ای چالش برانگیز برای شناورهای نظامی بزرگ بوده است چراکه جغرافیای خاص زیر آبی این منطقه و عمق کم آب در بسیاری از نقاط آن، مانور در این پهنه آبی را برای این شناورها محدود کرده و این محدودیت ها برای برخی سیستم های از جمله سامانه های سونار این شناورها نیز وجود دارد. این محدودیت ها در سالهای اخیر موجب بروز برخی از حوادث از جمله برخورد عجیب زیردریایی اتمی آمریکایی با نفت کش ژاپنی در تنگه هرمز شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به همین محدودیت ها از ابتدا برنامه متفاوتی را برای منطقه خلیج فارس در پیش گرفت و حفظ امنیت در روی سطح در این منطقه به شناورهای کوچک اما پر سرعت و مدرن سپاه پاسداران سپرده شد.

در عین حال، حفاظت و رصد زیر سطحی این منطقه و سایر آبهای موجود در جنوب کشور نیز اهمیت خاصی داشت که بر اساس آن، صنایع دفاعی ایران طراحی و ساخت زیردریایی های سبک غدیر را آغاز کردند. خط تولید این زیردریایی در شهریور ماه 1385 افتتاح شده و رشته های دانشگاهی مورد استفاده در طراحی و ساخت زیردریایی غدیر شامل مکانیک، الکترونیک، فیزیک، ناوبری، مخابرات، رایانه، تسلیحات، شیمی، اقیانوس شناسی، هیدرولیک و نیوماتیک بوده که حاصل فعالیت آنها سامانه های گوناگونی مانند سامانه هیدرولیک، سامانه هوای پرفشار، سامانه تقسیم آب، کنترل هیدرواستاتیک، تصفیه و تهویه هوا(جذب دی اکسیدکربن و تأمین اکسیژن)، سامانه خاموش کردن آتش، نجات خدمه و سامانه های تولید تولید توان شامل موتور دیزل برای سطح آب و موتور الکتریکی یا سامانه های مختلف مستقل از هوا(AIP) در زیر آب است.

«غدیر» و «والفجر»؛ ترکیب مرگبار نداجا در خلیج فارس+عکس و فیلم
زیردریایی غدیر

غدیر برای آبهای خلیج فارس و دریای عمان طراحی شده است و داری قابلیت بالا در غوص و صعود و مانور است؛ تنها در مدت 30 ثانیه از اسکله جدا شده و از این نظر توانایی بالایی در ورود به حالت عملیاتی دارد. این زیردریایی 29 متری که وزن آن 115 تن است قابلیت قرارگیری در بستر دریا را داشته و در این وضعیت سامانه های راداری توانایی ردگیری آن را ندارند. زیردریایی غدیر در عین تجهیز به امکانات مدرن شناسایی، به دو پرتابگر 533 میلی متری اژدر نیز مجهز شده است.

حالا «فلفل» ایرانی با «والفجر» حریف جالوت‌های دریایی آمریکا می‌شود +فیلم (آماده)
زیردریایی غدیر؛ به درب های پرتاب اژدر دقت کنید

تعداد عملیاتی این زیردریایی با توجه به رونمایی های مختلف، توسط برخی منابع غربی بیش از 20 فروند اعلام شده است. اگرچه طراحی و تجهیزات بکار رفته روی این زیردریایی چابک و موثر، نشان از تجهیز آن به اژدرهایی پیشرفته داشته اما تاکنون تصاویری مبنی بر شلیک اژدر از زیردریایی غدیر منتشر نشده بود.

روز سه شنبه، وزیر دفاع کشورمان از نسل جدیدی از اژدرهای ایرانی به نام "والفجر" رونمایی کرد و به همراه آن نیز فیلم کوتاهی از پرتاب اژدر والفجر از یک فروند زیردریایی کلاس غدیر منتشر شد. اطلاعات رسمی درباره مشخصات این اژدر توسط مسئولین اعلام نشده است اما با توجه به پرتاب این اژدر از زیردریایی مورد نظر و دقت به تصاویر این اژدر می توان آن را از گونه با قطر 533 میلی متر معرفی کرد.

اژدرهای با این کالیبر امروزه به شکل استاندارد در بسیاری از نیروهای دریایی جهان مورد استفاده قرار می گیرند. اما در جریان این آزمایش نکته بسیار جالبی مشخص شد.

تست اژدر والفجر از زیردریایی کلاس غدیر


 
هدف اژدر ایرانی در این آزمایش عملیاتی، یک شناور بزرگ بود که به نظر یک کشتی باربری یا یک نفت کش است. ظاهر این کشتی نشان می دهد که وزن آن حداقل 10 هزار تن بوده و زمانی که این وزن را با شناورهای نظامی مقایسه کنیم به این نکته خواهیم رسید که عمده شناورهای رزمی مثل ناوشکن ها و یا ناوهای محافظ وزنی به مراتب کمتر از این شناور هدف دارند.

«غدیر» و «والفجر»؛ ترکیب مرگبار نداجا در خلیج فارس+عکس و فیلم
اژدر ایرانی والفجر

اژدرهای این کلاس در دنیا معمولا از سر جنگی حامل 300 کیلوگرم مواد منفجره استفاده می کنند. در موشک های ضد کشتی شاید برخورد موشکی با این وزن سر جنگی تابع شرایط خاصی برای ایجاد حداکثر خسارت به هدف مورد نظر باشد، اما انفجار در زیر هدف مورد نظر، همان گونه که در فیلم مشخص است، به انهدام آنی هدف منجر شد.

همانطور که در تصاویر نیز مشخص است، برخورد یک تیر از اژدر والفجر به این هدف سنگین وزن به سرعت این شناور بزرگ منهدم کرده و به قعر آب فرستاد. برخورد این اژدر به شناورهای رزمی نیروهای متخاصم به راحتی می تواند نابودی آنی هدف را رقم زده به احتمال فراوان تلفات انسانی دشمن نیز بسیار بالا خواهد بود.

حتی اگر برد این اژدرها که در حالت کلاسیک و استاندارد آن بیش از 20 کیلومتر است، به آن اندازه نباشد، زیردریایی غدیر این توان را دارد که در نزدیکترین فاصله از ناوهاب مدرن دشمن قرار گرفته و به اجرای عملیات بپردازد.

در تایید این ادعا باید به خبر چند هفته پیش مسئولان نیروی دریایی ارتش اشاره کرد که بر اساس آن، یک فروند از زیردریایی های کلاس غدیر بدون شناسایی شدن موفق شده تا خود را به کنار ناو هواپیمابر آمریکا برساند و عملیات شناسایی خود را به انجام برساند. باید مطئمن بود اگر آمریکایی ها از این اقدام مهم اطلاعاتی - عملیاتی مطلع می شدند همانند نزدیک شدن قایق های نیروی دریایی سپاه به شناورهای خود، جار و جنجال فراوانی به راه می انداختند.

شلیک همزمان دو اژدر از این زیردریایی بر علیه یک ناو هواپیمابر، در شرایط جنگی، می تواند خسارت بسیار بالایی به این شناورهای غول پیکر وارد کند.

آنچه که می توان از نصب این اژدر بر روی زیردریایی های کلاس غدیر و قدرت تخریب بالای آن متوجه شد این مسئله است که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکتیک نبرد نامتقارن در زیر سطح را به خوبی آموخته و یک زیردریایی سبک وزن و کوچک را با استفاده از توان بومی طراحی و ساخته و در عین حال آن را نه فقط تبدیل به یک شناور پنهانکار کرده که در عین حال سلاحی بسیار مخرب را بر روی آن نصب کرده است.

ترکیب زیردریایی غدیر با اژدر "والفجر" این زیرسطحی سبک وزن ایرانی را به عنوان یک عامل بازدارنده سنگین وزن در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بدل می کند تا دشمن متجاوز، مزه این فلفل ایرانی را در شکست های آتی خود به خوبی بچشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 194
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 1
    مرحبا خدا قوت
  • دکتر ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    با تشکر از مشرق یکی از دلایل اصلی موفقیت تحریم دریایی ایران قدرت دریایی امریکایها بود که جلوی هر شناوریی که به ایران می امد رو می گرفتن و اون رو بازرسی می کردن کلا پشتوانه قدت اقتصادی امریکا قدرت نظامی اون در حساب بردن کشورهای دیگر هست اگر ایران هم نیروی دریایی بین المللی داشت که نه در چند مایلی سواحل امریکا بلکه از ابتدای حرکت از آسیا یا اروپا و افریقا می تونست جلوی کشتی های باری و انرژی و..به مقصد این کشور رو بگیره و سیستم تجارت بین المللی آمریکا و راه های ترانزیت اون رو با اخلال مواجه کنه قطعا امریکایها هیچ وقت دست به تحریم دریایی ایران نمی زدن..چون می دونستن واکنشی در پی خواهد داشت واکنشی که ما امروز به واسطه نداشتن یک قدرت دریایی بین المللی حتی در تنکه هرمز هم توانایی اجرای اون رو نداشتیم ما باید در بخش زیر سطحی و سحی از حالت مینی زیر دریایی ها و یا ناوچه ها به سمت ناوشکن های آفندی و پدافندی ضد سطح هوا و زیر سطح حرکت کنیم البته این استراتژی به صورت جدی داره توسط روسها و چینی ها مطالعه میشه آنهم به صورت مشترک!...
  • مهردادششم ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    اگر به حجم انفجار صورت گرفته توجه کنید این حجم انفجار فراتر از توان ۳۰۰ کیلو مواد منجره هست( مو شک هایی با همین مقدار مواد اثر بسیار کمتری روی کشتی دارن) . اما این اژدر برعکس بقیه اژدر ها و موشک ها به درون کشتی نفوذ نمی کنه بلکه در زیر کشتی و منفجر میشه که باعث ایجاد موج ضربه بسیار وحشتناک درون آب میشه ، که باعث از هم پاشیدن سازه کشی میشه، اگه به فیلم منتشر شده دقت کنید دو انفجار مشاهده می کنید انفجار اول و کوچکتر که در اثر اژدر هست و انفجار دوم و بزرگتر اثر موج ضربه ای هست،
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    بیدار شو مشرق از خواب،،،،،
  • جوانی از ایران ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    امام خمینی قدس سره : «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد» پیروزی ملت ما در هر نبردی با دشمن بعد از حمایت و پشتیبانی خدا حاصل شده و میشود و لاغیر. و حمایت و پشتیبانی خدا از ما هم فقط و فقط و فقط از راه ایمان+پایبندی به ولایت اهل بیت(ع) یعنی پشتیبانی از ولایت فقیه حاصل شده و میشود و لاغیر. خدا آفریدگار همه انسانهاست و با هیچ بشری پسرخاله نیست! تنها مزیت ما بر دشمنانمون همین ایمان و پشتیبانی از ولایت فقیه بوده که پشتیبانی خدا رو شامل حال ما کرده پس اگر خدای ناخواسته یکی از دو مورد ایمان و ولایتمداری را کنار بگذاریم یعنی حمایت خدا را کنار گذاشته ایم که در آن صورت هرقدر هم که سلاح پیشرفته داشته باشیم فایده نخواهد داشت و از هر دشمنی شکست خواهیم خورد حتی دشمنان کوچک. وقتی تیم نظامی عملیات ویژه هوایی آمریکا مجهز و آماده با تجهیزات پیشرفته و امکانات فول وارد صحرای طبس در کشور ما شده بودند تا حمله رو شروع کنند ما چه سلاح قدرتمندی غیر از پشتیبانی خدا که نتیجه ایمان و ولایتمداری ملت در آن برهه بود داشتیم که بهش ببالیم و باهاش به دشمن بتازیم؟ فتنه 88 کشور را در آستانه پرتگاه قرار داد اما خدا رحم کرد و نجات داد. یاد آر گل توصیه روح الله آسیب رسد اگر مراعات نبود. والسلام
  • جوانی از ایران ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ماشاءالله به ابتکار داشمندان انقلابی کشورمون
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ای کاش از سلاح جدید روسی که مثل بارون آتش هست میساختیم لطفا یه گزارش از این سلاح مخوف تهیه کنید
  • افشین تهران ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    بسیار عالی هست.با دو اژدر چند میلیون دلار پودر میشه.
  • حجت ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ای جونم خدا قوت مردان ایرانی خدا قوت ای مردان با شرف خدا پشت پناه شما باشد که برای وطن خود تلاش میکنید
  • صداقت ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    بارها گفتم ایران نیاز به موشک ضد کشتی با سرجنگی 500 کیلویی دارد.
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    آمریکا پیشرفته ترین و بلکه فوق پیشرفته ترین ارتش دنیا را دارد ولی به قول دکتر عباسی از پس تفنگچی های ملا عمر در افغانستان بر نیامد اونا که تفنگچیای ملا عمر بودن با اجازتون ما فرزندان حسینیم ان تنصر الله ...
  • ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    در بحث اژدر، آسیب وارده صرفا به علت انفجار مواد منفجره ی موجود در سر جنگی ازدر نیست بلکه وقتی یک روزنه در زیر شناور ایجاد بشه فشار آب باعت دو تکه شدن شناور میشه. شناورهای سنگین آبخور بالایی دارند و بخش عمده ای از آنها زیر آب است و به همین دلیل فشار آب زیادی رو تحمل میکنن . مثل ایجاد یک حفره در سد میمونه. ولی در کل انقدر نگید فلان سلاح فلان ناو امریکایی رو نابود میکند چون هیچوقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد چون قرار نیست جنگی رخ بده. سالهاست ازین حرفا زده میشه ولی این سلاح ها بیشتر جنبه بازدارندگی داره و این تیترها درست نیست. خدا میدونه اگه قرار باشه خدایی نکرده جنگی رخ بده و به قول شما این فلفلها ناوهای رزمی امریکا رو تکه تکه کنن در عوص چه تعداد کارخانه جات صنعتی در کشور نابود میشه. اصلا فرضا ما کل ناوگان دریایی امریکا در تمام جهان رو هم غرق کنیم ولی وقتی کشور خودمون هم ویران شده چه فایده ای داره؟ به خاک امریکا که صدمه ای وارد نمیشه. جنگ همواره ویرانی به بار میاره البته ما در برابر کوچکترین تهاجمی با شدت هر چه تمام برخورد میکنیم ولی به دنبال جنگ افروزی نیستیم. حداقل شعارمون اینه.
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    روحانی عشق منی. روح تازه ای به کالبد صنایع نظامی دمیده شده.
  • آرش ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    با سلام نکته ای که به آن اشاره نکردید جهت شلیک اژدر پشت به هدف بود و اژدر بعد از پرتاب با چرخشی زیبا بطرف هدف مربوطه رهسپار و آنرا نابود نمود
  • ali ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    عالی بود دستشون درد نکنه
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    حالا واقعا یه کشتی نفتکش بزرگ رو منهدم کردن؟!!!
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    فاصله برخورد تا زیر دریایی خیلی کمه تو اول فیلم یک لحظه معلوم میشه (دوربین هلی کوپتر) .
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    چطوره ما هنوز پراید را تولید نکردیم بعدش اینهمه موشک و اژدر و.... تولید میکنیم....
  • محمد ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    مطمئنی روحانی روح تازه ای بخشیده؟ ...
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    جاویدان ایران عزیز ما
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    زنده باشید بچه
  • قاسم ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    حالا شما جوش نیار میگیم 200 کیلو اضاف کنند!!!
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    التماس می کنم سفارش بفرمایید موقع شلیک و انفجار الله اکبر نگویند. الله اکبر طبل جنگ نیست. ارزشش بیشتر از این حرفهاست. این ویدیوها در یوتیوب هم قرار می گیرد و غیر مسلمانان بی غرض هم حرف دشمنان را باور می کنند که الله اکبر ندای جنگ طلبی است.
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ناشناس 9:15 مگه توان موشکی ما دست خودروسازانه
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    اگه چند تا هم در اختیار یمن قرار بدهند کار نیروی دریایی آل سعود تمامه ! احسنت برغیرت ایرانی!
  • حسن ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    به خاطر نبود مدیریت در خودرو سازی وگرنه کسی جلوشونو که نمیگیره تازه حمایت هم میشن
  • مهدی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    فلفل ایرانی ریز نیست هیچ وقت یک فلفل ایرانیو ریز نبین....!
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    چه عجب بالاخره فیلماتون با مرورگر من باز شد :)
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    موشک زلزال همچین چیزیه
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    چه عجب بالاخره فیلماتون با مرورگر من باز شد :)
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    هیچ اثری از ناوه نموند
  • افشین تهران ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    چطوره نداره که عزیز جان .روسیه هم خودرو سبک قابل توجهی نداره اما در صنعت نظامی دارای جایگاه و قدرت هست.البته هرچه صنایع نظامی پیشرفت داشته باشه بقیه صنایع هم به طبع ان پیشرفت باید بکنن اما خودرو سازی در ایران به بیراهه رفته.
  • افشین تهران ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    شوری اب در خلیج فارس و دریای عمان هم باعث ایجاد موج انفجار خیلی زیاد میشه.
  • افشین تهران ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    مصداق حرف شما را در مصر بوضوح میشه دید.انقلاب این کشور چون فاقد رهبری مشترک همه گروه های سیاسی بود خیلی راحت شکست خورد و بسرقت رفت.در کشورهای دیگر عربی هم شاهد همین موضوع هستیم.یکی رفت و یکی سر سپرده تر از او امد.این کشور با رهبری هوشمند و فداکاری ملت در گذشته و حال خطراتی رو پشت سر گذاشته که از نظر تئوری قابل درک نیست.
  • افشین تهران ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    اولا چرا دوما مگه شما چکاره هستید .؟؟؟؟سوما دویست کیلو میگیم اضافه کنن تا شما حالشو ببری.
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ماشاءالله لا قوه الا بالله
  • افشین تهران ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    کاملا درسته که جنگ پدیده شومی هست اما شما مطمئنی که به کارخانه های امریکا صدمه ای نمیرسه؟؟؟ایا امریکا به اندازه کارخانجات ما در همین منطقه امکانات و منافع ندارد؟؟؟ایا این کشور با ثروت کاغذی و اقتصادی تا بن بدهکار تحمل خرید نفت بشکه ای فلان را دارد؟؟ایا جواب تهدید را باید فقط با خنده داد؟بله این سلاحها حتما برای بازدارندگی هست و کلا قرار نیست که ما جنگی را شروع کنیم و این بارها گفته شده اما مطمئن باشید که اگه گلو له ای بطرف ایران بزنن حتما استفاده خواهد شد .پس جواب مثلا بمباران تاسیسات هسته ای ایران همین تیتری هستکه زده شده.بزنید میخورید.
  • امیر ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    آلمان نازی با تعداد بسیار کم یوبوت های خودش (زیر دریایی آلمانی) تمام هفت دریا رو زیر سلطه ی خودش گرفت و در دریا متفقین رو به چه کنم چه کنم انداخت وتا آخرین روز جنگ جهانی دوم دریا رو برای هر دشمنی نا امن کرد این زیر دریایی و این اژدرها و قایق های تند رو و موشکهای زیر آبی حوت برای ایران می توانند همچین نقشی رو بلکه خیلی بهتر بازی کنند به امید روزی که شاهد اقتدار در آسمانها ودر اقتصادو صنعت برای ایران عزیزمون باشیم
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    در نبرد تيروكمان و مسلسل كدام برنده هستند؟ البته بهتره اصلا جنگي نباشه ولي باور كنيد با اين تكنولوژي ها حريف امثال آمريكا نميشه
  • حمید ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    شما از کجا میدونی؟ یا امریکایی هستی یا فیلم امریکایی زیاد می بینی
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    شبیه وسایل انتحاری است که ژاپنی ها خودشان را به کشتی میزدند.
  • محمد ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    ناشناس همین هم که میگن قدرت نابودی ناوگان آمریکا را فلان سلاح دارد جنبه بازدارنگی را دارد که شما گفتین وگرنه ایران هیچ گاه شروع کننده جنگ نیست درثانی الان شرکت های آمریکائی در تمام غرب آسیا هستن و ضربه پزیر هستن و دیگه دور بودن یا نزدیک بودن به صحنه نبرد امروزه معنی نداره وقتی که با یک اتفاق صاده و انهدام کشتی جنگی کل اقتصاد دنیا تحت تاثیر قرار میگیره .همین چاه های نفتی وسکو های استخراج نفت وگاز متعلق به آمریکا ئی ها و اروپائی ها است
  • محمد ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    هنوز سایه قطعنامه 2031 روی سر موشکی ما سنگینی میکنه
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    کسی از شما نظر نخواست ....افرین بر شما سربازان جان برکف موشکی
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    الله اکبر رمز پیروزی ماست ...لطف کن فکر کن بعد نظر بده
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    هشت سال مقابل تمام تسلیحات پیشرفته غرب و امریکا مقاومت کردیم و انها را شکست دادیم زمانی که نفتکشی که ازخلیج فارس توسط ناوگان امریکا امریکاییها اسکورت میشد و منهدم شد ناوگان اسکورت با این همه کبکبه و دب دبه فرار کرد و از میدان گریخت کدام مسلسل چی میگی برادر شجاعت و ایمان مردان شیعه وشهادت طلبی مردان خدا با دست خالی هم استکبار را در هم شکسته است
  • امین ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    شاید خاک امریکا اسیب نبینه ولی عوضش اسرائیل دم دستمونه و با خاک یکسانش میکنیم
  • یونس ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    درووود سپاس از ساخت این موشک قوی که امنیت ایران و قدرتشو بیشتر کرده و باید بگم که در نظر سنجی وزارت دفاع من اسم اژدر خلیج فارس رو فرستادم ولی پیچوندینا به کسی نگید
  • مهدی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    مشرق بیداره تو از خواب بیدار شو که با این انفجار هم خوابی !!!!!
  • حمید ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    0 0
    بابا انفجار خیلی شدید بوده ! شما چطوری هنوز خوابی دوست عزیز بیــــــــــــــــــــــدار شو دیگه .
  • محمود ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    نه دل آرام جون خورد به پیت نفتی که وسط دریا جامونده بود .
  • محمود ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    بی نام جون راستشو بگو تو مرد شش میلیون دلاری نیستی ؟؟ اخه خیلی دقیق همه چیو اندازه اشو داری , کجا ساختنت عزیز ؟؟
  • محمود ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    بی نام جون تو که یه کیسه مشمائی ام بغلت بترکونن پوشک لازم میشی نفس , بهتره تو اصلاَ آدامس بادکنکی ام تو دهنت نذاری که خدا نکرده منفجر بشی
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    مثل این که خبر نداری عشقت وقتی دولت را در دست گرفت، بودجه وزارت دفاع رو پنج برابر کاهش داد. دیگران کاشتند ایشان درو کرد.
  • صداقت ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    با موشک هایی که ایران دارد نمی توان ناو های دشمن را نابود کرد، مانور ماکت ناو هواپیمابر هم این موضوع را نشان داد. هر چند که ایران اجازه داشتن موشک ضد کشتی با کلاهک 500 کیلویی را ندارد.
  • احمد ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    اون ماکتو برای عملیات های بعدی لازم داشتند براهمین غرقش نکردند در ضمن فیلم بالا را نگاه کن بعد نظر بده عزیزم ، در ضمن ایران برای امور دفاعی خودش از کسی اجازه نمی گیره افتاد؟
  • صداقت ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    آون فیلم مربوط به اژدر است. کشتی هدف گرفته شده هم زره نظامی ندارد. ایران هم خیلی از محدودیت های نظامی را پذیرفته است. مانند عدم تولید موشک قاره پیما، با شعار دادن مشکلی حل نمی شود.
  • اصلان ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 0
    خدا برکت بده کشور دوست و برادر چین رو هر چی اسلحه سبک و سنگین داریم اصلش چینیه از کالاشنیکف ها در انواع مدل ها تا مینی کاتیوشا و ساحل به دریا هامون و .........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس