علینقی

فوران این حجم از مدایح و مراثی درباره دولتمرد پهلوی که بیش از ۴ دهه دور از ایران بوده و در ۹۱ سالگی از دنیا رفته و قطعاً نسل‌های دهه ۵۰ به این سو خاطره‌ای نه از خود او و نه عملکردش دارند، «عادی» نیست.

سرویس سیاست مشرق- رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور روز پنجشنبه خبر دادند که «علینقی عالیخانی»، معاون اقتصادی ساواک، وزیر اقتصاد سه کابینه دوره پهلوی و رئیس اسبق دانشگاه تهران در ۹۱ سالگی در آمریکا درگذشت.

علینقی عالیخانی

وی در یکم بهمن سال ۱۳۰۷ در شهرستان ابهر متولد شد و پس از تحصیل در دبیرستان البرز و در دانشگاه تهران در رشته حقوق، به فرانسه رفت و دکترای خود را از دانشگاه پاریس در رشته اقتصاد گرفت. عالیخانی پس از بازگشت به کشور، به عضویت ساواک درآمد و مدتی به صورت مأمور در شرکت نفت فعال بود. بعد در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۸ به عنوان وزیر اقتصاد و به مدت دو سال هم به عنوان رئیس دانشگاه تهران مشغول به کار بود. وی در کابینه علم، منصور و هویدا به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی فعالیت داشت.

علینقی عالیخانی در دوران وزارت اقتصاد

نام عالیخانی در سال‌های اخیر در داخل کشور عمدتاً به واسطه ویراستاری مجموعه هفت‌جلدی خاطرات امیراسدالله علم (نخست وزیر و وزیر دربار سالیان متمادی در دربار محمدرضا پهلوی) دوباره مطرح شده بود.

اما حجم واکنش‌ها، مرثیه‌ها، تمجیدنامه‌ها و اسطوره‌سازی‌هایی که در دو روز اخیر به بهانه مرگ عالیخانی در رسانه‌های ضدانقلاب خارج از کشور، شمار زیادی از مطبوعات اصلاح‌طلب و حامی دولت و به ویژه فضای شبکه‌های اجتماعی از این فرد صورت گرفته، این ظن را در ذهن ایجاد کرده که گویی یک اتاق فکر و یک مرکز فرماندهی این نوع تطهیر از یک چهره مرموز و امنیتی-اقتصادی دوره پهلوی را هدایت می‌کند.

تعابیری چون «نابغه اقتصاد ایران»، «پدر اقتصاد مدرن ایران»، و «عملکرد معجزه‌وار» عالیخانی در وزارت اقتصاد دوران پهلوی، و سراییدن داستان‌هایی از این قبیل که اگر انقلاب نمی‌شد و «عالیخانی» ها در رأس کشور بودند، الان ده سال به لحاظ اقتصادی از کره جنوبی و مالزی هم جلوتر بودیم و حرف‌های غیرمستند و غیرکارشناسی از این سنخ، قرائنی است که نشان می‌دهد، فوران این حجم از مدایح و مراثی درباره دولتمرد پهلوی که بیش از ۴ دهه دور از ایران بوده و در ۹۱ سالگی از دنیا رفته و قطعاً نسل‌های دهه ۵۰ به این سو، خاطره‌ای نه از خود او و نه عملکردش دارند، «عادی» نیست.

مرثیه‌سرایی مشکوک و پرحجم برای وزیر ساواکی
رپرتاژ نشریه «تجارت فردا» (وابسته به طیف اقتصاددانان لیبرال حامی دولت) برای علینقی عالیخانی (تیرماه ۹۷)
شورای سیاستگذاری «تجارت فردا»

حقیقت این است که خانواده عالیخانی (به ویژه سه برادر به نام‌های مسعود، علی‌نقی و محمدباقر) جزو مرموزترین نقش‌آفرینان عصر پهلوی بودند که به واسطه تعلق به یک شبکه با نفوذ اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی، در آن دوران به سرعت رشد پیدا کردند و نفوذ و قدرت و ثروت بسیاری به هم زدند.

عابدین پدر محمد باقر، در زمان کودتای ۱۲۹۹ درجه‌دار فوج قزاق، به فرماندهی میرپنج (سرتیپ) رضا خان، بود و به این دلیل در سالهای ۱۳۱۵-۱۳۲۰ سرپرستی املاک رضا شاه در تاکستان قزوین و پس از شهریور ۱۳۲۰ سرپرستی املاک تاج‌الملوک پهلوی، مادر محمدرضا شاه، به وی محول شد. بعدها در دهه ۱۳۴۰ که اسرائیلی‌ها مجوز راه‌اندازی بزرگ‌ترین پروژه کشاورزی رژیم صهیونیستی در خارج از سرزمین‌های اشغالی را در ایران گرفتند (موسوم به طرح «کشت و صنعت دشت قزوین»)، این کار با کارگزاری و نفوذ پسران عابدین‌خان و در همان زمین‌هایی صورت گرفت گه در دوره رضاخان مسؤولیت آن در تاکستان قزوین به عهده عابدین عالیخانی بود.

اهمیت این طرح برای اسرائیلی‌ها تا بدان حد بود که موشه دایان، وزیر کشاورزی وقت اسرائیل (وزیر دفاع و وزیر خارجه این رژیم)، دو بار از دشت قزوین بازدید کرد: بار اوّل در سال ۱۳۴۱ و پیش از شروع پروژه، بار دوّم در سال ۱۳۴۳ و پس از شروع پروژه. در اواخر سال ۱۳۴۴ حدود ۴۰۰ اسرائیلی در دشت قزوین مستقر بودند. عَلَم در یادداشت ۸ مهر ۱۳۵۲ می‌نویسد:

"حوزه قزوین به وسیله یک شرکت اسرائیلی در حال توسعه سریع و وسیع کشاورزی است. وقتی من نخست‌وزیر بودم اسرائیلی‏‌ها را آوردم."

در گزارش صادق صدریه، رئیس هیئت نمایندگی ایران در اسرائیل، به‌نقل از یکی از کارشناسان اسرائیلی، آمده است:

"با این‌که اسرائیل در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی و امریکای لاتین فعالیت دارد لیکن برنامه دشت قزوین بزرگ‌ترین برنامه‌ای است که اسرائیلی‌ها در خارج از کشور اجرا می‌کنند. برنامه مزبور شامل ۲۰۰ دهکده می‌شود یعنی تقریباً یک سوم مجموع دهکده‌های اسرائیل که فعلاً تعداد آن‌ها بیش از ۶۰۰ دهکده است و بایستی در نظر داشت که در سال ۱۹۴۸ تعداد دهکده‌های یهودی‌نشین اسرائیل از ۲۰۰ تجاوز نمی‌کرده است و بنابر این می‌توان گفت کاری که در دشت قزوین در دست اجرا است از لحاظ اقتصاد کشاورزی تقریباً معادل کاری است که دولت اسرائیل در بدو تأسیس با آن مواجه بوده است." [۱]

اما یکی از پسران عابدین خان، مسعود عالیخانی، از شاه‌مهره‌های شبکه اطلاعاتی اسرائیل در ایران و غرب آسیا موسوم به «شبکه زیتون» بود که علاوه بر اینکه با یک زن یهودی ازدواج کرده و شهروند اسرائیل بود، که آن چنان جایگاه بالایی در شبکه اطلاعاتی اسرائیل داشت که رئیس ایستگاه موساد در تهران از او خط و ربط می‌گرفت. عبدالله شهبازی، مورخ برجسته که روی شبکه اطلاعاتی اسرائیل در ایران به تفصیل تحقیق کرده است، درباره مسعود عالیخانی و اهمیت او نوشته است:

" مسعود عالیخانی در سال‌های ۱۳۴۵-۱۳۵۷ گرداننده واقعی شبکه‌های پنهان اسرائیل در ایران بود. باتجربه‌ترین و متخصص‌ترین کارشناسان اطلاعاتی ایران در حوزه اسرائیل جایگاه عالیخانی را در عملیات موساد در ایران مهم‌تر از یعقوب نیمرودی و یوری لوبرانی عنوان کرده‌اند...

مسعود عالیخانی

عالیخانی از مهم‌ترین چهره‌های پنهان اطلاعاتی دوران متأخر پهلوی است که با شخصیت‌ها و کانون‌های عالی صهیونیستی در جهان غرب ارتباط نزدیک داشت و در بالاترین سطوح عمل می‌نمود. هر چند به دستور ارتشبد نعمت‌الله نصیری، رئیس وقت ساواک، پرونده‌های مرتبط با مسعود عالیخانی در بایگانی ساواک از میان رفته ولی هنوز اسنادی موجود است که نقش برجسته عالیخانی را ثابت می‌کند. طبق مندرجات این اسناد، در سال ۱۳۵۴ رئیس ایستگاه موساد در تهران در پایان دوره مأموریتش به جانشین خود چنین توصیه می‌کند: «بدون کمک‌های مسعود کار ما در ایران پیش نمی‌رود.» پیوند عمیق عالیخانی با خاندان‌های زرسالار صهیونیست او را از یهودیان نیز «یهودی‌تر» کرده بود تا بدان‌جا که در گفتگوی تلفنی با رئیس ایستگاه موساد در ایران درباره وضع یک یهودی ایرانی تحصیل‌کرده اسرائیل چنین اظهارنظر می‌کند: «از این آدم اسرائیلی در نمی‌آید»." [۲]

محمدباقر عالیخانی، مسؤول شاخه سیاسی کودتای نافرجام نوژه علیه نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی بود که علی‌رغم اینکه دستگیر شد، در روندی بسیار مشکوک و قابل‌تامل بعد از چند ماه از زندان گریخت و به خارج از کشور رفت. [۳]

خود علی‌نقی عالیخانی چند سال هم به عنوان مشاور اقتصادی سازمان و اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) و هم عضو بخش اطلاعات خارجی فعال بود و بنا بر گزارش‌ها، او به صورت هفتگی گزارش‌های اقتصادی ساواک را برای محمدرضا پهلوی می‌نوشت. [۴] از همین طریق، علینقی مورد توجه شاه قرار گرفت و در بهمن سال ۱۳۴۱ در کابینه اسدالله علم به وزارت اقتصاد رسید. عالیخانی پیوند و همکاری تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی، به ویژه در ماجرای صدور نفت از ایران به آن رژیم، ایفا می‌کرد:

" من تقریباً در تمام روابط اقتصادی که ایران با اسرائیل پیدا کرد، حضور نزدیک داشتم. مهم‌ترین کاری که در این زمینه انجام دادیم، در سال ۱۹۵۸ توافق برای تحویل نفت به اسرائیل بود و ساختن لوله ۱۲ اینچی‌ای که از عیلات به حیفا نفت می‌برد… به‌طوری که ما شریک شدیم در لوله خیلی بزرگ‌تری که نفت را از عیلات به اشکلون می‌برد و از آنجا تحویل سوپر تانکرها در دریای مدیترانه می‌داد. این یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی بود که ایران هرگز کرده، یعنی هر بار سرمایه‌مان را در مدت کمتر از ۱۸ ماه مستهلک می‌کردیم… اسرائیل برای ما مفید بود و هست و خواهد بود." [۵]

علینقی عالیخانی (نفر وسط) در کنار شاه

گفتنی است، مینو عالیخانی، یکی از دو خواهر عالیخانی‌ها، عضو ساواک بود. او دوره آموزش اطلاعاتی و فراگیری زبان فرانسه را در اسرائیل گذرانید و پس از بازگشت به ایران در اداره کل هشتم ساواک (ضد جاسوسی)، به ریاست سرتیپ منوچهر هاشمی، در ارتباط با سرویس‌های بلوک شرق فعالیت می‌کرد. او با افسران اطلاعاتی سفارتخانه‌های کشورهای کمونیستی در تهران رابطه نزدیک و صمیمانه برقرار می‌کرد. بی‌پروایی او در این روابط تا بدان حد بود که سرتیپ هاشمی در زیر گزارش شنود مکالمات مینو با یکی از افسران اطلاعاتی بلوک شرق چنین نوشت: «مینو زن است یا مرد؟» [۶]

حال چنین کسی با چنین عقبه‌ای و چنین خانواده‌ای، در تبلیغات پرحجم ضدانقلاب خارج از کشور و برخی جریان‌های خاص درون کشور، به عنوان «اقتصاددان اسطوره‌ای» و «پدر اقتصاد ایران» و «تکنوکرات نابغه» و…به افکار عمومی فروخته می‌شود که خروجی این تبلیغات یک جمله بیش نیست: «وقوع انقلاب اسلامی به نوابغ خدومی چون عالیخانی اجازه نداد که طرح‌های بزرگ خود را برای ایران اجرا کنند و کشور را به سرعت هر چه تمام‌تر به دروازه طلایی تمدن برسانند»

اشاره به نقش علینقی عالیخانی در خاطرات «پرویز ثابتی» (رییس اداره امنیت داخلی ساواک یا اداره سوم)

جالب این‌جاست که گزارش‌های متعددی از ساواک وجود دارد که فساد شدید اخلاقی و مالی علینقی عالیخانی و سوءاستفاده شدید او از موقعیت‌های حکومتی‌اش را نشان می‌دهد و معلوم می‌دارد که خود دستگاه اطلاعاتی رژیم شاه چه اندازه این «نابغه اقتصادی» و «پدر اقتصاد مدرن» را تأیید می‌کرد انساد: که در زیر می‌بینید تنها بخش کوچکی از اسناد ساواک درباره مفاسد عالیخانی است:

در این میان، حتی برخی از چهره‌های رسانه‌ای هم هستند که مبلغ عالیخانی و عالیخانی‌ها شده‌اند. حسین دهباشی، سازنده فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در سال ۹۲، که به واسطه پخش بخشی از پروژه تاریخ شفاهی او (که با حمایت و بودجه یک نهاد جمهوری اسلامی ساخته شد) در سیما با عنوان «به روایت دربار» شهرت پیدا کرد و البته در همین طرح مصاحبه‌هایی با عالیخانی صورت داد، در دو سه روزی که از انتشار خبر مرگ عالیخانی می‌گذرد، در توئیت‌هایی بعضاً تند به جریان انقلابی بابت «قدرناشناسی» نسبت به عالیخانی تاخته است.

البته نباید از نقش نشریات وابسته به حزب کارگزاران سازندگی و به طور خاص «محمد قوچانی» (مسؤول رسانه‌های این حزب در سالیان اخیر و عضو شورای مرکزی کارگزاران) در احیای نام و خاطره رجال عصر پهلوی (به عنوان «تکنوکرات» های نخبه و خدوم) غافل شد. اسطوره‌سازی و انتشار ویژه‌نامه برای سرمایه‌داران عصر پهلوی از قبیل «ایروانی» و «خیامی» و تکنوکرات‌هایی چون «ابتهاج» و «عالیخانی» در نشریاتی چون «مهرنامه»، «آسمان»، «شهروند امروز» و روزنامه «سازندگی»، برای تطهیر و سفیدنمایی رجال عصر پهلوی و برجسته کردن مفهوم «تکنوکراسی» و «سرمایه‌سالاری لیبرال»، پیوست اقتصادی برنامه «تکنوکرات» های وطنی (جریان کارگزاران) در رسانه است که پیوست سیاسی آن، برجسته کردن مشی و روش مهدی بازرگان و نهضت آزادی و پیوست دینی آن تلاش برای مطرح کردن روایتی خاص از امام موسی صدر و نوعی اسلام اجتماعی (در برابر اسلام سیاسی و ولایت فقیه در منظومه فکری حضرت امام (ره) است.

نکته قابل تأمل اینکه، بسیاری از وابستگان شبکه سرمایه‌سالار عصر پهلوی که در پیوند با کانون‌های متنفذ و پرقدرت جهانی (عمدتاً صهیونیستی)، گلوگاه‌های قدرت و ثروت را در دوره محمدرضا پهلوی در اختیار داشتند، بعد از پایان جنگ و در اوایل دهه ۷۰( دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی) به کشور بازگشتند و تلاش کردند تا همان شبکه زر-زور-تزویر را احیا نمایند و متأسفانه در این میان، شبکه حمایتی خود را در بخش‌هایی از ساختار حکومتی هم ایجاد کردند. محمدباقر نمازی، که سال ۲۰۱۶ در سفر به ایران، به عنوان شاه ماهی اطلاعاتی آمریکا به تور دستگاه اطلاعاتی کشور افتاد (به همراه پسرش سیامک)، یکی از همین رجال بود که در سال ۶۹ با حمایت‌هایی از درون دولت وقت به کشور بازگشت و مشغول شبکه‌سازی شد که نقش این شبکه در طرح‌هایی خائنانه چون طرح «کاهش جمعیت» در دهه ۷۰ و عقد قراردادهای فاجعه‌باری چون کرسنت، مجال مستقلی برای پرداختن می‌طلبد. [۷]

محمدباقر (چپ) و سیامک نمازی
محمدباقر نمازی، استاندار وقت خوزستان در حال خوشامدگویی به محمدرضا پهلوی
 

[۱]، تقی تقی پور، مرکز مطالعات فلسطین، ص ۴۲۷« تکاپوی صهیونی در ایران معاصر»

[۲] http://www.shahbazi.org/pages/Services2.htm

[3] http://basijnews.ir/fa/news/8748193

[4] http://dowran.ir/show.php?id=150188076

[5] گفتگوی غلامرضا افخمی با علی‌نقی عالیخانی، آرشیو تاریخ شفاهی بنیاد مطالعات ایران

[۶] http://www.shahbazi.org/pages/Services2.htm

[7] https://www.alef.ir/news/3970306073.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 99
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    اين آقا بايد مي اومد اقتصاد را از ما ياد ميگرفت
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      مهمترین دروغی که در دوره شاه ملعون هرگز درست تحلیل نشد همین تورم تک رقمی و رشد دو رقمی و گران نشدن کالا و غیره است. امثال این دهباشی آن زمان را درست درک نمی کنند که در برهه ای حساس به مدت پانزده سال از پژشک دربار تا نخست وزیر همگی بهائیان بدبخت و گدا گشنه بودند که با بی کفایتی شاه به مناصب صدارت و وزارت رسیدند و لازم بود تا برای قوت و قدرت گرفتن اقتصادی خودشان و پر کردن جیبهایشان تورم را ثابت نگه دارند. تاسیس تمام کارخانه های فوق نیز با مالکیت شخصی آنها بود، بنابراین این گونه تمام دارائیها تقریبا در جیب این افراد رفت.ارتباط پیدا و پنهان این افراد با اسرائیل هم کاملا مشهود بود. عجیب است که این موضوع را نادیده می گیرند.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      37 97
      از ما یعنی کی؟ عباس اخوندی - نیلی - نوبخت-نهاوندیان-زنگنه -سیف؟ که احتمالا اینها شاگردان و یا رهرو فکری همینها هستند
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      16 15
      جوانان کافیست برای درک شرایط آن زمان بدانند که مردم آن زمان از شدت مشکلات اقتصادی دسته دسته کمونیست می شدند. قبل از انقلاب قرار بود ایران به یک کشور نفتی مانند امارات و قطر تبدیل شود. فرش نفت به شش میلیون بشکه در روز رسیده بود و دیوانه وار صرف واردات تسلیحات می شد (دقیقا حکایت امروز عربستان و امارات گاوهای شیرده آمریکا) آنهم در شرایطی که ایران دشمن جدی نداشت و حتی با وجود این تسلیحات بحرین را شوهر داد رفت . کشور در بالاترین بی عدالتی بیشترین ضریب جینی بود و غذای عموم مردم اشکنه و کله جوش بود و آمار سواد زیر 50 درصد بود ( درحالی که در همان زمان در ترکیه و لیبی این آمار بین تا 65 تا 70 درصد بود). اما رسانه های حاکم و فیلمها و سینما و رسانه های خارجی همواره چهره ای مرفه از رو به ترقیات از ایران نشان می دادند دقیقا شبیه همین چهره ای که الان از عربستان و دوبی نشان می دهند و هرگز فقر مردمی که آن سوی برجها و هتلهای شیک زندگی می کنند را نشان نمی دهند. وجود چند منطقه مرفه شمالی تهران و تعدادی بلوار و حوض و مجسمه در کلانشهرها شده بود ویترین ایران و نقابی برای حقیقت وحشتناک افزایش انفجاری زاغه نشینی در اطراف در تهران بعد از انجام اصلاحات ارضی که به خالی شدن رستاها انجامید چرا که روستاییان زمینهای کوچک و غیر اقتصادی که صاحب شده بودند را فروختند و به شهر آمدند و البته نتیجه دیگر آن هم محتاج شدن ایران به واردات گسترده گندم و مواد غذایی بود. تنها رسانه و هفته نامه مخالف دولت هویدا یعنی نشریه توفیق به جرم انتقاد از دولت توقیف شد. حال جای تاسف و درد دارد که برخی جوانهای امروز خیال می کنند آن زمان ایران بهشت بوده و مردم از شدت شکم سیری انقلاب کرده اند.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    زمین و آسمان را به هم بافتی تا یک انسان لایق را جاسوس و نوکر نشان دهی
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      لیاقت امثال شما همان اراذل و اوباش دزد دربار پهلوی است
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      21 47
      جاسوس لایق همیشه که افراد لایق لیاقتشان در خدمت پاکی و درستی نیست. مگر صدام، هیتلر، موسولینی آدم های بی لیاقتی بودند؟ ولی لیاقتشان را صرف خودخواهی و جنایت کردند.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      24 90
      جواب میدی مثلا چرا بیبیسی و صدای امریکا و نوچه های داخلیشون این ادم به قول شما به درد بخور را مطرح میکنند اما امثال احمدی روشن و شهریاری و رضایی نژاد و تهرانی مقدم و بهشتی و رجایی را در گور میخواهند و ذکری از انان هم نمیبرند؟ ایا این اقا از مصدق خدمتگزار تر بوده برای ایران پس چرا او را همان زمان مثل مصدق کله پا نکردند یا اینها خیر خواه ایرانند و مصدق خائن بوده و او را بر داشتند؟ و صدها تناقض رفتاری و گفتاری دیگر
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      تو روح لایق و نالایق پهلوی و پهلویچی و همپندارشون
    • US ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      23 0
      تو روح تمام کسانی که به ایران خیانت کردن چه قبل انقلاب و چه بعد انقلاب در هر لباسی هم بودن.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    خدا بیامرزدش با این وضع اقتصادی توی این چهل سال همه فهمیدن تیم اقتصادی زمان شاه چه ادم های با درک وفهمی بودن میدونم مشرق وابسطه اینو اجازه انتشار نمی ده برا دل خودم نوشتم
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      نابودی منابع آب ایران از زمان همین خائن کلید خورد همینجاها مشخص میشه چقدر عقلتون کار میکنه
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      درک و فهم از نظر شما واگذاری تمام امور اقتصادی ایران به دست اسراییل و آمریکاست کشورهایی که دشمنیشون با ایران چه قبل از انقلاب چه بعد از اون بارها ثابت شده
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      این گندی که به اقتصاد زده شده هم بخاطر پاکسازی نکردن اقتصاد کشور از تفاله های غرب زده ای است که شبیه همفکران کارگزاران دربار شاه ملعون معدوم هستند
  • ریبوار IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    به زودی بساط تکنوکرات و نفوذی و غرب پرست برچیده خواهد شد...
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      7 5
      ان شا الله
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      8 10
      یعنی قراره کودتایی علیه مردم صورت بگیره؟
  • علی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    وقتی آب سربالا میره قورباغه هم ابو عطا میخونه وقتی دولت های اصلاحات و اعتدال با سیاستهای غلط خودپدر اقتصاد کشور را در می آورند و معیشت مردم را تنگ تر میکنند باید هم عده ای از سیاسیون و رسانه های آنها از افراد دوره پهلوی تمجید بکنند دیگر برایشان مهم نیست چه جنایاتی کردند مهم برایشان این است که چند تا کارخانه در ایران دایر کردند اما خبری از پورسانت و رشوه دریافتی آنها نیز خبری نیست از ثروتی که بهم زدند نیز خبری نیست مثل این است از گاو بخاطر شیردادن تمجید کنی ولی وقتی لگد زد و شیر را ریخت از اون حرفی نزنی
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    الپهلوی تموم شد . دود شد رفت هوا. هزاران جوان تحصیلکرده و مهندسین با تجربه متعهد داریم که مملکت را در برابر توطئه دشمنان به ویژه آمریکا دارند مراقبت می کنند. به فضل الهی. روی پای خودمان می ایستیم . پهلوی گاو شیر ده اول بود حالا آل سعود جایش را گرفته. لعنت خدا بر فتنه گران و مرفهان بی درد.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    80 18
    مشرق جان خودت توي متن گفتي كه اين بنده خدا سرمايه گذاري خارجي كرده كه 18 ماه سرمايه اش مستهلك شده يعني سرمايه بعد از 18 ماه برگشته و پروژه به سود آوري رسيده. چند تا پروژه اينطوري در طول اين مدت انجام شده.؟
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      16 33
      همین الان فقط چند هزار پروژه وسط زمین و هواست.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    27 98
    حالا همون زمانی که این اقا وزیر اقتصاد بوده اوضاع اقتصادی ایران که داغون بوده. هر وقتی هم که اقتصاد ایران بهتر میشده به خاطر فروش زیاد نفت بوده. اقای دهباشی شما که یکبار با فریب مردم برای روحانی رای جمع کردی خواهشا دیگه اظهار نظر نکن
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      5 4
      والا به خدا. این دهباشی کم خرد به همراه اون آقای "تکرار" زندگی مردم رو نابود کردید کافی نیست؟ چه کسی مجبورتون کرده که حتما اظهار نظر کنید؟
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    به روح پلید این قهرمان ملی که دار و ندار ایران را با خود با امریکا برد و سالهاست با همین پولها ارتزاق می کند و تا قرنها با همین پولها نسل او ارتزاق خواهد کرد ، لعنت ابدی خداوندباد. نفهمیدن بد دردی است و سر اخور بیگانه کردن هم شیوه شاه دوستان است .
  • ابن الشهید IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    جالبه، اسرائیل برای مهره های 40سال پیش و سوخته خودش هنوز تبلیغات میکنه ولی مسئولان ما جز له کردن مدیران انقلابی گذشته هنری ندارند... بیچاره انقلابی که قرار بود جهانی بشه
  • RO ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    اصلاح طلبان با جمهوری اسلامی هستند یا با وا مندگان زمان.طاغوت. پهلوی چگونه است که اصطلاح طلبان نان ونمک انقلاب اسلامی. میخورند وازپول بیت المال. برای بزرگ نمایی تفاله های صهیونستی پرست قلم سرایی میکند..مگر نظارتی روی مطبوعات اینها نیست.. اینکه خیانت به خون شهداست
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    این نابه کار همونی نیست که با میدون دادن به اسراییلیها باعث شد قناتها رو خشک کنن و جاش چاه بزن و با این کارش فاجعه نشستهای گسترده زمین و از بین رفتن سفره های آب زیرزمینی در سراسر ایران اتفاق بیفته
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    مشرق چه خوشش بیاید چه خوشش نیاید باید قبول کند که مسئولین اقتصادی جمهوری اسلامی از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب در این ۴۰ سال به اندازه علیخانی هم کار نکرده اند و دائم به فکر فساد و رانت و اختلاس و... بودن
    • احمد IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      10 9
      دقیقا بفرمایید چکار کرد که از چهل سال بعد از انقلاب بهتر بود؟ ایرانی که انقلاب تحویل گرفت چی بود؟ الان چیه؟ یکم خجالت بکشید. وگرنه خدا همون جور که تو سر روحانی، آخوندی، نجفی و زنگنه زد، تو سرتون می زنه.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      3 3
      کارشناس فوق نظر سنجی ! افسادات رو با ... علم کردن طاغوتیها امروزه هم کار همین مفسدانه
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    56 17
    ضمن تاییده فرمایشات نگارنده محترم یادآور می شود پیشرفت های عظیم و شگرف حمهوری اسلامی در تمامی عرصه ها از جمله اقتصادی بر کسی پوشیده نیست . از بین بردن فقر و بیکاری رشد خارق العاده اقتصادی ایران را اکنون بالاتر از ژاپن و کره جنوبی قرار داده است.متشکرم
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      3 5
      نه که قبل انقلاب هم سطح ژاپن و کره بودیم ! اقتصادی که نفت می فروخت و از شیر مرغ تا پیکان رو از خارج وارد می کرده ! نه تولیدی نه پیشرفتی توسعه دبی وار شمال شهر تهران در ظاهر ! برای بقیه ملت هم دوبرابر تهران حلبی آباد های اطراف تهران ! اقتصادی که حتی تخم مرغ از کشورهای کومنیست اروپای شرقی وارد می کرد !
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    13 3
    حرف‌های غیرمستند و غیرکارشناسی، منم دیشب رفته بودم دوربین نصب کنم برای یه لاستیک فروشی ایشان هم بدون سند و طرفدار اصلاح طلبان بود و فقط حرف میزد.
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      1 1
      بابا اینها یواش و یواش میرن جلو مثلا طرف برای این که غیر مستقیم بخاد ... کتا مهاجرانی که در مورد یک آخوند نوشته رو تعریف می کنه تا در نتیجه شما بگید ایشون عجب قلمی داره تازه در همین نمونه دنبال اینند که بگند آخوند یعنی کسی که کاری به سیاست نداشته باشه ! ببینید این آخوند قصه ما رو ... ! پشت صحنه چون فهمیده رهبریت قافله مقابل سرمایه داری خون مک روحانی و آخوند بود می گوید راه نشان دادن آخوند بی تفاوت به عنوان آخوند موفق و عالی است تا ...
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    10 28
    من اصلا این اسم را نمی شناختم چقدر رزومه دارد
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 28
    من اصلا این اسم را نمی شناختم چقدر رزومه دارد
  • سیاوش IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    13 10
    ببینید عزیزان. بنده طرفدار نظام و سپاه هستم. ما باید آگاهانه نقد کنیم. مثلا مواضع اخیر آقای اردشیر زاهدی انصافا درست و بسیار اثرگذارتر از بنده و شماست. حیف اگر دست بنده حقیر بود بسیاری از اپزپسیون خارج رو به نظام نزدیک می کردم. خواهشا بیایم و سیاست مدارانه رفتار کنیم. موفق باشید.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      3 3
      جناب ! ما مانع همین جوونها و مردمی که انقلابیند و عزم کار دارند نشیم ... در ضمن از اقرارهای برخی ها خیلی ذوق زده نشیم ، ما نیازمند تایید این و آن نیستیم ، هر چند وقتی خوب کار کردیم خیلی ها تعریفمان می کنند ... ابوسفیان خیلی دور امیر المومنین علیه السلام گشت که مجاب بشه با پشتیبانی وی ... اما علی ...
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    مهمترین دروغی که در دوره شاه ملعون هرگز درست تحلیل نشد همین تورم تک رقمی و رشد دو رقمی و گران نشدن کالا و غیره است. امثال این دهباشی آن زمان را درست درک نمی کنند که در برهه ای حساس به مدت پانزده سال از پژشک دربار تا نخست وزیر همگی بهائیان بدبخت و گدا گشنه بودند که با بی کفایتی شاه به مناصب صدارت و وزارت رسیدند و لازم بود تا برای قوت و قدرت گرفتن اقتصادی خودشان و پر کردن جیبهایشان تورم را ثابت نگه دارند. تاسیس تمام کارخانه های فوق نیز با مالکیت شخصی آنها بود، بنابراین این گونه تمام دارائیها تقریبا در جیب این افراد رفت.ارتباط پیدا و پنهان این افراد با اسرائیل هم کاملا مشهود بود. عجیب است که این موضوع را نادیده می گیرند.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      55 45
      معلومه بد جوری تو پوز بهایی ها خورده که تعداد قابل توجهی از اونها منفی دادن!
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    19 47
    ملت درک و فهم دارن برعکس نظر شما مطالعه و مقایسه احوالات امروز با کاری که افرادی مثل علیخانی انجام دادن گویایی واقعیت هست از یه کشور بدوی و غیر صنعتی یه غول اقتصادی ساختن ولی الان در هرلیستی از گامبیا و سومالی و افغانستان پایینتریم
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      6 109
      غول اقتصادی؟!!!! اون چیزی که بهش میگی غول فقط با خام فروشی نفت اون هم در دوره ای که عربها از فروش نفت به غرب اجتناب کردن اتفاق افتاد و تمام درآمدش هم صرف کاخ سازی و چرندیات شد، غول اقتصادی بودیم و از هر جهت چه بهداشت چه سواد چه وضع معیشت اکثریت جامعه در قعر جداول خود غربیها بودیم؟ آخه شما ملعونهای بی شرافت چرا اینقدر خودتون رو به خریت میزنید
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      5 69
      غول پوشالی اقتصادی که نفت را مفت و بی حساب می فروخت و هیچ چیزش مال خودش نبود و حتی در زمینه نظامی خلبانان درجه دارش حتی حق حضور و دیدن تعمیرات هواپیما هاو هلی کوپترهایی که با آنها پرواز می کردند نداشتند
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    8 113
    فکرمی کردم آقای دهباشی پس از شناخت افسادطلب ها وتوییت های مکررش در مورد آنها یک چیزایی حلیش شده باشه اما نه یه خونه تکونی حسابی ابیخ می خواد
  • RO ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    7 71
    می دونید مشکل اقتصاد ی ایران چیه... برخلاف. ‌انتظار.انقلاب.امام خمینی.. (ره)..حکومت بر مبنای اسلام. یاهمان (مردم سالاری دینی) بود... سکولارها و لیبرال ها به قدرت رسیدند. وهمان اقتصاد سر مایه داری غرب درایران دنبال کردند. واین سیاست لیبرالی باعث شده تا اقتصاد ایران به این روز بیفته..وفعلأ دولتی در رأس کار است .هیچ برنامه وایده برای حل مشکل اقتصاد ی مردم ندارد.وهمش چشم به راه غربی هاست... امام (ره).فرمود نگاه ها باید به داخل کشور باشد. تا مشکلات حل کرده وبه خود کفایی برسیم... اما دولتهای لیبرالی نگذاشتند.یا نخواستن به سمت خود کفایی برود
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      0 7
      چشم به راه غربی ها هم زیاد بی راه نمیگن .....اصل اول نگاه به داخل مسئله آبه ....اگه نداشته باشی هرچی بنا کنی سراب ....هم اونا و هم شما مرد حل کردن ضعف تاریخی ایران یعنی کمبود آب نیستین .....الان هم با فروختن نفت یک کشور جعلی درست کردین که تمام شهروندانش مترصد فرصتی برای وطنفروشی و رفتن اونور آب هستن....
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      0 7
      جناب «چشم به راه غربی ها ...» آب از کجا میاد ؟ مگر قرآن نمی فرماید « هو الذی ینزل الغیث » خداست که باران فرو می فرستد ؟ و مگر جلب رحمت خدا جز از راه طاعت است ؟ افسادات و اسلاف طاغوتیشان راه جلب رحمت را در پیش گرفته اند یا عصیان و نقمت ؟ برنامه هایشان گویای چیست ؟
  • محسن IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    بزگش نخوانند اهلِ خِــرد / که نامِ بزرگان به زشتی بَــرَد. کسی که سالهای سال از قدرت و تبلیغات و ... به دور بوده و حالا هم دستش از دنیا کوتاه شده است، وقتی این گونه بزرگ می شود یقیناً بزرگ بوده است. شما هم به جای این که نام بزرگان را به زشتی ببرید، بهتر است از بزرگانِ بعد از انقلاب نمونه بیاورید. مثلاً بگویید اگر در گذشته چنین شخصی وجود داشته است، در ایرانِ امروز هم فلان شخصیت و بَـهمان دانشمند را در اقتصاد داریم. اینطور بسیار منصفانه تر است.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      6 90
      همین استدلال منور نشون میده در چه سطحی از ادراک و شعور قرار داری عزیزم شما که از اون سر کهکشان نیومدی باید مطلع باشی الان با صرفا تبلیغات از یه خائن یه قدیس میسازن مگه کار یومیه بنی اسراییل همین نیست؟ یه گوساله طلایی رو جای خدا به قومشون غالب کردن آیا از بزرگی اون گوساله بود یا از بلاهت اون قوم؟
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 343
    خدا لعنتش بکند و همه نادان های طرفدارش در دولت وقت
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    9 217
    لعنت به پهلوی کوچک و متوسط و کبیرشان و همه اصحاب پهلوی که این ملت جز مملکت فروشی و بحرین و فروشی و ذلت و خوار از این خاندان و یارانش ندید
  • RO ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    7 44
    البته ایشون هم نقش داشتند اما بازیگر اصلی خدابیامرز دکتر رضا نیازمند بود که دو سال پیش تو همین مملکت مرحوم شد و دقیقا چون ایشون همینجا مرحوم شد و انسان شریف و مذهبی بود کسی برای ایشون به این حجم مرثیه سرایی نکرد. اینها مرض دارند. خود دکتر نیازمند تو کتابشون گفتند شاه بعد از مدتی از قدرت گرفتن گروه ما ترسید و همه به بهانه ای برکنار شدند چرا اینها رو نمی گن.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      2 31
      فرعون هم از دوران طفولیت تا ... به ظاهر نون و آب حضرت موسی علیه السلام می کرد ، اما موجودیت و ادامه حیات همگان مرهون انبیا و اوصیای آنان و بندگان صالح خدا در طول تاریخ بوده و هست هر چند در نظر کوته بینان فقیر و ندار ...
  • LB ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 106
    این دهباشی آب زیرکاه میاد دشمن و مزدور و آدم مورد علاقه دشمن رو بزک میکنه، بعد میاد میگه من نبودم! یکی اینو بگیره از برق در بیاره
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    66 7
    فساد اداری، فساد اخلاقی،دزدی، بی بندوباری فرهنگی،مدیران نالایق بی کفایت بهای زاده وهزاران چیزه دیگر وجود داشته است.ولی در همان دوران شرکتهایی مانند گروه صنعتی ملی که در عوام با کفش ملی شناخته می شود در آن دوران توسط یک کار آفرین پایه گذاری شد ودر سالهای بعد از انقلاب توسط مدیران بی لیاقت بنیاد با 15000 هزار نیرو ورشکسته شد...حال برگردیم به دورانی که الان مردم با توجه به وضعیت اقتصادی و مواجه با بسیاری از حوادثی مانند:رانت، دزدی،اختلاس، آقا زاده ها ونه نه زادها،مدیران بی لیاقت که در همه قوا وجود دارد
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    48 5
    ما که نمی شناختیمش. اما اگه کاری کرده که تورم مهار بشه، اکثر مردم در رفاه باشند و گرانی وجود نداشته باشه، خدا رحمتش کنه. هر کسی دیگه ای هم که این کار را بکنه خدا بیامرزدش.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      2 39
      البته همان طور که عمروعاص گفت پلوی معاویه چرب بود حتی بنی امیه به سخاوت مشور بودند ، آیا چنان سخاوتی سزاواری آمرزش و رحمت می آورد ؟ تا بنچاق درست نباشه ... حتی اگر حاتم طایی باشه و ...
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    28 3
    هرچندمیدونم مثل همیشه منتشر نمیکنید ولی مشکل شمااینه که نفهمیدید انسانهای پاک.درهمه حکومتهاشایسته تقدیرند..حرف شمااینست فاسد باش ولی بانظام
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      6 60
      میدونم که نمیفهمی ولی هیچ انسان پاکی نمیتونه با اسراییل همپیمان بشه و بدتر از اون صهیونیستها رو بر مردم مسلمان مسلط کنه
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      2 33
      آفرین ساواکی با اون رتبه پاکه ! خیلی متشکر !
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      1 5
      از پاکی شماست که پاکان رو می شناسید ! خداوند از پاکانی این چنینی همان گونه که سزاست پذیرایی کند !
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 43
    مهرداد عالیخانی شاه کلید قتل های زنجیره ای که به اسرائیل فرار کرد رو از قلم انداختید.
  • FR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    28 7
    12:9 چقدر تو پرویی که وضعیت حال را میبینی ودم از حمایت حکومت و رژیم میزنی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      1 0
      حال اوضاع دست کیاست ؟ پررو اونیه که میخاد هماهنگی الآنیا و اون موقعیها رو با وقاحت انکار بکنه
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      2 47
      لطفا ببند، هر چند وضعیت اقتصادی امروز حاصل گندِ دنباله های آمریکاست اما به طور کلی همین وضعیت هم هزار بار شرف داره به گاو شیرده بودن برای آمریکا، البته شما که جز دارودسته رجوی هستی این چیزا حالیت نیست
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 0
    اینجا چه سایت تقریبا باحالیه! خیلی این کامنت ها رو بعضی سایتهای دیگه منتشر نمیکنند، من اگه بودم نظرات غیر قابل انتشار رو به صفر می رسوندم بدون هیچ حذفیاتی!
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      0 0
      خدا امواتت را بیامرزه.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 26
    در زمان پهلوی این قدر مردم. عقب نگه داشته بودند. که از علم. وآینده نگری.وپیشرفت. و توسعه خبری نبوده.. مردم ستم دیده ورنج کشیده.. بودند همان یک وعده غذا هم به سختی کیرشان می آمد..انگلیس خاندان پهلوی در سر کار آورده بود تا براش نوکری بکند واز دبل او تمام سرمایه های ملی ایران چپاول کردند با خودشان بردنند. الان کسانی از دوره ستم شاهی و تفاله های طاغوتی حمایت میکنند. که تفکرشان واماندگی ونوکری است.. نظام اسلامی باید حسابش ازینا جدا کند.اینها دروغ. می گویند که با نظام اسلامی هستند... با صحبت هاشون معلومه دل با وا مندگان زمان طاغوت. دارند
  • یک محقق US ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 23
    آن دوران ایران یک روستای بزگر بود که حتی بخشهایی از پایتخت هم برق نداشت . شهرستانها و روستاهای دور دست که .... خودرو و جاروبرقی و ماشین رختشویی و یخچال و حتی تلویزیون هم اغلب مردم نداشتند این را هم بدانید نفت 5 میلیون بشکه در روز به قیمت 40 دلار آن زمان فروخته میشد .
  • ملائی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 42
    هر کس از این سگ وشغال ها تعریف کند خودش هم مثل انها شغال مسلک است
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      1 0
      سگ اصحاب کهف آدم نبود؟ شرف داشت به برخی آدمها.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      0 0
      سگ اصحاب کهف ؟! اون سگ از با چه کسانی همراه شد ؟ با فرعون زمانه یا متبریان ازش ؟
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 42
    چه ... هستند این افساداتیها ؟! چند روز پیش هم سه چهره تابلو طاغوت رو در بوشهر آنچنان تبلیغ کردند و تصاویر اونها رو به در و دیوار زدند که ... !
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 14
    آمریکاییها راست میگند ! قصپ براندازی ندارند ! احیای چهره طاغوتیهای کذایی هیچ ارتباطی ... !
  • شنگول و منگول دوباره گول این گرگهای ... ؟! IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 0
    مدتی است هم چهره های شاخص شبکه افسادات و هم طاغوت با عناوینی بزکی مثل اقتصاددان ، قصه نویس ، جامعه شناس و ... تغییر عنوان می دهند تا مردم ... !
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 0
    جناب «چشم به راه غربی ها ...» آب از کجا میاد ؟ مگر قرآن نمی فرماید « هو الذی ینزل الغیث » خداست که باران فرو می فرستد ؟ و مگر جلب رحمت خدا جز از راه طاعت است ؟ افسادات و اسلاف طاغوتیشان راه جلب رحمت را در پیش گرفته اند یا عصیان و نقمت ؟ برنامه هایشان گویای چیست ؟
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 0
    سلام مشرق افرین بر این گزارش
  • رضا IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    11 1
    سلام مشرق عزیز من تبریزی هستم کارخانجاتی چون ماشین و تراکتور سازی و اغلب کارخانجات شهرک صنعتی غرب تبریز که 50% صنایع فعلی تبریز هستند در دوران صدارت این اقا ساخته شده اینکه وزیر شاه بوده یانه یک بحثی است و اینگه در کار خود بینظیر بوده یک بحث دیگر
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      0 2
      کمتر اراجیف بنویس. صرف اینکه ادعا کردی تبریزی هستی (که معلوم نیست صحت داشته باشه) باید باور کنیم میدونی مثلا 50 سال پیش چی ساخته شده چی نشده؟
  • US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 1
    15:40 اخه اسکول چه ربطی به بهایی داره؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 1
    کمتر اراجیف بنویسید.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 3
    دوران پهلوی ایران هیچ چیزی نداشت حتی بهداشت و آب سالم آشامیدنی . همه میدانند این مطالب را
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 1
    خاندان عالیخانی از بستگان مهردادعالیخانی ازمدیران ارشدوزارت اطلاعات وازمتهمان اصلی پرونده قتل های زنجیره ای!!!!عدم گزینش صحیح ونفوذ یعنی همین!!!!!
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 1
    خاک بر سر احمق
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    3 6
    طاغوت که سابقه اش مشخصه
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 1
    من شخصا با اقای اژه ای همزاد پنداری دارم هم صورتش زیباست هم سیرتش از نزدیک به قیافه این ادم دقت کنید عاشقش میشوید .
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 2
    عوضش امروز که دست غرب زده ها. و ملی گرایان ایرانی راحت شدیم هزاران جوان تورچیه پرست و عاشق سلطان سلیمان داریم
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 0
    ما که اینو نمی شناسیم. اما چون مشرق ازش بد میگه، حتما آدم خوبی بوده.
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      0 0
      پس همه قاتلان ، دزدان ، زور بگیران ، فساق ، کفار و ... خوبند ! ترازوی شما خیلی عالیه !
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 5
    خداوند تمام کسانی را که به رژیم فاسد دست نشانده پهلوی خدمت می کردند را لعنت کند که جنایتهایی که کردند صدها جلد کتاب می شود.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 0
    مهم نیست که عضو ساواک بوده به هر حال ساواک یه سازمان رسمی کشور بوده در اون زمان مثل وزارت الاعات حالا یا خواهرش چی بوده یا باباش درجه دار رضا شاه بوده اگه عملکردش مثبت بوده قابل تقدیره حالا یه سوالی که فقط اینجا وجود داره کی این اقا را از خزانه دان تاریخ کشیده بیرون
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      0 2
      مهم نیست ؟ رسمیتش از کجا اومده بود ؟ دیکتاتور خودش رسمیت داره که دستگاه جبارش رسمیت داشته باشه ؟ یعنی سربنیست کردن ، شکنجه های کذایی و ... مهم نیستند ؟ خودتون ساواکی یه وقتی نبودید ؟
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 5
    به هر حال این واقعیت را باید قبول کرد که پهلوی دوم در کنترل تورم و رشد زیر ساختهای صنعتی از جمهوری اسلامی موفق تر بود در عوض جمهوری اسلامی در حفظ استقلال کشور مشارکت مرردم در امور سیاسی و خدمات اجتماعی عادلانه تر و گسترش بهداشت و اموزش موفق تر بوده البته اگر عامل گذر زمان را در نظر نگیریم
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      1 2
      پهلوی مگه تحریمها کاریش داشت یا نوچه های آمریکایی بهایی تو بازارش علیهش ... ؟
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      0 4
      تورمی که با واردات همه چیز از خارج با پول فروش نفت کم نگه داشته بشه تورم ضد تولید هست ! کشورهای پیشرفته تورم تولیدی ایجاد می کنن چون تولید شغل بدون ایجاد تورم ممکن نیست ! و این نشون دهنده عدم تولید شغل در دوره پهلوی هست ! درضمن کدوم صنعت !؟ کشوری که 98 درصد صادراتش نفت بوده صنعت داشته !؟ آیا شرکت هایی که محصولات غربی رو منتاژ می کردن میشه گفت بهش صنعت !؟ تورم یک رقمی که فقط در سال 52 سیمان 170 درصد رشت قیمتی پیدا کرده هست ! و حتی برخی اقلام رشد 700 درصدی !
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 6
    دقت کردید مشرق از هر کی بد میگه، طرفداراش بیشتر میشند؟
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      2 0
      دقت خیلی خیلی خیلی زیاده !
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      1 2
      خود گویی و خود خندی عجب منافق هنرمندی ! با ربات و فیلترشکن افتادین شما بهایی ها و منافقین به جون مثبت و منفی نظرات سایت اون وقت خود همه پنداری هم دارید !؟
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    1 5
    متأسفانه باید کفت. دولتهای لیبرالی نگذاشتند. جمهوری اسلامی. آنگونه که مد نظر امام (ره)بود پیش. برود.وبه سمت اقتصاد. لیبرالی وتفکر لیبرالی رفتتد.. این جریان هنوز. باور ندارد که غرب. نمی خواهد ایران بادنیا تعامل داشته باشد.. چون که ایران نه یک رغیب بلکه به چشم یک دشمن خطر ناک نگاه میکند. کسانی که میگویند هرحکومتی در ایران بودباگذشت زمان دراین مدت چهل سال.خدماتش بیشتر بود. این یک بی انصافی است. جمهوری درحالی جاده ترقی و پیشرفت راطی کرده که چهل سال است.باتحریم همجانبه روبروست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس