کد خبر 989749
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲

بسیاری از افراد با نام ماء الشعیر و نوشیدنی مالت آشنایی دارند اما شاید ندانند که این نوشیدنی ها چگونه ساخته شده  و در اختیار آنان قرار می گیرند . مالت جو یکی از اصلی ترین و مهم ترین مواد تشکیل دهنده ماء الشعیر ، نوشیدنی مالت و یا آب جو است. بیایید کمی بیشتر با این ماده غذایی مقوی و پر خاصیت آشنا شویم .

نوشیدنی هایی نظیر ماء الشعیر از مالت جو ساخته می شوند

مالت جو در برخی از کشورها به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می گیرد

بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی از مالت جو برای طبخ غذا استفاده می کنند. در ایران نیز از جو برای پختن غذاهایی نظیر سوپ ، آش و برخی از خورش ها استفاده می شود. همچنین در پخت بسیاری از نان ها ، بیسکوییت ها و کیک های موجود در بازار از مالت جو استفاده می شود . به طور کلی این محصول برای تولید و همچنین طعم دهی به خوراکی های مختلف ، بسیار کاربرد دارد. برخی از کارخانجات خوراک دام نیز مالت جو را به عنوان ماده اولیه در نظر گرفته و برای تهیه غذای دام از آن استفاده می کنند.

مالت جو چگونه تهیه می شود

به منظور تهیه مالت جو ، دانه های با کیفیت جو را از مزارع برداشت کرده و جهت جوانه زنی در آب قرار می دهند . به عبارتی دیگر مالت جو از دانه های جو جوانه زده به وجود می آید. به طور کلی در صنعت تولید ماء الشعیر و آبجو سازی ، مالت جو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و طی فرایند تولید ، نشاسته موجود در جو به قندهای ساده تر نیز تغییر می یابد. مالت جو در طعم دهی به نوشیدنی ها تاثیر به سزایی دارد.

کارخانه شمس به منظور ساخت محصولات خود ، از بهترین عصاره مالت استفاده می کند

پروتئین و قند موجود در مالت جو

به طور کلی بخش اعظمی از دانه جو را کربوهیدرات تشکیل می دهد . در ابتدا کربوهیدرات اصلی موجود در دانه جو از جنس نشاسته است اما زمانی که این محصول به منظور تولید عصاره مالت وارد فرایند جوانه زنی و تخمیر می شود ، نشاسته طی این مراحل به قندهای ساده تری تبدیل می شود. لازم به ذکر است که طعم شیرین عصاره مالت جو به همین خاطر است. این محصول نیز سرشار از پروتئین است. به عبارتی از هر 100 گرم جو ، بیش از 10 گرم آن را پروتئین تشکیل داده است در نتیجه این محصول از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار  است . لازم به ذکر است که دانه جو فاقد آمینواسید لیزین است در نتیجه اگر می خواهید پروتئین بدن خود را از طریق مالت جو تامین کنید ، بهتر است که آن را همراه با حبوبات که سرشار از لیزین هستند ، مصرف کنید.

فیبر و ویتامین های موجود در مالت جو

مالت جو سرشار از فیبر است و مقدار فیبر آن حتی از گندم بالاتر است.  همچنین بهتر است که بدانید ، مقدار بالای فیبر برای بدن بسیار مفید بوده  و کمک زیادی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش خواهد کرد. این محصول سرشار از ویتامین های گروه B است . این ویتامین ها در کاهش سطح LDL یا کلسترول بد خون بسیار موثراند و ریسک بیماری های قلبی و عروقی را بسیار پایین می آورند. همچنین ویتامین های موجود در مالت جو در افزایش تشکیل هموگلوبین و بالا بردن سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد. این ماده غذایی علاوه بر دارا بودن ویتامین های گروه B ، دارای ویتامین E نیز هست که این ویتامین به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی ، در خنثی کردن عمل رادیکال های آزاد نقش به سزایی دارد. مالت جو به دلیل داشتن این ویتامین دارای خاصیت ضد انعقادی است و همچنین از بیماری آلزایمر و بیماری های چشمی نظیر آب مروارید جلوگیری می کند.

مالت جو سرشار از فیبر است و مقدار فیبر آن حتی از گندم بالاتر است

عصاره مالت جو در کنار کدام مواد غذایی مصرف شود

در صورتی که عصاره مالت جو همراه با روغن کبد ماهی مصرف شود ، به عنوان یک مکمل رژیمی سالم محسوب شده و برای بدن بسیار مفید است. این ماده غذایی را می توان همراه با عسل ، ارده ، کره و خامه نیز مصرف کرد. برخی از افراد نیز عصاره مالت جو را همراه با آبمیوه ، شیر ، پودر گردو و یا پودر نارگیل مصرف می کنند که به دلیل مقوی بودن برای کودکان و ورزشکاران نیز بسیار مفید است.

مالت جو ماده اصلی ماء الشعیر و نوشیدنی مالت شمس است

کارخانه شمس به عنوان قدیمی ترین و معتبر ترین تولید کننده بهترین نوشیدنی مالت و ماء الشعیر ، برای تولید محصولات خود از بهترین عصاره مالت استفاده می کند . به همین دلیل در صورتی که می خواهید از خواص و فواید عصاره مالت بهره مند شوید ، نوشیدنی های شمس را مورد استفاده قراردهید و با مصرف محصولاتی نظیر شمس لیمونعناع علاوه بر حس تازگی و طراوت ، بدن خود را نیز سرشار از مواد مغذی کنید.

این محتوا صرفا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس