کد خبر 985156
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
دکتر محمدصادق کوشکی

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: هم اکنون نیروهای انصارالله و دولت آزاد یمن دست برتر را در یمن دارند و به همین دلیل این دولت موفق شد سفارت خود را در ایران تشکیل دهد.

به گزارش مشرق، محمدصادق کوشکی با اشاره به آخرین تحولات یمن بیان کرد: ظرف یکسال گذشته وضعیت نبرد در یمن، وضعیت تثبیت شده‌ای است.

وی ادامه داد: بعد از تلاش‌های سنگین اماراتی‌ها و سعودی‌ها برای تسخیر بندره الحدیده که به‌عنوان گلوگاه تنفسی انصارالله تلقی می‌شد، آنها وقتی در تصرف این بندر ناکام شدند عملا جنگ در یمن به یک وضعیت ایستایی رسید.

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی صنعاء برای پایان جنگ یمن

کوشکی  افزود: سعودی‌ها و اماراتی‌ها وقتی متوجه شدند که امکان پیروزی در این جنگ وجود ن، تمام تمرکز خود را بر بمباران مناطق مسکونی قرار دادند اما این راهبرد هم به نتیجه نرسید، علی رغم خسارات جدی که به مردم غیر نظامی یمن زدند.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: دراین وضعیت، در یکسال گذشته شاهد برهم خوردن توازن در نبردهای هوایی به نفع انصارالله بودیم؛ به این معنا که با بهره‌گیری جدی از یگان‌های موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند موازنه تهاجمی جنگ را به نفع خودشان تغییر دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: از آن به بعد بود که مناطق حساس نظامی و اقتصادی امارات و عربستان زیر هدف پهپادها و موشک‌های انصارلله ارتش یمن قرار گرفت و این باعث شد فشار بیشتری به اماراتی‌ها و سعودی‌ها وارد شود.

کوشکی عنوان کرد: در یکی دو ماه اخیر با توجه به تحولاتی که در خلیج فارس شاهد بودیم اماراتی‌ها به این نتیجه رسیدند که بیش از این نمی‌توان در یمن باقی ماند و باید به زودی خارج شد، زیرا هر چه بیشتری اماراتی‌ها در یمن می‌ماندند هزینه‌ها و خسارات جدی‌تری را تحمل می‌کردند همچنین آن‌ها متوجه شدند نمی‌توانند روی پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی حساب کنند.

وی یادآور شد: به همین خاطر بحث عقب نشینی امارات از یمن مطرح شد، اما اماراتی‌ها برای جبران خساراتی که در یمن کرده بودند، سعی کردند نیروهای وابسته به خود را در یمن جنوبی مستقر کنند. لذا نیروهای وابسته به سعودی و منصور هادی در جنوب یمن با نیروهای اماراتی درگیر شدند و نیروهای وابسته به امارات توانستند پیروزهای چشمگیری به دست بیاورند. در آستانه چهارمین سال نبرد، سعودی‌ها حتی مواضعی را که در جنوب یمن داشتند را نتوانستند حفظ کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: اماراتی‌ها برای اینکه دست خالی از یمن خارج نشوند تلاش کردند نیروهای مزدور یمنی وابسته به خودشان در جنوب حضور داشته باشند تا جبران خسارات ۴ ساله شان را بدهد و به نوعی جاپایی برای خود در یمن داشته باشند.

کوشکی اضافه کرد: سعودی‌ها به تدریج متوجه شدند که در نبرد یمن تنها مانده‌اند و تنها رقیب آن‌ها مانند امارات به آن‌ها خنجر زد در این حالت سعودی‌ها و اماراتی‌ها متوجه شدند باید عقب نشینی کنند، اما نحوه عقب نشینی برای سعودی‌ها مهم است، زیرا در طول ۴ سال گذشته خود را در رسانه‌ها پیروز مطلق معرفی کرده‌اند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: سعودی‌ها هم اکنون باید برای افکار عمومی توضیح دهند، زیرا چند هزار کشته و چند برابر آن زخمی در این نبرد به جا گذاشتند و ضررهای مالی زیادی دیدند، اما هیچ کدام از اهداف خود را محقق شده ندیدند؛ نحوه خروج آن‌ها از بحران یمن، مسئله‌ای است که هنوز نتوانسته‌اند به آن پاسخ دهند. آنها چون نتوانستند جوابی برایش فراهم کنند در یمن مانده‌اند. اگر سعودی‌ها راه خروجی آبرومندانه‌ای پیدا کنند، ممکن بود مانند امارات تصمیم خروج‌شان را عملی کنند.

کوشکی بیان کرد: وضعیت امروز یمن از ۲ ماه گذشته خیلی متفاوت‌تر است، هم اکنون نیروهای انصارالله و دولت آزاد یمن دست برتر را در یمن دارند و به همین دلیل این دولت موفق شد سفارت خود را در ایران تشکیل دهد و سفیر و نماینده دائمی خود در ایران را معرفی کند و عملا حتی حاضر است وارد گفت­‌وگوهای صلح با طرف‌ها جهانی شود به اقتداری رسیده که می‌تواند بدون حضور سعودی‌ها حتی با اروپایی‌ها وارد مذاکره شود.

وی در پایان تصریح کردذ: این نشان می‌دهد مقاومت مردم شمال یمن، انصارالله و متحدانش به نتیجه مطلوبی رسیده است و شاید تا پیروزی نهایی چند قدمی بیشتر باقی نمانده باشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 0
    امریکا از یک طرف با پول اینا ثروت مند شده از یک طرف جنگی که را ه انداخته باعث خوشحالی اسرائیلی و تا زمانی که یمن قوی نشه جنگ تمام نمیشه
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 0
    انشاء الله رزمندگان یمنی به پیروزی نهائی برسند
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 0
    این شاالله. به پیروزی نهایی هم می رسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس