استاکس‌نت نمایه

آمریکا و اروپا سرگرم اجرای پروژه‌های ضدایرانی بوده‌اند و این درحالی است که دولت ما در همین چند ماه گذشته، نگاه دوست و شریک به برخی دولت‌های اروپایی درگیر در خرابکاری استاکس‌نت داشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه جام‌جم با اشاره به گزارش مستند یاهونت که به خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران در دولت اوباما می‌پردازد، نوشت: در روزهایی که مذاکرات ایران و اروپا درباره برجام با شدت زیادی در جریان بود تارنمای خبری یاهونیوز در آمریکا و روزنامه فولکس کرانت در هلند به صورت همزمان اقدام به انتشار گزارشی درباره ویروس استاکس‌نت کرده‌اند؛ ویروسی که وظیفه آن مختل کردن برنامه هسته‌ای ایران با هدف خرید زمان برای طراحی‌های آینده بوده است.

بیشتر بخوانید:

همکاری انگلیس، فرانسه و آلمان در خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران


گزارش منتشر شده نشان می‌دهد، استاکس‌نت پروژه مشترکی بوده که با همکاری آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی هلند، فرانسه، آلمان و کمک‌های انگلیس و فرانسه انجام شده است.


در سال‌های گذشته بارها منابع مختلف اعلام کرده‌اند ساخت و طراحی این ویروس کار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و فرانسه بوده و گزارشی هم که اخیرا منتشر شده بار دیگر این مسئله را تایید می‌کند.


بر اساس ادعای این گزارش، عامل اصلی اجرای این پروژه، یک عامل نفوذی مرتبط با سرویس مرکزی اطلاعات و امنیت هلند بوده که به درخواست سیا و موساد استخدام شده بود و در یک مرحله اطلاعات لازم را برای طراحی این ویروس به خارج منتقل و در مرحله بعد، دستگاه‌های تاسیسات نطنز را به ویروس طراحی شده، آلوده کرده است. در این گزارش آمده است آلمان مشخصه‌های فنی و تخصص خود در زمینه سیستم‌های کنترل شرکت آلمانی زیمنس که از آنها در نطنز برای کنترل گردش سانتریفیوژها استفاده می‌شد و فرانسه اطلاعات مشابهی را ارائه کرده بودند.


جام‌جم با اشاره به گام بعدی اخلالگری در قالب ترور فیزیکی دانشمندان هسته‌ای، به گام سوم دشمن می‌پردازد و می‌نویسد: پس از این مرحله، مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ بر اساس توافقی که میان ایران و ۱+۵ منعقد شد، ایران پذیرفت در قبال رفع تحریم‌ها، بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را که غربی‌ها روی آن حساسیت داشتند، متوقف کند.


پس از این توافق، ایران به تعهدات خود عمل کرد اما سایر طرف‌ها به آنچه در برجام متعهد شده بودند عمل نکردند و سال ۹۷، آمریکا رسما از این معاهده خارج شد. پس از خروج آمریکا، اروپایی‌ها در برجام باقی ماندند و با درخواست از ایران برای ماندن در توافق، قول دادند جلوی خساراتی را که از محل خروج آمریکا از برجام به ایران وارد می‌شود، بگیرند. اما به نظر می‌رسد این پروژه هم برمبنای همان پروژه‌های قبلی برای خرید زمان و تاخیر در فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود زیرا از اردیبهشت ۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد اروپایی‌ها وعده‌های مختلفی به ایران داده‌اند و هر بار پس از گذشت چند ماه اعلام کرده‌اند وعده قبلی، مشکلاتی داشته و طرح جدیدی در دستور کار قرار گرفته است.


اروپایی‌ها ابتدا از ساز و کاری به نام اس.پی.وی یاد می‌کردند که قرار بود تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی عملیاتی شود اما این کار چند بار به تاخیر افتاد و نهایتا اعلام شد قابل عملیاتی شدن نیست. در یکی دو ماه اخیر هم که فرانسه در حال ارائه پیشنهادهایی به ایران است، مذاکرات فراوانی میان رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور فرانسه درباره این طرح‌ها ارائه شده و مسئولان وزارت خارجه کشورمان با جدیت در حال بررسی و چکش‌کاری این طرح‌ها هستند، اما همچنان چشم‌انداز روشنی برای این طرح فرانسه نیز به چشم نمی‌خورد. همین مسئله باعث شده تا برخی معتقد باشند تمامی این اقدامات همچون استاکس‌نت، پروژه مشترکی میان اروپا، آمریکا و اسرائیل برای مختل کردن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    1 0
    در زمینه ی کنترلرهای صنعتی و سوئیچیگ شبکه وابسته هستیم
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
    6 0
    الانم دولت ما نسبت به اونا همون نگاهو داره. فعلا مصلحت نمیدونن که خیلی اشکارکنن .ایکاش شریک می انگاشتن .ولی نعمت حسابشون میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس