کد خبر 1135029
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
عکس/ اولین قطار در تهران قدیم

ماشین دودی اولین قطاری بود که در تهران قدیم بر روی اولین خط آهن ایران که میان تهران و شهر ری کشیده شده بود قرار گرفت و آغاز بکار کرد.

به گزارش مشرق، ماشین دودی نامی بود که در تهران قدیم به اولین خط آهن ایران که میان تهران و شهرری کشیده شده بود داده بودند. علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج می‌شد. این راه‌آهن در سال ۱۲۶۱خورشیدی/۱۸۸۳ میلادی ساخته شده بود و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت.ماشین دودی را می‌توان نخستین خط تراموای تهران دانست. ماشین دودی دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز این خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و نقطه پایانی جلوی درب حرم شاه عبدالعظیم (ع) در شهرری بود.این راه‌آهن در سال‌های دهه ۱۳۴۱خورشیدی تعطیل گردید. در اسفند ۱۳۹۷ در پی انجام عملیات عمرانی شهرداری، در پیاده‌رو خیابانی در نزدیکی امامزاده عبدلله شهرری پایه‌های ریل ماشین دودی دوره قاجار به طول حدود ۴۰ متر کشف شد. ماشین دودی تا اواسط پهلوی دوم یعنی اوایل دهه چهل شمسی دوام آورد و با توجه به افزایش وسایل نقلیه و خطرات و حوادثی که استفاده از ماشین دودی می‌آفرید، برای همیشه به تاریخ پیوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    7 2
    چرا اینقدر داغون و زنگ زده است ؟؟!! شهرداری باید اونو رنگ کنه و زیبا سازی کنه و بعنوان یه نماد جذاب تاریخی معرفی باشه که میتونه در جذب توریست هم نقش زیادی داشته باشه ..کاری که در همه کشورهاس پیشرفته دنیا انجام میشه ..!!
  • حسین IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    8 0
    بسیار زیبا و جذاب برای گردشکری
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    7 3
    دوست گرامی قشنگیش به همین کهنگیش هست اگه رنگ بزنن ارزش تاریخیش ازبین می‌ره فقط باید موادی رو همین فلز بپاشن که بیرنگ باشه مثل این میمونه تخت جمشید رو سنگهاش رو رنگ کنی
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
      4 1
      پروفسور لکوموتیو با تخت جمشید خیلی فرق داره .!! این از جنس فلزه و به مرور زمان زنگ میزنه و از بین میره . ! تو تمام دنیا ماشین ها و هواپیماها و لوکوموتیو های قدیمی رو رنگ میکنن و زیباسازی میکنن و باهاشون جذب توریست میکنن..!
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    6 0
    شهرداری باید به عنوان جاذبه گردشگری این قطار رو در همان مسیر شوش.شهرری مجدد راه اندازی کنه تا مردم استفاده کنند.ولی متاسفانه کو گوش شنوا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس