سازمان خصوصی سازی

رئیس‌دستگیر شده سازمان خصوصی، با تخلفات گسترده، خصوصی‌سازی را منحرف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه جام جم بااشاره به بازداشت پوری‌حسینی می‌نویسد: اتهام او، اخلال در نظام اقتصادی و تضییع گسترده اموال عمومی و دلالی عنوان شده است.


بر اساس گزارش دیوان محاسبات، قیمت کارشناسی شرکت پالایش نفت کرمانشاه، حدود ۶۱۷ میلیارد تومان بوده که با تصویب هیئت واگذاری ۷۰ درصد زیر قیمت واقعی و به مبلغ ۱۹۹ میلیارد تومان واگذار شده است.

بیشتر بخوانید:

سکوت وزیر اقتصاد درباره بازداشت پوری حسینی


بهمن سال گذشته رئیس‌دیوان محاسبات گزارش تعدادی از تخلفات در زمینه خصوصی‌سازی شرکتهای دولتی را در صحن علنی مجلس قرائت کرد که تاییدکننده گزارش‌های رسانه‌ای درباره ارزان‌فروشی برخی شرکتهای دولتی به افراد خاص در چند سال اخیر بود. در گزارش دیوان محاسبات، برخی تخلفات در واگذاری‌ها همچون ارزشگذاری کم شرکتها و همچنین اهلیت نداشتن متقاضی خرید به‌ویژه در شرکتهایی همچون هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز، پالایش نفت کرمانشاه، کشت و صنعت مغان و شرکت المهدی و هرمزال و همچنین شرکت توسعه گردشگری ذکر شده بود. دیوان محاسبات در این گزارش، جزئیات تخلفات در واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان، شرکت‌های ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی و شرکت توسعه گردشگری را افشا کرده بود.


واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال- که تقریبا تولید نیمی از آلومینیوم مورد نیاز کشور را به عهده‌دارند- به مبلغ ۹۱۴ میلیارد تومان صورت پذیرفت. در حالی که بررسی دیوان محاسبات نشان داد بخشی اعظمی از دارایی‌های این شرکت به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیارد تومان در واگذاری لحاظ نشده بود؛ یعنی این شرکت ۵۰۰ میلیارد تومان زیر قیمت فروخته شده بود.


همچنین با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط دیوان محاسبات، برآورد ارزش واقعی سهام مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان بوده، اما سازمان خصوصی‌سازی این شرکت را به ارزش ۱۸۵۰ میلیارد تومان واگذار کرد که موجب بروز ضرر ۲۱۵۰ میلیارد تومانی به بیت‌المال شده است.


بر اساس اعلام دیوان محاسبات، سازمان خصوصی‌سازی به واگذاری شرکتهای ماشین‌سازی تبریز، ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز و املاک ائل‌گلی در سال ۹۶ به قیمت سال ۹۴ (مبلغ ۶۱۱ میلیارد تومان) اقدام کرده بود؛ در حالی که قیمت روز آنها بسیار بیشتر بوده است.


بر اساس گزارش دیوان محاسبات، در شرکت توسعه گردشگری هم تخلفات گسترده در نوع واگذاری و اهلیت متقاضی آن و همچنین ارزش واقعی شرکت مشاهده می‌شود.


این شرکت، هتلها و دارایی‌های زیادی در استانهای مختلف دارد که حتی در واگذاری لحاظ نشده بود. به عنوان نمونه فقط در شهر اصفهان این شرکت ۲۲ هزار مترمربع زمین به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان دارد که عملا کمتر از ۱۰ درصد یعنی ۲۶ میلیارد تومان برایش در نظر گرفته بودند.
حسینی رئیس‌ستاد انتخاباتی روحانی در استان آذربایجان شرقی بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    11 0
    سزای کسی که اینجور و در این حد بیت المال را به حراج گذاشته جز اعدام نیست
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    7 0
    بزرگانشان میدانستند گوشت را به چه کسی بسپارند تا همگی بهرمند شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس