هیات دولت نمایه

یک کارشناس اقتصادی با طرح ‌این سؤال که «اقتصاد ایران در اختیار کیست؟»، نوشت: بوروکرات‌های دولتی دوست دارند وانمود کنند دولت کنترلی بر اقتصاد ندارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

یک کارشناس اقتصادی با طرح ‌این سؤال که «اقتصاد ایران در اختیار کیست؟»، نوشت: بوروکرات‌های دولتی دوست دارند وانمود کنند دولت کنترلی بر اقتصاد ندارد و نهادهای نظامی، موسسات و بنیادها همه اقتصاد ایران را قبضه کرده‌اند. آنها مدعی هستند و این ادعا به شدت با پیوست رسانه‌ای تقویت می‌شود که دولت هیچ کاره است و همه ‌اشکال سرمایه در انحصار نهادهای موازی است. آیا این گزاره صحیح است؟

بیشتر بخوانید:

قالیباف: وادادگی برخی مسئولان اقتصاد را در بن‌بست قرار داده است‌

مجید شاکری در ادامه می‌نویسد: طبق اعلام معاون محترم وزارت اقتصاد، اندازه دارایی‌های دولت حدود ۱۸/۳ هزار هزار میلیارد تومان است. چنانکه مطلعید بدهی‌های دولت در نقطه اوج خود حدود ٧٥٠ هزار میلیارد تومان بوده است. به بیان دیگر سرمایه در اختیار دولت کمی بیش از١٧ هزار هزار میلیارد تومان است.


اصلی‌ترین و مهم‌ترین نهادهای اقتصادی که تحت کنترل دولت نیستند و در نحوه تامین درآمد هم قید برون سازمانی علنی ندارند، شامل ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ناجا، بنیاد تعاون ارتش هستند. اگرچه درباره بنیاد مستضعفان عدد دارایی‌ها در صورت‌های حسابرسی شده‌اش تا پایان سال ٩٤ مشخص است (۵۶ هزار میلیارد تومان) اما درباره الباقی این نهادها صورت مالی‌ای در دست نیست.


با این همه رویترز برآوردی نسبتاً متأخر (٢٠١٣) از کل دارایی‌های ستاد اجرایی فرمان امام ارائه کرده که حدود ٩٥ میلیارد دلار(حدود ٤٠٠ هزار میلیارد تومان) است. اگرچه به وضوح و به دلایل بسیار، سایز سرمایه و نیز سایز دارایی‌های تحت کنترل سه بنیاد تعاون نظامی کمتر از ستاد اجرایی است، اما برای راحتی خیال بوروکرات‌های دولتی فرض می‌گیریم این سه نهاد هم دقیقا هم سایز ستاد اجرایی هستند و باز فرض می‌گیریم اصلا بدهی ندارند و دارایی آنها متناظر با سرمایه آنهاست. واضح است که این فرض‌ها نتایج را شدیدا به نفع ادعای دولتی‌ها تورش‌دار می‌کند، چنانکه مثلا اندازه بدهی‌های بنیاد تعاون ناجا به قوامین مشخص و در صورت‌های قوامین مشخص است.


با همه این فرض‌ها جمع کل دارایی این پنج نهاد اصلی برابر است با ۱۶۵۶ هزار میلیارد تومان. به بیان دیگر با همه این تورش‌ها به نفع دولت، کل سایز همه این پنج نهاد، کمتر از ۹ درصد دارایی‌های دولت است. دارایی‌های اقتصاد ایران در اختیار دولت است، این با من و شماست که به بوروکرات‌های دولتی- متعلق به هر جناحی که می‌خواهد باشند- فرصت می‌دهیم ناکارآمدی خود را پشت چنین ادعاهایی به وضوح غلطی پنهان کنند. توجه کنید که آن چه حساب شد دارایی‌های خود دولت است نه دارایی‌های تحت اختیار آن و بنیاد شهید، صندوق‌های بازنشستگی، ... اصلا در دارایی دولت محاسبه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    3 3
    دولت هیچ اختیاری نداره
  • علی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    1 0
    از هر راهی وارد می شود از راه دیگری فرار می کنند، تنها با رای است می توان موضوعات شفافیت در اعلام دارایی حقوق، استخدام ها، نحوه و معیار انتصاب های مدیران استانداران سفرا و وگذارها های بخش های دولتی به بخش خصوصی را اجرایی کرد. برای انواع و اقسام موضوعات کمپین راه می افتد الا شفافیت در نوع خودش جالب است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس