کد خبر 967428
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
دلار دوباره به کانال ١٣ هزار تومانی بازگشت

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: اینکه محل تعیین نرخ ارز در دبی باشد، بسیار بد است و بازار متشکل ارزی می خواهد این موضوع را تغییر دهد و نرخ ها در تهران تعیین شود.

به گزارش مشرق، مجید شاکری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه بازار متشکل ارزی به زمان نیاز دارد تا به عمق و کارایی لازم برسد، افزود: بازار متشکل ارزی، سیاستگذار نرخ ارز است.

وی با اشاره به سیاست های متفاوت بانک مرکزی در بازار ارز گفت: اصرار برای کاهش نرخ ارز با تزریق آن به بازار، انکار بازار آزاد و پذیرش بازار آزاد، ورود بانک مرکزی و کنترل نرخ ارز از جمله این سیاست ها در ۲ سال اخیر بود.

بیشتر بخوانید:

شاکری با اشاره به تفاوت های بازار متشکل ارزی با بازارهای نیما و سنا گفت: اینکه محل تعیین نرخ ارز در دبی باشد، بسیار بد است و بازار متشکل ارزی می خواهد این موضوع را تغییر دهد و نرخ ها در تهران تعیین شود.

وی همچنین با اشاره به دیدگاه های مختلف اقتصاددانان نسبت به اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به برخی کالاها افزود: تا آبان ۹۷ این کار تقریباً موفقیت آمیز بوده است، اما این روش در اوج موفقیت خود هم شکست خورده بود، زیرا نمی توانیم برای همه کالاها یک دستور بنویسم.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: ارزهایی که بنا بر مبدا صادراتی، امکان تخصیص موفق ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن وجود ندارد، باید در قالب نیمایی وارد شود و تفاوت آن را در قالب کارت رفاه به افراد بیشتری واگذار کنیم.

شاکری گفت: صراف ها بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی هستند و سامانه نیما سامانه ثبت معاملات حواله است و نرخی در آن کشف نمی شود.

وی افزود: در طول زمان به علت فشارهایی که از دبی به صرافان ایرانی وارد شد دبی از جایگاه اصلی ترین انباره اسکناس، نزول کرده است و از جاهای مختلفی اسکناس وارد ایران می شود، همچنین در طول تابستان ۹۷ به علل مختلف، انبارهای مهم اسکناس در داخل ایران تشکیل شده است.

شاکری با بیان اینکه بازار متشکل ارزی نیاز به زمان دارد تا به عمق و کارایی لازم برسد، اضافه کرد: زیرساخت فنی بازار متشکل ارزی، آماده و آزمایش و فراخوان برای نام نویسی صرافان هم انجام شده است.

* عملیات بازار باز بخش سیاستگذاری پولی را سر و سامان می‌دهد

تیمور رحمانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هم با حضور در این برنامه درباره اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز گفت: کنترل تورم، ابزار دراز مدت کنترل ارز است و اگر کشوری نتواند نرخ تورم را به طور پایدار کنترل کند، نمی تواند نرخ ارز را هم به طور پایدار کنترل کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در برخی موارد مانند مقابله با آثار تحریم ها مجبور است اقدامات کوتاه مدتی را انجام دهد، اما واگذار کردن نرخ ارز به بازار در شرایطی که حمله های سفته بازانه‌ای وجود دارد و با توجه به انعکاساتی که این نرخ ارز بر روی سایر متغیرهای اقتصاد کلان دارد ملاحظاتی دارد و بهتر است با ابزارهایی نرخ ارز را کنترل کرد؛ باید راه هایی را اندیشید که تقاضا برای ارز محدود شود.

رحمانی گفت: با تشکیل بازار متشکل ارزی، عوامل بنیانی نرخ ارز تغییر نمی‌کند و بانک مرکزی با این کار می خواهد در این بازار شفافیت ایجاد کند.

وی تاکید کرد: بی ثباتی نرخ ارز، خوب نیست، اما ثبات نرخ هم باید مبتنی بر عوامل بنیانی باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سران قوا اجازه عملیات بازار باز را به بانک مرکزی دادند، افزود: دستورالعمل انجام کار در دست تدوین است و بر اساس آن دولت بخشی از بدهی‌های خود به بانک ها را می‌تواند به اوراق تبدیل کند. بستر خرید و فروش این اوراق هم باید در بورس فراهم شود.

رحمانی ادامه داد: عملیات بازار باز، بخش سیاستگذاری پولی را سر و سامان می دهد و قرار نیست بخش مربوط به نظارت بر نظام بانکی را حل کند و این موضوع نیاز به اقدامات جداگانه بانک مرکزی دارد.

وی اضافه کرد: نباید اجازه ناترازی به اقتصاد دهیم و با این کار می توانیم تورم را کنترل کنیم.

رحمانی گفت: بیشتر اقداماتی که مقدمه اجرای عملیات بازار باز است، پیشرفت خوبی داشته است و بانک مرکزی به شدت پیگیر اجرای آن است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    4 0
    طرف ارز 4200ی گرفته، قسط موسسه آموزشی اش را داده.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
    0 0
    تعیین نرخ ارز در ابتدای خیابان منوچهری درست روبروی سفارت انگلیس انجام می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس