مصاحبه سخنگوی وزارت خارجه ایران با روزنامه «الاخبار»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در گفتگو با یک روزنامه لبنانی اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام تهدید خطرناکی علیه دیپلماسی چندجانبه است.

به گزارش مشرق، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با روزنامه لبنانی «الاخبار» در خصوص آخرین تحولات مربوط به توافق هسته ای صحبت کرد.

موسوی در خصوص توافق هسته ای گفت: مذاکرات در خصوص توافق هسته ای ضرورتاً ناموفق نبوده و نخواهد بود. هنوز مسافت میان درخواستهای ایران و دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است زیاد است. نشست وین سازنده بود. ما لفظ شکست ابتکارات را در خصوص توافق هسته ای قبول نداریم. مهم‌ترین موضوعی که بررسی شده، مکانیسم تبادل تجاری (اینستکس) است. ما از کشورهای اروپایی انتظار داریم موضوع فروش نفت ایران را با جدیت بررسی کنند.

بیشتر بخوانید

موسوی: پمپئو به اثرگذاری ایران بر افکار عمومی آمریکا اعتراف کرد

موسوی: ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا در هیچ سطحی ندارد

موسوی تصریح کرد: توقعات ما تاکنون به صورت کامل محقق نشده است اما گام های مثبتی که اتخاذ شده استحقاق پیگیری را دارد. درست است که منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام محقق نشد اما محافظت از آن منافع ایران را تامین می کرد چرا که توافق هسته ای منافع سیاسی و امنیتی برای دو طرف نیز داشت اما در سایه سیاستهای ویرانگر آمریکا و تلاش ها برای توقف صادرات نفت ایران وارد مرحله جدیدی شدیم. ما به هیچ وجه با عدم پایبندی دیگر کشورها به تعهدات خود مسامحه نمی کنیم.

وی افزود: تهران کاهش تدریجی تعهدات برجامی خود را آغاز کرده است البته ادامه یافتن توافق هسته ای و باقی ماندن آن به نفع همه است. ما یکسال سیاست صبر استراتژیک را در پی گرفتیم. خروج آمریکا از توافق هسته ای مانع اصلی سیاست تعامل با کشورهای اروپایی و آمریکا بود.

موسوی تصریح کرد: پیشنهاد مذاکره آمریکا تنها تاکتیکی برای تکمیل راهبرد آمریکا علیه ایران یعنی فشار حداکثری است. ما برای خروج از توافق برنامه ریزی نمی کنیم و تعهدات خود را به صورت تدریجی کاهش می دهیم و این روند در صورت ادامه یافتن اوضاع کنونی ادامه پیدا می کند، این مسأله با خروج از برجام فرق می کند.

وی افزود: نه تهدید و نه سخن بدون عمل فایده ای ندارد. خروج آمریکا از توافق هسته ای تهدید خطرناکی علیه دیپلماسی چندجانبه است. آمریکا سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرده و در عین حال پیشنهاد مذاکره می دهد. این پیشنهاد تاکتیکی برای تکمیل استراتژی علیه ایران است. در شرایط کنونی برخی طرفهای سوم تلاش می کنند تمام گزینه ها را مهیا کرده و برای وقوع جنگ با ایران می کوشند. ایران هرگز آغاز کننده جنگ نخواهد بود اما از خود دفاع می کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس