کد خبر 983236
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
دکتر یدالله جوانی

دوگانه سازش‌ ـ مقاومت، از جمله دوگانه‌هایی است که غربی‌ها برای دامن زدن به آن در ایران،‌ مورد توجه قرار داده و روی آن کار می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه‌ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه‌ها و نظریات اصلی و اساسی خود می‌پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد. در ادامه یادداشت دکتر یدالله جوانی را در هفته نامه صبح صادق می‌خوانید:


صبح روز سه‌شنبه 15 مرداد،‌ سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با لباس رسمی در محل وزارت امور خارجه حاضر شد و با دکتر محمدجواد ظریف دیدار کرد. این دیدار توأم با حمایت سردار از ظریف، با واکنش‌های متفاوت مثبت و منفی مواجه شد؛ همان‌گونه که تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی دولت آمریکا، تحلیل‌های متفاوت و بعضاً متضاد را به همراه داشت.

در فضای رسانه‌ای و محافل سیاسی کشور،‌ از خوش‌بینانه‌ترین تا بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها،‌ در زمینه تحریم دکتر ظریف از سوی آمریکا به لحاظ چیستی و چرایی ارائه شد. البته پدیدآیی چنین نگاه‌های متفاوت نسبت به پدیده‌های سیاسی، تا حدودی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است؛ اما باید توجه داشت تحلیل‌ها و جهت‌گیری‌ها، نباید مخدوش‌کننده منافع ملی،‌ تولیدکننده فرصت برای دشمن و موجب از دست رفتن فرصت‌های پدیدآمده و ناشی از رفتار دشمن برای کشور باشد. داشتن تحلیلی درست در میان نیروهای جبهه انقلاب اسلامی در زمان حاضر، بیش از هر زمان دیگری لازم است.

بیشتر بخوانید:

فایننشال تایمز: ایران ظریف را در کنار سردار سلیمانی دارد

دشمن کینه‌توز انقلاب اسلامی و ملت ایران، ‌به دلیل شکست‌های راهبردی در همه میدان‌های نبرد، به خدعه و نیرنگ رو آورده است. در چنین شرایطی همه نیروهای مدافع جریان انقلاب، اسلام ناب محمدی(ص) و نظام مقدس جمهوری اسلامی با محوریت ولایت فقیه، ‌باید با داشتن تحلیل‌های دقیق، ‌هوشمندانه و مبتنی بر بصیرت دینی،‌ خدعه‌ها و مکرهای نظام سلطه با محوریت آمریکا را خنثی کنند.

برای رسیدن به یک تحلیل درست و منطقی نسبت به تحولات و پدیده‌های سیاسی، ‌باید با دور شدن از علقه‌های حزبی و حب و بغض‌های سیاسی از یک ‌سو و با لحاظ کردن عناصر اصلی تحلیل صحیح بر مبنای دین از دیگر سو، به آن تحلیل دست یافت. در منظومه فکری رهبر حکیم انقلاب اسلامی، توجه به مبانی و اصول، آرمان‌ها و واقعیت‌ها، ‌عناصر سه‌گانه‌ای هستند که در دستیابی به یک تحلیل درست نقش دارند.

داشتن نگاه آرمانی توأم با واقع‌بینی، ‌شرط لازم برای دستیابی به تحلیل درست نسبت به پدیده‌های پیچیده سیاسی است. تقویت این نگاه در نیروهای جبهه انقلاب اسلامی در وضعیت کنونی، بیش از هر زمان دیگری لازم است. با این مقدمات، برای گرفتار نشدن در دام تحلیل‌های عجیب و غریب و بعضاً متناقض و متضاد نسبت به دیدار سردار سلیمانی با ظریف، باید منطق این دیدار و حمایت را از منظر و دیدگاه حاج قاسم مورد توجه قرار داد.

بعضی‌ها می‌پرسند این دیدار و حمایت خوب بود یا بد؟ عده‌ای هم در پاسخ،‌ مبتنی بر نگاه کاملاً‌ سیاسی خود سریع قضاوت کرده، آن را خوب یا بد تفسیر می‌کنند! تحلیل‌های برآمده از معیارهای حزبی و گروهی ریشه‌دار ‌در حب و بغض‌های صرفاً سیاسی نسبت به افراد و جریان‌ها ‌نمی‌تواند تحلیل‌های درستی باشد.

اکنون در کشور، ‌یک نگاه خاص و منفی نسبت به دولت کنونی و عناصر اصلی این دولت و از جمله شخص آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه وجود دارد. اگر در تحلیل هر پدیده و موضوع مرتبط با این دولت،‌ این نگاه به عنوان معیار حاکم ایفای نقش کند، بدیهی است که آن تحلیل نمی‌تواند یک تحلیل صحیح و برآمده از معیارهای دینی باشد. آنگاه بر مبنای چنین تحلیل‌هایی:

1ـ نوع نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نسبت به دولت و عناصر اصلی آن مانند ظریف‌، که عموماً با تعریف و حمایت همراه است؛ قابل درک و فهم نخواهد بود.

2ـ بیانیه سپاه در حمایت از آقای ظریف به دنبال تحریم وی از سوی آمریکا پذیرفتنی نخواهد بود.                                  

3ـ نامه سردار سلیمانی به دکتر روحانی و تصریح بر «بوسیدن دست» رئیس‌جمهور در این نامه،‌ محل اشکال جدی واقع می‌شود.

4ـ اکنون رفتن سردار سلیمانی با لباس رسمی سپاه پاسداران به وزارت خارجه و حمایت از دکتر ظریف ‌امری نادرست تلقی می‌شود.

بدیهی است با رهایی از معیارهای تنگ‌نظرانه و تمسک به عناصر سه‌گانه تحلیل صحیح،‌ منطق سردار سلیمانی در نوشتن آن نامه و رفتن به این دیدار و اعلام حمایت از ظریف، ‌هم قابل درک بوده و هم عملی بهنگام و در راستای منافع و مصالح کشور ارزیابی می‌شود.

بسیار روشن است که یکی از سیاست‌ها و راهبردهای آمریکایی‌ها برای پیشبرد اهداف‌شان در ایران، ایجاد و تقویت گسل‌های قومی‌ـ مذهبی از یک‌سو و شکل‌دهی به دوگانه‌های بر هم زننده وحدت ملی و انسجام اجتماعی از دیگر سو است.

دوگانه سازش‌ـ مقاومت، از جمله دوگانه‌هایی است که غربی‌ها برای دامن زدن به آن در ایران،‌ مورد توجه قرار داده و روی آن کار می‌کنند. در ادبیات مربوط به این دوگانه، سردار سلیمانی نماد مقاومت و دکتر ظریف نماد سازش معرفی می‌شوند. حکمت،‌ درایت و تدبیر، ‌آن است که دلسوزان انقلاب اسلامی و مدافعان عزت‌ و استقلال ملی‌ نگذارند دشمنان کینه‌توز با این‌ دوگانه‌ها، ‌جامعه انقلابی ایران و مردم کشورمان را به دو بخش در مقابل هم تقسیم کنند.

سیاست و رویکرد نظام و رهبری عزیزتر از جان‌مان، تقویت و همگانی کردن گفتمان مقاومت فعال، ‌کم‌رنگ کردن و در نهایت محو دوگانه ‌سازش‌ـ مقاومت است. وقتی آمریکایی‌ها مستأصل و گرفتار آمده در بن‌بست،‌ دکتر ظریف را برخلاف همه مقررات بین‌المللی تحریم می‌کنند، بدیهی است که باید از این امکان و شرایط پدیدآمده به مثابه فرصتی در راستای کم‌رنگ کردن دوگانه سازش‌ـ مقاومت استفاده شود.

کم‌رنگ کردن این دوگانه و تقویت گفتمان مقاومت فعال در کشور، ‌تنها راهبرد درست برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است. بر اساس سیاست‌ورزی مبتنی بر خرد و بصیرت‌ دینی، باید به جای برخورد حذفی با افراد، راهبردهای نادرست را از صحنه خارج کرد.

راهبرد مذاکره با آمریکای دارای خلق و خوی استکباری و شیطانی،‌ راهبرد درستی نیست و نمی‌توان با این راهبرد منافع ملی را تأمین کرد. اکنون با رفتارهای از سر استیصال آمریکا، مانند ‌تحریم دکتر ظریف یک فرصت طلایی برای حذف راهبرد مذاکره و سازش در کشور پدید آمده است.

استفاده از این فرصت برای حذف راهبرد «مذاکره‌ـ سازش» به جای تضعیف یا حذف افراد، عین هوشمندی سیاسی مبتنی بر بصیرت دینی و در راستای تأمین منافع ملی است. کاری که سردار سلیمانی انجام داد، ‌نمونه و مصداقی از یک رفتار برآمده از هوشمندی سیاسی مبتنی بر بصیرت دینی، ‌برای حذف یک راهبرد ناصحیح و تقویت راهبرد صحیح، یعنی گفتمان مقاومت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • FR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    0 0
    کاملا درست است ممنون
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
    25 23
    عبارت " رهبری عزیزتر از جانمان " بسیار دلنشین بود .
  • مهران GB ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    5 10
    با سلام با توجیه نمی توان سرداران سازش و نمودهای معامله با آمریکا را تطهیر کرد.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    14 3
    نباید برای اشتباهات منطق تراشی کرد...اشتباه اشتباه است حتی سردارها هم اشتباه می کنند.
  • اصغر IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    12 8
    کاراشتباه ...اشتباه است حالا ازهرکسی می خواهدسرزده باشد....اینقدرآسمان وریسمان نبافید..
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    3 8
    همه با هم دست در دست هم برای حمایت از دولت تا گرفتن دستاوردهای برجام.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    9 4
    از مشرق بعید بود که این مقاله متین را درج کند ومقاله ای که وحدت ملی را ولو به صورت کمرنگی یک ضرورت دانسته ! مشرق ! حفظ وحدت ملی از هر سلاحی برّنده تر و کارا تر است ! وحدت ملی را فدای مصالح جناحی نکن !
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
      4 4
      وحدت ملی یعنی وحدت با ستون پنج دشمن در داخل و سخنگویان دشمن در داخل. برای همین امام خمینی همیشه می گفت وحدت کلمه . یعنی همصدایی و تک صدایی.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    8 10
    قاسم تنها یک سرباز هست نه بیشتر نه کمتر، وزیر امور خارجه تصمیم گیرنده است.
    • حیدر صالح IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
      0 0
      این بزرگ سرباز بزرگترین جنرالهای آمریکا را با هزینه 9 ترلیون دلار زمین گیر کرد
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    4 1
    این تحلیل اشتباه است
  • ناظر IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    2 4
    _ متاسفانه امروزه نگاه به عملکردها بجای منطق،با نگاه ظاهر ا"حزبی برخورد میشود
  • US ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    1 4
    صبح صادق عالیه
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    0 0
    حاج قاسم و ظریف یعنی دموکراتها و جمهوریخواهان ایران... در ظاهر اختلاف عقیده اما پشت پرده...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس