کد خبر 967677
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
محمد مرسی

رئیس‌جمهور سابق مصر روز گذشته در جلسه دادگاه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

به گزارش مشرق، مردی که انقلاب مصر را به کما برد، ناگهان به کما رفت و با مرگش به عبرتی تاریخی تبدیل شد. تلویزیون دولتی مصر عصر دیروز به وقت قاهره در خبری فوری اعلام کرد «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور در جلسه دادگاه بر اثر سکته قلبی به کما رفته و پس از آن درگذشته است.

بیشتر بخوانید:

اخوان‌المسلمین: فوت مُرسی «قتل عمد» است

توضیح دادستانی مصر درباره فوت مرسی

محمد مرسی اولین رئیس‌جمهور غیرنظامی مصر که بود؟

«محمد مرسی» در دادگاه درگذشت


این سیاستمدار اخوانی ۶۷ ساله با پیروزی انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ در مصر که بزرگ‌ترین انقلاب عربی در جریان موج بیداری اسلامی در خاورمیانه بود، روی موج حمایت مردمی از اخوان‌المسلمین سوار شد و به دنبال خلع دیکتاتور حسنی مبارک از قدرت، در بهار ۲۰۱۲ نامزد نخستین انتخابات دموکراتیک ریاست‌جمهوری در سرزمین نیل پس از ۵ دهه شد. او در انتخاباتی شانه به شانه با حمایت اسلام‌گرایان، چپ‌گرایان و بویژه حامیان ملی و منطقه‌ای مقاومت توانست احمد شفیق، نامزد نزدیک به رژیم دیکتاتوری گذشته را شکست دهد.

با آنکه او از ابتدای ورود به کاخ ریاست‌جمهوری هلیو پولیس قاهره تلاش زیادی برای احیای قانون اساسی دموکراتیک و قوانین منطبق با اسلام از خود نشان داد و حتی مجلس جدید را که اخوانی‌های حزب حاکم آزادی و عدالت در آن اکثریت را داشتند، پشت سر خود می‌دید اما خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد از اصول اولیه انقلابی که تازه یک سال بود به ثمر نشسته بود عدول کرد و سقوط او از همین جا آغاز شد.

مرسی پس از رسیدن به ریاست اجرایی کشور مصر در شهریورماه ۱۳۹۱ به نخستین رهبر کشور فراعنه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران بدل شد که برای شانزدهمین دوره نشست جنبش غیرمتعهدها به ایران آمد اما نخستین نشانه‌های بارز تشتت فکری و سیاسی رئیس‌جمهور به‌اصطلاح انقلابی مصر از اجلاس تهران آشکار شد، زمانی که او در نطق تحویل دادن کرسی ریاست جنبش غیرمتعهدها به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران درسخنرانی‌اش به حکومت قانونی سوریه تاخت.

مرسی با برداشتی اشتباه از شورش‌هایی که آن زمان با تحریک شیوخ عربی و کشورهای غربی در شام برپا شده بود و در ماه‌ها و سال‌های پس از آن ماهیت تکفیری و تروریستی برپاکنندگان آنها مشخص شد، از انقلاب مردم سوریه علیه نظام سرکوبگر سخن گفت که برخلاف ادعای او و هیأت همراه مصری، این حرف‌ها وحدت میان کشورهای اسلامی را به خطر انداخت. اجلاس تهران همچنین عرصه‌ای بود که نشان داد رئیس اجرایی و دولت جدید اخوانی مصر بشدت دچار تعصبات فرقه‌ای تحت عنوان اسلام جهادی هستند اما در عمل به آسانی به سوی آمریکا و دولت‌های دست‌نشانده‌اش در منطقه غش می‌کنند. او خیلی سریع با دولت اوباما طرح دوستی ریخت و از هر دو وزیر خارجه او، هیلاری کلینتون و جان کری استقبال گرمی کرد، آن هم در شرایطی که خیلی زود مشخص شد سفیر ایالات متحده در قاهره زمینه شورش علیه دولت اسلام‌گرای مصر را فراهم می‌کرده است.

مرسی همچنین اشتباهات مهلکی در زمینه قطب‌بندی در جریان مقاومت اسلامی در خاورمیانه مرتکب شد، از جمله اینکه تلاش کرد به گروه‌های تکفیری و سلفی تندرو در سوریه، لبنان و لیبی و حتی فلسطین اعتبار دهد. او حتی در راستای سیاست آمریکایی- اسرائیلی برای ایجاد انشقاق فرقه در صفوف حماس گام‌هایی خطرناک برداشت و در نهایت از همین افراط‌گری‌ها ضربه خورد. در حقیقت آنچه میلیون‌ها تن از مردم مصر را یک سال و نیم پس از انقلاب دوباره علیه نظام حاکم به میدان التحریر قاهره کشاند، نگرانی آنها از قدرت گرفتن قرائتی تکفیری از اسلام توسط تیم مرسی بود.


در نهایت فقدان اندیشه سیاسی اصیل دولت مرسی، ظرف یک سال دولت او و حزب اخوانی‌ها را در تابستان سال ۱۳۹۲ به سقوطی عبرت‌آموز کشاند.


او به دنبال سقوط دولتش در سال ۱۳۹۲ به‌واسطه جنبش تمرد همراه با کودتای خاموش نظامیان، بازداشت شده و در حبس به سر می‌برد. او در سال ۲۰۱۵ متهم شناخته شده و به اعدام محکوم شده بود اما برای پرونده اتهامات جدید در رابطه با پرونده اتهام جاسوسی برای کشورهای خارجی مانند قطر همچنان به دادگاه فراخوانده می‌شد. روز دوشنبه در جلسه دادگاه او از قاضی برای قرار گرفتن پشت تریبون اجازه گرفته و به گفته شاهدان ۲۰ دقیقه‌ای با حرارت صحبت کرد اما رفته رفته حالش بد شد و هنگام وقت تنفس دادگاه ناگهان غش کرد و به کما رفت که بلافاصله به بیمارستان منتقل شد اما در راه فوت کرد.


سرنوشت «محمد مرسی عیسی العیاط» را باید عبرتی برای آرمان‌خواهان و انقلابیونی دانست که فریفته قدرتی شدند که حاصل مبارزات و فداکاری میلیون‌ها انسان حق‌طلب بود و در نتیجه مسیر را گم کردند.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ساسان IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    11 42
    رشادت های بچه های مدافع حرم جای خودش ولی اگه این مرتیکه مرسی کله پا نشده بود سوریه از دست رفته بود اشتباه استراتژیک احمدی نژاد هم در حمایت از جریان اخوانی و تلاشش برای نزدیکی به مصر با رهبری مرسی داشت کار دستمون میداد
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    14 21
    اخی یادش بخیرایران روی محمدمرسی واخوان المسلمین چقدحساب کرده بود توی همون اجلاس بود که ایران فهمید از این ابی گرم نمیشه
  • احمد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    11 2
    مرگ دموکراسی ورای مردم درمصر
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    14 1
    خیانتی که مرسی به مردم مصر و مسلمانان کرد موجب شد تا اخوان المسلیمن از هم بپاشد و صهیونیست ها قوی تر از قبل مصر را درچنگال خود اسیر کنند. وقتی سادات خیانت کرد و کمپ دیوید را امضا کرد خود را بنده و برده امریکا و اسراییل کرد ولی نتیجه این بندگی و بردگی چه بود؟ کسانی که امروز میگویند باید با امریکا مذاکره کنیم و اسراییل را به رسمیت بشناسیم بگویند مصر با این کار به کجا رسید ؟ کدام مقام علمی را در جهان دارد ؟ میزان استقلال ارتش مصر در بین ارتش های جهان چقدر است ؟ آیا سیاستمدارن کثیف و امریکایی مصر مانند سگی گرسنه که بر روی دوپای عقب نشسته تا تکه نانی را از ال سعود یا امریکا دریافت کند نیستند؟ محمد مرسی چرا عزت مردم مصر را به همکاری با ال سعود صهیونیست فروختی ؟که امروز اینگونه خسر دنیا و الاخره شوی؟؟؟
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    8 31
    دوست و همفكر احمدي نژاد كه نظرش به نظر او نزديك بود
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    15 0
    سرنوشت «محمد مرسی » را باید عبرتی برای آرمان‌خواهان و انقلابیونی دانست که فریفته قدرتی شدند که حاصل مبارزات و فداکاری میلیون‌ها انسان حق‌طلب بود و در نتیجه مسیر را گم کردند.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    14 0
    خدا عاقبتمون رو ختم به خیر کتد
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    30 0
    وقتی با امریکا و اسرائیل دست دوستی داد و ایران رو پس زد حقشه
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    37 0
    یکی از جنایات مرسی در دوره ریاست جمهوری ،حمله طرفدارانش به مسجد و منازل شیعیان و کشتار و ذبح تعدادی از آنها بود..خطای دوم مرسی نوکری از آل سعود و روی برگرداندن از ایران بود.. تازه اول زجر کشدنشه...باید جواب پس بده...
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    20 9
    بلافاصله به یاد عبارات اول سخنرانی او در تهران افتادم و اینکه دراوج جهل وتکبر حاضر نشد بره محضر رهبر انقلاب تا مثل همیشه سرنوشت مسولین سازشکار و واداده را به او هم گوشزد کنند واینکه گفت دیرم شده ورفت سالها در زندان مهره کدخدا
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    4 0
    خوی قدرت طلبی وحشیگری نظامیان مصری، چیزی جز لگدمالی حقوق مردمشان تاکنون نبوده است.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    3 13
    واسه زنگ زدنهات مرسی
  • AE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    15 3
    مرسی =مصدق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس