احمد عزیزی

مشاور رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به دلایل قوه قضائیه برای محاکمه مدیران سابق بانک مرکزی گفت: دولت در زمان انتخابات، رقمی در حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیارد دلار مداخله ارزی انجام داده است.

به گزاش مشرق، احمد عزیزی  امروز در نشست کمیسیون مشترک بازار پول، سرمایه و صنعت اتاق تهران با اشاره به موارد مطرح شده از سوی قوه قضاییه برای محاکمه مدیران سابق بانک مرکزی گفت: در تاریخ بانک مرکزی یک مصوبه شورای پول و اعتبار برای مداخله ارزی در بازار وجود ندارد این درحالی است که اخیراً بیان می‌شود که چرا برای مداخله ارزی در بازار آزاد توسط مدیران سابق بانک مرکزی، مصوبه این شورا وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید:

درآمد هزاران میلیاردی بانک مرکزی از گرانی دلار/ مداخله پرسود در بازار پرتلاطم سال ۹۶+جدول

آیا دلار ۴۲۰۰ توانست امنیت غذایی را تضمین کند؟

انجماد تقاضا در بازار خودرو در سال ۹۹

مشاور رئیس کل سابق بانک مرکزی افزود: جالب آنجاست که دولت در زمان انتخابات، رقمی در حدود ۱۸ الی ۱۹ میلیارد دلار مداخله ارزی انجام داده تا نرخ ارز پایین نگه داشته شود اما شخص یا نهادی پیگیر مصوبه شورای پول و اعتبار برای آن نشده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به بهانه دیگر قوه قضاییه برای محاکمه مدیران سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه چرا سازوکار مداخله ارزی مخفی بوده است، توضیح داد و بیان داشت: در دنیا مرسوم است که برای اثربخشی، کلیه مداخلات ارزی از سوی بانک‌های مرکزی به صورت محرمانه انجام می‎شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در بحران مالی سال ۲۰۰۸ در انگلستان، بانک مرکزی آن کشور به میزان چندین میلیارد پوند برای جلوگیری از سقوط یکی از بانک‌های مهم این کشور مداخله انجام داد. از آنجایی که دارایی‌های این بانک به دلیل عدم پرداخت تعهدات در حال از دست رفتن بود، بانک مرکزی انگلستان با اعطای وام به صورت مخفیانه به متقاضیان مختلف از فروش دارایی‌های این بانک جلوگیری کرد و آن بانک را از ورشکستگی نجات داد.

عزیزی با طرح این پرسش که مگر با دلارهای حاصل از درآمدهای نفتی که به حساب‌های بانک مرکزی واریز می‌شود می‌توان قاچاق ارز انجام داد؟ تصریح کرد: سازوکار مداخله در نیمه دوم سال ۹۶ اینگونه بود که اسکناس دلار در اختیار عامل بانک مرکزی قرار می‌گرفت و عملیات امنیتی نیز برعهده وزارت اطلاعات بود و معادل ریالی دلارهای فروش رفته هم به نرخ روز به حساب خزانه واریز شد اما حالا اتهام زده می‌شود که مدیران سابق بانک مرکزی مرتکب قاچاق ارز و پولشویی شده‌اند.

مشاور رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: وقتی محتوای کیفرخواست مدیران سابق بانک مرکزی مطالعه می‌شود، می‌بینیم که این« فیل حتی موش هم نزاییده» و در واقع در اجرای مداخله ارزی یک ریال هم عایدی نصیب مدیران سابق بانک مرکزی نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    0 0
    وقتی نگاه اقتصادی اقتصاد لیبرال وارداتی باشد همین هست که خیانت در جلوه خدمت بروز پیدا می کند نفهمیدن کودتای ارزی و جنگ ارزی و بازی در زمین دشمن، آیا خیانت نیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس