کد خبر 982591
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
ائتلاف دریایی

اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای حضور در ائتلاف آمریکایی در منطقه خلیج فارس آینده پرتنشی را برای منطقه دامن خواهد زد.

به گزارش مشرق، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای حضور در ائتلاف نظامی آمریکا به منظور به اصطلاح تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش زا است و هرگونه حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس در این ائتلاف خودخوانده، که وجود نا مشروعش در خاورمیانه اساس ناامنی و بی ثباتی است، را تهدیدی آشکار علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران آفرین و بی ثبات ساز در منطقه خلیج فارس تلقی می کند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دستورالعمل آمریکا برای عبور کشتی ها از تنگه هرمز

هشدار روسیه درباره رویدادهای خلیج فارس

واکنش شدید ایران به احتمال حضور رژیم صهیونیستی در ائتلاف خودخوانده در خلیج فارس

موسوی در خصوص تلاش آمریکا برای شکل دهی یک ائتلاف نظامی و یا برگزاری نشست امنیت دریانوردی در آینده به بهانه تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس گفت: ایران بعنوان یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس با توجه به داشتن ۱۵۰۰ مایل ساحل در این منطقه و براساس مسئولیت تاریخی، خلیج فارس را ادامه قلمرو سرزمینی خود دانسته و خود را متعهد به تامین امنیت آن و امنیت تردد کشتی ها در این منطقه می داند و معتقد است حضور نیروهای فرا منطقه ای در خلیج فارس تحت هر نام و عنوانی که باشد نه تنها کمکی به تقویت امنیت در این منطقه نمی کند، بلکه زمینه تنش و بحران را در منطقه حساس خلیج فارس بیش از پیش فراهم می آورد.

پیش از این اسرائیل اعلام کرده است که برای مقابله با تهدید های منطقه ای ایران به جمع کشورهای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در خلیح فارس و دریای عمان می پیوندد.

چند روز پیش بود که «اسرائیل کاتز»، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرده بود که تل آویو بخشی از ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در برابر تهدیدهای ایران در تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس خواهد بود.

کاتز در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان اسرائیل گفته بود که اسرائیل به جهت دارا بودن منابع اطلاعاتی و دیگر مزیت ها حضوری فعال در این ائتلاف خواهد داشت و مذاکرات در این خصوص پیش از این با مقامات آمریکایی آغاز شده است. بر اساس اظهارات «کاتص» نقش اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا در زمینه اطلاعاتی است که وی آنرا تجارتی سودمند برای این رژیم توصیف کرده بود.

به اعتقاد وزیر خارجه اسرائیل این مشارکت علاوه بر فراهم کردن زمینه تقویت روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، منطبق با سیاست بازدارندگی و در راستای منافع تل آویو برای جلوگیری از نفوذ تهران در منطقه است.

حضور رژیم صهیونیستی در این ائتلاف به چند منظور صورت گرفته و تبعاتی نیز دارد:

۱-مهار ایران؛ یکی از اهداف اسرائیل برای مشارکت در این ائتلاف استفاده از این فرصت تاریخی در جهت مهار ایران در آبهای خلیج فارس است.

۲-همراهی با سیاستهای ضدایرانی دولت آمریکا و تقویت این سیاستها.

۳-محافظت از امنیت اعراب ذیل چتر امنیتی آمریکا. اگرچه اسرائیل اساسا نیروی دریایی ندارد ولی ائتلاف ذیل چتر حمایتی آمریکا این فرصت را به آن می دهد تا خود را حافظ امنیت اعراب معرفی کند.

۴-عادی سازی روابط با اعراب. زمانی «بن گورین» گفته بود که از ترس حمله گستره اعراب(جبه شرقی اعراب») خواب راحت ندارد و یکی از آرزوهای صهیونیستها عادی سازی روابط با اعراب بود که در طرحهایی چون «محیط پیرامونی» شیمون پرز از گذشته دنبال می شده است. از رهگذر این ائتلاف اسرائیل می تواند سیاست عادی سازی روابط با اعراب منطقه را بیش از پیش گستره کند. بر همین اساس بود که «اسرائیل کاتز» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد که گام آتی اسرائیل امضای توافق عادی‌سازی کامل با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

۵-حضور احتمالی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان در این ائتلاف به معنای مرگ واقعی برجام و نقض روح حاکم بر توافقی است که پیوندی وثیقی با امنیت اروپا دارد.

۶-حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس، نظم امنیتی منطقه را به کلی دگرگون خواهد ساخت و عنصری را وارد این چارچوب امنیتی خواهد کرد که تهدید مستقیم ایران است و ایران نیز اعلام کرده حق دفاع از خود را دارد. به عبارت دیگر صرف حضور اسرائیل در این ائتلاف تهدید جدی امنیتی برای ایران است و ایران «حق دفاع مشروع از خود» را مطابق منشور ملل متحد دارد.

۷-اساساً ائتلاف مذکور و هر ائتلاف فرامنطقه ای در خلیج فارس مغایر منشور سازمان ملل است. تشکیل یک ائتلاف نظامی علیه یک دولت عضو سازمان ملل نیازمند مجوز شورای امنیت است. ماده ۵۲ منشور سازمان ملل تاسیس سازمان‌های منطقه‌ای برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را مجاز می‌داند، اما اولاً این ائتلاف یک سازمان «منطقه‌ای» نخواهد بود چرا که دولت‌های فرامنطقه‌ای در ایجاد و مدیریت آن نقش دارند؛ و ثانیاً ماده ۵۳ منشور این را هم مقرر می‌دارد که «هیچگونه عملیات اجرایی به موجب قراردادهای منطقه‌ای یا توسط موسسات منطقه‌ای بدون اجازه شورای امنیت» متصور نیست.

۸-حضور اسرائیل در این ائتلاف با هدف القای این موضوع است که تهدید اصلی در منطقه ایران است و به نوعی فراکنی صهیونیستها از اشغالگری به عنوان دلیل اصلی مناقشات و جنگهای منطقه است.

۹-پیوند زدن امنیت خلیج فارس به امنیت تنگه باب المندب در راستای طرح سعودیها و بدین منظور است تا سیاستهای منطقه ای ایران را محدود کند و بازیگران بین المللی متعددی را درگیر این بازی کند. رژیم حقوقی خلیج فارس توسط کشورهای منطقه تعیین می شود و حق صیانت از کشتیرانی در آبهای بین المللی بر عهده کشورهای ساحلی است.

۱۰- تشکیل ائتلاف به رهبری آمریکا فی نفسه به معنای حاکم کردن شرایط جنگی در منطقه است که تبعات آن متوجه آن خواهد بود.

۱۱-اگرچه تهدید «جبهه شرقی اعراب» علیه اسرائیل به مدد برخی حاکمان عربی از بین رفت و «بن گورین» از این جهت می تواند خواب راحتی کند ولی «جبهه مقاومت» به مدد ملتهای منطقه از تمام جهات خواب این رژیم را آشفته تر از گذشته خواهد کرد.

۱۲-حضور اسرائیل در این ائتلاف، اعلان جنگی آشکار علیه جمهوری اسلامی ایران است که هرگونه حمله علیه منافع این رژیم مطابق منشور ملل متحد برای تحقق دفاع مشروع از سوی ایران مجاز و قانونی خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    28 53
    یک دو سه ، اسراییل محو .
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      13 4
      به دو و سه نمیرسه. همان یک که گفته شد اسرائیل از صحنه روزگار محو میشود.
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      0 0
      به یک هم نمیرسه. چون در صورت حضور نیروی اسراییلی در نزدیکی مرزهایمان اول میزنیم بعد اخطار میدیم.
  • سعید IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    20 25
    اگر اسرائیل ناو جنگی به خلیج فارس بفرستد شما هم در واکنش چند تا ناو جنگی به دریای مدیترانه بفرستید که نزدیک اسرائیل است و صدتا موشک هم بدین به لبنان حماس و سوریه که امنیت اسرائیل رو تهدید کنند ...
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      10 2
      مگه همین الان موشک ندارند خوب بزنن اسرائیل را نابود کنند. اسرائیل که همیشه شکست خورده
    • علی راشدی. IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      1 0
      اولا اسرائیل ترسوتر از اونه که ناو بفرسته.دوما نیازی نیس ما جوابشو اینجوری بدیم.جواب ما بلافاصله با فرستادن ناو اسرائیل به قعر آبهای خلیج فارس یا موشکباران اسرائیل.یا کشتن سربازان اسرائیلی یا.....گزینه های زیادی درباره اسرائیل داریم.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    9 5
    چقدر خوب شد که اسراییل قبر خودش رو میکنه. الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل
  • ملائی IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    7 9
    اتفاقا امدن سگهای اسرائیلی غنیمت است ما که شغالهای امریکا و بچه روبا های انگلیسی را شکارکردیم حالا نوبت سگها است
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    0 4
    چیزی ترک نشده باشه
  • US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    8 6
    نترس صهیون چیزی تا مرگ نمونده
  • US ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    11 9
    هنوز هیچی نشده ترس مستولی شده بر صهیون و یارانش
  • درویش IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    5 2
    ایران هم باید هرچه سریعتر با کشورهای روسیه ، چین ، کره شمالی ، اتحاد نظامی ایجاد کنه و از آنها برای نگهداری و امنیت و ترساندن طرف مقابل تا دشمن بداند که زوروگویی و قلدری به همین راحتی هم نیست و بدانند ایران برای نگهداری خلیج فارس یا خلیج ایران از هیچ کوشش فروگزار نکرده و دست به هر اقدام متقابلی خواهد زد حتی اگر تمام جوانان این کشور شهید شوند و تمام ایران به ویرانه تبدیل شود ما از حق خودمان دست نخواهیم کشید و تا زمانی که حتی یک نفر در ایران باشد اجازه تصرف خلیج فارس را به بیگانه نخواهد داد از سیاست مداران و سران و سرداران میخواهیم هر چه سریعتر زمینه اتحاد کشورهای ، روسیه ، چین ، کره شمالی ،و ایران را در دستور قرار دهند جهانیان و تمام مردم ایران قول خواهیم داد که با چنین اتحادی آمریکا دگر منطقه پا نخواهد گذاشت چون میداند تاوان سنگینی باید پرداخت کند
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      4 2
      از بقیه مایه نزار خودت برو شهید شو. ایران همین الان اشغال امثال تو هست. ضمنا روسیه حق نداره دوباره بیاد و ایران را اشغال کنه.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    11 9
    تنشی در کار نیست از این به بعد اول اخطار نمی دیم بعد بزنیم اول می زنیم بعد اخطار می دیم
  • فاوو IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    9 3
    ان شاءالله با پای خوشان به گور نزدیک تر شده و خیلی زودتر از پیش بینی 25 ساله از صحنه روزگار محو خواهند شد. مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر رژیم جعلیِ کودک کُشِ صهیونیستی اسراییل مرگ بر آل سعود
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    4 1
    کل دنیا ریختن تو خلیج فارس
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    5 1
    توی یکی از بخش های گزارش نوشتید اساسا اسراییل تیروی دریایی ندارد. مگه میشه؟ مگه داریم؟ شاید در مقابل ایران نیروی دریاییش ضعیف باشه اما نیروی دریاییش همچین دست و پا بسته هم نیست. مثلا شما فقط به شش فروند زیر دریایی کلاس دلفین آلمانی دقت کنی. خود آلمان شش فروند داره و اسراییل هم شش فروند.
    • فاوو IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
      0 0
      با سلام کمیت مهم نیست ، کیفیت و قدرت بهره برداری مهم است. خبرهای مشرق را مرور کنید ، ببینید چند تا از ناوهای آلمانی بعلت خرابی در یاردهای تعمیراتی منتظر تعمیرند. عکس / فیلم اسارت / فرار نظامیان آمریکایی و انگلیسی را توسط نیروهای ایرانی را ببینید و مقایسه کنید با عکس / فیلم اسارت رزمندگان ایران در دست بعثیون صدام و یا امثال حججی ها در دست داعش
  • انقلابی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    6 11
    نشانه های مرگ اسراییل با دستان خودشان آشکار می شود. ائتلاف به اصطلاح آمریکایی شاید شکل بگیرد بلاخره آمریکا می خواهد آبروداری کند ولی کارایی عملیاتی نخواهد داشت. چراکه دست برتر ایران دارد خواه آمریکا باشد خواه چند کشور هم با اونها همراه باشند . جنگ هشت ساله با کل دنیابود در شرایط بد ایران حالا در شرایط اقتدار بحث اقدام نظامی چالشی برای ایران نیست سیاستمداران ما هم ترسو نباشند وقتی سپاه زمینه های عقب نشینی در دشمن را ایجاد می کند(ساقط کردن پهباد وتوقیف کشتی و ...) اینها هم مقتدرانه در عرصه سیاست گام بردارند . نهایت اینکه اسراییل با حضورش زمینه متلاشی شدن خود را فراهم می آورد.
  • . IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
    5 4
    من تک شما همه،،، آخه بازم به ما نمیخورین که بدبختا
  • ناصرامرایی IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
    0 0
    نابودی اسراییل زیر بیست وپنج سال بخودی خود طبق محاسابات ریاضی قرانی باید صورت پذیر و کاریش نمیشه کرد
  • ایرانپاک IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
    0 0
    ما جانبازان زیر ۲۵درصد که در جنگ تحمیلی نابود شدیم و هیچی از خودمون نداریم حتی دولت حاضر نیست بهمون یه تیکه زمین بده که یه آلونک بسازیم بریم داخلش ولی بازم اگه جنگ بشه از ناموس و مملکتمون دفاع میکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس