کد خبر 985640
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
عوارض استفاده دوباره از بطری های پلاستیکی

سعید سمنانیان گفت: در استفاد دوباره از بطری های پلاستیکی ذرات میکروپلاستیک افزایش پیدا می‌کند و مجموعه‌ای از بیماری‌ها که غدد داخلی ما را هدف گذاری می‌کند میکروپلاستیک‌ها هستند که باعث ایجاد برخی از بیماری‌ها مثل سرطان و اختلال در زایمان می‌شود.

به گزارش مشرق، سعید سمنانیان، استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس، دربره عوارض استفاده از بطری‌های پلاستیکی گفت: متاسفانه این نگاه به بطری‌های پلاستیکی وجود دارد که آن‌ها کاملا تمیز و بهداشتی هستند به همین دلیل دوباره از آن استفاده کنیم و این استفاده دوباره باعث می‌شود مقدار حل شدن میکرو پلاستیک در مواد داخل بطری چندین برابر می‌شود.

وی در ادامه گفت: در استفاد دوباره از بطری های پلاستیکی ذرات میکروپلاستیک افزایش پیدا می‌کند و مجموعه‌ای از بیماری‌ها که غدد داخلی ما را هدف گذاری می‌کند میکروپلاستیک‌ها هستند که باعث ایجاد برخی از بیماری‌ها مثل سرطان و اختلال در زایمان می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه تاکید کرد: ضررهای اجزای پلاستیکی که داخل ظروف پلاستیکی هستند را اصلا نباید ساده گرفت.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: استفاده زیاد از مواد پلاستیکی باعث شده که ما دریایی از پلاستیک را بینیم که سالانه در رودخانه و دریا و اقیانوس ریخته می‌شود به نحوی که در عمق یازده کیلومتری اقیانوس که تا به حال انسان فقط چند بار توانسته به این عمق راه پیدا کند نیز اجزای پلاستیک کشف شده و در شکم ماهی‌ها حتی اجزای زیادی از پلاستیک‌ها را کشف می‌کنیم.

این استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای ساخت بطری پلاستیکی آبی که مصرف می‌شود بیشتر از آبی است که حمل می‌کند. به عنوان مثال بطری‌ای که برای یک سال در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۷ میلیون بشکه نفت مصرف می‌شود که می‌تواند باعث حرکت یک سال ماشین‌های آمریکا شود.

سمنانیان گفت: در ساخت بطری‌ها همچنین آلودگی هوا نیز به وجود می‌آید. به عنوان مثال: سال‌های سال سیگار سازهای بزرگ دنیا پول خرج می‌کردند که در کتاب‌های پزشکی درباره علائم سرطان زای سیگار مطلبی چاپ نشود، چون برایشان منعت دارد.

سمنانیان گفت: در واقع هم اکنون در یک جنگ گرفتار شده ایم بین کسانی که می‌خواهند بیشتر استفاده اشاعه بدهند استفاده را و کسانی که می‌خواهند به مردم اطلاع رسانی کنند که استفاده از این ظروف پلاستیکی چه میزان خطرات دارد. در سال ۲۰۱۴ شهر سانفرانسیسکو اولین شهری بود که توزیع پلاستیک ممنوع شد. دانشگاه‌ها باید دانش آوزی تربیت کنیم که بدانند بطری‌های پلاسیتیک چیز تمیز و بهداشتی نیست. اتحادیه اروپا زمان گذاشته تا ۲۰۲۲ که استفاده از پلاستیک متوقف شود. برای رسیدن به این موضوع باید تلاش‌های زیادی صورت بگیرد چرا که افراد زیادی از این مصوبات ضرر می‌کنند.

سمنانیان گفت: چین همچنین اعلام کرده است که نمی‌خواهیم زباله دان بازیافت پلاستیک کشورهای دیگر باشیم و نمی‌خواهیم خاک چین را بیشتر از این آلوده کنیم. سالهاست که پلاستیک‌های بازیافتی به چین برده می‌شود و این کشور آن‌ها را بازیافت می‌کند. نصف بازیافت دنیا در ۲۵ سال اخیر در چین اتفاق افتاده است. چین قانون گذاشته که پلاستیکی را قبول می‌کنیم که ۹۹ و نیم درصد خلوص داشته باشد و این یعنی که هیچ پلاستیکی را قبول نمی‌کند. تمام تولید کننده‌های زباله در آمریکای شمالی و ... با این مشکل رو به رو شده اند که پلاستیک‌های خود را چکار کنند. البته آلمینیوم و شیشه هنوز وارد چین می‌شود.

وی گفت: متاسفانه مجزا کردن زباله در ایران هنوز جا نیافتاده و هنوز در این زمینه خیلی عقبیم. بازیافت صنعت بزرگی است. سوئیس قویترین کشور دنیا در بحث بازیافت است به عنوان مثال در نوشابه‌ها را تبلیغ می‌کنند که جمع می‌کنند و به این وسیله صندلی چرخ دار برای معمولان می‌خرند و یا پلیس زباله دارند و پلیس جلوی خانه‌ها می‌رود و زباله‌ها را باز می‌کند و اگر این زباله‌ها جدا نشده باشد تمام زباله را دم در خانه فرد مورد نظر خالی می‌کنند تا یاد بگیرد که زباله‌ها را از هم جدا کنند.

سمنانیان گفت: در بسیاری از شهرهای شمال شیرابه زباله به داخل دریای مازندران ریخته می‌شود. درانگلیس در سال گذشته بیش از نیم میلیون تن پلاستیک سوخته شده است. بسیاری از کشورها هم اکنون به کارخانه‌های سوزاندن زباله افتخار می‌کنند و ادعا می‌کنند که هم زباله را می‌سوزانیم و هم برق تولید می‌کنیم، ولی این کارخانه‌ها در بهترین حالت هم آلودگی وحشتناگی را ایجاد میکند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چند پیشنهاد عملی مشخص برای برخورد با این زباله‌ها وجود دارد؟ گفت: اتحادیه اروپا پلاستیک کاتلری را تحریم کرده است «مثل قاش چنگال یک بار مصرف» و حتی بعضی کمپانی‌های معروف و شهرهای معروف پلاستیک‌های یک بار مصرف را تحریم کرده اند. ما باید این کار را در مدارس و دانشگاه‌های خود اجرایی کنیم که طبیعیست که با مخالفت رو به رو شود، ولی باید شروع شود.

سمنانیان در پاسخ به این سوال که چطور می‌شود استفاده فاجعه بار از ظروف پلاسیتیک را در مناسبات مذهبی مثل اربعین و عاشورا تاسوعا کاهش داد گفت: در مناسبت‌های مذهبی وحشتناک پلاستیک مصرف می‌کنیم و مد شده که غذای محرم را در ظروف پلاستیکی توزیع می‌کنند که باعث شده کوهی از این پلاستیک‌ها در کنار مجالس ما جمع می‌شود باید خواست مطالبه کرد و اقدام کرد و یا مصرف بطری‌های آب معدنی، لیوان یک بار مصرف، قاشق و جنگال و چاقوی یک بار مصرف بشقاب و زیر دستی و کاسه نی نوشابه و پاکت نایلونی را در مدارس و ادارت ممنوع کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از ظروف پلاستیکی نشانه‌ی نظافت و تمیز بودن نیست و بهتر است در مدارس رستوران‌ها و دانشگاه کار عملی کنیم اگر می‌خواهیم نوه‌ها بچه هایمان در محیط بهتری زندگی کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    5 1
    ادم عاقل فثظ اشکال کردن هنر نیست راه حلی اگه بلدی نشون یده
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    5 0
    سوئیس را با ایران مقایسه نکن اون جمیعتش 8 میلیون نفر است یعنی از تهران هم کمتر!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس