کد خبر 976059
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴
ارز نمایه

روند هیجانی کاهش نرخ ارز در ساعات بعد از ظهر امروز تا حدی اصلاح شد و قیمت بازار آزاد، صرافی و نیما تقریباً در یک سطح قرار گرفت که نشان‌دهنده بازگشت ثبات به بازار است.

به گزارش مشرق، بازارهای مالی شهر امروز نیز با شوک شدید ارزی مواجه شده و ریزش شدید دلار را به نظاره نشستند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار امروز به استعفای رئیس صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی منفی ۱.۸ درصدی در بخش غیرنفتی، کاهش ۲۸ درصدی فروش رنو پس از خروج از ایران، منتفی شدن اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، کاهش قیمت طلا، افتتاح نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، کاهش ریسک صادرات به افغانستان و عراق، پیشنهاد صادرکنندگان برای تسهیل بازگشت ارز به کشور و تلاش دولت برای صفر کردن اتکای بودجه به نفت اختصاص داشت.

بیشتر بخوانید:

برگشت از مرز بحران

بازار سرمایه روز گذشته گاردی نزولی به خود گرفته بود و فشار فروش در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک باعث شده بود تا برخی با دیدن این صفوف فروش به یاد مهر ماه سال گذشته و همگرایی ریزش بورس و ارزش بیفتند. در آن زمان کاهش یک‌باره قیمت دلار از ۱۹ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان باعث شد تا بازار سرمایه اصلاحی یک ماهه را تجربه کند و قیمت‌ها از سقف خود فاصله بگیرند؛ سقف‌هایی که البته در ماه‌های بعد با قدرت شکسته شد و موجب شد تا بورس بیشترین بازدهی را بین همه بازارها کسب کند.

در معاملات امروز این نگرانی همچنان وجود داشت و آغاز معاملات با فشار فروش شدید در برخی نمادها همراه بود اما با گذر زمان، تقاضای مناسبی در درصدهای منفی شکل گرفت و با عقب‌نشینی فروشندگان و افزایش تقاضای خریداران، اغلب نمادهای بورسی و فرابورسی به درصدهای مثبت رسیدند.

گروه خودرویی از جمله گروه‌های منفی امروز بود که اخباری مبنی بر وثیقه بودن سهام دولتی دو خودروساز و عدم امکان واگذاری آن در شرایط فعلی، موجب افزایش فشار فروش‌ها در خساپا و ایران خودرو شد. با این حال، صفوف فروش ابتدای صبح نمادهای خودروساز و قطعه ساز جمع‌آوری شد و این گروه با وجود همه معضلات، از وضعیت بحرانی خود فاصله گرفت.

در گروه فلزی، نگرانی از افزایش قیمت گندله و تردید نسبت به رشد قیمت فلزات در بورس کالا از رشد قیمت‌ها جلوگیری کرد و باعث شد تا قیمت سهام فولاد مبارکه در محدود ۴۲۸ تومانی باقی بماند. از دیگر سو، این اتفاق در حالی رخ داد که فولاد مبارکه امروز برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد و روز ۳۰ تیر، مجمع تقسیم سود خود را برگزار خواهد کرد. ذوب‌آهن نیز با وجود اتفاقات مثبت و ثبت سودآوری مورد بی‌مهری فروشندگان قرار گرفت و به قیمت ۱۵۴ تومانی سقوط کرد.

در گروه شیمیایی وضعیت مثبت دنبال شد و تاپیکو با ۲ درصد رشد به ۲۵۵ تومان رسید. پتروشیمی نوری، سهم تازه راه یافته به بورس نیز روز خوبی را پشت سر گذاشت و بیش از ۳ درصد رشد را تجربه کرد. در معاملات این گروه، شیران، شاراک، زاگرس و جم پیلن نیز مثبت معامله شدند.

در گروه داروسازی، انتشار گزارش عملکرد خیره‌کننده دلر موجب تشکیل صف خرید در این نماد دارویی و تزریق تقاضا به سایر نمادهای هم گروه شد. بر همین اساس، تقاضا در داروسازی فارابی و حق تقدم آن نیز رشد کرد و موجب بازدهی ۵ درصدی در سهم و ۱۰ درصدی در حق تقدم آن شد. سهامداران تیپیکو نیز امروز با رشد قیمتی سهام خود مواجه شدند و در دیگر نمادهای گروه دارویی از جمله دکپسول، دبالک، دتولید، دسبحا و دسبحان مثبت معامله شدند.

وحشت در سپه

هم زمان با حضور همتی در اصفهان و صحبت‌های مثبت وی در خصوص تسهیل شرایط بازگشت نرخ ارز به کشور و بهبود روند صادرات نفتی و غیرنفتی، نرخ ارز این بار در ریزش رکورد شکنی کرد و طی دو روز، بیش از هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد. در معاملات امروز، اتفاق عجیب دیگری که رخ داد، کاهش قیمت دلار به زیر قیمت نیمایی و قیمت صرافی بانک ملی به عنوان بازوی بازارگردان بانک مرکزی در بازار بود. بر این اساس، در ساعاتی، قیمت دلار آمریکا به دلیل فشار فروش دلارهای خانگی تا ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان نیز افت کرد و این در حالی بود که نرخ خرید دلار توسط صرافی بانک ملی در ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان قرار داشت. البته این روند در ساعات بعد از ظهر اصلاح شد و قیمت بازار آزاد و صرافی و نیما تقریباً در یک سطح قرار گرفت که نشان‌دهنده بازگشت ثبات به بازار است.

یکی از صرافان حاضر در خیابان سپه، علت این نوسان‌های شدید را هجوم دلارهای خانگی به بازار عنوان کرد و اظهار داشت: نوسان شدید چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی به نفع تولیدکننده نبوده و آنچه که موجب رونق تولید می‌شود، ثبات قیمت‌ها در سطح منطقی است.

وی در ادامه افزود: ریزش قیمت دلار به زیر قیمت نیمایی چندان پایدار به نظر نمی‌رسد، چرا که در این صورت، واردکنندگانی که ماه‌ها در صف دریافت ارز نیمایی و پیچ و خم اداری آن مانده‌اند، به بازار آزاد مراجعه کرده و ارز خود را از آنجا تهیه می‌کنند که این امر خود موجب تقویت تقاضا در کف قیمتی و تثبیت بازار خواهد بود.

در بازار طلا نیز قیمت‌ها نزولی دنبال شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۳۹۰ هزار تومان و هر سکه تمام بهار به ۴ میلیون تومان رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • لیندا IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    0 0
    صرافا که باید از ارزان شدن دلار ناراحت باشند کم که به جون مرد آتش نزدند
  • تینا IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    0 0
    راهش آینه که قیمت من در آوردی دلار نیمایی را پایین بیارن
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    49 0
    یک سوال؟! چرا دلار که ارزان می‌شود اجناس ارزان نمی‌شوند، ولی زمانی که دلار 18000 تومان بود همه مغازه دارها قیمت اجناس را به دلار ربط می‌دادند؟!!
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    27 1
    روحانی مچکريم
  • عبدالله مومن IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    1 5
    ما حجاج بیت الله احرام ازین که دولت تدبیر و امید. عنایت ویژه ای به ما دارد و دلاری را که قیمت آن در بازار آزاد. یازده هزار تومان است به سیزده هزار تومان تعیین قیمت کرده و به مسافران خانه خدا می فروشد. کمال تشکر و امتنان را داریم و نمی دانیم چگونه ازین محبت بزرگ. قدردانی نماییم. هههههههههههه
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    2 16
    احتمالا دولت برای جذب اراء به نفع اصلاح طلبان ، قیمت دلار را برای فریب افکار عمومی اغاز کرده . فراموش نکنیم روحانی در اظهاراتی گفته بود می تواند قیمت دلار را به قیمت سابق ان برساند .
  • بنده خدا IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    1 12
    دوزار بده آش حسن به همین هوا باش
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    27 0
    کاملا تابلو دستکاری شد بازار مردم خر نیستند از جنگ و انقلاب خسته شده اند کشورهایی مثل ترکیه و امارات 40سال پیش هیچ نبوده اند ولی الان به مراتب جلو زده ولی ما نه تنها پیشرفت نداشتیم بلکه عقب گردی 100 ساله داشتیم
  • تورک IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
    1 0
    چی شد چرا کالاها ارزان نمیشود چون این پائین آمدن دلار جو روانی است که دولت آنرا به راه انداخته پس بالا رفتن دلار هم کار دولت است بیچاره مردم که باید از هرطرف ترفند بخورند از گرانی کالا تا نابسامانی اقتصاد وزش بادی دولت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس