کد خبر 974822
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
واکنش محسن هاشمی به اخذ عوارض ترد از تونل‌ها: شایعه‌ای بود که تکذیب نشد

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ضرورت دارد اتصال شهرهای اقماری به کلان‌شهرها از طریق ریل و قطارهای حومه‌ای توسعه یابد، گفت: مترو بابت جابه‌جایی 7 میلیارد مسافر 700 میلیون دلار از دولت طلب دارد.

به گزارش مشرق، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره سرنوشت موضوع شهرهای ریل‌پایه و برنامه دولت برای اتصال قطارهای حومه‌ای به مترو در پایتخت، اظهار داشت: در اطراف کلان‌شهرها، شهرهای اقماری زیادی وجود دارد و تردد از شهرهای اقماری به کلان‌شهرها روز به روز در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

نامه شورا به شهردار تهران در خصوص مشکلات هواکش‌های مترو

* گرانی کلان‌شهرها و مهاجرت مردم به شهرهای اقماری

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: به هر حال با گران شدن کلان‌شهرها به عنوان شهرهای مادر، شهرهای اقماری در واقع به خوابگاه تبدیل می‌شود و سرویس‌های اصلی هم در شهر مادر ‌زاده می‌شوند.

* ورود به کلان‌شهرها باید با حمل و نقل عمومی باشد

وی افزود: در دنیا در حوزه ریلی، موضوع «مترواتصال‌ها» به شهرهای اقماری مطرح است ‌و ما هم باید این سیاست را در ایران عملیاتی کنیم؛ در آخرین نقشه که برای مترو تهران کشیدیم، همین موضوع را مدنظر قرار دادیم و غیر از ۸ خط مترو ۴ خط مترو اتصال داریم که اینها باید به شهرهای اقماری اطراف تهران متصل شود، بخشی از اینها روی خطوط فعلی راه‌آهن حرکت می‌کند و بخشی هم باید خطوط آن ساخته شود، اما یکی از روش‌های اصولی مهمی که اجازه ندهیم خودروهای شهرهای اقماری وارد کلان‌شهرها شود، همین موضوع توسعه خطوط ریلی حومه‌ای است.

* تشویق مردم به عدم استفاده از خودرو شخصی با توسعه قطارهای حومه‌ای پرسرعت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: ‌روزانه حدود ۷۵‌۰ هزار سفر از شهرهای اقماری به کلان‌شهر تهران و ‌همچنین روزانه 200 تا 300 هزار سفر از شهرهای اقماری به کلان‌شهرهای دیگر کشور انجام می‌شود که همین امر موجب افزایش آلودگی هوا و افزایش ترافیک در کلان‌شهرها و رشد مصرف سوخت در کشور شده است.

هاشمی ادامه داد: اگر بخواهیم از طریق ایجاد موانع ترافیکی و پولی، مانع ورود خودروها به‌ کلانشهرها انجام می‌شود، این خود نوعی سدمعبر محسوب می‌شود و حرام است در حالی که می‌توان موانعی ایجاد کرد که مردم خود ‌علاقه مند باشند آن را پیاده کنند، بنابراین بهترین روش، تکمیل سیستم ریلی پرسرعت با تعداد قطار زیاد در زمان‌های پیک سفر است.

* امکان اخذ مالیات روزانه 100 میلیون یوروی برای حمل و نقل عمومی 

وی بیان کرد: پیگیری توسعه قطارهای حومه‌ای ‌از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور دنبال می‌شود اما به کندی پیش می‌رود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ‌این صنعت در حوزه خط، تکنولوژی و ناوگان در کشور بومی شده است و اگر «ریالِ» خوب در آن تزریق شود، توسعه آن تسریع می‌شود.

‌وی درباره روش‌های تأمین مالی توسعه قطارهای حومه‌ای بیان کرد: در دنیا هزینه اینگونه پروژه‌ها را از طریق بستن مالیات بر سوخت تأمین می‌کنند،  در اروپا قیمت واقعی سوخت ۵۰ سنت است، اما با قیمت 1.5 یورو به مردم ارائه می‌شود که از این رقم یک یورو بابت مالیات اخذ می‌شود.

هاشمی ادامه داد: این مالیات برای اختصاص به حمل و نقل عمومی و ریلی است، حال اگر بخواهیم در کشور هم چنین مالیاتی بر سوخت ببندیم و آن را به توسعه ریلی اختصاص دهیم، با در نظر گرفتن مصرف روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، در واقع باید روزی حدود یک‌صد میلیون دلار یا یورو برای حمل و نقل عمومی اختصاص یابد.

* دولت بابت کاهش مصرف سوخت یک سنت هم تاکنون به مترو نداده است‌

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا رقمی از محل بند «ق» تبصره بودجه دریافت کرده‌اید؟ توضیح داد: روش بند «ق» اینگونه بود که اول راستی‌آزمایی در مورد میزان کاهش مصرف سوخت انجام می‌شد و سپس این ما به تفاوت مصرف، پرداخت می‌شد.

هاشمی ادامه داد: ‌زمانی که من در مترو بودم‌، به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت که آقا مهدی (مهدی هاشمی، برادر محسن هاشمی) هم آنجا بود، رفتم و توافق‌نامه امضا کردیم که برای هر سفر ۲۵ سنت به مترو بدهند، قرار بر این شد ‌که اینها بیایند راستی‌آزمایی کنند و سپس پول ما به تفاوت مصرف سوخت را ‌به ما بدهند اما این رقم به ۱۰ سنت کاهش یافت، با این حال تاکنون ریل تهران ۷ میلیارد سفر انجام داده است، اما یک سنت هم دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: حتی در مورد بند «ق»‌ هم با دولت قرارداد بستیم که آقایان گفتند اجازه دهید واگن‌هایتان بیاید سپس در مورد میزان کاهش مصرف سوخت و جابه‌جایی مسافر راستی‌آزمایی می‌کنیم تا مشخص شود ‌چه میزان مصرف سوخت کاهش یافته است و سپس مابه‌تفاوت را پرداخت می‌کنیم اما خبری نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: ادعای ما بابت طلب مترو از دولت، به خاطر  انجام 7 میلیارد سفری است که توسط مترو انجام شده است و هیچ رقمی دریافت نکرده‌ایم؛ ‌این رقم حدود ۷۰۰ میلیون دلار  است که اگر پرداخت شود، ‌یارانه مترو را به صورت کامل پوشش می‌دهد و ‌بدهی‌های ما را تسویه می‌کند. ‌

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    0 0
    شما استخر نمیری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس