شنوایی نمایه

رئیس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت درباره تاثیر محیط کاری بر سلامت گوش و آمار کم شنوایی در ایران و جهان توضیح داد.

به گزارش مشرق، سعید محمدیان رئیس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت با اشاره به آمار کم شنوایی در جهان و ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که ۴۷۰ میلیون نفر از مردم دنیا در حال حاضر مبتلا به بیماری کم شنوایی ناتوان کننده هستند و در ایران حدود ۳ تا ۵ درصد از جمعیت کشور مبتلا به کم شنوایی ناتوان کننده هستند واین افراد در ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوند.

رئیس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت ادامه داد:‌ البته هنوز مطالعه متقنی در زمینه آمار دقیق مبتلایان به کم شنوایی ناتوان کننده در کشور نداریم و این عارضه اغلب ناشی از سر و صدای محیط شهری و به ویژه فعالیت در محیط‌های کاری کارگری است.

بیشتر بخوانید:

 
شغل هایی که شنوایی را کم می‌کند

رئیس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت وزوز گوش و سرگیجه را یکی از عوارض زندگی شهری و حضور در مناطق پر سر و صدا دانست و افزود: برخی شغل‌ها به دلیل ماهیت محیط کاری بیشتر بر سلامت شنوایی افراد تاثیر می‌گذارند به عنوان مثال افراد شاغل در محیط‌های صنعتی و نظامی بیشتر از نظر شنوایی دچار آسیب می‌شوند.

وی ادامه داد: کارگرانی که با دستگاه‌های مختلف صنعتی کار می‌کنند به دلیل استفاده نکردن از محافظ‌های شنوایی دچار آسیب می‌شوند که به دنبال آن فرد گرفتار پیری زودرس گوش و حتی کم شنوایی ناتوان کننده می‌شود و همین مسئله اشتغال و آینده فرد را را دچار مشکلاتی می‌کند، بسیاری از کارگرانی که در محیط‌های کارگری با آلودگی صوتی کار می‌کنند به دلیل آسیب‌های شنوایی حتی آلارم‌ها و هشدارهای محیط کار را نیز نمی‌شنوند.

محمدیان با اشاره به خطراتی که کارگران مشغول به کار در محیط‌های صنعتی با آلودگی صوتی را تهدید می‌کند، بیان کرد: کارگرانی که در محیط‌های صنعتی پر سر و صدا مشغول به کارهستند، شنوایی شان آسیب می‌بیند و حساسیت خود را از دست می‌دهد ممکن است حتی در خیابان صدای بوق ماشین یا در محل کار زنگ هشدار را نشوند و دچار حادثه شوند.

وی گفت: افرادی که در شغل‌های نظامی مشغول به فعالیت هستند سلامت شنوایی گوششان تحت تاثیر شغلشان ضعیف می‌شود و در صورت تشخیص دیر هنگام، فرد گرفتار بیماری کم شنوایی ناتوان کننده می‌شود و عوارض جبران ناپذیری برای او رخ خواهد داد.

 
بلایی که هندفری بر سر گوشتان می‌آید

محمدیان با اشاره به تاثیر سر و صدای محیط و استفاده از وسایلی، چون هندفری در شنوایی نسل جوان کشور اظهار کرد: سر و صدای زندگی شهری و صنعتی بر شنوایی افراد تاثیر می‌گذارد و موجب کاهش و به خطر افتادن سلامت شنوایی گوش می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده بیش از حد از هندزفری باعث کاهش قدرت شنوایی و پیری زودرس گوش می‌شود و نوجوانان و جوانانی که در سنین پایین از هندفری بیش ازحد استفاده می‌کنند در سنین بالا از نظر شنوایی دچار مشکل می‌شوند و ارتباطات آن‌ها با سایر افراد دچار اختلال می‌شود.

محمدیان بیان کرد: استفاده بیش از حد نوجوانان و جوانان از هندزفری و گوش دادن به موسیقی بلند باعث بروز عارضه پیر گوشی و کم شنوایی زودرس می‌شود و وزارت بهداشت اقدامات مداخله‌ای برای پیشگیری از بروز پیری زودرس گوش در گروه سنی نوجوانی و جوانی انجام می‌دهد.

 
غربالگری شنوایی برای نوجوانان و سالمندان

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی خوبی در زمینه اجرای پایلوت غربالگری شنوایی ویژه سالمندان در کشور انجام و پس از کسب نتایج قابل قبول برنامه غربالگری در زمینه ارتقای سلامت بهداشت گوش و شنوایی در سطح کشور اجرا می‌شود.

رئیس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت گفت: ابزارهایی ویژه برای بررسی سلامت شنوایی نوجوانان طراحی شده است تا خود نوجوانان سلامت شنوایی‌شان را بسنجند و در این زمینه وزارت بهداشت بسته‌های آموزشی مراقبتی در زمینه سلامتی گوش تدوین کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس