کد خبر 975977
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
جهانبخش

دلایلی وجود دارد که می‌توان به درخشش علیرضا جهانبخش در این فصل لیگ برتر انگلیس امیدوار بود.

به گزارش مشرق، در واپسین روزهای نقل‌و‌انتقالات سرانجام علیرضا جهانبخش تصمیم نهایی خود را گرفت و در دوراهی بین لسترسیتی و برایتون، دومی را برگزید و به گران‌ترین خرید این تیم تبدیل شد و فوتبال هلند را به‌عنوان آقای گل فصل 18-2017 ترک کرد. انتظار می‌رفت فصل فوق‌العاده‌ای برای وینگر ایرانی و خوش‌اخلاق گیلکی در راه باشد، اما هیچ‌چیز مطابق انتظار پیش نرفت. علیرضا تا پایان فصل نه گلی زد و نه پاس گلی برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرد تا به یکی از ناکام‌ترین تازه‌واردهای لیگ جزیره تبدیل شود. او فشار زیادی را از سوی رسانه‌ها تحمل کرد و حتی شایعه شد که در پنجره تابستانی آبی‌سفیدها را ترک می‌کند، اما این اتفاق رخ نداد.


چرا علیرضا در اولین فصل نمره قبولی نگرفت؟

حضور دیرهنگام در اردوی پیش‌فصل برایتون، خستگی ناشی از یک فصل دشوار به اضافه بازی‌کردن در جام‌جهانی، مصدومیت سنگین و دوری سه‌ماهه، ناآشنا بودن به فضای لیگ جزیره، تفکرات دفاعی سرمربی وقت برایتون و ترک یک‌ماهه تیم به دلیل حضور در جام ملت‌های آسیا مسائلی بود که دست به دست هم داد تا جهانبخش نتواند فصل پرباری را پشت‌سر بگذارد. اما حالا شرایط متفاوت شده است و نشانه‌های مثبتی در کار علیرضا دیده می‌شود که نشان می‌دهد باید به فصل 2020-2019 خوشبین باشیم. فراموش نکنیم فرزند داماش در دومین سال حضور در فوتبال هلند بود که درخشش خود را آغاز و همه توجهات را به سمت خود جلب کرد.

پیش‌فصل کامل

همان‌طور که گفته شد پیش‌فصل سال گذشته برای علیرضا به حضور در جام‌جهانی و همچنین انتخاب تیم جدیدش سپری شد. او به همین دلیل بود که چندهفته اول را از دست داد. اتفاقی که دیگر در سال 2019 تکرار نشد. جهانبخش به صورت کامل در تمرینات پیش‌فصل تیمش شرکت کرده و در نخستین بازی دوستانه موفق شد دو پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کند. برایتون در اتریش اردو زده و کم‌کم بازی‌های دوستانه آنها شدت می‌گیرد تا خودشان را هرچه سریع‌تر برای شروع لیگ و دیدار نخست برابر واتفورد آماده کنند. دیداری که 25 روز دیگر به انجام می‌رسد.

آشنایی بیشتر با فضای جزیره

12بازی به صورت فیکس و 7 بازی به‌عنوان یار ذخیره؛ این تعداد مسابقه‌ای بود که علیرضا در اولین فصل حضور خود برای مرغ‌های دریایی انجام داد. فلسفه فوتبال انگلستان و نحوه کار آنها به‌شدت با بقیه کشورها فرق دارد. لیگ جزیره آمیزه‌ای است از فیزیک، تکنیک و تاکتیک. مسابقات پرفشارتر دنبال می‌شود و برخوردهای بیشتری را شاهد هستیم. از طرفی برایتون جزء تیم‌های پایین‌جدولی به حساب می‌آمد و سرمربی وقت این تیم یعنی کریس هیوتون علاقه‌مند به فوتبال تدافعی بود، درحالی که علیرضا چند سال در تیمی بالانشین با فوتبالی هجومی عضویت داشت و هضم این تغییر فضای ملموس برای او دشوار بود، اما در این فصل به نظر می‌رسد دیگر چنین کمبودی برای پسر خوش‌اخلاق و پرتلاش فوتبال ایران وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

جهانبخش: می‌توانم بیشتر به برایتون کمک کنم



سرمربی جدید با فلسفه مورد علاقه علیرضا

چند خط بالاتر اشاره شد که سرمربی قبلی برایتون یعنی کریس هیوتون به فوتبال تدافعی علاقه داشت. برایتون جزء سه تیم ضعیف از لحاظ مالکیت توپ بود و آنها در امر گلزنی و ایجاد موقعیت هم جزء بدترین‌ها به شمار می‌رفتند. این مساله باعث شده بود بازیکنانی چون جهانبخش که توانایی زیادی در کارهای هجومی دارند و درمقابل روی امور دفاعی تسلط فوق‌العاده‌ای ندارند، به مشکل بخورند. اما حالا نفر جدید با تفکراتی شبیه به آنچه علیرضا دوست دارد به برایتون آمده است. گراهام پوتر 44ساله و انگلیسی درحالی سکان هدایت آبی‌سفیدها را برعهده گرفته که تمایل زیادی به بازی هجومی و مالکانه دارد. او با این سیستم در سوئد عالی کار کرد و اوسترشوندس را از سطوح پایین به لیگ اروپا رساند و ستاره‌هایی چون سامان قدوس در کنار او رشد پیدا کردند. قطعا پوتر می‌تواند با دادن آزادی عمل بیشتر به بازیکنانی چون جهانبخش آنها را بیش از پیش به اوج نزدیک و نزدیک‌تر کند.

او دیگر گران‌ترین نیست

یکی از مسائلی که هر از چندگاهی فشار‌ها را روی جهانبخش بیشتر می‌کرد مساله گرانقیمت بودن او بود. رسانه‌های انگلیسی همیشه نام او را بین خریدهای گران ولی کم‌کاربرد قرار می‌دادند، اما در این فصل دیگر علیرضا گران‌ترین مهره تیم به شمار نمی‌رود. لئونارد تروسارد کاپیتان 24ساله فصل قبل تیم خنک بلژیک با قراردادی 18 میلیون پوندی، یعنی یک میلیون بیشتر از جهانبخش، به عضویت برایتون درآمد. او از سوی آرسنال نیز زیرنظر بود اما نهایتا به آمکس‌استادیوم آمد تا به‌عنوان وینگر چپ در میادین حاضر شود. تروسارد فصل قبل با 22 گل زده و 11 پاس گل یکی از بهترین‌های ژوپیرلیگ بود و به‌تازگی از سوی روبرتو مارتینز به تیم ملی بلژیک نیز دعوت شده است.

بازی‌های ملی سبک

سال ملی نسبتا خلوتی در پیش است و این می‌تواند بهترین خبر برای بازیکنانی چون جهانبخش باشد. علیرضا می‌تواند بدون دغدغه خاصی روی تیم باشگاهی خود تمرکز داشته باشد، چراکه خبری از تورنمنت‌های خارج از فیفادی، رقابت‌های حیاتی و مرگ و زندگی‌طور نیست. این مساله می‌تواند به حفظ سلامتی این ستاره ایرانی هم کمک کند. لیگ انگلیس به ‌خودی خود فشرده است. لیگ برتر، جام‌حذفی و جام اتحادیه سه رویداد مهمی است که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود.

جهانبخش: از فصل قبل چیزهای زیادی یاد گرفتم

اما آخرین و مهم‌ترین نکته‌ای که ما را به بازگشت قدرتمندانه علیرضا امیدوار می‌کند، جاه‌طلبی و ‌انگیزه بالای اوست. در پایان این گزارش گوشه‌ای از مصاحبه او با یکی از رسانه‌های محلی برایتون را ملاحظه کنید: «من همیشه تمام سعی خود را برای باشگاه می‌کنم. فصل گذشته برای من فصل فرازونشیب بود. من توانایی آن را دارم که بیشتر از اینها به باشگاه کمک کنم. فصل گذشته آنچه می‌خواستم به صورت خوب عملی نشد، اما چیزهای زیادی یاد گرفتم و می‌خواهم فصل جدید را به بهترین شکل ممکن با سرمربی جدید آغاز کنم.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس