کد خبر 987594
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
ترامپ بن سلمان نمایه

دفاع ترامپ از بن سلمان نشانه واضحی از نقض حقوق بشر است با این حال یکی از جنبه‌های مهم این موضوع مورد غفلت واقع شده است: چطور گسترش فناوری‌های نظارت و سانسور به تقویت رژیم های اقتدارگرا انجامیده است؟

به گزارش مشرق، با گذشت ماهها پس از قتل فاجعه بار «جمال خاشقجی»، منتقد سیاستهای رژیم سعودی به دستور «محمد بن سلمان»، ابعاد تازه تری از این ماجرا افشا شده است.

بیشتر بخوایند:

مقاله جنجالی نویسنده سعودی در یک رسانه اسرائیلی

تحلیلگر مصری: سعودی‌ها تهدید سردار سلامی را جدی بگیرند

«ساموئل وودهام» در پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» به نکات مهم و حائز اهمیتی در این خصوص اشاره کرده و در یادداشتی نوشته است: چند ماه قبل دونالد ترامپ در اظهار نظری پیرامون مرگ جمال خاشقجی گفت که هیج کس حق ندارد انگشت اتهامش را به سمت محمد بن سلمان بگیرد. حتی بعد از انتشار مدارکی از سوی CIA و سازمان ملل مبنی بر دست داشتن بن سلمان در مرگ خاشقچی، ترامپ باز هم بر موضع خود تاکید کرد و گفت من در کنار بن سلمان هستم!

او ادامه داده است: دفاع تمام قد ترامپ از بن سلمان نشانه واضحی از نقض حقوق بشر است. با این حال یکی از جنبه های مهم این موضوع مورد غفلت واقع شده است: اینکه چطور گسترش فناوری های نظارت و سانسور به تقویت رژیم های اقتدارگرا کمک کرده و به آنها اجازه می دهد تا آنلاین بر جمعیت ناراضی خود نظارت کنند، اطلاعات آنها را کنترل و آنها را ردیابی نمایند.

در ادامه این نوشته، به مدارک تهیه شده از سوی سازمان ملل متحد استناد شده و آمده است: در مدارک سازمان ملل آمده است که مقامات سعودی به گفتگوهای خاشقجی و دیگر مخالف سعودی (آقای عبدالعزیز) از طریق آلوده کردن تلفنش دسترسی داشتند. 

از طرفی نرم افزار جاسوسی به خدمت گرفته شده، متعلق به یک شرکت فناورانه اسرائیلی( NSO) است که مشخص شده فناوری های نظارتی تهاجمی را به بسیاری از کشورهای MENA می فروشد. این در حالی است که سهام این گروه تا اوایل سال جاری به شرکت آمریکایی «فرانسیسکو پارتنرز» تعلق داشت.

وودهام در ادامه می نویسد: موسسه Freedom on the Net گزارش کرده است که آزادی اینترنتی در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. واکنش به این محدودیت ها روشن است. براساس گزارش منتشره توسط دانشگاه شمال غربی قطر، در حال حاضر ۵۴ درصد از مردم عربستان از فیلتر شکن استفاده می کنند.

در مصر ـ جایی که کمک های امنیتی ایالات متحده به ۱.۳ میلیارد دلار در سال می رسد ـ سرکوب شدید مخالفان از جمله در بخش آنلاین به وضوح دیده می شود. طبق گزارش دیده بان حقوق بشر عبدالفتاح السیسی که ترامپ آنرا مردی بزرگ می نامد، ۶۰ هزار زندانی سیاسی در کارنامه خود ثبت کرده است. حتی پرونده هایی در این کشور وجود دارند که اشخاص به خاطر اینکه عکس سیسی را شبیه به شخصیت کارتونی میکی موس کرده بودند به زندان انداخته شده اند.

در پایان، موضوع کنترل آزادی های آنلاین فرامنطقه ای نیز از سوی این نویسنده مطرح شده است: آزادی های آنلاین فرامنطقه ای نیز در این پروسه کنترل می شود. 
«هلمی نورمن» از مرکز تحقیقاتی «برکمن کلین» تاکید کرده است که سانسورهای دولتی، دسترسی به دیدگاه ها و گزارش های پیرامون درگیری های فرامنطقه ای و دوجانبه ای که با دیدگاه های هر دولت در تعارض است را مسدود کرده است. 

جلوگیری از گسترش دیدگاه های جایگزین به این خاطر که اجازه نمی دهد شهروندان دیدگاه های مخالف را ببینند به درگیری های طولانی مدت در منطقه منجر می شود. شواهدی وجود دارد که شرکت های آمریکایی با تولید کنندگان فناوری های مسدود کننده آنلاین همکاری های مستقیم دارند.

منبع: نور نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس