کد خبر 969025
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
پایان تلگرام دولتی

بالاخره سرنوشت پوسته‌های تلگرام مشخص شد و این دو پیام‌رسان یعنی هاتگرام و تلگرام طلایی که بعد از مسدودسازی تلگرام نقش واسطه را ایفا می‌کردند، به پایان کار خود رسیدند.

به گزارش مشرق، بالاخره سرنوشت پوسته‌های تلگرام مشخص شد و این دو پیام‌رسان که بعد از مسدودسازی تلگرام نقش واسطه را ایفا می‌کردند، به پایان کار خود رسیدند. آن‌طورکه رسانه‌ها به‌نقل از مدیران، خاموشی این دو پوسته را در ۳۱ خرداد اعلام کردند و هدف از این کار را تمکین به قانون داخلی و راه‌اندازی نرم‌افراز بومی دانستند.

بیشتر بخوانید:

یکی از مدیران شرکت راهکار سرزمین هوشمند، صاحب هاتگرام و تلگرام طلایی، درباره ادامه فعالیت دو پوسته تلگرام، یعنی هاتگرام و تلگرام طلایی، اعلام کرد: «سرورهای این دو پوسته تلگرام، هاتگرام و تلگرام طلایی، تا دقایقی دیگر (جمعه‌شب) خاموش می‌شود. بنا داریم پیام‌رسان بومی مستقلی از تلگرام را به‌زودی به بازار عرضه کنیم؛ اما چون در تعداد سرورها محدودیت داریم، باید در ابتدا زیرساخت نرم‌افزاری تلگرام طلایی و هاتگرام از این سرورها پاک شود تا بتوانیم پروژه بومی را روی آن راه‌اندازی کنیم. همچنین، چون نسخه بومی را باید گوگل‌پلی تأیید کند، ارائه این نسخه مدتی طول می‌کشد. هدف ما از قطع‌کردن سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام از نسخه اصلی تلگرام، تمکین به قانون داخلی کشور است». از صبح روز گذشته نیز، کسانی که این نرم‌افزار را روی گوشی‌های خود داشتند، با این پیام مواجه شدند: «پس از سال‌ها همراهی، ساعتی دیگر با مهلت قضایی سرویس‌دهی هاتگرام و تلگرام طلایی متوقف می‌شود. به‌زودی، با خدمتی جدید و بومی درکنار شما خواهیم بود. ما را از مبادی رسمی دنبال کنید».

تلگرام یک سال پیش با دستور قضایی مسدود شد؛ اما با کارشکنی‌های دولتی، این اتفاق به‌سرانجام نرسید و با ظهور دو پوسته تلگرام طلایی و هاتگرام، عملاً این مسدودسازی به شکست انجامید. حالا قرار است شرکت سرزمین راهکار هوشمند پیام‌رسانی جدید و بومی را برای کاربرانش منتشر کند. برای آگاهی از جزئیات این اتفاق، با یکی از مدیران این شرکت هم صحبت شدیم.

در بیانیه اخیر، شما خاموشی تلگرام طلایی را پایان مهلت قضایی اعلام کردید؟


بله، جمع‌بندی کردیم و تا این تاریخی که بیانیه صادر شد، اجازه عرضه این پیام‌رسان را داشتیم و دراصل، این مهلت هم برای دوره گذار طراحی شده بود که افرادی که کسب‌وکار در فضای تلگرام داشتند یا کاربران و سرویس‌دهندگان داخلی دیگر بتوانند خودشان را با فضای جدید وفق بدهند. ازاین‌رو، این مهلت تمدید شد.
 

گفته می‌شد قرار است تلگرام طلایی و هاتگرام در یک زمانی به پیام‌رسانی مستقل تبدیل شوند و بعد، بحث جداسازی انجام شود؛ ولی شما ابتدا خاموش کردید؟

خیر، از ابتدا هم قرار بر این بود که اول نرم‌افزار را خاموش کنیم و بعد مدل بومی خودمان را ارائه دهیم.


زمانبندی ارائه این پیام‌رسان بومی چقدر است؟


فعلاً نمی‌توانم زمانبندی دقیقی ارائه دهم؛ ولی خیلی سریع و به‌زودی ارائه می‌شود. ما در حال کار روی عنوان تجاری آن هستیم. اسمی هم که ارائه خواهد شد، اصلاً شبیه تلگرام یا دیگر عناوین این مدلی نیست و هر چیزی که به تلگرام ربط داشته باشد، ما نخواهیم داشت. ظاهراً پیام‌رسان جدید متفاوت است و شباهت‌هایی نیز بین پیام‌رسان‌ها وجود دارد. البته، ما باید به کاربر حق انتخاب دهیم. کاربری که تا الان به هر دلیلی از این دوره گذار استفاده کرده، حق انتخاب دارد و تا زمانی‌که نرم‌افزار خودمان را ارائه دهیم، می‌تواند از سایر عناوین موجود استفاده کند و درنهایت، از میان همه و آنچه ما ارائه می‌دهیم، انتخاب کند. ما چیزی را بدون اجازه و انتخاب کاربر چیزی را به آن ارائه نمی‌کنیم.

خدمات و امکانات هم باید درحدی باشد که مخاطب راضی باشد. به‌لحاظ فنی این توانایی را دارید؟


ما برای خدمات بضاعتی داریم و این بضاعت در حوزه پیام‌رسانی، جدا از اینکه توانی برای توسعه می‌خواهد، نیازمندی‌های دیگری هم می‌خواهد و به چیزهای دیگری هم نیازمند است. مجموع کارهایی که ما برای توسعه این پیام‌رسان بومی انجام خواهیم داد، در حد بضاعت ما و مثل سایر پیام‌رسان‌هاست. همچنین عدد و رقم توسعه نرم‌افزاری در دنیا مشخص است.

شما برای جداسازی متکی به خودتان هستید یا همچنان محتاج حمایت دولت هستید؟


بحث بومی‌سازی به‌معنای رقابت با سایر نرم‌افزارهایی است که با کمک حاکمیت‌های دیگر بالا آمده‌اند و برای همه پیام‌رسان‌ها نیاز به کمک وجود دارد. ما تا الان تسهیلاتی یا عدد و رقمی که مالکیتش به ما منتقل شود یا کمکی به ما کند، دریافت نکردیم؛ یعنی آن تسهیلاتی که در حوزه پیام‌رسان‌ها دادند، ما نداشتیم. عدد و رقم داشتن کلاینت تلگرام مشخص است و باتوجه‌به ابعاد میلیونی و صفرکردن پراکسی این هزینه بیشتر خواهد بود.

این عدد و رقمی که شما برای ارائه پیام‌رسان بومی می‌خواهید، چقدر است؟


الان عدد و رقم مشخصی در ذهن ندارم؛ ولی نرم‌افزارهای مهم دنیا مثل تلگرم واتساپ اعلام کردند چقدر هزنیه برای توسعه و نیروی انسانی داشته‌اند.

یکی از مباحثی که مطرح شد، بحث نپذیرفتن این پیام‌رسان جدید به‌وسیله گوگل بود. چقدر این مسأله که گوگل نپذیرد، جدی است و شما چه کارهایی دراین‌زمینه کردید؟

ما هم مثل سایر پیام‌رسان‌ها، اکانتی گرفتیم و ثبت کردیم؛ ولی نکته مهم این است که گوگل الان خیلی از نرم‌افزارهای ایرانی را تهدید می‌کند. برخی در خارج کشور هستند و مشکلی ندارند؛ ولی نرم‌افزارهایی که مثل ما در ایران هستند و توسعه پیدا می‌کنند، خیلی بیشتر در خطر هستند. اگر بخواهیم مستقیم در بستر گوگل نرم‌افزاری را ثبت و ارائه کنیم، هزینه‌های آن خیلی بیشتر شده است. در چند وقت اخیر که رصد کردیم، تهدیدها بیشتر شده است. نکته جالب اینجاست از شما تأیید می‌گیرد درباره سیاست‌هایش و با این تأیید درواقع، تأیید تغییر سیاست‌های آینده‌اش را هم از شما می‌گیرد و هرکاری دلش بخواهد می‌کند.

چون گوگل شما را یک‌بار نرم‌افزار مخرب تشخیص داده و حذف کرده، مشکلی برای ثبت جدید ندارید؟


این نرم‌افزار دیگر ارتباطی ندارد و کاملاً متفاوت است.

بعد از مسدودسازی تلگرام، نرم‌افزارهای جایگزین توانایی پشتیبانی از تعداد فراوان کاربر را نداشتند. وقتی شما به‌عنوان جایگزین وارد شدید، همه جذب شما شدند. الان که می‌خواهید جدا شوید، توانایی پشتیبانی از ۳۵ میلیون کاربر را دارید؟

واقعیت این است که ازلحاظ فنی خیالمان راحت است؛ ولی ازلحاظ تأمین زیرساختی، ما هم مثل سایر پیام‌رسان‌ها هستیم و همان نکاتی را داریم که سایرین دارند.

البته، شما فرق دارید. در آن دوره که همه از دور خارج شدند، پیام‌رسان شما یکه‌تاز بود؛ چون به تلگرام وصل بودید؟

بله، آن موقع زیرساخت مستقل نداشتیم.

الان جداسازی این امکان را به شما داده زیرساخت مستقل داشته باشید؟

جداسازی این امکان را به ما نمی‌دهد؛ بلکه داشتن زیرساخت این امکان را می‌دهد. ما بضاعتی داریم نزدیک و حتی کمتر از پیام‌رسان‌های دیگر. سعی می‌کنیم بهینه کار کنیم که این اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق خیلی بزرگ باشد، طبیعتاً ما هم دچار مشکلاتی خواهیم شد؛ ولی سعی بر این است سرویس پایداری ارائه دهیم.

زمانبندی عرضه این نرم‌افزار را مشخص کرده‌اید؟ مشخصاً می‌توانیم بدانیم کی عرضه می‌شود؟

بله، مشخص است. وقتی نسخه اولیه را ارائه دهیم، کاربران کار می‌کنند تا مشکلاتش مشخص شود. مسأله فنی کار تقریباً آماده است و در آینده‌ی نزدیک، تمام است. ما باید تأیید گوگل را بگیریم و آنچه باقی می‌ماند، در حد سفت‌کردن چند تا پیچ است.

می‌توانیم انتظار داشته باشیم این پیام‌رسان در یکی‌دو ماه آینده بالا بیاید؟

بله، حتماً.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    6 2
    چه اصراری هست با وجود پیام رسانهای قوی و مستقل داخلی پول بیت المال را حرام این دو پوسته کنند درحالی که حتی در بروز رسانی امکانات نرم‌افزاری همچنان وابسته تلگرام هستند
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
      0 0
      قوی؟؟؟مطمینید پیامرسان داخلی حجم بالای کاربر رو میتونه بدوش بکشه؟ تستها چیز دیگه ای میگن!
  • دیدگا IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    5 1
    اینم یه دروغ دیگه!! ""هدف ما از قطع‌کردن سرورهای تلگرام طلایی و هاتگرام از نسخه اصلی تلگرام، تمکین به قانون داخلی کشور است"" اگه قانون رو تمکین میکردید دقیقا تا حالا چکار میکردید؟ چرا تا حالا قانون رو تمکین نکردید و یهویی فکر تمکین قانون افتادید؟ در واقع گوگل پلی شما رو به تمکین قانون مجبور کرد وگرنه خودتون هیچ احترامی برای قانون قائل نبودید!
  • سید رضا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    1 6
    من حدود دو سال است که از پیام رسان های بومی " سروش " و " ایتا " استفاده می کنم و راضی هستم ! مشکل ؛ جوسازی برعلیه پیام رسان های داخلی و عدم حمایت دولت است !!
  • داوود IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 5
    بعضیا الکی جو منفی در مورد پیام رسان داخلی میدن مگه چی دارین ردو بدل میکنید که حالا تلگرامو قبول دارین ولی داخلی رو نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس