فیلم کمدی

نکته دیگر اینکه بسیاری از فیلم‌های کمدی پرفروش ما در ایامی غیر از محرم و صفر اکران می‌شوند و از فروش خوبی هم برخوردارند لزوم اکران این فیلم‌ها در ایام عزاداری چیست؟

به گزارش مشرق، طبق قانون تمام دستورالعمل‌ها و قوانین فرهنگی کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید می‌شود و البته قوانین حوزه‌هایی که دارای صنوف هستند با همکاری آنان نگارش و سپس توسط وزارتخانه تایید می‌شود.در این میان قوانین و آئین‌نامه‌های حوزه سینما از این قائده مستنثنا نیست و دستورالعمل‌های این حوزه در صنوف مربوطه نوشته و سپس توسط سازمان سینمایی تایید می‌شود. یکی از این صنوف، صنف نمایش و اکران است. صنفی که در آن مشخص می‌شود که چه فیلمی آماده نمایش می‌شود و کدام یک از سینماها با چه سرگروهی فیلم را اکران می‌کنند. ضمنا پخش کننده فیلم نیز در جلسات این صنوف مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چرا مدیران سینمایی حجم عظیمی از کمدی را در محرم نمایش می‌دهند

یکی از قوانین قابل تامل در این حوزه این است که در ایام محرم و صفر در به احترام عزاداری دهه اول محرم و دهه آخر صفر هیچ فیلم کمدی اکران نمی‌شود ولی در میان این پرانتز فیلم‌های کمدی به اکران خود ادامه می‌دهند و همینطور دیگر فیلم‌های سینمایی طبق جدول زمان‌بندی اکران خواهند شد. حالا با اکران یک فیلم کمدی جدید مساله بررسی کمدی در ایام محرم و صفر مطرح است.

توضیح آنکه بازه زمانی محرم و صفر به دلیل یک فرض غلط که سینما فروش خوبی ندارد عموما تلاش شده است تا با ورود آثار کمدی بتواند سالن‌های سینما را پر کند. در حالی که تنها در دهه اول محرم است که سینمای ما به دلیل آنکه عموم مردم به مراسم‌های عزاداری می‌روند دچار افت نسبی در فروش می‌شود اما در باقی روزهای محرم و سفر این مساله موضوعیت ندارد. جدای از ضرورت پژوهش و گزارش متقن درباره این فرضیه باید گفت که این مساله باعث شده است تا فرصت خوبی برای اکران فیلم‌های کمدی بوجود آید تا سینما را از شکست مالی نجات دهد.

بنابراین اگر پاسخ فرضی این است که فروش سینماها در این مدت کم می‌شود و سینماداران دچار مشکلات مالی می‌شوند باید گفت اولا آمار فروش در نیمه نخست سال نشان می‌دهد که فیلم‌های سینمایی جدی ما مانند «شبی که ماه کامل شد» «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» نیز از فروش بسیار خوبی برخوردار بودند و توانستند مجموعا 60 میلیارد فروش برای سینمای کشور رقم بزنند و این نشان دهنده این است که همه فروش سینمای ما به گونه کمدی وابسته نیست. آیا حضور این فیلم‌ها و مانند آن‌ها در ایام محرم نمی‌تواند سینما را از ورشکستگی مالی نجات دهد؟ چرا این سه فیلم پرفروش همگی تا قبل از محرم و صفر باید اکران شوند؟ اتفاقا حال که 4 فیلم «ماجرای نیمروز2؛ رد خون» «شاه کش» «مردی بدون سایه» و «کروکودیل» با بازیگران شاخص و پول ساز وارد سینمای کشور شدند باید پرسید که ضرورت ورود فیلم‌ کمدی در ایام محرم چیست؟ البته زمانی که برخی از تهیه کنندگان در تلویزون از پولشویی حمایت تلویحی می‌کنند و می‌گویند که پاک و کثیف بودن سرمایه مهم نیست و نباید کاری داشته باشیم که پول از کجا وارد سینما شده است، دیگر برایش مهم نیست که فیلمش در محرم و صفر اکران شود یا عید نوروز؟

نکته دیگر اینکه بسیاری از فیلم‌های کمدی پرفروش ما در ایامی غیر از محرم و صفر اکران می‌شوند و از فروش خوبی هم برخوردارند لزوم اکران این فیلم‌ها در ایام عزاداری چیست؟ فیلمی که در سال گذشته توانسته بود 40 میلیارد بفروشد عمده فروش خود را مدیون مدت زمان اکرانی خودش تا قبل از محرم و صفر بوده و مطمئنا اگر در محرم و صفر نیز اکران نمی‌شد نه تنها پول تولید خویش را کسب می‌کرده که سود لازم را هم برای تهیه کننده و هم سینمادار بدست می‌آورده است. اما علاقه زیاد برخی از پخش کننده‌ها به کسب ثروت و پول بیشتر باعث شده تا هر فیلم کمدی مبتذلی حتی در ایام عزاداری اکران شود.

به نظر می‌رسد که قوانین و دستورالعمل‌هایی که در برخی از صنوف نگارش می‌شود نظارت کافی و موثر را از طرف نهادهای بالادستی ندارد. این نکته باعث شده است تا افرادی که بیشتر از آنکه دلسوز فرهنگ باشند دلسوز جیب خود هستند از فرصت بیشترین بهره را ببرند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    0 1
    اینهاکه الان درمحرم صفر این فیلمهای کمدی را گذاشتن بالاخونه شون را دادن اجاره وانشاالله موقعی میرسدکه گیربیفتن واز ائمه کمک بگیرن کمکشون نکنن واقعا دیوانه وبی عقلا وهیچ کس نباید برودوگرنه آنها هم مثل انها هستن
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    0 0
    خدا می بینه و همینطوربی مهری خدا قراربگیرند.
  • مازیاران IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    0 0
    جالبه که تبلیغات همین فیلم ها رو صدا و سیما انجام می دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس