کد خبر 974777
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
ترامپ و دوشیدن همزمان دو رقیب؛ چرا ترامپ از ریاض در برابر دوحه حمایت نکرد؟

رکن اساسی گفته‌ها و خواسته‌های ترامپ رئیس جمهور آمریکا از بسیاری از کشورها از جمله عربستان این بوده است که باید در مقابل تامین امنیت آنها پول پدهند.

به گزارش مشرق،  تقریبا یک ماه پیش بود که بحران چهار کشور عرب شامل عربستان و مصر و بحرین و امارات با قطر وارد سومین سال خود شد. چهار کشور یاد شده قطر را سه سال پیش به محاصره در آوردند تا این کشور را منزوی و مجبور به صرف نظر کردن از تصمیمات سیاسی خودش نمایند، اما به طرز غیرمنتظره‌ای این محاصره ثمربخش نبود و به یک علت و آن فردی به نام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به اهداف مورد نظر نرسید. او فردی بود که با تصمیمات و سیاست های نامانوس خود همگان را حیرت زده کرد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ به طور کامل و بدون هرگونه نگرانی ایستادن خود در کنار قطر و حمایت از اقدام های این کشور برای رهایی از پیامدهای محاصره را اعلام کرد. حمایت آمریکا از قطر از طریق تدابیر عجیب زیادی صورت گرفت که در صدر آن عدم مخالفت واشنگتن با تبادل تجاری قطر با ایران بود. علاوه بر این، آمریکا حمایت دیپلماتیک و سیاسی در این زمینه از قطر کرد که این امر دژ بلندی در برابر هرگونه فشاری از سوی چهار کشور مخالف قطر بود.

روشن شدن تصویر امروز نشان می دهد که علت این حمایت نه سیاسی یا دیپلماتیک یا اخلاقی بود بلکه در یک کلمه خلاصه می شد و آن هم پول. ترامپ در چند روز گذشته اعلام کرد که هزینه هشت میلیارد دلاری ساخت پایگاه هوایی "العدید" در قطر را - که بزرگترین مقر نظامی آمریکا با حضور 11 هزار نظامی آمریکایی در منطقه است- آمریکا نپرداخته است و متعهد شده است که مبالغ بیشتری برای توسعه آن اختصاص دهد.

این پول ها ترامپ را راضی کرده است. رکن اساسی گفته ها و خواسته های ترامپ از بسیاری از کشورها از جمله عربستان این بوده است که باید در مقابل تامین امنیت آنها پول پدهند. قطر در این وضعیت به سرمی برد زیر میزبان آمریکاییها است و آنها جلوی هرگونه آزار و اذیت این کشور را از جانب نزدیکان یا غریبه ها می گیرد. این اقدام آمریکایی ها به خاطر دوست داشتن قطر نیست بلکه به خاطر منابع راهبردی و مالی است. این موضعگیری آمریکا به منزله حمایت نکردن از عربستان در این موضوع است نکته مهم دیگر این است که عربستان نمی تواند در قبال این اقدام آمریکا اعتراض یا شکایت کند؛ خصوصا بعد از اینکه ترامپ به طور علنی از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قبال پرونده حنایت قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی حمایت کرد. با این توصیف، آمریکا هم از قطر و هم از عربستان در دو پرونده حمایت کرده است.

«اره» مالی ترامپ درختان دلارهای کشورهای عرب حوزه خیلج فارس را یکی پس از دیگری به بهانه های مختلف قطع می کند. اشتباه نیست، اگر بگوییم که بخش اعظم جهش اقتصادی رئیس جمهور آمریکا در کشورش و افتخار او به بهبود وضعیت مالی و اقتصادی و کاهش درصد بیکاری به خاطر پول های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است که ترامپ آنها به طرز هنگفتی و غیرقابل تصوری جذب کرده است و این پول ها قادر است که اهداف رئیس جمهور آمریکا و مقدمه چینی برای کمپین انتخاباتی او برای یک دوره دیگر را تحقق بخشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • زینل یزدی RO ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    2 0
    این است عاقبت کسی که دست به دست شیطان دهد شیطان فرار میکند فریب دهندهدهایش راتنهامیگدادد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس