کد خبر 379754
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

توافق آمریکا و ترکیه برای آموزش ۱۵ هزار معارض سوری، و حمایت مجدد واشنگتن از حضور بشار اسد در گفت‌و‌گو با معارضان بیانگر این است که آمریکا سیاست متضادی را در قبال سوریه در پیش گرفته است.

واشنگتن در سوریه به دنبال چیست؟
به گزارش مشرق، آمریکا و ائتلاف همسو با این کشور (ترکیه، عربستان، قطر، اردن ) در منطقه خاورمیانه در اظهارات خود در مورد سوریه همیشه از راه حل سیاسی سخن می‌گویند و مدعی هستند که بحران سوریه فقط از طریق سیاسی قابل حل است، و از سوی دیگر واشنگتن از طرحی برای آموزش معارضان مسلح سوری تا 3 سال آینده خبر دادند.از سوی دیگر برخی از تحلیل گران بر این عقیده هستند که آمریکا دیگر به دنبال سرنگونی نظام سوریه و  بشار اسد نیست و از موضع سابق خود برای سرنگونی بشار اسد عقب نشینی کرده است.

با توجه به مسائلی که مطرح شد این سوال پیش می‌آید. اگر آمریکا و دیگر کشورهای همسو با واشنگتن به دنبال راه حل سیاسی هستند، طرح آموزش 20 هزار مسلح سوری با چه هدفی صورت می‌گیرد؟  اخباری که برخی از مقامات رسمی عراق در مورد کمک هواپیماهای آمریکایی به داعش منتشر می‌کنند، چگونه قابل تحلیل است؟ چرا مخالفان سوریه بعد از اعلام موافقت با نشست مسکو به صورت کاملا ناگهانی اعلام می‌کنند که در نشست مسکو شرکت نخواهند کرد؟

توافق آمریکا و ترکیه برای آموزش 15 هزار معارض سوری تا سال 2016

در حالی که داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در سفر اخیر خود به عراق مدعی شده بود که از راه حل سیاسی در حل بحران سوریه حمایت می‌کند، یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور به رویترز گفت که مقام‌های ترکیه و آمریکا ظاهرا برای دستیابی به توافق نهایی در خصوص آموزش و تجهیز افراد مسلح سوری در خاک ترکیه به مراحل نهایی نزدیک شده‌اند و حدود 1500 تا 2000 نفر تا سه سال آینده آموزش خواهند دید و برنامه های مشابهی نیز در اردن و عربستان سعودی اجرا خواهد شد.

همچنین بر اساس اعلام پنتاگون، نخستین گروه از نیروهای مخالف سوری تا مارس 2016 میلادی به طور کامل آموزش دیده و مجهز خواهند شد.

با نگاهی به این طرح مشخص می‌شود که آمریکا و عربستان قصد دارند در سال‌های پیش رو، جبهه شمالی سوریه را با تزریق افراد مسلح آموزش دیده و تاز نفس از سمت ترکیه و جبهه جنوب را نیز با تزریق افراد مسلحی که در اردن و عربستان آموزش می‌بینند، تقویت کنند که این عمل به خودی خود جنگ را طولانی و فرسایشی خواهد کرد.

به نظر می‌آید در حالی که عربستان و ترکیه پیش از این بر حذف یک باره بشار اسد تاکید داشتند، آمریکا حداقل در مرحله کنونی به دنبال سرنگونی نظام سوریه نیست و قصد دارد با تقویت معارضان مسلح و ادامه دار کردن جنگ در سوریه و عراق و کشاندن محور مقاومت به یک جنگ بدون پیروز و فرسایشی به سمت تضعیف این محور حرکت کند. ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در موضع گیری جدید گفت که "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه با وجود از دست دادن مشروعیت خود باید در بر سر میز مذاکرات حضور داشته باشد. این موضع‌گیری و از سوی دیگر حمایت آمریکا از مخالفان مسلح ، سخنان مقامات این کشور مبنی بر راه حل سیاسی در سوریه را با علامت سوال‌های زیادی روبرو کرده است.

کمک‌های آمریکا و اعضای ائتلاف به داعش در عراق و سوریه

آمریکا با همراهی عربستان و 40 کشور دنیا ائتلافی را  تحت عنوان ائتلاف مبارزه با تروریسم تاسیس کردند. این ائتلاف بعد از تاسیس تا به حال آمار زیادی را از حملات خود به عراق و سوریه منتشر کرده است. ائتلاف مبارزه با تروریسم با این ادعا که تاسیسات زیربنایی سوریه منبع درآمد برای داعش است به آنها حمله کرد.چیزی که در میدان نبرد مشاهده می‌شود نشان می‌دهد که حملات ائتلاف در سوریه نتوانسته است داعش را متوقف کند و ائتلاف با این عمل خواسته یا ناخواسته کار ناتمام گروه‌های تروریستی را در سوریه تمام کرد.

ولی در عراق، مقامات رسمی این کشور از جمله اعضای کمیته امنیتی پارلمان تایید کرده‌اند که هواپیماهای ناشناس به داعش سلاح و مهمات می‌رسانند.

«جاسم الجباره» رئیس کمیته امنیتی استان صلاح الدین عراق اعلام کرد: منابع اطلاعاتی ما خبر دادند که  هواپیماهای ناشناس در نزدیکی شرکت مرغداری واقع در شهرستان «دور» در 25 کیلومتری جنوب شرق تکریت با استفاد از چتر برای عناصر داعش سلاح و مهمات ارسال کردند.

پیش از این «فلاح السعدی» کارشناس امنیتی عراقی تأکید کرد: «حمایت آمریکا از گروهک داعش اخیراً به‌ویژه با توجه به نزدیک شدن به آزاد سازی موصل بیشتر شده است و آمریکا سلاح‌های پیشرفته و مرگبار به داعشی‌ها می‌دهد.ساکنان موصل می‌گویند که هواپیماهای ناشناس روزانه در فرودگاه موصل فرود می‌آیند و محموله خود را شبانه تخلیه می‌کنند. شاهدان عینی در داخل موصل این هواپیماها را آمریکایی می‌دانند که سلاح‌های پیشرفته‌ای به داعش می‌دهند که کشورهای منطقه در اختیار ندارند.»

چرخش ناگهانی ائتلاف معارضان سوریه و مخالفت با مذاکرات مسکو

منابع دیپلماتیک عربی در روسیه فاش کردند که برخی از قدرت‌های عربی منطقه از ائتلاف معارضان سوریه و تعدادی از شخصیت‌ها خواسته‌اند که از حضور در گفت‌وگوهای مسکو خودداری کنند تا ابتکار روسیه را به شکست بکشانند و جلوی هر راه حل سیاسی برای بحران سوریه را بگیرند.

خالد الخوجه رئیس جدید ائتلاف معارضان سوریه در اولین واکنش خود بعد از به دست گرفتن این سمت از یک سو تاکید کرد که این ائتلاف با نظام سوریه بر سر یک میز نخواهد نشست و از سوی دیگر گفت: ما آمادگی داریم که بر اساس ژنو 1 مذاکره کنیم. معاذ الخطیب رئیس سابق ائتلاف معارضان خارج نشین سوریه، گروه معارض موسوم به«تیار بناء الدوله السوریه»(جریان ساخت کشور سوریه ) نیز مواضع مشابهی اتخاذ کرده‌اند.

مخالفت معارضان سوری در شرایطی که پیش از این با نشست مسکو مخالفتی نداشتند و حتی برخی از  معارضان نیز به مسکو رفته بودند، نشانگر یک تغییری ناگهانی و چه بسا با فشار خارجی صورت گرفته باشد. این مخالفت با هر دلیلی که صورت گرفته باشد قبل از ورود به گفت‌و‌گوها نشانگر مخالفت با اصل گفت‌وگو است.

تشکیل اتاق فرماندهی عملیات مشترک ضد سوری در پایگاه اینجرلیک ترکیه

آمریکا برای اینکه از نزدیک به اوضاع در سوریه مسلط باشد و افراد مسلح را در سوریه هدایت کند اقدام به ایجاد یک اتاق فرماندهی مشترک در ترکیه کرده است و در این اقدام مشترک، اسرائیل، عربستان، ترکیه و اردن نیز حضور دارند.

موشه یعلون ـ وزیر جنگ اسرائیل ـ در جلسه‌ی کابینه‌ی داخلی این رژیم اعلام کرد، سیاست دخالت موثر در جنگ سوریه وحمایت لجستیک همه جانبه از معارض مسلح سوریه با جدیت تمام در دستور کار بوده واتاق  فرماندهی مشترک (آمریکا، اسرائیل، ترکیه، اردن و عربستان) در پایگاه اینجرلیک ترکیه تشکیل شده است.

  نتیــــــــــــجــــــــــــــــه

در چند روز اخیر پرونده سوریه و مبارزه محور مقاومت با تروریسم در کل منطقه خاورمیانه با تحولاتی روبرو بوده است. این تحولات شامل طرح مشترک آمریکا، ترکیه، عربستان و اردن برای آموزش 20 هزار مسلح سوری تا پایان سال 2016، چرخش ناگهانی موضع معارضان سوریه و اعلام مخالفت با نشست مسکو و تشکیل اتاق عملیات مشترک توسط آمریکا، اسرائیل، ترکیه، اردن و عربستان در پایگاه اینرجلیک ترکیه نزدیک به مرزهای سوریه است. مجموع این تحولات  نشان می‌دهد که آمریکا و کشورهای همسو با واشنگتن در مرحله کنونی خواستار پایان جنگ در سوریه و عراق نبوده بلکه تلاش دارند تا با ادامه جنگ و درگیر کردن محور مقاومت با داعش در سوریه، عراق و لبنان و فرسایشی کردن این جنگ، در جهت تضعیف محور مقاومت حرکت کنند و پیش از این هم خود این کشورهای تاکید کرده بودند که جنگ عیله داعش 10 سال به طول خواهد انجامید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میثاق ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    غرب از اول بحران هم سیاست سرزمین سوخته رو در سوریه دنبال میکرد که در اون هیچ یک از طرفین پیروز نشن وقتی مخالفین پیروزی های جدید بدست میارن از حمایتشون کم میکنه و وقتی اسد در حال پیروزی است حمایت رو زیاد میکنه سر آخر هم یه سرزمین ویران شده و فروپاشیده در کنار در گیر کردن شدید حزب الله و به طور کمتر ایران در سوریه تضعیف اسلامیست های تندرو درسوریه و در کل ضعیف کردن رقبای منطقای اسرائیل واقعا چی کار باید کرد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس