در داخل ایران، چنگال آهنی رژیم، بلامنازع بود و از صادرات پررونق نفت، لذت می‌بردند. احمدی‌نژاد، طاووسی جنگ‌جو بود که در صحنه نمایش بین‌المللی قدم می‌زد. با این حال، قدرت واقعی در اختیار آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران بود که سال 1989 جایگزین [امام]خمینی شد و هرگز نفرت خود از آمریکا را پنهان نمی‌کرد.

گروه بین‌الملل مشرق- "هیلاری رودهام کلینتون" وزیر انگذاشتیم ابزار مهم ارتباط میان معترضان قطع شود/ پس از سرکوب جنبش سبز، بیش از 5 هزار فعال را در جهان آموزش دادیم/ ارتباط‌هایمان در ایران اصرار داشتند سکوت کنیم/ یک ساعت با رئیس‌جمهور روسیه درباره تأسیسات قم جلسه گرفتیمسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر "بیل کلینتون" چهل و دومین رئیس‌جمهور آمریکا است. کلینتون که نتوانست در سال 2008 میلادی نامزدی حزب دموکرات را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورد، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات سال 2016 میلادی در نظر گرفته می‌شود. کلینتون در سال 2016 میلادی، 69 ساله خواهد شد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که بخواهد وارد عرصه انتخابات شود و به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا انتخاب شود، از حمایت قابل‌توجهی در میان دموکرات‌ها برخوردار خواهد بود.

هیلاری پس از ترک پست خود در وزارت خارجه آمریکا، در 10 ژوئن 2014 کتاب خاطراتش را تحت عنوان "انتخاب‌های سخت" منتشر کرد. این کتاب به موضوعاتی همچون کشته شدن اسامه بن‌لادن، سرنگونی رژیم قذافی در لیبی، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق، انقلاب‌های عربی، سیاست‌های مرتبط با ایران و کره شمالی، افزایش قدرت چین و روابط با متحدان آمریکا می‌پردازد.

فصل هجدهم کتاب به بیان خاطرات کلینتون با موضوع ایران می‌پردازد که این فصل، "ایران: تحریم‌ها و رازها" نام دارد. گروه بین‌الملل مشرق قصد دارد طی روزهای آتی متن کامل فصل مربوط به ایران در کتاب "انتخاب‌های سخت" را در چند شماره منتشر کند.

بخش اول این فصل را می‌توانید از اینجا بخوانید.


نگذاشتیم ابزار مهم ارتباط میان معترضان قطع شود/ طی چند سال پس از سرکوب جنبش سبز، بیش از 5 هزار فعال را در جهان آموزش دادیم/ ارتباط‌هایمان در ایران اصرار کردند سکوت کنیم/ یک ساعت با رئیس‌جمهور روسیه درباره تأسیسات قم جلسه گرفتیم
هیلاری کلینتون در کنار کتاب تازه‌منتشرشده "انتخاب‌های سخت"

بخش دوم/فصل ایران: تحریم‌ها و رازها

در اوج رقابت‌های انتخاباتی سال 2008 [بر سر کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری] سناتور اوباما گفت در سال اول ریاست‌جمهوری‌اش با رهبران ایران، سوریه، ونزوئلا، کوبا و کره شمالی "بدون پیش‌شرط" دیدار خواهد کرد. من از این مواضع انتقاد کردم: "به [مسیر] دیپلماسی برگردید، با این کشورها وارد تعامل شوید، اما به آن‌ها قول دیدار در سطح ریاست‌جمهوری را ندهید مگر آن‌که چیزی در ازایش بگیرید." کمپین اوباما در پاسخ، من را متهم کردند که خط بوش را دنبال می‌کنم و حاضر نیستم با دشمنان گفتگو کنم.

هیچ یک از این موضع‌گیری‌ها برای رأی‌دهندگان تعیین‌کننده نبود، اما طبیعت زندگی در محیط مبارزات انتخاباتی این‌گونه است. آوریل سال 2008 هم اقدام تحریک‌آمیز دیگری انجام دادم. به رهبران ایران هشدار دادم که اگر جلوی چشمان من [اگر رئیس‌جمهور شدم]، دست به حمله هسته‌ای علیه اسرائیل بزنند، آمریکا اقدام به تلافی خواهد کرد و "ما قادر خواهیم بود تا آن‌ها را کاملاً نابود کنیم." این حرف من، توجه تهران را جلب کرد و ایران حتی اعتراض رسمی خود را در این زمینه به سازمان ملل متحد تحویل داد.

پس از آن‌که اوباما [رئیس‌جمهور شد و] از من خواست وزیر امور خارجه شوم، شروع کردیم به صحبت درباره تدوین یک رویکرد مؤثرتر در قبال ایران. هدف ما شاید ساده بود، جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران، اما راه رسیدن به این هدف ابداً ساده نبود. اوایل سال 2009، به نظر می‌رسید ایران در حال پیشرفت در خاورمیانه است. حمله آمریکا به عراق، "صدام حسین" رقیب دیرینه ایران را از صحنه حذف کرده و به جای او دولتی شیعه را گذاشته بود که بیش‌تر به مذاق ایران خوش می‌آمد.

قدرت و اعتبار آمریکا در منطقه به سطح پایینی رسیده بود. حزب‌الله سال 2006 اسرائیل را به بن‌بست خونینی در لبنان گرفتار کرد، و حماس، [حتی] پس از حمله دو هفته‌ای اسرائیل در ژانویه سال 2009 هنوز محکم و پایدار، کنترل نوار غزه را به دست داشت. پادشاهان سنی خلیج[فارس] با ترس تماشا می‌کردند که ایران چگونه ارتش خود را می‌سازد، نفوذ خود را گسترش می‌دهد، و تهدید می‌کند که بر تنگه استراتژیک و حیاتی هرمز مسلط شود.

در داخل ایران، چنگال آهنی رژیم، بلامنازع بود و از صادرات پررونق نفت، لذت می‌بردند. احمدی‌نژاد، طاووسی جنگ‌جو بود که در صحنه نمایش بین‌المللی قدم می‌زد. با این حال، قدرت واقعی در اختیار آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران بود که سال 1989 جایگزین [امام]خمینی شد و هرگز نفرت خود از آمریکا را پنهان نمی‌کرد. سپاه پاسداران تندرو، چنان قدرت قابل توجه و دارایی‌های گسترده اقتصادی در داخل ایران به دست آورده بود که به نظر می‌رسید این کشور در حال حرکت به سوی یک دیکتاتوری نظامی تحت پوشش رهبران دینی است. من وقتی متوجه این روند شدم، در سفرم به خلیج[فارس] ، امواجی [میان رهبران کشورهای عربی] در این‌باره ایجاد کردم.

نگذاشتیم ابزار مهم ارتباط میان معترضان قطع شود/ طی چند سال پس از سرکوب جنبش سبز، بیش از 5 هزار فعال را در جهان آموزش دادیم/ ارتباط‌هایمان در ایران اصرار کردند سکوت کنیم/ یک ساعت با رئیس‌جمهور روسیه درباره تأسیسات قم جلسه گرفتیم
مناظره اوباما و کلینتون برای کاندیداتوری حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2008

من و اوباما در مواجهه با این وضعیت دشوار، مصمم بودیم هم از تعامل و هم از فشار استفاده کنیم و یک انتخاب روشن مقابل رهبران ایران بگذاریم: اگر به تعهدات خود پایبند بودند و نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای خود را رفع می‌کردند، می‌توانستند از بهبود روابط بهره‌مند شوند. اگر از این کار خودداری می‌کردند، با انزوای بیش‌تر و عواقب دردناک‌تری از قبل روبه‌رو می‌شدند.

یکی از اولین حرکات اوباما، ارسال دو نامه خصوصی به آیت‌الله خامنه‌ای و ارائه یک پنجره جدید دیپلماتیک بود. وی همچنین پیام‌های ویدیویی با خطاب مستقیم به مردم ایران ضبط کرد. مانند تلاش‌های ده سال قبل شوهرم ["بیل کلینتون"]، این آزمایش‌ها هم با دیوار سنگی در تهران مواجه شد. هیچ یک از ما این توهم را نداشتیم که ایران قرار است رفتار خود را تنها به دلیل این‌که رئیس‌جمهور جدید آمریکا مایل به گفتگو است، تغییر دهد، اما معتقد بودیم تلاش برای تعامل می‌تواند موضع ما را در اعمال تحریم‌های شدیدتر، در صورت رد پیشنهادهایمان توسط ایران، تقویت کند. بقیه جهان می‌دیدند که ایرانی‌ها، نه آمریکایی‌ها، هستند که سرسختی می کنند. به این ترتیب احتمال آن‌که از افزایش فشار بر تهران حمایت کنند، بیش‌تر می‌شد.

ابتدا امکان همکاری درباره افغانستان را بررسی کردیم. پیش‌تر، در سال 2001 و روزهای اول جنگ، مذاکراتی مقدماتی [بین مقامات وقت دو کشور] در مورد همکاری برای ریشه‌کن کردن تجارت مواد مخدر و ایجاد ثبات در این کشور انجام شده بود. با این حال، از آن زمان به بعد، ایران بسیار کم‌تر نقش سازنده‌ای در این خصوص بازی کرده بود. پیش از یک کنفرانس بزرگ بین‌المللی با موضوع افغانستان که توسط سازمان ملل متحد در لاهه و اواخر ماه مارس سال 2009 برگزار می‌شد، باید انتخاب می‌کردم که آیا از تصمیم سازمان ملل برای دعوت از ایران حمایت کنم یا نه. پس از مشورت با متحدان‌مان در ناتو، کنفرانس را "جلسه‌ای زیر چادر با همه طرف‌هایی که در افغانستان سرمایه و منافع دارند" توصیف کردم. به این ترتیب، راه برای حضور ایران باز می‌ماند. اگر در کنفرانس شرکت می‌کردند، اولین برخورد مستقیم ما شکل می‌گرفت.

در نهایت، تهران معاون وزیر امور خارجه خود را به لاهه فرستاد، که سخنرانیش شامل برخی ایده‌های مثبت برای همکاری می‌شد. من با این دیپلمات ایرانی ملاقات نکردم، اما "جیک سالیوان" [مشاور ارشد دولت در مذاکرات هسته‌ای با ایران] را فرستادم تا با او صحبت کند و مسئله همکاری مستقیم درباره افغانستان را مطرح کند.

نگذاشتیم ابزار مهم ارتباط میان معترضان قطع شود/ طی چند سال پس از سرکوب جنبش سبز، بیش از 5 هزار فعال را در جهان آموزش دادیم/ ارتباط‌هایمان در ایران اصرار کردند سکوت کنیم/ یک ساعت با رئیس‌جمهور روسیه درباره تأسیسات قم جلسه گرفتیم
اوباما با کلینتون و سالیوان مشورت می‌کند

سالیوان همچنین شخصاً نامه‌ای را به دیپلمات ایرانی تحویل داد که حاوی درخواست آزادی سه آمریکایی بازداشت‌شده در ایران بود: یک مأمور بازنشسته اف‌بی‌آی به نام "رابرت لوینسون"، یک دانشجوی دوره کارشناسی ارشد به نام "عشا مؤمنی"، و یک روزنامه‌نگار آمریکایی با اصالت ایران-ژاپنی به نام "رکسانا صابری". صابری تنها چند روز پس از انتصاب من به سمت وزارت خارجه در ژانویه سال 2009، در تهران دستگیر و متهم به جاسوسی شد. پس از اعتصاب غذای او و لابی مداوم آمریکا و کشورهای دیگر، ماه مه بود که او را آزاد کردند. پس از آزادی به وزارت خارجه آمد تا با من دیدار کند و در مورد مصیبت دلخراش خود به من توضیح بدهد. "رابرت لوینسون" هنوز در بازداشت به سر می‌برد. "عشا مؤمنی" که به قید وثیقه آزاد شده بود اما اجازه خروج از کشور نداشت، بالأخره آگوست سال 2009 اجازه بازگشت به آمریکا را پیدا کرد.

در همان کنفرانس لاهه، "ریچارد هالبروک" [فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان] ملاقات کوتاهی با دیپلمات ایرانی و دور میز ناهار رسمی داشت، هرچند ایرانی‌ها بعدها این برخورد را انکار کردند.

نیمه دوم سال 2009 پر از تحولات غیرمنتظره‌ای بود که بحث‌های بین‌المللی در مورد ایران را به طور چشم‌گیری تغییر داد. اول، انتخابات ایران بود. ماه ژوئن، احمدی‌نژاد پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد، انتخاباتی که از هر لحاظ، اشکالات عمیق داشت، اگر نگوییم تماماً تقلب بود. جمعیت زیادی در خیابان‌های تهران و سراسر کشور در اعتراض به نتایج انتخابات جمع شدند. لحظات غافل‌گیرکننده‌ای بود. طبقه متوسط ایران به دنبال دموکراسی بودند که انقلاب سال 1979 وعده داده بود، اما هرگز محقق نشده بود.

اعتراضات شدت گرفت و به "جنبش سبز" مشهور شد. میلیون‌ها ایرانی در یک نمایش بی‌سابقه برای ابراز مخالفت به خیابان‌ها ریختند. بسیاری از آن‌ها حتی خواستار پایان کار رژیم شدند. نیروهای امنیتی با خشونتی وحشیانه واکنش نشان دادند. شهروندانی که مسالمت‌آمیز راهپیمایی می‌کردند، با باطوم مورد ضرب و جرح قرار می‌گرفتند و دسته‌جمعی دستگیر می‌شدند. مخالفان سیاسی محاصره می‌شدند و مورد آزار قرار می‌گرفتند. چندین نفر نیز کشته شدند. مردم سراسر جهان از دیدن فیلم زن جوانی که در خیابان به ضرب گلوله کشته شد، وحشت کرده بودند. خشونت، تکان‌دهنده بود، اما سرکوب، با سابقه [تعدی‌های] بی‌پایان حقوق بشری رژیم هم‌راستا بود.

نگذاشتیم ابزار مهم ارتباط میان معترضان قطع شود/ طی چند سال پس از سرکوب جنبش سبز، بیش از 5 هزار فعال را در جهان آموزش دادیم/ ارتباط‌هایمان در ایران اصرار کردند سکوت کنیم/ یک ساعت با رئیس‌جمهور روسیه درباره تأسیسات قم جلسه گرفتیم
"ریچارد هالبروک" فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان

درون دولت اوباما بحث ما در این‌باره بود که چگونه به این وضعیت واکنش نشان دهیم. پس از آن‌که تظاهرات شدت گرفت و قبل از آن‌که شدیدترین سرکوب‌ها آغاز شود، من [در رسانه‌ها] اعلام کردم: "ما در حال نظاره وضعیت در ایران هستیم، اما مانند سایر کشورهای جهان منتظریم ببینیم مردم ایران چه تصمیمی می‌گیرند. بدون شک امیدواریم که نتیجه، نشان‌دهنده اراده واقعی و تمایل مردم ایران باشد."

ارتباط‌های ما در ایران اصرار داشتند که تا جایی که ممکن است در این‌باره سکوت کنیم. نگران بودند که اگر آمریکا در حمایت از تظاهرکنندگان صحبت کند، یا آشکارا سعی نماید خود را وارد مسئله کند، رژیم فرصت پیدا کند تا با اعتراضات به عنوان یک توطئه خارجی، برخورد کند. بسیاری از تحلیلگران اطلاعاتی و کارشناسان حوزه ایران ما هم با این نظریه موافق بودند. با این حال، هنوز هم به شدت وسوسه می‌شدیم تا بایستیم و حمایت خود از مردم ایران و انزجارمان از تاکتیک‌های سرکوب‌گرانه رژیم را اعلام کنیم. به نظرمان می‌رسید نقشی که آمریکا باید در راستای ارزش‌های دموکراتیک‌مان بازی کند، اعلام این مواضع بود.

بعد از گوش دادن به تمام استدلال‌ها، رئیس‌جمهور با اکراه تصمیم گرفت که آمریکا برای خدمت به آرمان‌های مردم ایران بهتر است وارد این بحران نشود. این تصمیم تاکتیکی، اگرچه دشوار بود، اما با چشم باز گرفته شد. به‌رغم باور برخی از مفسران در آن زمان، تصمیم رئیس‌جمهور به این خاطر نبود که بیش‌تر به تعامل با رژیم اهمیت می‌داد تا ایستادن مقابل آن. مسئله انجام آن چیزی بود که اعتقاد داشتیم برای معترضان و برای دموکراسی بهتر است، همین. در پشت صحنه، تیم من در وزارت خارجه مداوم با فعالان در ایران در تماس بود مداخله‌ای اورژانسی هم برای جلوگیری از تعطیلی توییتر به منظور تعمیر و نگهداری، انجام داد. اگر توییتر قطع می‌شد، معترضان از یک ابزار کلیدی ارتباطی محروم می‌شدند.

وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم شاید خویشتنداری ما، تصمیم درستی نبود. باعث نشد که رژیم بی‌رحمانه "جنبش سبز" را خرد نکند، رویدادی که تماشای آن بیش از حد دردناک بود. انتشار پیام‌های پر سر و صداتر از سوی آمریکا احتمالاً نتیجه را تغییر نمی‌داد و شاید حتی به آن شتاب می‌بخشید، اما در حال حاضر هیچ راهی وجود ندارد که بفهمیم آیا می‌توانستیم تغییری در این روند ایجاد کنیم یا نه. من تأسف خوردم که با صدای بلندتر و با لحن شدیدتر صحبت نکردیم و دیگران را به انجام این کار دعوت نکردیم. بنابراین پس از سرکوب [جنبش سبز] در ایران، تلاش‌ها برای ارائه ابزار و فناوری فرار از سرکوب و سانسور دولتی به فعالان طرفدار دموکراسی را افزایش دادم. طی چند سال بعد، ده‌ها میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردیم و بیش از 5000 فعال را در سراسر جهان آموزش دادیم.

نگذاشتیم ابزار مهم ارتباط میان معترضان قطع شود/ پس از سرکوب جنبش سبز، بیش از 5 هزار فعال را در جهان آموزش دادیم/ ارتباط‌هایمان در ایران اصرار داشتند سکوت کنیم/ یک ساعت با رئیس‌جمهور روسیه درباره تأسیسات قم جلسه گرفتیم
صفحه توییتر وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی

تا ماه سپتامبر، [آیت الله]خامنه‌ای و احمدی‌نژاد دوباره کنترل را در تهران محکم به دست گرفتند. با این حال، اکنون یک "نقطه جوش" [و ناآرامی] جدید به وجود آمده بود. بیش از یک سال، سازمان‌های اطلاعاتی غربی نقطه‌ای را تحت نظارت داشتند که اعتقاد داشتیم ایران در آن نقطه مشغول ساخت یک تأسیسات مخفی غنی‌سازی، زیر کوهی در نزدیکی شهر قم واقع در جنوب غربی تهران است. بعد از اشتباه اطلاعاتی در مورد سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، طبیعی بود که در نتیجه‌گیری درباره ایران محتاط‌تر باشیم، اما این مسئله عمیقاً نگران کننده بود. تأسیسات مذکور تنها چند ماه دیگر اتمام می‌شد و اگر کار ساخت آن به پایان می‌رسید، به دلیل محل محافظت‌شده‌اش می‌توانست توان ایران را در ساخت بمب هسته‌ای بالا ببرد. هنگامی که ایرانی‌ها فهمیدند از فریب‌کاری آن‌ها آگاه شده‌ایم، سعی کردند روی آن سرپوش بگذارند. 21 سپتامبر 2009، بی‌سر و صدا و مختصر، نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دادند و به وجود یک پروژه آزمایشی کوچک در نزدیکی قم اعتراف کردند که قبلاً هرگز اشاره‌ای به آن نشده بود.

ما تصمیم گرفتیم به روش خود، حقیقت را افشا کنیم. رهبران جهان همان هفته برای نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک جمع شده بودند. می‌دانستیم که افشای عمومی مسئله تأسیسات غنی‌سازی مخفی ایران در نزدیکی قم موجب سر و صدای زیادی می‌شود، که امیدوار بودیم از آن به نفع خودمان استفاده کنیم. مقرر شده بود که اوباما ریاست جلسه شورای امنیت در مورد امنیت هسته‌ای را به عهده داشته باشد. مذاکره‌کنندگان 1+5 نیز قرار بود دور جدیدی از مذاکرات را با ایران آغاز کنند. باید اطلاعاتی را که می‌خواستیم افشا کنیم، به دقت با متحدان انگلیسی و فرانسوی خود هماهنگ می‌کردیم تا قوی‌ترین اهرم فشار ممکن را مقابل هم ایرانی‌ها و هم کشورهایی که مستعد اعتماد به تهران بودند، به ویژه روسیه و چین، به دست بیاوریم. اگر کارمان را ماهرانه انجام می‌دادیم، این افشاگری انفجاری می‌توانست توازن دیپلماتیک را علیه ایران کند و جهت اعمال تحریم‌های شدیدتر بین‌المللی به ما کمک نماید.

درون سوئیت اوباما در هتل "والدورف آستوریا"، برای طراحی استراتژی‌مان دور هم جمع شدیم. یکی از گزینه‌ها این بود که رئیس‌جمهور یک سخنرانی دراماتیک انجام دهد و اطلاعات راجع به تأسیسات قم را در شورای امنیت افشا کند. این کار، دو خاطره معروف را زنده می‌کرد: یکی برخورد میان "آدلای استیونسون" سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد و همتای روسی او طی بحران موشکی کوبا، و دیگری سخنرانی رسوا شده "کالین پاول" وزیر خارجه [وقت آمریکا] در مورد سلاح‌های کشتار جمعی عراق. هیچ یک از این دو، خاطره‌ای نبود که بخواهیم مجدداً زنده کنیم. همچنین می‌خواستیم مطمئن شویم که کاملاً با متحدان‌مان هماهنگ کرده و آژانس، روس‌ها، و چینی‌ها را پیشاپیش در جریان گذاشته‌ایم. بنابراین تصمیم گرفتیم، جلسه شورای امنیت سازمان ملل را [برای افشاگری] انتخاب نکنیم.

نگذاشتیم ابزار مهم ارتباط میان معترضان قطع شود/ طی چند سال پس از سرکوب جنبش سبز، بیش از 5 هزار فعال را در جهان آموزش دادیم/ ارتباط‌هایمان در ایران اصرار کردند سکوت کنیم/ یک ساعت با رئیس‌جمهور روسیه درباره تأسیسات قم جلسه گرفتیم
هیئت‌های آمریکایی و روسی در هتل والدورف با هم دیدار می‌کنند

بعد از ظهر 23 سپتامبر، اوباما، "جیم جونز" مشاور امنیت ملی، و من در [هتل] والدورف، یک ساعت با "دیمیتری مدودف" رئیس‌جمهور روسیه، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه این کشور، و "سرگئی پریخودکو" مشاور امنیت ملی مدودف، ملاقات و شواهدمان را در مورد [تأسیسات نزدیک] قم به آن‌ها ارائه کردیم. مدودف، بهار همان سال در لندن و در اولین جلسه بین دو رئیس‌جمهور [روسیه و آمریکا] اعتراف کرده بود که روسیه برنامه هسته‌ای ایران را دست‌کم می‌گرفته است، اما این اطلاعات جدید در مورد فریب‌کاری ایران باز هم روس‌ها را شوکه کرده بود. طی چهار سال وزارت خارجه من، تنها همین زمان بود که یادم هست لاوروف "فولادی" به نظرم متلاطم آمد و دیدم که به دنبال کلمات [برای اظهارنظر] می‌گردد.

از آن زمان به بعد، مدودف با اتخاذ مواضع سخت‌تر درباره ایران مطبوعات را شگفت‌زده کرد، مواضعی که تا به حال از روس‌ها نشنیده بودیم: "تحریم به ندرت به نتایج سازنده می‌رسد، اما در برخی موارد، تحریم اجتناب‌ناپذیر است." خبرنگاران اعضای کاخ سفید را سؤال‌پیچ می‌کردند تا بفهمند چه چیزی باعث این تغییر قابل‌توجه در لحن روسیه شده است، اما ما هنوز آماده علنی کردن خبر [تأسیسات] قم نبودیم.

برنامه این‌گونه شد که دو روز بعد، طی نشست سران "گروه 20" در "پیتسبورگ"، جایی که بسیاری از رهبران جهان [که در جلسه شورای امنیت بودند] از نیویورک به آن‌جا سفر می‌کردند، خبر را اعلام کنیم. هنگامی که زمان مناسب فرا رسید، اوباما در کنار "گوردون براون" نخست‌وزیر بریتانیا و "نیکلا سارکوزی" رئیس‌جمهور فرانسه، پشت تریبون قرار گرفت. وی اعلام کرد: "اندازه و مشخاصت این تأسیسات در تضاد با یک برنامه صلح‌آمیز است. ایران دارد قوانینی را می‌شکند که همه کشورها باید رعایت کنند." از این پس، اتفاقات شتاب بیش‌تری پیدا کرد.

پایان بخش دوم/فصل ایران: تحریم‌ها و رازها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    ایران دارد قوانینی را می شکند که همه کشورها باید رعایت کنند: خود آمریکا و متحدانش چرا رعایت نمی کنند؟؟؟
  • ناشناس ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    به فرموده امام خمینی (ره) آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • ناشناس ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    به فرموده امام خمینی (ره) امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • ناشناس ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    هیلاری کلینتون : تحریمهای نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان است.
  • کاپیتان ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    از نظر قانون یه زن میتونه رئیس جمهور آمریکا بشه؟ تا حالا کسی نبوده
  • سید سعید ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ...... شما خانم؟؟؟؟؟؟؟ نمیشناسم؟
  • محمد ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    حالم از این فاحشه کثیف به هم میخوره. این آشغالا تو اتاق فکرشون تصمیم یه چاپ خاطرات احمقانه و پر از دروغ این نجس بالفطره کردن. فکر میکنین تو لژهای فراماسونی منتظر میشینن تا این احمق ها سیاست خارجه آمریکا رو پیش ببرن؟!! خیلی باید ساده بود و حرف های پر از غرض این فاحشه رو باور کرد. چاپ نکنی بی غیرتی مشرق. نظرای این پست فطرت رو درباره پاک ترین انسان حاضر روی زمین(رهبر عزیز من) بنویسی و نظر من رو درباره یه آشغال کف مستراح ننویسی دلخور میشم!
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    کی طرفدار شما هست
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    حالا برفرض که ما بخوایم یکی داشته باشیم..!!!شما که ده هزارتا دارید..تازه اولین کشور شما بودید که از این سلاح مرگبار استفاده کردید....
  • مهدی از قم ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    چقدر این زن اعتماد به نفس دارد.اخه یک مقام ارشد یک کشوری که از ابتدا با خون و خون ریزی پایه گذاری شده است و مسیری را طی کرده که مغول را رو سفید کرده چطور روش میشه خودش را نگران صلح نشان بدهد؟از اول یک نسل کشی از سرخ پوست ها کردند برای گرفتن سرزمینشان.بعد سیاه پوستان افریقای را از خانه و خانوادهشان جدا کردند و بزرگترین برده داری تاریخ را ایجاد کردند تا امریکا را ارزان بسازند.بعد هم برای محکم کردند پایه های کدخدایشان بمب اتم و کودتا و جنگ و ال سعود و داعش و تحریم و...... واقعا مرحوم شریعتی به حق واژه توحش مدرن را برای این موجودات خطرناک به کار میبرد
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر فتنه گران خائن
  • حسین ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    لطفا اگر میشه کتاب و برای دانلود هم بگذارید .... اگر نه که برخی جاهای مهم وکه آبی کردین، متن انگلیسی کتاب رو هم بگذارید ... متشکر و ممنون
  • ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    مدودف کی حامی ایران بود؟ که الان پوتین باشه! این خانوم اشاره نکرده چه رشوه ای به روس ها داده تا نظرشان را علیه ایران جلب کرده
  • ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    الان رنگ این مرتبطین خاین با انتشار این کتاب صورتی شده در ایران
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    این بیانات بیوه کلینتون(!!!) مبارک متوهمانی که توطئه آمریکا را توهم می دانند.علی الخصوص اونجایی که میگه کشورهای خلیج فارس رو علیه ایران تحریک کردم و موجی ایجاد شد.ضمنا خاک تو سر مدودف که فقط به درد لای جرز و حفظ حکومت پوتین می خوره و اکنون مطمئنا در حال عذاب خوردن از فهمیدن واقعیته.و در آخر مبارک اون کسانی که از داخل با اینا در ارتباطن و می ترسن اینو بگن.
  • اصلاحاتی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    خانم عزیز التماس دعا یاعلی(ع)
  • سیستانی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    سال88،امریکاازهیچ گونه کمکی به فتنه گران مضایقه نکرد!این خانم دروغ میگویدکه چراسکوت کرده وازجلبک سبزحمایت نکرده است!درواقع هرانچه توان داشتند،برمیدان مبارزه اوردندامابه لطف خداوندهیچ غلطی نتوانستندبکنندوتمام سربازان خط مقدم امریکا برای بحران سازی وبراندازی افشاشدند!
  • داريوش ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد
  • درسی از تاریخ ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    آنهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند. امام خمینی(ره)
  • درسی از تاریخ ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    آنهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند. امام خمینی(ره)
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    فاحشه کثیف!! یادمان باشد ما پیرو امامی هستیم که همه‌ی مخالفانش را با احترام صدا می زد. کاری به مواضع خانم کلینتون ندارم اما این لحن از یک مسلمان شبعه پیرو امام بعید است
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    این خانم داره افسانه سرایی می کنه!!!!!!!!!!!!!!! احتمالا بعدها کتابی با عنوان افسانه ها هیلاری کلینتون چاپ خواهد شد!!!!!!!!!!
  • کاپیتان ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    مرده ی اخلاق اسلامیت هستم! پیرو کدوم پیامبر بودی؟
  • کاپیتان ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    یه نگاه به پرچمت بنداز خواب به خواب نری!
  • محمد ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    بی خیال داداش. برائت از مشرک که مرز نداره. خود قرآن در مورد این جماعت میگه : > یعنی اینا از سگ و خوک و کفتار و هر حیوان نجسی که به ذهنت برسه پایین ترن. من که نمیگم. البته خدایی نکرده تفسیر به رای نبود ترجمه کردم.
  • کیا ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    آنچه باید بدانیم اینکه مثلث ملحدین ومنافقین و فاسقین همیشه هماهنگ عمل می کنند ودر هر زمان یک ضلع در مقابل مومنین قرا دارد مانند رویا رویی با ملحدین در انقلاب اسلامی 1357 و جنگ تحمیلی با منافقین در خط مقدم و فاسقین در ضلع پیشانی در فتنه 1388 وادامه آ« و..............؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    در ضمن ناشناس عزیز 11:06 برو یه سر اوصاف شیعه رو از زبان امام صادق (ع) بخون نتیجه میگیری که نمیشه به هر کسی که از راه رسید بگی شیعه است. یه سوال : میدونی پیامبر(ص) به بنی مروان یا همون مروان ابن حکم(ملعون ابن ملعون) چه خطابی داشته؟ چلپاسه میدونی یعنی چی؟ حالا چرا پیامبری که رحمتا للعالمین بوده اینطور با خشم با اینا رفتار کرد؟ فقط یه جواب داره :: اینا همون نوادگان یهودی هایی بودن که با خدا اعلام دشمنی کردن و شیطان پرست شدن. آمریکایی ها که دیگه معلوم الحال اند! بیشتر از این توضیح بدم واسه خودم بد میشه.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    راستش غلطی نمیتونه بکنه همین که من الان از کار اخراج شدم و کپیدم خونه این غلط امریکاست یادوری میکنم اگه شرایطشو داشتم ازدواج میکردم و الان ی بچه 3 یا 4 ساله داشتم .بله برادر امریکا غلطی نمیکنه ولی مثه موریانه یواش یواش داره کاراشو انجام میده
  • غریبه ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    خدایا رهبرم رهبرم رهبرم رهبری هم باید از دست دوست نادان بکشه هم از دشمن دانا که اینقدر برای ما خواب میبینند و داخلی هایی که افتادن به جان هم برای پست های مختلف
  • سجاد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    دمت گرم داداش محمد معلومه شیر پاک خورده ای حرف دل منو زدی برادر
  • سجاد ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    اینها نگران صلح نیستن اینها نگران منافعشون هستند که اگه به خطر بیافته حاظرن تمام این حرفهایی که در باره صلح و ازادی بیان و..... میزنن رو زیر پا بزارن و همزمان به 40 تا کشور بجنگن اگه منافعشون در خطر باشه ولو اینکه نصف مردم بیگناه دنیا کشته بشن
  • نازي ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    اي روسيه خائن كثيف. ايران بايد روسيه كمونيست رو دور بزنه.مدودف نجس
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    محمد فحاشی و فاحشه نامیدن کار خوبی نیست اگر مسلمانی چنین کاری نکن . در دنیای امروز نمی توان دور خود حصار کشید . جواب سخن را با سخن بگو . فحش و توهین لازم نیست .
  • محمد ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    میخوای دفتر خاطراتم رو منتشر کنم؟ البته اگه به دردت میخوره؟!!
  • محمد ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    پخش این نوشته ها مهر تاییدی بر دخالتهای امریکا در فتنه 88 و وابستگی عوامل فتنه به دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی است و تنها راه حفظ عزت و استقلال توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و هوشیاری و حضور همیشه در صحنه مردم مومن و ولایتمدار است
  • کربلا ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    حرف ما همان سخن روح خدا خمینی کبیر(قدس الله نفسه الزکیه )هست که فرمودند: آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. والسلام
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    اطلاعات جالبی داشت
  • امید ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    بیکاری شما ربطی به غلط آمریکا نداره به خودت برمیگرده
  • علی حقجو ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    اتفاقا من هم این مشکل را دارم . فیلتر شکن ندارم ولی وقتی نظر میذارم بعضی وقتها با پرچم روسیه ثبت میشه . چرا؟
  • علی حقجو ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    کمونیست ؟! خوب باشه اول بزار انجس انجسا یعنی شیطان بزرگ آمریکا را دور بزنیم در آخر نوبت به ته جدولی ها یعنی روسیه هم میرسه.
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    کدوم اطلاعات؟
  • حسین ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    به فرموده امام خمینی (ره) امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • جمشید ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    بسیار جالب بود معمول است سیاستمداران بعد از دوره کاریشان کتاب خاطرات می نویسند و در ان نوشته ها همیشه دونکته را رعایت می کنند 1 خود را بسیار باهوش قلمداد می کنند که توانستند همه چیز را کشف کنند وسایر قدرتها را هم مجاب به پیروی از انها کنند مثل همراه کردن روسیه باخود2اینکه واقعا اینا برای کشورهای مستقل همیشه بر نامه دارند خودش اعتذاف می کند که چه کارهای برای فتنه 88 کرده وسعی هم کرده زیاد اشکار جلوه نکندملت ها باید هوشیار باشند که بدست این گرگها گفتار نشوند واصل نکته که ملتهای دیگر کشورها را احمق می پندارند که می شود روی انها هر نو ازمایشی انجام داد
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    هنوزم خیلی ها خوابند یا خودشون رو به خواب زده اند،انها تا ما مستقلیم با ما دشمنی می کنند
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    هنوزم خیلی ها خوابند یا خودشون رو به خواب زده اند،انها تا ما مستقلیم با ما دشمنی می کنند
  • یک نفر ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    جای تو بودم قرآنی با قضیه برخورد می کردم:"لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ" یا "مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً"یا "فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیهِ یلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یلْهَثْ ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِ‌آیاتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکَّرُونَ" که مورد سوم بیشتر به این خانم و دار و دستش می خوره ، فحش دادن روش درستی نیست.خدا فحش دنده گان را دوست ندارد(منقول از حضرت ختمی مرتبت) یا علی
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    حرف شما کاملا درسته ، ولی منظور کیلینتون حمایت زبانی و جریان سازی همیشگیشونه
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    che miikhyi unvaght baradar?
  • لامپ ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 0
    هیلاری کلینتون : مردم ایران دوست دارند روزی بتوانند کفشهای آمریکایی ها را واکس بزنند
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    دوستان یه سوال داشتم اگه کمک کنین ممنون میشم که شاید از حالت تردیدم بیاد بیرون اگه آمریکا ۱۰۰۰ موشک اتمی در روز به ما بزنن و روسیه خیانت کند چه جوری مقابله می کنین؟
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    دوستان یه سوال داشتم اگه کمک کنین ممنون میشم که شاید از حالت تردیدم بیاد بیرون اگه آمریکا ۱۰۰۰ موشک اتمی در روز به ما بزنن و روسیه خیانت کند چه جوری مقابله می کنین؟
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    این یارو چقدر دروغ میگه؟ مثل اینکه یادش رفته کلا فتنه 88 رو از صفر تا صد خودشون انجام دادن! البته انتظار بیشتری هم ازشون نیست، دشمنن دیگه.
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    خیلی جالبه! واقعا چه رسانه ایه که شما دارین! آدم حالش بهم میخوره
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    این که تو از کار اخراج شدی قبل از هر چیز به تحریم هایی بر میگرده که همین خانم کلینتون صراحتا پیش از این گفته برای حمایت از جنبش سبز علیه ایران وضع شده. و البته گند کاری و کثافت کاری دوستان شیفته قدرت که آمریکا رو به وضع تحریم های شدیدتر برای انداختن دولت قبل تشویق میکردن نقش بی نظیری داره.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    این نوشته ها ده درصد کارهایی است که اینها بر علیه ایران انجام می دهند ،و بقیه اش سری می ماند
  • صادق ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    استاد نظر شما اینه که بذاریم آمریکا کارشو یهو و راحت انجام بده ؟!!! شما از حرکت موریانه وار ناراحتی یا نظرتون اینه که مقابله به مثل کنیم و به شدت مبارزه کنیم؟؟
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    در تکمیل صحبت برادرانم مهدی و سجاد، مگر همین الان در سوریه و عراق با عروسکهای خیمه شب بازی داعش و النصره و ... چطور مردم را وحشیانه سر میبرند یا در عربستان و بحرین و دهها جای دیگه با حمایت از دیکتاتورها در جهت منافعشان همه دموکراسی را سر میبرند و از عواقبش بهره میبرند ما باید هوشیار باشیم اینا دراند سر ملتهای دنیا گول میمالند و هر هر به حماقت بعضی ها که حرفهای دروغ شرم آور اینها را باور میکنند میخندند شما جزء آنها نباشید و مضحکه نشوید باور به خدا و دنبال کردن خط خدا در دین ناب محمدی چاره کاره و بس
  • عبداله ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    این چرت و پرتهای که نوشته در اصل پوششه ای برای اینکه اصل راه اندازی قضیه را خیلی اطو کشیده منکر بشن در حالی که کل جریان دست ساز خودشون بود اونوقت در بهترین حالت شما میگین از کمک خوداری نکرد و مضایقه نکرد برادر بصیر من بیشتر به قضیه توجه کنید کامل مطلب را متوجه میشید
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    روش خیلی حساب نکن همه برای فریبه
  • وحید ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    خانم کلینتون چه شما بخواهید و چه نخواهید ما به انرژی صلح آمیز دست یافتیم خیالت راحت برو تا شب خوابت نبرد
  • وحید ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    داداشم نگران نشو تو را میندازیم جلوشون بقیه آسیب نبینند
  • سجاد ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    جوابت اینه که خیلی ساده لوحی. خوب الان داره امریکا بمب اتم و چرا نمیزنه چرا 30 ساله هیچ غلطی نمیتونه بکنه و اینکه مطمعن باش که ایران هم مقابله به مثل میکنه همانطور که رهبر فرمودند هر کشوری در هر سطحی به کشور ما حمله کند ما هم در همان سطح جواب خواهیم داد بیشتر توضیح بدم درد سر ساز میشه ساده لوح نباش و دشمن شاد کن هم نباش
  • جواد ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    قبلا احمدی نژاد میگفت که تحریم ها کاغذ پاره هستند و امریکا میگفت فلج کننده هستند الان روحانی میگه نه کاغذ پاره هستند نه فلج کننده(یعنی اشاره ضمنی به تاثیر منفی تحریم ها کرده بود) یه مدت دیگه بگذره شاید ریس جمهوران جدید نظرات دیگه ای داشته باشند که از واقعیات جامعه سرچشمه میگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس