واقعی ­سازی تعرفه برق مشترکین پرمصرف/ کشورهای دیگر با پرمصرف‌ها چه می‌کنند؟

میزان استفاده بخش پرمصرف خانگی حتی از میزان مصرف در بخش صنعت هم بیشتر بوده و میزان توان مصرفی سه دهک بالای بخش خانگی از کل توان مصرفی کشور بیشتر است.

سرویس اقتصاد مشرق - خاموشی برق آثار متعدد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد که باید برای آن چاره اندیشید. یکی از مهمترین عواقب این خاموشی، آسیب دیدن بخش تولید کشور است که متاسفانه در سالیان گذشته همواره بخش تولید بوده که قربانی بخش پرمصرف خانگی شده است.

بیشتر بخوانید

میزان افزایش بهای آب و برق در سال ۹۸ +سند

مکرراً دیده شده به جای چاره اندیشی برای کنترل مصرف در بخش خانگی، برق صنایع و بخش‌های مولد قطع شده و آثار جبران ناپذیری نیز به همراه داشته که به عنوان نمونه یکی از آنها قطعی برق و تلف شدن ۲۰۰۰ قطع مرغ در شهر شوط بود.

نکته قابل تامل در خصوص قطع برق بخش صنعت این است که در حالی اتفاق می‌افتد که میزان استفاده بخش پرمصرف خانگی حتی از میزان مصرف در بخش صنعت هم بیشتر بوده و میزان توان مصرفی سه دهک بالای بخش خانگی از کل توان مصرفی کشور بیشتر است.

علاوه بر اینکه توان مصرفی بخش خانگی از بخش صنعت کشور بیشتر است، این وجود صنایع است که قیمت برق را اقتصادی کرده و هزینه تمام شده آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا قیمت برق صنایع از قیمت بخش خانگی ارزانتر بوده در حالی که در ایران برعکس آن وجود دارد.

از سوی دیگر، ‌نظام فعلی تعرفه‌گذاری برق در کشور به گونه‌ای است که مشترکان پرمصرف از یارانه برق بیشتری برخوردار شده و با مصارف بی رویه بحران ساز می‌شوند. به همین دلیل واقعی‌سازی تعرفه برق مشترکین خارج از الگو ضرورت دارد.

یکی از مهمترین و موثرترین راهکارهای جهانی برای مدیریت این بحران، افزایش قیمت برق مشترکین پرمصرف است.

در همین راستا بسیاری از کارشناسان پیشنهاد داده‌اند تا تعرفه برق مشترکین خارج از الگو به نرخ خورشیدی خانگی تعیین شده و برای آن دلایلی نیز آورده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر مشترکان برای مصارف مازاد بر الگو، بهای برق خورشیدی -تولید به‌وسیله سلول‌های خورشیدی و خریداری شده از مردم- را پرداخت کنند، وزارت نیرو می‌تواند از طریق برق تضمینی خریداری شده از نیروگاه‌های خورشیدی، برق مازاد این مشترکان را تامین کند.

در این صورت تنها مصارف مازاد بر الگو مشمول افزایش قیمت خواهد شد و مصارف داخل الگو همچنان از یارانه برق برخوردار است. در غیر این صورت اگرچنانچه این مشترکان نخواهند که هیچیک از اقدامات فوق را انجام ندهند بایستی ناچارا مصرف برق خود را در فصل تابستان کاهش دهند و مصرف خود را مانند سایر مردم به حد الگوی مجاز برسانند که یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل مصرف ایشان همان تعیین برق خورشیدی خانگی است.

گرچه در اسفندماه سال گذشته هیات وزیران با افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف موافقت کرد اما این مصوبه با آنچه که مد نظر بود همچنان فاصله دارد. حتی با وجود این مصوبه، همچنان قیمت‌های برق با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارند.

با توجه به مجموعه مطالب ضروری است تا ضمن تعیین الگوی مصرف برق، تعرفه برق مشترکین خارج از الگو به نرخ خورشیدی خانگی تعیین شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    5 2
    برای جلوگیری از قطع برق نباید به دولتی رای داد که بدون اجازه مجلس امثال معاهده ی نو استکباری پاریس را اجرا کند
  • CA ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    3 2
    اینا که گفتی بد نیس.ولی لامپ اضافه خاموش بهتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس