يمن (1).jpg

جنگ علیه ملت یمن وارد پنجمین سال متوالی شده است و حالا این سوال مطرح است که چه مناطقی در اشغال نیروهای ائتلاف است؟

سرویس جهان مشرق - آمریکایی ها، شماری از کشورهای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان و ...)، صهیونیست ها و رژیم های مرتجع تحت فرمان آنان در منطقه از جمله سعودی و امارات ۵ سال است که در قالب ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی علیه ملت یمن وارد جنگ شده اند.

اگرچه کشورهای غربی حاضر در ائتلاف در سال های گذشته چند میلیارد دلار سلاح به سعودی‌ها و اماراتی‌ها فروختند و سود قابل توجهی به دست آوردند اما در مجموع این سوال مطرح می‌شود آنان در میدان نبرد چه دستاوردی داشتند؟

ائتلاف در روزهای ابتدایی تجاوز نظامی (فروردین ماه ۹۴) مدعی بود که کمتر از دو ماه به پایتخت خواهد رسید و کار نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت انصارالله را تمام خواهد کرد اما ۵ سال از آن زمان گذشته و رسیدن به شهر صنعاء برای آنان به یک آرزو تبدیل شده است.

نباید فراموش کرد ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در ۳ سال ابتدایی جنگ (فروردین سال ۹۴ تا زمستان سال ۹۶) با وجود امکانات فراوان نظامی و مالی به پیروزی میدانی مشهودی دست نیافت و فقط در چند استان پیشروی کرد و در ادامه نیز به واسطه خیانت علی عبدالله صالح (رئیس جمهور اسبق یمن) توانست افتضاح به بار آمده را تا حدوی جمع کند.

به گزارش مشرق، نیروهای علی عبدالله صالح در اواخر سال ۹۶ با افشای اطلاعات، ایجاد آشوب و درگیری، تخلیه مواضع تحت کنترل و در نهایت پیوستن به ائتلاف، وضعیت میدانی را تا حدودی برای نیروهای یمنی دشوار کردند و نتیجه آن سقوط چند منطقه در نیمه نخست سال ۹۷ بود.

تحولات میدانی یمن در سال ۹۶

خیانت نیروهای عبدالله صالح باعث شد موازنه قدرت به خصوص در نوار ساحلی جنوب غرب یمن تا حدود زیادی تغییر کند و نیروهای ائتلاف غربی - عربی- صهیونیستی در خط ساحلی استان‌های تعز و الحدیده پیشروی کنند.

نیروهای ائتلاف با توجه به خلأ به وجود آمده در سال گذشته موفق شدند جنوب، جنوب غرب و بخش هایی از غرب استان تعز را از کنترل نیروهای یمنی خارج کنند و مساحت تحت اشغال را از حدود ۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش دهند.

سه راهی راهبردی «الوازعیه»، پایگاه نظامی «خالد»، مناطق «الریبت، وعره، موشیج، الخریب، دارناجی و...» و بخش هایی از شهر تعز، نقاطی به شمار می آیند که سال گذشته در استان تعز به اشغال نیروهای ائتلاف درآمدند.

خیانت نیروهای عبدالله صالح راه را برای پیشروی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در نوار ساحلی استان الحدیده (محور جنوب و جنوب غرب) باز کرد و مناطق مهمی از جمله «الخوخه و حیس» از کنترل نیروهای یمنی خارج شدند.

نیروهای ائتلاف در ادامه به پیشروی ها در نوار ساحلی ادامه دادند و با اشغال شهرهای مهمی از جمله «رآس جشه، قاره، جاح، تحیتا، طائف، نخیله» موفق شدند غرب استان الحدیده را به سیطره دربیاورند و خود را به یک قدیمی شهر الحدیده (مرکز استان) برسانند.

به گزارش مشرق، اگرچه نیروهای ائتلاف به ورودی های شهر و فرودگاه الحدیده رسیدند اما نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت پس از درگیری های سنگین و نفس گیر توانستند آنان را عقب برانند و کنترل وضعیت را در دست گیرند.

ائتلاف غربی - عربی -صهیونیستی درصدد بود با اشغال شهر و بندر الحدیده ارتباط نیروهای یمنی را با دنیای خارج قطع کند اما ناکام ماند؛ در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از مساحت استان الحدیده در اشغال نیروهای ائتلاف است.

از سویی دیگر، سال گذشته نیروهای ائتلاف تلاش کردند از فرصت به وجود آمده برای تصرف کامل استان لحج در جنوب یمن استفاده کنند اما نتوانستند به این هدف دست یابند؛ قابل ذکر است بیش از ۹۰ درصد از مساحت این استان در سال های ابتدایی جنگ به اشغال درآمد.

نیروهای ائتلاف سال گذشته فقط بخش هایی از شمال استان لحج از جمله «طور الباحه، کرش و الحویمی» را به اشغال درآوردند و نیروهای یمنی با وجود حملات سنگین مانع از پیشروی آنان در مناطق مهمی مانند «المسیمیر، قبیطه، الحصن و... » شدند.

اعلام الحربی

به گزارش مشرق، بخش های محدودی از شرق استان البیضاء در مرکز یمن نیز سال گذشته به اشغال نیروهای ائتلاف درآمد اما در ماه های اخیر نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت موفق شدند ابتکار عمل را در این استان در دست گیرند و تمامی حملات را به طور کامل دفع کنند.

در حال حاضر، بیش از ۸۰ درصد مساحت استان البیضاء شامل مناطق جنوبی، مرکزی، غربی، شمالی و شرقی از جمله «شهر البیضاء، الرداع، ملاحم، واسط، قزن عطا، خیران، العقله، ناطع، حمره، سوادیه، ذی نائم، میکراس و ...» در کنترل نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله یمن است.

با وجود خیانت نیروهای عبدالله صالح، ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در استان ضالع نیز نتوانست به پیروزی میدانی دست یابد و در ضد حملات نیروهای یمنی بیش از ۲ هزار کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را از دست داد و متحمل خسارت های سنگینی شد.

رسیدن به پشت دروازه های شهر راهبردی «قطعبه» یکی از مهم ترین پیروزی های قابل توجه و مشهود نیروهای یمنی در استان ضالع محسوب می شود و نیروهای تحت فرمان ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی را به شدت نگران کرده است.

به گزارش مشرق، نیروهای ائتلاف در سال های گذشته حدود ۴۵ درصد از مساحت استان ضالع را به اشغال درآوردند و ۵۵ درصدد از خاک این استان همچنان در کنترل رزمندگان انصارالله و نیروهای ارتش یمن است.

تحولات میدانی در استان مآرب در یک سال گذشته تغییر خاصی نکرد و نیروهای ائتلاف فقط بخش های محدودی از جنوب غرب این استان را به اشغال درآوردند و نیروهای یمنی با وجود امکانات کم و حداقلی اما فداکارهای کم نظیر توانستند مناطق غربی از جمله صرواح را حفظ کنند.

منطقه راهبردی «صرواح» دروازه شرقی برای ورود به استان صنعاء (پایتخت) محسوب می شود و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است؛ در حال حاضر ۷ درصد از مساحت استان مآرب در کنترل نیروهای یمنی است.

قابل ذکر است بیش از ۹۰ درصد مساحت این استان در سال های ابتدایی جنگ به اشغال درآمد و نیروهای ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی از خلأ به وجود آمده در سال گذشته نتوانستند استفاده کنند.

اعلام الحربی

به گزارش مشرق، خیانت نیروهای عبدالله صالح تاثیر زیادی بر روند تحولات میدانی در استان صعده نداشت چرا که آنان در این محور حضور چشمگیری نداشتند اما مزدوران رژیم سعودی در ۱۲ ماه گذشته عملیات هایی را علیه رزمندگان یمنی در این استان ترتیب دادند.

نیروهای مزدور خاندان آل سعود که اغلب چند ملیتی هستند با حملات گسترده موفق شدند ۳۰ درصد از مساحت بخش «کتاف و البقع» و مناطقی از بخش «باقم» را در شمال شرق و شمال استان صعده به اشغال دربیاورند.

استان صعده در شمال یمن واقع شده و با استان های نجران، جیزان و عسیر عربستان هم مرز است و مهم ترین پایگاه نیروهای جبهه مقاومت انصارالله به شمار می آید و در حال حاضر ۸۵ درصد از مساحت آن در کنترل نیروهای ارتش و انصارالله است.

در استان حجه در شمال غرب یمن نیز نیروهای ائتلاف در یک سال گذشته فقط مناطقی از بخش های «حرض، حیران و میدی» را به اشغال درآوردند و در مجموع فقط ۱۰ درصد از مساحت این استان را تحت سیطره دارند.

آخرین تحولات میدانی یمن

استان حجه از محور غربی با دریای سرخ، از شمال با استان جیزان عربستان از محور جنوبی با استان الحدیده و المحویت و از محور شرقی با استان عمران هم مرز است و انتقال نیرو و تجهیزات از صعده به الحدیده از این استان انجام می شود.

به گزارش مشرق، تحولات میدانی در سایر استان های یمن در یک سال گذشته تغییر قابل توجهی نداشت و نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت موفق شدند تمامی حملات را به طور کامل دفع کنند و ابتکار عمل را در این محور در دست داشت باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 8
  • جاسم DE ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    انصارالله شكست خواهد خورد و هادي با گلباران وارد صنعا خواهد شد .
    • سعادت ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      68 12
      برو برو ادامه خوابتو ببین عزیزم !!! چند بار بهت بگم شبها قبل خواب جیش بکن؟
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      35 16
      شما باور می کنید طرفدار منصور هادی این کامنت را آنهم به زبان فارسی نوشته باشد؟! حالا متوجه می شوید کامنت های سایتها محل جولان عناصر ویژه سایبری جبهه معارض "مخصوصا سعودی" شده است؟ حالا هی عکس از پیرمردها و پیرزنهای چروکیده نفاق بیاندازید که حتی نمی توانند دکمه پاور سیستم را پیدا کنند !
    • محمد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      24 11
      جاسم!!!! سعودی داعشی
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      12 11
      و قیمت زرشک در عربستان بالا خواهد رفت
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    29 74
    دولت قانونی عضو سازمان ملل دولت هادی است.بفهم اینو و حرفه ای رفتار کن
    • حیدر صالح IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      38 14
      هادی استعفا داده بود و هیچ رسمیتی نداره
    • ابوالفضل IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      36 13
      شاه هم اینجا شاه بود بعد رفت اون ور دنیا . و تموم شد زیاد حرفه ای فکر نکن.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      33 9
      سازمان ملل خودش غیر قانونیه!
    • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      26 12
      سازمان ملل یا سازمان تامین منافع ابرقدرت ها؟!
  • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    35 15
    انصارالله از چکیده تجربیات سایر بخش های مقاومت مثل سپاه پاسداران ایران ، حزب الله لبنان و ... استفاده می کند یعنی این ها دیگر چند دهه تجربه نخواهند کرد از تجربه ها بهره می برن برای همین قدم های خیلی درست و بنیادین را سریع برمی دارن که نیاز به زمان داشت و این 5 سال فرصت نسبتا خوبی داد مثلا انصارالله مستقیما به سمت توسعه و بومی سازی دو بخش موشکی و پهبادی رفت بعید نیست که طی سال های بعد حتی شهر موشکی در اعماق زمین رو کنند بخش پدافند هوایی شان هم روند خوبی داره و امروز فردا خبرهای خوبی ازش منتشر می شه بخش دریایی هم با تمام سختی ها رو به جلوست این درحالیه که جبهه روبرو هر چی داشته رو کرده و حالا اگر آسمان یمن برای این ها ناامن بشه در روی زمین حریف چریک های انصارالله نخواهند شد یعنی منتظر باشید پس گرفتن اراضی یمن دومینویی استارت بخورد همان اتفاقی که در سوریه و عراق هم افتاد آنجا وضع حتی از یمن هم خراب تر بود یادمان هست آن کلیپی که ترابری ایرانی در محاصره سلفی تکفیری ها در فرودگاه دمشق به زمین نشست و با سلاح های سبک به سمت هواپیما شلیک می کردند سوریه کامل رفته بود و هر لحظه منتظر شنیدن خبرهای بد راجع به بشار و خانواده اش بودیم ، اوضاع در یمن کاملا برخواهد گشت .
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      26 10
      بعد توکل و معنویت هم در این نیروها بسیار قوی است و الحمدلله این چیزی است که از اول در دست جبهه مقابل نبوده. این مهمترین سلاح جبهه انصارالله است.
  • KR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    23 22
    دست آقا درد نکنه .گوشه چشمی فقط داشته باشه اعتلافی به اصتلاح از ابر قدرت ها هم که چندین ساله تا دندان مسلح هم بودند نتونستن کاری کنند البته خون های زیادی تو یمن به نا حق ریختن که انشالاه یمنی ها تلافی کنند در اینده
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      13 0
      سوادت منو کشته
  • IT ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    12 0
    اینا رو ول کن عدن مهمه
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    32 41
    عزیزان بیدار شوید اون تعریفی که قرآن از حزب الله داره با شماها از زمین تا آسمون فرق داره آخر همه این کاراتون جز جنگ و ویرانی چیزی نخواهد بود و بر کوه گناهانتون افزوده خواهد شد اگر باطلی هم در دنیا باشه شماها شایستگی بودن در جبهه حق را ندارید اگر هم مثل آمریکا دنبال توسعه طلبی هستید پس هی دم از دین و خدا و شهادت نزنید
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      28 12
      چقدر این ادبیات آشناسشت. معاویه هم در جنگ با امیرالمومنین (ع) موقعی که دستش به خون عمار آلوده شد و در هزیمت افتاد، همین ها را می گفت. ابناء عمروعاص ، کامنت نویس های سایبری سعودی چقدر زبان فارسی را خوب یاد گرفته اند. حالا دیگر ائتلاف صهیونیستی قرآن بر نیزه کرده. فااعتبروا یا اوالی الابصار. چقدر قشنگ تاریخ تکرار می شود! خون عمارها ریشه ی عمروعاص و رهبرش معاویه را می سوزاند. سیعلمون الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون!
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      16 17
      ای شیطون! تو هم از تیرانا پیام میدی؟! از قزآن خبر میدی؟ لابد فردا سراغ بررسی کار امام حسین(ع) میری!
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      27 15
      طبق تفسیر شما امت حزب الله باید تو مسجد دست به تسبیح بشینن و دعا کنن خدابا خودت برو با دشمنامون بجنگ و ما رو پیروز کن البته این قضیه فقط سابقش برا یهودیاس شما اسمشو توسعه طلبی یا هرچیزی میخوای بزار ولی بدون شیعه با فکر سلطه بر کل جهان با ولایت امام برحق پایه ریزی شده و و تلاش های ایران هم دقیقا در همین راستاست
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    17 24
    طبق همین نقشه دست بالا در اختیار ائتلاف عربی است
    • US ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      8 8
      بنده خرما شرق یمن بیابانی ارزش عملیاتی و پخش نیروها نداره ؟ جنوب یمن هم خود انصار الله عقب نشینی کرد .چون مبنای فکر جدایی دارند . اتحاد یمن زمان بره نه اینکه دست سعودی بالا باشه
    • انقلاب ما انفجار نور بود IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
      4 8
      با این کامنت نشون دادید هیچ چیزی از وضعیت یمن و نقاط استراتژیک و... نمی دونید به نظرتون بهتر نیست قبل از بیان عقیده درمورد مطلبی اطلاعاتی هم در موردش کسب کنید و بعد نظر بدید؟
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    17 20
    انصارالله. برنده نهایی این جنگ نا برابر خواهد. بود..وشاخ غولهای شیطانی. را خواهد شکست...درود بر ملت اسطوره ای. یمن
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    9 8
    دولت. هادی در زمان حکومتش یک دولت دست نشونده. ودیکتاتور.بود که با قیام وانقلاب مردم یمن سقوط. کرد..ومتجاوزین. بادست آویز قرار دادن. دولت.منصور هادی. به یمن حمله. کردن
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    6 17
    سازمان ملل اسرائیل رو هم قانونی میدونه، پس یعنی اسرائیل قانونیه ؟ نیست. چون که این سازمان دست همین آمریکایی هاست. دولت هادی هم بر این اساس بی اعتبار است.
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    8 17
    یمن و ایمان دو کلمه شبیه به هم ازنظر ظاهر و باطن و عن قریب خورشید ایمان از یمن ظاهر خواهد شد و طومار شیاطین را در هم خواهد پیچید سرزمین اویس قرنی سرزمین عشق و مقاومت
  • فلاح IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    6 17
    همه باید بدانند انصارالله شیعه هستن و کسی که شیعه باشه امام حسین داره و هیچ وقت تسلیم نمی شود و همیشه خون بر شمشیر پیروز است
  • سید رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    4 1
    حجاز از راه صنعا سقوط خواهد کرد . ان زمان دیر نیست نصر من الله و فتح القریب✌
  • مهرزاد IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    0 0
    شیعیان هر جا که باشند پیروزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس