گزارش| هشدار سید حسن نصرالله و ترورهایی که ثبات و امنیت داخلی لبنان را نشانه رفت

با توجه به اینکه اهرم ترور از دیرباز در لبنان به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد فتنه و جنگ داخلی از سوی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفته، سید حسن نصرالله با هشدار در این باره خواستار محدود سازی آزاد عمل اسرائیل در استفاده از این ابزار شده است.

به گزارش مشرق، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌های اخیر خود توجه ویژه‌ای به حضور مستمر پهپادهای رژیم صهیونیستی در حریم هوایی لبنان داشته و خطرات و پیامدهای این اقدام را تشریح کرده است. نصرالله در مراسم دومین سالگرد آزادسازی تپه‌های عرسال در شرق لبنان از دست تروریست‌های تکفیری گفت که تحولات جدید در لبنان و تعرض رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان و ارسال پهپاد به درون لبنان تحولی بسیار بسیار بسیار خطرناک است.

نصرالله در سخنرانی اخیر خود نیز که به مناسبت اولین شب محرم الحرام برگزار شد، تاکید کرد که باید جلوی عملیات پهپادی رژیم صهیونیستی در حریم هوایی لبنان را گرفت، چرا که این عملیات باب ترورها در لبنان را فراهم می‌کند و شناسایی عاملان ترورها را با مشکل مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با توجه به اینکه اهرم ترور از دیرباز در لبنان به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد فتنه و جنگ داخلی مورد استفاده قرار گرفته، نصرالله خواستار محدود سازی آزاد عمل اسرائیل در استفاده از این ابزار است.

اعترافات تلویحی برخی مقامات صهیونیست از جمله رئیس اطلاعات نظامی اسبق اسرائیل گواه مستدلی بر دست داشتن اسرائیل در برخی ترورهای انجام شده در لبنان است، وی در سخنانش رسما اذعان کرده که دستگاه امنیتی وی بسیاری از ترورها و انفجارهای لبنان را مدیریت می‌کند. او ضمن اعتراف به اینکه حادثه ترور حریری نقش بسزایی در راه‌اندازی بسیاری از طرح‌های رژیم صهیونیستی در لبنان داشته است، اشاره کرده که توانسته کارهای بزرگی جهت دور کردن اطلاعات و ارتش سوریه از لبنان و محاصره حزب‌الله به ثبت برساند.

انفجارهای مشکوک و فتنه‌انگیزی در لبنان

از سال 1975 تاکنون لبنان شاهد انفجار 241 خودروی بمب گذاری شده بوده که دست کم 16 تن مواد مخدر در این اقدامات تروریستی به کار رفته است؛ ارزیابی‌ها نشان از آن دارد که در این اقدامات 1820 نفر کشته و دست کم 7196 نفر دیگر زخمی شدند، خسارت های مالی فراوانی نیز از این اقدامات تروریستی به جای مانده است. اهداف برخی از این اقدامات مانند مکان یا شخص مشخص است؛ اما بیشتر آنها صرفا برای اقدامات تروریستی و کشتار مردم صورت می گیرد، بویژه اینکه بیشتر آنها در زمان درگیری‌های فلسطینی‌ها و برخی احزاب لبنانی هوادار این گروه‌ها با حزب نیروهای لبنانی و احزاب هم پیمان آن انجام شده است.

هر کدام از طرف‌ها از این انفجارها برای تضعیف دشمن خود استفاده می‌کردند، به عنوان مثال بشیر جمیل این انفجارها را علیه حزب الاحرار در سال 1978 به کار برد و این حزب نیز مقابله به مثل کردند. حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان نیز از این اقدامات مبرا نبود و خودروهای بمب گذاری شده را به سوی دشمنان خود می فرستاد، البته اسرائیل نیز در بسیاری از این انفجارها دست داشت.

ترور رفیق حریری

با وجود شدت و گستردگی برخی از این انفجارها اما بزرگترین انفجار خودروهای بمب گذاری شده در لبنان  و بالاترین جنایت در این مورد مربوط به ترور رفیق حریری نخست‌وزیر وقت لبنان در 14 فوریه سال 2005 است که لبنان هنوز هم از پیامدهای آن رنج می برد. بیشتر تحقیقات در مورد اقدامات تروریستی با خودروهای بمب گذاری شده بی‌نتیجه مانده است؛ چرا که لبنان در اغلب موارد در شرایط خاصی قرار داشته است. گرچه استناداتی در مورد دست داشتن رژیم صهیونیستی در انجام این ترور و انجام آن توسط هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی وجود دارد، اما این ادله هرگز مورد توجه قرار نگرفته است.

ترور در 14 فوریه 2005 با انفجار یک بمب قوی در مسیر کاروان موتوری رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان در بیروت او به قتل رسید. بعد از این ترور بلافاصله موج محکومیت ها آغاز شد و بدون اینکه کوچکترین تحقیقی در مورد این ترور انجام شده باشد، انگشت اتهام غرب و رژیم صهیونیستی و هواداران داخلی آن که در آن زمان قدرت سیاسی را در کشور در اختیار داشتند، به سوی سوریه و حزب الله لبنان نشانه رفت. لشکرکشی های خیابانی به بهانه تشییع جنازه شهید حریری و سالگردهای آن و  گفتمان تحریک آمیز سیاسی و تهدید مخالفان دستور کاری اصلی جریان المستقبل و سایر هم پیمانان آن در حوادث بعدد از این ترور بود. از سوی دیگر فواد سنیوره نخست وزیر وقت با نقض قوانین داخلی لبنان بدون مشورت با ریاست جمهوری و پارلمان اجازه آغاز تحقیقات بین المللی در مورد این ترور را صادر کرد و مدتی بعد دادگاه بین المللی حریری تاسیس شد.

این دادگاه نیز که اساس آن در مغایرات با قوانین حقوقی و قضایی است، تحقیقات جهت داری را آغاز کرد و همواره به دنبال کشف قرائنی برای متهم کردن سوریه برآمد، اما نبود ادله و تغییر سیاست های غرب در قبال منطقه باعث تغییر رویکرد دادگاه شد و روی اتهامات از سوریه به سمت حزب الله بازگشت. دادگاه بین المللی که هرگز علاقه ای به بررسی فرضیه احتمال دشت داستن رژیم صهیونیستی در ترور رفیق حریری نداشت، با وجود ادله فراوان از ادامه تحقیقات در این روند خودداری کرد، قرائن مستدل و محکم ارائه شده از سوی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مورد دست داشتن رژیم صهیونیستی در این انفجار نیز نتوانست این دادگاه را مجبور به بررسی نقش اسرائیل در این ترور کند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در پی ترور حریری در لبنان جنجالی شد، فرضیه‌های چگونگی ترور او بود، در این مورد سه فرضیه مطرح شد که انفجار با خودروی بمب گذاری شده، کاشت بمب در زیر زمین و حمله هوایی، این سه مورد را تشکیل می داد. برخی اسناد و قرائن میدانی شامل ایجاد حفره در محل انفجار به ابعاد 15 در 9 متر و با عمق 3 متر، پرتاب شدن خودروها تا طبقه سوم ساختمان‌های اطراف، قدرت بالای انفجار در روی زمین و تبدیل نشدن آن به یک موج زیر زمینی، ایجاد خرابی در ساختمان های اطراف، غیر ممکن بودن کاشت بمب در مکان شلوغ انفجار بدون جلب توجه و ... نشان می‌دهد که دو عامل انفجار از طرق خودروی بمب گذاری شده و کاشت بمب در زیر زمین غیر ممکن بوده است و تنها راه انجام این ترور حمله هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین بوده که تنها رژیم صهیونیستی به این مورد دسترسی داشته است.

ترور وسام الحسن برای ایجاد فتنه داخلی

انفجار تروریستی مهیب منطقه مارونی نشین الاشرفیه در شهر بیروت که در سال 2012 انجام شد و وسام الحسن رئیس اداره اطلاعات امنیت ملی لبنان را هدف قرار داد، یکی دیگر از این اقدامات بود.

این انفجار تروریستی بعد از مدت ها آرامش نسبی در لبنان، زلزله سیاسی گسترده ای را در این کشور ایجاد کرد که نشانه های آن از همان ساعات آغازین پس از انفجار خود را نشان داد.

اولین موضوعی که لبنانی ها را به یاد شهادت رفیق حریری در انفجار سال 2005 انداخت، حجم بالای مواد منفجره استفاده شده در انفجار الاشرفیه بود، اشرف ریفی مدیر کل نیروهای امنیت داخلی لبنان در گفتگو با السفیر اعلام کرد که احتمالا حدود 70 کیلوگرم تی ان تی در این انفجار استفاده شده است، شدت انفجار به حدی بود که جنازه وسام الحسن و احمد صهیونی همراه وی از روی برخی لوازم جانبی آنها از جمله کفش و بخش‌هایی از  سلاح کمری و ساعت مچی الحسن و تلفن همراه صهیونی شناسایی شد.

مواضع شتابزده جریان 14 مارس، لشکرکشی های خیابانی و محکوم کردن زودهنگام دولت سوریه را می توان از دیگر اشتراکات دو ترور سیاسی اخیر در لبنان و منافع پشت پرده رژیم صهیونیستی در این عملیات‌ها دانست. ادعای دست داشتن سوریه یا حزب‌الله در ترورهای وسام الحسن و رفیق حریری در حالی آغاز شد که کوچکترین اظهار نظر رسمی و قضایی در مورد تحقیقات انجام شده  در انفجار بیروت صورت نگرفته بود.

دست بالای سوریه در تحولات منطقه ای پیش از انفجارهای بیروت در سال 2005 و 2012 مشخصه اشتراکی دیگری است که می توان در بررسی این دو انفجار به آن اشاره کرد.

موضوع دیگری که در هر دوی این اقدامات ترویستی قابل مشاهده بود، این است که جریان‌ها و افراد عادی نمی توانند در پس پرده این اقدام تروریستی باشند و دست کم یک یا چند سازمان اطلاعاتی دولتی باید در این اقدام تروریستی دست داشته باشند، این موضوعی بود که در تحقیقات جنایی برای انجام شده برای ترور رفیق الحریری به آن اشاره شده بود، پیچیدگی ترور وسام الحسن نیز به گونه ای بود که احتمال دست داشتن دست کم یک سازمان جاسوسی خارجی در آن فراوان است، در این زمینه می توان به اظهارات اشرف ریفی اشاره کرد که در مصاحبه با روزنامه السفیر لبنان گفته بود که حتی وی نیز از حضور وسام حسن در لبنان اطلاع نداشته و تصور می کرده که حسن در یک سفر خارجی است.

رصد دقیق تحرکات مرد مرموز اطلاعاتی لبنان که بنا به اذعان محافل امنیتی تحرکات وی بسیار حساب شده و دقیق و به دور از دید حتی اشرف ریفی مسئول مستقیمش انجام می شد، نیازمند فعالیت های اطلاعاتی پیچیده ای است که در حد و اندازه های یک دستگاه عریض و طویل جاسوسی در ابعاد موساد است و گروه‌های تروریستی کوچک نمی‌توانند این جنایت را با برنامه قبلی ترتیب داده باشند. از سوی دیگر انفجار این خودروی بمب گذاری شده در محل عبور کاروان حسن نشان می دهد که وی از مدت ها پیش زیر نظر بوده و تمام تحرکات و نقل و انتقال هایش در لبنان به صورت کامل رصد می‌شده است.

ترور ناکام یکی از رهبران مقاومت فلسطین در صیدا

در ژانویه 2018 میلادی، خودروی «محمد عمر حمدان» از اعضای حماس در صیدا لبنان منفجر شد، اما وی از این عملیات تروریستی جان سالم به در برد. ارتش لبنان پس از یک سال اعلام کرد که «حسین احمد بتو»، را که در عملیات ترور «عمر حمدان» نقش داشته، بازداشت کرده است. «حسین احمد بتو» اعتراف کرده که از سال 2014 تاکنون با سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) همکاری داشته است.

فرماندهی ارتش لبنان نیز اعلام کرد که ترور ناموفق «محمد عمر حمدان» از اعضای حماس در ژانویه 2018 توسط مزدور موساد انجام شده است. موارد این چنینی زیادی در خصوص اذعان مزدوران به انجام عملیات تروریستی برای اسرائیل وجود دارد. سازمان اطلاعات اسرائیل تنها طی سه دهه گذشته 14 عملیات ترور علیه رهبران فلسطینی و عرب انجام داده و 16 شخصیت فلسطینی و عرب را در 11 کشور عربی و غیرعربی به شهادت رسانده است.

کانال دوم تلویزیون اسرائیل چندی پیش برای نخستین بار در برنامه ای به وجود یگان ترور «کیدون» در سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) اذعان کرد و گفت این یگان ها تاکنون دهها عملیات ترور را در نقاط مختلف جهان از جمله ایران انجام داده اند. اقدام اسرائیل در هدف قرار دادن رهبران، اعضای گروههای سیاسی و دانشمندان کشورهای مختلف مصداق، بارز «تروریسم دولتی» است.

با توجه به نقشی که پهپادهای رژیم صهیونیستی در انجام ترور های مختلف در لبنان با هدف فقتنه انگیزی و حذف مخالفان دارند، به نظر می رسد اتخاذ مواضع و تدابیر فوری برای مسدود کردن حریم هوایی لبنان در برابر جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی امری ضروری به نظر می رسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس