ربیعی: به دنبال افزایش قدرت خرید دهک‌های پایین هستیم

سخنگوی دولت گفت: سفر رئیس‌جمهور به نیویورک را داریم که به‌زودی این سفر انجام خواهد شد، این سفر فرصت خوبی برای رایزنی دو یا چندجانبه است و امیدواریم در این سفر بار دیگر حقانیت و صبر ایران اثبات شود.

به گزارش مشرق، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: سفر رئیس‌جمهور به نیویورک را داریم که به‌زودی این سفر انجام خواهد شد. این سفر فرصت خوبی برای رایزنی دو یا چندجانبه است و امیدواریم در این سفر بار دیگر حقانیت و صبر استراتژیک ایران برای همگان اثبات شود.

وی همچنین با ابراز اینکه "برای بحران یمن طرح چهارماده‌ای ارائه کردیم"، تصریح کرد: معتقدیم راه بازگشت ثبات به منطقه و یمن چیزی شبیه به همان طرح چهارماده‌ای است و از همین‌جا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با سازمان ملل در این زمینه همکاری کند و همچنین اعلام می‌کنیم که وجود بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به‌نفع هیچ‌کس نیست.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی دولت در ادامه به مصوبات جلسه اخیر سران قوا درباره مسائل اقتصادی اشاره کرد و گفت: برای تنظیم بازار کالا و خدمات مصوبه‌ای را برای در نظر گرفتن اختیاراتی برای وزارت صمت تصویب کردیم، ضمناً قرار است قوه قضاییه و قوه مقننه هم برای هم‌افزایی و هماهنگی در این زمینه طرح مشترکی در زمینه تعزیرات حکومتی ارائه کنند.

ربیعی تأکید کرد: مذاکره‌ و دیداری بین آقای روحانی و ترامپ صورت نمی‌گیرد، توقف کلیه تحریم‌ها شرط ضروری برای آغاز دیپلماسی سازنده است. تنها زمانی ملاقات می‌کنیم که اطمینان حاصل کنیم مشکلات مردم حل می‌شود، الآن کدام‌ مشکل مردم حل می‌شود؟ حرف جدیدی نیست، تحریم‌ها باید برداشته شود و آمریکا باید به ملت ایران احترام بگزارد.

وی ادامه داد: بیان رئیس‌جمهور روشن بود که باید منافع ایران تأمین شود ولی ما این شرایط را از سوی آمریکایی‌ها نمی‌بینیم. یک بار تحت تحریم مذاکره کردیم و دیگر تحت تحریم مذاکره نمی‌کنیم. چارچوب 1+5 می‌توانست مذاکره‌ها را ادامه دهد اما آمریکا خلاف عهدنامه بین‌المللی عمل کرد.

ربیعی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد فرانسه به ایران درباره خط خرید نفت 15میلیارددلاری، گفت: قرار بود نفت ایران خریداری شود و پول آن نیز به ما برسد، ما گفته‌ایم تعهد در برابر تعهد و اروپایی‌ها می‌خواهند برخی از تعهدات خود را عملی کنند و ما هم به بخشی از تعهدات خود معتقد خواهیم بود، نه بیشتر. اگر تعهدات افزایش یابد ما هم این تعهدات خود را افزایش می‌دهیم. البته امیدوارم در جریان سفر به نیویورک نیز آقای روحانی بتوانند با سران کشورهای اروپایی گفت‌وگو داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره علت صدور اطلاعیه از روابط عمومی ریاست جمهوری درباره یک برنامه‌ تلویزیونی اظهار داشت: مطالبی که درباره جلسه سران سه قوه گفته شده بود غلط بود و ما هم همان را پاسخ دادیم. امیدواریم هیچ نگاهی به‌سمت رسانه‌های بیگانه نرود و به‌مصلحت کشور می‌دانیم که چشم‌ها و گوش‌هایمان به رسانه‌های داخل کشور باشد.

ربیعی ادامه داد: هیچ وقت خیر و برکتی از شایعاتی که از رسانه‌های خارجی مطرح می‌شود ندیده‌ایم و آنچه در اطلاعیه روابط عمومی دولت دیده شد ناظر بر برخی برنامه‌سازی‌ها بود که برخی شبکه‌ها به‌صورت بسیار جهت‌دار برنامه‌شان را درباره دولت پیش می‌برند، البته این روند از سال 92 آغاز شده است. نباید مردم را ناامید کنیم و نباید دولت منتخب مردم را در چشم آنان بی‌اعتبار سازیم، اگر می‌خواهیم انتقاد کنیم، انتقاد کنیم نه اینکه غیر از این عمل کنیم و با برنامه‌سازی‌ها روند دیگری را طی کنیم.

ربیعی درباره اختلاف به‌وجود آمده بین رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز گفت: اختلاف نظری وجود نداشت، خبر، خبر ناقصی بوده است. خبر ناقص و جهت‌دار بوده که به صورت سازمان‌یافته شکل‌یافته بود، این جلسات به دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد هماهنگی در جنگ اقتصادی بوده و جلسه هماهنگی ستاد افتصادی است؛ اخباری که پشت ستاد جنگ اقتصادی را تضعیف می‌کند خلاف امنیت و مصالح ملی است. این خبر مخدوش بوده است، آنچه در دو جلسه این بحث به‌وجود آمده درباره شیوه انعکاس اخبار و مطالب دادگاه و رعایت حقوق مردم و ضرورت رسیدگی و اعلان پرونده‌ها به صورت یکسان بوده وآقای رئیسی متواضعانه اعلام کردند نقطه نظرات خودتان را بیان کنید.

وی همچنین درباره حذف سه دهک از یارانه‌بگیران گفت: در گام اول یارانه حدود 800 هزار نفر در مهرماه حذف خواهد شد. طبق گزارش آقای شریعتمداری  سه دهک حذف می‌شوند و این حذف‌ها به مرور انجام خواهد شد.

ربیعی درخصوص موافقت دولت با حضور زنان در استادیوم‌ها اظهار داشت: صحبت آقای واعظی در تضاد با حرف‌های هفته گذشته من نبود بلکه یک نگرانی را مطرح کردند که نادرست هم نیست اما دولت با حضور زنان در استادیوم‌ها موافق است و مجددا تاکید می‌کنم که آقای سلطانی‌فر تمهیدی اندیشیده‌اند که زنان در بازی ایران با کامبوج حضور داشته باشند و این حضور به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. بلیت فروشی هم انجام خواهد شد و اینطور نیست که زنان گزینشی وارد استادیوم شوند. ما امروز به سیاست‌های مربوط به جنسیت نیازمندیم و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم  و باید به آستانه تحمل افراد توجه داشته باشیم و شرایط را به سمتی نبریم که اتفاقی مانند آنچه برای دخترمان سحر عزیز رخ داد، انجام شود که قطعا غیر قابل قبول است.

وی همچنین درباره طرح مجلس برای افزایش نظارت بر زندان‌ها و نظر دولت در این‌باره گفت: این طرح هنوز در دولت مورد بررسی نشده است.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر روحانی به ترکیه گفت: آقای رئیس‌جمهور شب گذشته برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه و دیدار با سران کشورهای روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کرد. این سفر در ادامه ابتکار  مذاکرات آستانه و مربوط به ایجاد صلح و ثبات در سوریه و برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور و همچنین تعمیق ارتباطات سیاسی دو کشور در موضوعات دیگر منطقه‌ای است. مذاکرات آستانه الگویی برای حل و فصل بحران‌هایی است که در منطقه و سایر مناطق بحران‌خیز وجود دارد. اعتقاد دارم کشورهای مهم و اثرگذار منطقه بیشترین حق را برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای دارند و قادرند در ساختن الگوهایی که مسائل منطقه را در درون خودش حل و فصل کند، موثر باشند.

وی افزود: شاید هیچ‌گاه ارزش و جدی‌بودن کار با همسایه‌ها به برکت تحریم‌ها آنقدر احساس نشده بود، خوشبختانه روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی خود به سر می‌برد و استراتژی اصلی ما نیز در سیاست خارجی تعمیق روابط گسترده با همسایگانمان است.  معتقدیم از برکات تحریم است که رویکرد ما در کار با همسایگان متعدد امکان بسیار خوبی برای ما فراهم کرده است. رئیس‌جمهور نیز قبل از عزیمت به آنکارا گفت آمادگی کامل داریم روابط حسنه‌مان را با همه همسایگان‌مان مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل داشته باشیم و این سیاست و استراتژی ماست که مجددا بر آن تاکید می‌کنیم. در این سفر در نشست‌های دوجانبه‌ای که با روسیه داریم درباره خریدهایی که از این کشور داریم و صادراتی که به روسیه خواهیم داشت، با این کشور صحبت گفت‌وگو انجام خواهد شد. در گذشته هم کمیسیون‌های مشترک ما با روسیه و ترکیه تفاهم‌هایی را انجام داده‌اند و کار را جلو برده‌اند که در این سفر بخشی از  گفت‌وگوها درباره تداوم ارتباطات، تحکیم و یا عملیاتی کردن آن تفاهم‌ها بوده که این کمیسیون‌های مشترک در طول ماه‌های گذشته با این دو کشور دنبال کرده‌اند.

ربیعی همچنین به به تحولات اخیر یمن و حمله به تأسیسات  نفتی‌ آرامکو عربستان اشاره کرد و اظهار داشت: برخی بداندیشان منطقه با طرح اتهامات بی‌اساس در مسیر ایجاد تفرقه حرکت کرده و تلاش می‌کنند بی‌اعتمادی بین همسایگان را افزایش دهند که ما یک نمونه از این اقدامات مخرب را در روزهای گذشته در پی حادثه پیش‌آمده برای شرکت آرامکو در عربستان مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: متأسفانه به ریشه‌های این جنگ و ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه توجه نمی‌شود. معتقدیم یمنی که 5 سال است که مورد هجوم و زیرشدیدترین حملات و رفتارهای ضدانسانی بوده و کشته‌های زیاد، کودکان آواره و بی‌سرپرست زیاد محصول این جنگ 5 ساله علیه این مردم بی‌دفاع است. اینها ریشه‌ها و بنیادهای ناامنی‌های منطقه است که نیاز به فرافکنی ندارد. قطعا نخبگان یمنی دانش، امکانات و ظرفیت‌های خود را توسعه داده‌اند، آنها هم متحدانی در منطقه و در داخل کشورها و جنبش‌های منطقه‌ای دارند و اینکه به دنبال فرافکنی باشند و باز انتقام‌گیری و خونریزی و باز هم تهدید و حمله مجدد به یمن و تهدید سایر کشورها را راه‌حلی برای پایان این حوادث و مناقشات بدانند همان مسیر طی شده است که منجر به ایجاد بن‌بست و هزینه‌دادن کشورها منطقه و سودبردن قدرت‌ها از جمله آمریکا می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اتهامات بی‌اساس علیه ایران مبتنی بر نقش‌آفرینی در حمله به تأسیسات آرامکو عربستان و احتمال جنگ، تصریح کرد: متأسفانه وزیر خارجه آمریکا عجولانه و به شکل تلویحی ایران را مورد اتهام قرار داد. فرافکنی سنت آمریکایی‌هاست که این بار هم رخ داد، باید ببینیم چه کسانی از این اقدامات سود می‌برند. این اقدام یک بازتاب طبیعی سرکوب مکرر یک جامعه است و آنهایی که زیان می‌بینند همه کشورهای منطقه هستند و هیچ‌کس از آن نفعی نمی‌برد.

ربیعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما مخالف دوقطبی‌سازی هستیم، آنچه آقای رئیس‌جمهور درباره انتخابات بیان کردند چیزی نبود جز فراخواندن مردم برای مشارکت در انتخابات. حضور مردم در انتخابات در این دوره و در این شرایط می‌تواند یک پیام مهم داشته باشد. ما به حضور مردم نیاز داریم و آقای رئیس‌جمهور نیز از همین منظر این بحث را مطرح کردند.

وی افزود: یادمان نمی‌رود بعد از انتخابات 96 دو قطبی‌ها شروع شد، آنجایی که گفتند کسی که رأی آورده مقابل فلان جریان خواهد ایستاد. دوقطبی‌سازی از دید دولت به ضرر جامعه است، برگردند ببینند چه کسانی دوقطبی‌سازی‌ می‌کنند. دوقطبی مذاکره و مقاومت، دوقطبی فساد و سلامت و امثالهم توسط چه کسانی ایجاد می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی امضای برجام، با تاکید بر اینکه برجام مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرده و مطابق قانون، بدون امضای مقام معظم رهبری مصوبات این شورا قابل اجرا نخواهد بود، گفت: بنابراین امکان تصمیم‌گیری دولت به‌تنهایی درباره این موضوعات وجود ندارد و برخی گفته‌ها جفا در حق مقام معظم رهبری است.

وی درخصوص اظهارات وزیر کشور درباره حجاب و حواشی‌ ایجاد شده در این‌باره گفت: خود ایشان باید پاسخگوی این سوال باشند، موضع دولت درباره حجاب مشخص است، ما دعوتِ به رعایت می‌کنیم ولی اعتقادی به برهم زدن حریم‌ها نداریم زیرا این موضوع یک مسئله فرهنگی است. با وزیر کشور صحبت کرده و منظور او را اعلام خواهم کرد.

سخنگوی دولت به خرید تضمینی گندم از کشاورزان اشاره کرد و گفت: حدود 13 هزار و 200  میلیارد تومان وارد چرخه خرید تضمینی شده و 1000 میلیارد تومان نیز سهم بانک است که تأمین خواهد شد. دولت به اندازه نیاز از کشاورزان گندم خریداری کرده است و نیاز بیشتری ندارد. بخشی از گندم‌ها وارد صنعت شده و بخش دیگر هم به خوراک تبدیل شده است. مسئله ما فقط در ذخایر است وگرنه دولت به طور کلی در زمینه گندم خودکفا بوده و در زمینه گندم برای مصرف داخلی کم و کسری وجود ندارد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص بودجه صداوسیما، خاطر نشان کرد: در دو ماه گذشته دولت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تخصیص‌های صداوسیما به‌صورت کامل انجام شود، بنابراین پیگیری تخصیص‌ها به این سازمان کار صحیحی بود. اهداف مشترکی بین دولت و صداوسیما وجود دارد که تخصیص اخیر هم در همین راستاست که بر اساس چارچوبی پیگیری خواهد شد. نباید گلایه‌هایمان را به‌طور کامل به یک سازمان مرتبط کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    3 0
    یعنی مشکل مردم باید اونا حل کنن!!!!!
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    1 0
    تا رئیس جمهور بعدی انشالا
  • مجید IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    3 0
    مگرمشکلات بدست ترامپ حل می شود ؟ مگر منتظر مدیریت ترامپ در عرصه اقتصادی هستید ؟ بنظر شما یک نوع علامت و رمز نیست یعنی ......
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    3 0
    خلاصه اینکه حل مشکلات مردم بازهم به بازی خسارت محض مذاکره و چوب حراج به منافع ملی گره زده شد
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    2 0
    مزاکره. مزاکره. با مزاکره بود که پدر مردم در آورید. واونها به روز سیاه نشوندید.. علت. امید واری.ترامپ به شما چیست.
  • جلیل IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    0 0
    همچین یواشکی چی ؟!
  • رضا IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    2 0
    مشکل مسکن کجایش به ترامپ وصل می شود ؟این اختلاس ها چه ربطی به ان بد بخت دارد ؟مگر مدیریت کشور را ترامپ چیدمان می کند ؟این مدیران منصوب شده رییس ستادها ی تبلیغاتی بودند که مردم را فریب دادند هیچ ربطی به ترامپ ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس