کد خبر 992845
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
"آرامکو"

روز شنبه ۲ پالایشگاه متعلق به شرکت نفتی آرامکو هدف حمله پهپادی نیروهای ارتش یمن قرار گرفت.

به گزارش مشرق، روز شنبه یگان پهپادی ارتش یمن ۲ پالایشگاه متعلق به شرکت نفتی آرامکو را در بقیق و هجره الخریص هدف قرار داد که این حمله پهپادی منجر به آتش‌سوزی گسترده در این تاسیسات شد.

در این زمینه:

فیلم/ اهمیت تاسیسات نفتی آرامکو از نگاه کارشناس شبکه سعودی

این حمله پهپادی به اذعان مقام‎های ریاض، موجب توقف حدود نیمی از تولید نفت عربستان شد و گزارش‌ها حاکی از آن است که بازگشت به ظرفیت کامل چندین هفته به طول خواهد انجامید.

عملیات پهپادی نیروهای یمن کدام منطقه را هدف قرار داد

تاریخچه آرامکو

آرامکو شرکت ملی نفت عربستان سعودی به شمار می‌رود و تحت مالکیت دولت عربستان قرار دارد؛ سال ۲۰۰۵ ارزش این شرکت حدود ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد شد و به لحاظ ذخایر نفت و گاز یکی از شرکت‌های بزرگ جهان است.

آرامکو در میان شرکت‌های تولید کننده نفت بیشترین ظرفیت تولید و همچنین ذخایر نفتی را دارد. سال ۲۰۱۶ کارکنان این شرکت در سراسر جهان بیش از ۶۵ هزار نفر اعلام شده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره فروش آرامکو

با روی کار آمدن «محمد بن سلمان» به عنوان ولیعهد عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ زمزمه‌ها برای واگذاری این شرکت در بازار بورس آغاز شد و این موضوع تا به امروز نیز مطرح بوده است.

ولیعهد عربستان سعودی ارزش کلی شرکت آرامکو را ۲ تریلیون دلار اعلام کرده، اما کارشناسان ارزش این شرکت نفتی را حدود ۱.۵ تریلیون دلار برآورد کرده‌اند.

آرامکو که ماه آوریل و برای نخستین بار طی ماه‌های اخیر درآمد خود را اعلام کرده، یکی از پایه‌های اصلی برنامه اصلاحاتی محمد بن سلمان موسوم به چشم‌انداز ۲۰۳۰ به شمار می‌رود.

اما همانگونه که بسیاری از تحلیلگران نیز اذعان کرده‌اند حمله پهپادی روز شنبه و نیز حملات پیش از آن، رؤیای آسیب ناپذیر بودن این تأسیاست نفتی در برابر حملات نیروهای یمنی را از میان برد.

حمله پهپادی به آرامکو و پیام انصارالله به ریاض

یکی از تحلیلگران شبکه الجزیره با اشاره به حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان می‌گوید: حمله پهپادی روز شنبه می‌تواند تأثیر بسیار گسترده‌تری بر روی عربستان و افرادی که به این کشور به عنوان یک موقعیت سرمایه‌گذاری می‌نگرند داشته باشد.

این تحلیلگر در ادامه می‌افزاید: اگر شما می‌خواهید پولی را در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کنید این حمله وقفه‌ای را در تصمیم شما ایجاد می‌کند، شما به دنبال این موضوع خواهید بود که این حملات تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و تأثیرات آن‌ها چه خواهد بود.

این تحلیلگر گفته "اقدامی که حوثی‌ها(انصارالله) انجام دادند تنها محدود به خسارات مادی نیست بلکه جنبه نمادینی نیز دارد. آن‌ها (انصارالله یمن) به عربستان سعودی گفتند که لیستی از اهداف را در اختیار دارند، آن‌ها قصد دارند این حملات را ادامه دهند، بنابراین این یک مسئله همیشگی است که عربستان با آن مواجه است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس