کد خبر 789341
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
مدرسه کودکان کار «آق تپه»

پسرها در گوشه‌ای از حیاط مدرسه در حال بازی والیبال هستند. دخترها در گوشه‌ای دیگر آرام به یکدیگر لبخند می‌زنند. گویی کسی در میان جمع لطیفه‌ای گفته و بقیه دارند به شیطنت او می‌خندند. مدرسه شلوغ است.

به گزارش مشرق، بوی رنگ تازه دیوارها نشان از این دارد که ساختمان تازه تعمیر شده است. تعمیراتی که سرانجام میانه مهرماه به پایان رسیده تا «کودکان کار و خیابان» ساعتی از روز را قبل یا بعد از رفتن سراغ کار و خیابان، در این ساختمان بگذرانند. نام این ساختمان «خانه مهر» است.

«آق تپه» منطقه‌ای در حاشیه مهر شهر کرج به‌حساب می‌آید. هما عارف، مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان درباره اینکه چرا اینجا را برای تاسیس مدرسه انتخاب کرده اند؛ توضیح جالبی دارد: «تجربه ما در حوزه کودکان کار و خیابان نشان می‌داد که باید خدمات مان را به حاشیه شهرها ببریم. در این شرایط هم بچه‌ها احساس امنیت بیشتری می‌کنند و هم خانواده‌ها کمتر مانع ایجاد می‌کنند.خانواده‌ها اوایل کار به ما اعتماد نداشتند اما کم کم اعتمادشان جلب شد. ممکن است این بچه‌ها همه پنج روز به مدرسه نیایند. مجبوریم با خانواده‌ها طوری راه بیاییم که آنها جذب شوند. حالا کم کم خانواده‌ها دوست دارند در برنامه‌ها مشارکت کنند.»

چهار مرکز زیرنظر  انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان فعالیت می‌کنند. در مرکز آق تپه ۳۰۰ کودک درس می‌خوانند. جمع بچه‌هایی که به چهار مرکز می‌آیند؛ حدود ۷۰۰ نفر می‌شود. بخشی از آموزش‌های خانه‌های مهر، آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ایست تا بچه‌ها رها نشوند: «نمی شود به این بچه‌ها گفت شما کار نکنید. نیاز بود که یک حرفه یاد بگیرند تا از کارهای پست دور شوند. تعمیرات، جوشکاری و تعمیر موبایل و... برای کودکان طراحی شد. برای دخترها هم آرایشگری، قالیبافی، بافت و چرمسازی و... را طراحی می‌کنیم. این دوره‌ها به‌صورت شش ماهه طراحی شده‌اند و هر شش‌ماه ۱۰۰ نفر مهارت‌های فنی را فرا می‌گیرند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس