کد خبر 994650
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
بازندگان انتخابات تونس

همه نامزدهای انتخابات تونس که از نتیجه غافلگیر شدند از دو نامزدی شکست خوردند که یکی مستقل و بی‌حزب است و دیگری در زندان و متهم به پولشویی.

به گزارش مشرق، دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس سه‌شنبه هجدهم سپتامبر (۲۷ شهریور) برگزار شد و بر خلاف انتظارها، دو نامزدی به دور دوم راه یافتند که کسی توقع آن را نداشت.

از یک سو «قیس سعید» حقوقدان و نامزد مستقل بیشترین رأی را کسب کرد و در سویی دیگر «نبیل القروی» تاجر و رئیس حزب «قلب تونس» صاحب بیشترین رأی شد؛ کسی که اکنون به اتهام «پولشویی و فرار مالیاتی»‌ در زندان است.


دو نامزد راه‌ِیافته به دور دوم

جدای از تعجب ناظران و غافلگیری بسیاری از سیاسیون، شاید بتوان بزرگ‌ترین بازنده را «یوسف الشاهد» نخست‌وزیر فعلی دانست که زمانیکه کار خود را با حزب «تحیا تونس» (زنده باد تونس) آغاز کرد، با قدرت وارد میدان شد اما اکنون با شکست بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری، بعید نیست حزب او در انتخابات پارلمانی نیز شکست بخورد و به یک حزب کوچک کم‌تأثیر تبدیل شود.

بازنده دوم را حزب «حرکة النهضة» می‌دانند. عبدالفتاح مورو، شیخ جنجالی که شاید به دلیل تعدد رقبای غیردینی مثل خودش، تا حدی مطمئن بود که حداقل به دور دوم راه خواهد یافت. برخی رسانه‌های تونسی می‌گویند، مورو نه حریف قیس سعید شد که نه حزبی دارد نه گروهی که از او دفاع کند نه حریف القروی شد که در زندان است و متهم به پولشویی.

مشکل النهضة (به ریاست راشد الغنوشی) بیش از این چیزها به نظر می‌رسد چون برخی از اعضای آن به مورو (نامزد حزب خودشان) رأی نداده‌اند و این سبب اختلاف درون حزبی شده است. حالا الغنوشی علت شکست را عدم انصراف نامزدهایی مثل المنصف المرزوقی، حمادی الجبالی و سیف الدین مخلوف می‌داند. اکنون المرزوقی در دور دوم می‌خواهد از سعید حمایت کند.

بازنده سوم، عبدالکریم الزبیدی است که حامیان حزب سکولار «نداء تونس» گرد او آمدند و یوسف الشاهد نخست‌وزیر دولت نتوانست آنان را جذب کند. از الزبیدی به عنوان آخرین سنگر یا آخرین بخت یاد می‌شد که از طریق آن بتوانند عناصر فعلی حاضر در قدرت را حفظ کنند؛ عناصری که بعد از انقلاب ۲۰۱۱ به قدرت رسیدند و تمایلی نداشتند آن را ترک کنند.


بازندگان بزرگ انتخابات

بازنده چهارم نمایندگان جریان چپ بودند که اردوگاه آنان هم پر از اختلافات داخلی بود. حامیانشان آراءشان را تجمیع نکردند و یکدیگر را متهم کردند تا آنکه بعد از انتخابات دریافتند حجم رأیی که به دست آورده‌اند بسیار کم و غافلگیرکننده است.

حال در چنین وضعی که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم رفته و قرار است ششم یا سیزدهم اکتبر برگزار شود، انتخابات پارلمانی نیز در راه است و وضعیت سیاسی این کشور را بیش از پیش پیچیده می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس