می‌توانید تصویر هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد را از اینترنت دانلود کرده و با استفاده از پرینتر سه‌بعدی یک مدل واقعی از آن را برای خود بسازید. کارشناسان معتقدند این دستگاه تحولی شبیه اینترنت در جهان ایجاد خواهد کرد.

گروه جنگ نرم مشرق- چاپ سه بعدی می‌تواند تقریباً همه چیز را از سلول‌های بنیادی انسان گرفته تا یک ماشین تولید کند و در طی تاریخچه 29 ساله خود جزو محبوب‌ترین صنایع است. این صنعت در سال 2014 35.2 درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود در پایان این دهه به یک صنعت جهانی 20.2 میلیارد دلاری تبدیل شود.

بر اساس گزارش 2015 وولرز، صنعت جهانی چاپ سه بعدی، یا همان‌طور که گاهی «ساخت افزودنی»‌ نامیده می‌شود، سال گذشته به ارزش 4.1 میلیارد دلار بود که نسبت به سال 2013 34.9 درصد رشد داشت. این صنعت نرخ رشد سالانه 33.8 درصد را در سه سال گذشته تجربه کرده است.

موج آینده: صنعت چاپ سه بعدی تا سال 2020 چهار برابر می‌شود//در حال ویرایش

به گزارش راشاتودی ،صنعت فناوری چاپ سه بعدی در سال 1986 آغاز شد و در سال 1995 فقط 295 میلیون دلار ارزش داشت. طبق داده‌های شرکت تحقیقاتی کنلیست، انتظار می‌رود مواد و خدمات چاپ سه بعدی در بازار جهانی و در سال جاری با 56 درصد رشد به 5.2 میلیارد دلار برسد که در سال 2014 3.3 میلیارد دلار بود.

جو کمپتون، تحلیلگر تحقیقاتی کنلیست، می‌گوید: "طبق انتظار، بازار چاپگرهای سه بعدی در طول چند سال گذشته شدیداً افزایش یافته است. ما شاهد بهبود در سرعت چاپ، طیف وسیع‌تری از مواد و اشکال جدید روش‌های ساخت افزودنی بوده‌ایم." او به افزایش فروشندگان آسیایی اشاره می‌کند که تلاش دارند بر بازارهای موجودی چون آلمان و آمریکا غلبه کنند.

چاپگر سه بعدی، فناوری‌ای است که اجازه طراحی اشیاء با استفاده از نرم افزار و سپس ساخت آن با استفاده از روش لایه‌بندی را می‌دهد. این یک فرآیند نمونه‌سازی است که در آن یک شیء واقعی از یک مدل سه بعدی دیجیتالی ساخته می‌شود، که می‌تواند اسکن تصاویر سه بعدی، طراحی رایانه‌ای، و یا صرفاً یک تصویر دانلود شده از اینترنت باشد. معمولاً در مورد چاپ سه بعدی این طور گفته می‌شود که "هر چیز را که می‌توان رسم کرد، می‌توان تولید کرد".

موج آینده: صنعت چاپ سه بعدی تا سال 2020 چهار برابر می‌شود//در حال ویرایش
یک نمونه اسلحه ساخته شده خانگی با استفاده از پرینتر سه بعدی

حدود 526 سیستم ساخت افزودنی (AM) در سال 1995 از 15 تولیدکننده واقع در آمریکا، آلمان، و ژاپن فروخته شد. در سال 2014، 49 تولیدکننده در 13 کشور این سیستم‌ها را تولید و حدود 12850 چاپگر سه بعدی صنعتی فروخته شده است. سال قبل صدها شرکت عمدتاً کوچک در سراسر جهان دست به تولید و فروش نزدیک به 140.000 چاپگر رومیزی سه بعدی زدند که هر کدام کمتر از 5 هزار دلار فروخته می‌شود.

آینده‌ای نویدبخش

به گفته کارشناسان، چاپگر سه بعدی، همراه با اینترنت، می‌تواند تاریخ را بازنویسی کند. در حال حاضر همه چیز را می‌توان دانلود و در خانه چاپ کرد. ساخت افزودنی به مردم اجازه می‌دهد محصولات زندگی واقعی را چاپ کرده و در خانه یا محل کار خود قرار دهند. تنها چیز لازم یک چاپگر سه بعدی و مواد چاپی مانند پلاستیک، موم، سرامیک، و فلز است ​​که اجازه چاپ جسم در سه بعد را می‌دهد. با این حال، این روند طولانی است. ساعت‌ها و یا حتی روزها طول می‌کشد تا یک مدل سه بعدی چاپ شود و اغلب یک خطای کوچک می‌تواند کل چاپ را بی‌فایده کند. هزینه بالای چاپگر سه بعدی ​​نیز نقطه ضعف بزرگی برای کاربران خانگی به حساب می‌آید. قیمت چاپگرهای سه بعدی خانگی امروزی از 300 پوند تا 3000 پوند متفاوت است.

موج آینده: صنعت چاپ سه بعدی تا سال 2020 چهار برابر می‌شود//در حال ویرایش
یک نمونه کفش ساخته‌شده خانگی با استفاده از پرینتر سه بعدی

انتظار می‌رود انقلاب چاپگرهای سه بعدی ادامه داشته و نه تنها ساخت سنتی را به چالش بکشاند بلکه اثرات قابل توجهی در خودروسازی، پزشکی، و سایر صنایع داشته باشد. شصت و هفت درصد تولیدکنندگان در حال حاضر از چاپگرهای سه بعدی استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای چاپگرهای سه بعدی در صنعت پزشکی است. جراحان می‌توانند با چاپگرهای سه بعدی ماکت بخش‌هایی از بدن بیمار خود را که نیاز به عمل دارد تولید کنند. تقریباً امکان ساخت همه چیز با کمک چاپگرهای سه بعدی به وجود خواهد آمد، از قطعات هوا فضا گرفته تا اسباب بازی. همچنین می‌توان از چاپگرهای سه بعدی برای جواهرات، طراحی مد، معماری، هنر، و طراحی داخلی استفاده کرد.

کاهش قیمت و بهبود سرعت و کیفیت چاپگرهای سه بعدی ادامه خواهد داشت. به گفته کنلیست، بخش‌های هوافضا، خودروسازی، و پزشکی از بخش‌های مهم در طول پنج سال آینده هستند که سبب حرکت رو به جلوی این صنعت خواهند بود.

شرکت‌ها هم اکنون می‌توانند با چاپ سه بعدی، ایده‌های جدید و طرح‌های متعدد را بدون صرف زمان طولانی یا هزینه وسایل تجربه کنند. در حال حاضر جنرال الکتریک، بوئینگ، و بی‌ام‌و میلیون‌ها دلار بر روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند که برخی آن را جالب‌ترین فناوری زمان ما می‌دانند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    جلل الخالق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس