1

خبرگزاری ایسنا به تازگی اقدام به تبلیغ خرید دستگاه‌های غیرقانونی استخراج بیت کوین کرده است.

به گزارش مشرق، سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال و تلاش برای به دست آوردن آن، اگرچه تبدیل به یک تجارت پرسود شده است اما در کنار خود ریسک‌های فراوانی از جمله روند نوسانی شدید قیمت را نیز دارد. این مسئله در کنار مواردی همچون تحریم‌های ایران و همچنین عدم حمایت‌های قانونی از سرمایه‌گذاران در این حوزه سبب شده، ورود به این موضوع هزینه‌های بالاتری برای مردم داشته باشد.

یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال رایج که حجم زیادی از بازار را نیز به خود اختصاص داده، بیت کوین است که خرید و فروش آن نیز در فضای مجازی رونق زیادی دارد. به جز خرید، راه دیگری نیز برای به دست آوردن این ارزدیجیتال وجود دارد که به ماینینگ مشهور شده و از طریق دستگاه‌هایی به نام ماینر که نوعی پردازشگر است، با مصرف برق بالا تولید می‌شود و برخی از افراد غیر حرفه‌ای و ناآگاه به مخاطرات سرمایه گذاری، در این حوزه سرمایه‌های خود را صرف این کار می‌کنند.

براساس قانون، دستگاه‌های ماینر و تجهیزات جانبی آنکه برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد قاچاق بوده و نگهداری و خرید و فروش آن ممنوع است. اما با این حال اخیراً مشاهده شده که یکی از رسانه‌های خبری که وابستگی به دولت نیز دارد اقدام به تبلیغ خرید و فروش این دستگاه‌ها کرده است.

همانطور که از تصویر نیز پیداست خبرگزاری ایسنا در این خبر از مزیت‌های خرید دستگاه‌های ماینر سخن گفته و مرکز خرید آن را که یک سایت اینترنتی است نیز معرفی کرده است. این شیوه تبلیغ برای دستگاهی که خرید و فروش آن غیرقانونی بوده و حتی به دلیل اینکه چنین شیوه سرمایه‌گذاری در کشور رسمیت ندارد به نوعی تضییع حقوق مردم است.

چرا که با وجود مشخص نبودن نحوه مواجهه قانونی با این پدیده، فضایی نیز بوجود آمده تا کلاهبرداران بتوانند به راحتی با تبلیغ دروغ، برخی از دستگاه‌هایی که اساساً قابلیت‌های اعلام شده را نداشته به فروش برسانند و افراد زیادی به همین جهت مال باخته شده‌اند.

از سوی دیگر، باتوجه به پایین بودن قیمت برق در کشور و نیاز زیاد از حد دستگاه‌های ماینینگ برای تولید بیت‌کوین به انرژی، ایران تبدیل به بهشت ماینرها شده که همین موضوع نیز سبب شده علاوه بر بالارفتن مصرف برق و قطعی آن در برخی شهرها، دستوراتی نیز برای قطع برق مشترکان مشکوک به ماینینگ نیز صادر شود که مجدداً ضرر آن متوجه خریداران ناآگاه خواهد شد.

بنابراین به نظر می‌رسد ورود پلیس فتا به این موضوع و این نوع تبلیغات و برخورد با موارد آگهی آن در فضای مجازی بتواند مانع ضرر و زیان مردم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    5 6
    خوب چه اشکالی داره یه خورئه مغز و به کار بندازین این کا از صادرات گاز برای ایران سودش بیشتره
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    5 0
    اگه صداوسيما استديوهاش رو بكنه معدن استخراج اشكالي نداره؟!
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    9 0
    صبر کن اول دستگاه ها را بفروشند، بعد می ریزند جمع می کنند! اینجوری سودش بیشتره!!
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    3 0
    گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه غیر قانونیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس