کد خبر 985783
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
تیام جپاروف

جذب دو بازیکن خارجی برای حضور استقلال در نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر، تعداد خارجی‌هایی که در طول تاریخ پیراهن آبی این تیم پرطرفدار را بر تن کرده‌اند به ۴۶ نفر رسید.

به گزارش مشرق، باشگاه استقلال که سال پر رفت و آمدی را در نقل و انتقالات تابستانی تجربه کرد، با گرفتن دو بازیکن خارجی از کرواسی و مالی، تعداد بازیکنان ورودی این فصلش را به عدد ۹ رساند. آبی‌های پایتخت تا پیش از این ۴۴ بازیکن خارجی استخدام کرده بودند که دیاباته چهل و پنجمین و میلیچ چهل و ششمین بازیکن خارجی تاریخ این باشگاه است.

اولین خارجی استقلال یک دو رگه مهاجر بود
استقلال اولین تیم در تاریخ فوتبال ایران است که از بازیکن خارجی استفاده کرد و این اتفاق در نخستین سال تاسیس باشگاه روی داد. در سال ۱۳۲۴ و همزمان با تاسیس باشگاه استقلال با نام «دوچرخه سواران» یک لهستانی الاصل دو رگه به نام «پیر کارلو» به عضویت تیم استقلال در آمد و تا سال ۱۳۳۴ هم یکی از دروازه‌بان های این تیم بود.

کارلو اولین بازیکن خارجی شاغل در تاریخ فوتبال ایران هم به حساب می‌آید. وی که از بازماندگان جنگ جهانی در ایران بود، تابعیت ایران را پذیرفت و حتی یک بازی ملی هم برای ایران انجام داد. پیر کارلو تنها بازیکن خارجی باشگاه استقلال تا پیش از پیروزی انقلاب هم بود و پس از او آبی‌ها سالهای زیادی از بازیکن خارجی استفاده نکردند.

اولین خارجی بعد از انقلاب
آبی‌ها برای دومین بار در تاریخ  حیات شان در سال ۱۳۷۹ اقدام به جذب بازیکن خارجی کردند که او یک بازیکن اهل کشور آذربایجان بود. رافت قلی اف هافبک میانی بود که در فصل ۸۰-۷۹ به عضویت تیم استقلال درآمد و با پیراهن شماره ۲۴ برای این تیم به میدان رفت. 

قلی اف جمعا دو فصل برای استقلال بازی کرد و ۴ بار هم موفق به گلزنی شد تا نامش به عنوان نخستین بازیکن خارجی گلزن آبی ها هم در تاریخ ثبت شود. قلی اف که در  اولین دوره برگزاری لیگ برتر هم برای آبیها به میدان رفت، نخستین بازیکن خارجی تاریخ این باشگاه در لیگ برتر هم به حساب می آید.

بیشتر بخوانید:

استعدادی که استقلال مفت از دست داد

شاخص ترین خارجی ها
به جز دیاباته و میلیچ که هنوز برای آبی پوشان بازی نکرده اند، ۴۴ بازیکن خارجی در این تیم حضور داشتند که البته همه آنها کیفیت مطلوبی نداشتند. اما در میان این خارجی ها چند نفر را می توان به عنوان بازیکن شاخص نام برد. فابیو جانواریو، سرور جباروف، جی لوید ساموئل، مامه تیام، رابسون جانواریو، پاتوسی از شاخص ترین بازیکنان خارجی بودند که برای این تیم بازی کرده اند.

بیشترین تعداد بازی
جی لوید ساموئل مدافع - هافبک اهل کشور ترینیداد و توباگو که از بازیکنان شاخص خارجی این تیم بود با تعداد ۹۲ بازی برای استقلال، پر کار ترین بازیکن خارجی بود و بیشترین تعداد بازی را داشت. پس از ساموئل، فابیو جانواریو با ۷۸، هرایر مگویان با ۷۶، آگوستین گیلائوری با ۴۴ و لئوناردو پادوانی با ۴۱ بازی بیشترین تعداد بازی را دارند.

بیشترین فصل حضور
هرچند در خصوص تعداد و دفعات بازی «پیر کارلو» اولین بازیکن خارجی آبیها اطلاعات دقیقی ثبت نشده، اما در مورد این مهاجر دو رگه ایرانی-لهستانی گفته شده که چیزی در حدود ۱۲ سال عضویت تیم استقلال را داشت.

حتی اگر سالهای حضور او در این تیم خیلی هم کمتر از این باشد، باز هم او بیشترین سال حضور را در بین بازیکنان خارجی دارا می باشد چون نفرات بعد از وی حداکثر ۳ فصل برای آبی‌ها بازی کرده‌اند. ساموئل، جانواریو، مگویان، گیلائوری، جانواری و کرار جاسم هر کدام با ۳ فصل حضور در جمع آبی پوشان از جمله خارجی های با سابقه محسوب می شوند.

محبوب ترین و ماندگار ترین بازیکن خارجی
از لئوناردو پادوانی می توان به عنوان ماندگار ترین و محبوب ترین خارجی همه تاریخ باشگاه استقلال یاد کرد. این بازیکن که در جریان یک دیدار رسمی مقابل فولاد در شهر اهواز و بر اثر برخورد با بازیکن خودی برای همیشه سلامتی اش را از دست داد، از محبوبیت بسیار بالایی نزد هواداران این تیم برخوردار است و از ماندگار ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه می باشد.

همچنین فابیو جانواریو دیگر بازیکن برزیلی استقلال نیز حتی پس از جدایی از این تیم رابطه خوبش را با هواداران حفظ کرد و از او هم می توان به عنوان یکی از محبوب ترین بازیکنان خارجی یاد کرد. دیگر بازیکن خارجی آبی ها که شاید در تاریخ این باشگاه ماندگار باشد، جی لوید ساموئل است. ظاهرا این هافبک اهل ترینیداد و توباگو که دارای بیشترین تعداد بازی و دومین گلزن برتر خارجی تاریخ باشگاه استقلال می باشد، در یک سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

بهترین گلزن
بهترین گلزن خارجی استقلال مهاجمی است که تنها نیم فصل برای این تیم بازی کرد و در این فصل تنها ۱۳ بار فرصت بازی پیدا کرد. مامه تیام با تنها ۱۳ بازی توانست ۱۲ بار گلزنی کند تا صاحب رکورد بیشترین تعداد گل برای استقلال در بین بازیکنان خارجی باشد. جی لوید ساموئل که دارای بیشترین تعداد بازی نزد بازیکنان خارجی است، با ۱۰ گل زده پس از مامه تیام بهترین گلزن خارجی آبی ها هم محسوب می شود.

«گوران یرکوویچ» مهاجم کرواتی که تنها ۲۶ بار برای آبی پوشان به میدان رفت با ۹ گل سومین گلزن برتر خارجی آبی ها می باشد. پس از وی نیز جانواریو با ۸ و جباروف با ۶ گل قرار می‌گیرند.

رکورد برزیلی‌ها
از بین ۴۶ بازیکن خارجی که تاکنون برای استقلال بازی کرده‌اند، ۱۳ بازیکن برزیلی بوده‌اند تا برزیل دارای بیشترین سهم در بین بازیکنان خارجی استقلال باشد. پس از برزیلی‌ها، بازیکنان صربستانی با ۴ و عراقی ها با ۳ بازیکن بیشترین سهم را در بین بازیکنان خارجی استقلال دارند.

کشورهای گرجستان، کامرون، آلمان، کرواسی و نیجریه هر کدام با ۲ بازیکن در استقلال داشته‌اند. پرو، کویت، ترینیداد و توباگو، استرالیا، بولیوی، بورکینافاسو، ارمنستان، مراکش، ازبکستان، سنگال، مقدونیه، پرتغال، آفریقای جنوبی، مالی و لهستان هم کشورهایی هستند که هر کدام یک بازیکن در استقلال داشته‌اند.

کمترین بازی
در بین این ۴۴ (همه به جز دیاباته و میلیچ) بازیکنی که تا پایان فصل گذشته به عضویت استقلال در آمده بودند، بازیکنان با کیفیت فنی پایین هم کم نبوده اند. از جمله خریدهای عجیبی که در این سالها صورت گرفت می توان به بازیکنان خارجی اشاره کرد که بدون حتی یک بازی از این تیم رفتند.

«لادو آخالای» مهاجم اهل کشور گرجستان که در نیم فصل دوم فصل ۸۳-۸۲ با قراردادی یک و نیم ساله به استقلال پیوست و در پایان فصل به دلیل عدم صدور ITC و بدون یک دقیقه بازی از این تیم رفت و هرگز مشخص نشد دلیل عدم صدور ITC چه بود.

این حکایت بعدها برای «لیام ردی»، «آلبرتو داسیلو» و «هندریک هلمکه» هم تکرار شد تا این ۳ بازیکن خارجی بدون انجام بازی از استقلال بروند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس