علیرضا علوی‌تبار

یک فعال اصلاح‌طلب، اظهارات خاتمی درباره ضرورت فدرالیسم در کشور را تخطئه و رد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

علیرضا علوی‌تبار در «مشق نو» نوشت: فدرالیسم شکلی از حکومت است که در آن قدرت سیاسی به صورت سرزمینی توزیع شده و به اجرا درمی‌آید. در این شکل از حکومت به‌طور معمول صلاحیت‌ها و اختیارات میان دوسطح از حکومت یعنی حکومت محلی و حکومت مرکزی (فدرال) تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آقای خاتمی! به جای حرف زدن از فدرالیسم از فساد اطرافیان خود بگوئید


در جوامعی که از دیرباز برخوردار از یک «ملت» بوده‌اند، ایجاد فدرالیسم، به معنای نادیده گرفتن ریشه تاریخی موفقیت فدرالیسم است. واقعیت تاریخی نشان می‌دهد. «ایران کشوری است با ملت واحد و اقوام متعدد». اگرچه در ایران تنوع قومی وجود دارد اما هویت ملی- تاریخی آن، نیاز به فدرالیسم را منتفی می‌کند. هویت تاریخی ملت ایران سه رکن اصلی دارد: زبان فارسی، تشیع و محدوده سرزمینی، و شکل‌گیری و تداوم این عناصر هویت‌ساز، حاصل همدلی و همراهی و مشارکت تمامی اقوام ایرانی بوده است.


وی می‌افزاید: هیچ رابطه ضروری میان فدرالیسم و مردم‌سالاری وجود ندارد. کشورهای متعددی وجود داشته و دارند که به‌رغم آنکه حکومت آنها شکل فدراتیو دارد، اما از مردم‌سالاری سیاسی بی‌بهره هستند؛ یوگسلاوی سابق، نیجریه، امارات متحده عربی و چین از جمله این موارد بوده و هستند. با توجه به اینکه مفهوم محوری جنبش اصلاح‌طلبی در ایران «مردم‌سالاری» است، می‌توان نتیجه گرفت هیچ ارتباط درونی و ضروری میان اصلاح‌طلبی و دفاع از فدرالیسم وجود ندارد.


یادآور می‌شود اخیراً جواد طباطبایی نیز خاتمی را به خاطر این سخنان نکوهش کرده و از وی خواسته بود درباره موضوعاتی که سررشته و سواد ندارد اما می‌تواند منجر به ایجاد چالش‌های امنیتی برای سرزمین ایران شود، اظهارنظر نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 0
    خاتمی رو هم باید مثل موسوی و کروبی حصر کرد تا با حرفاش گندی نزده به مملکت
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 0
    ایران یک کشور واحد هس اگرم فدرالیسمی باشه بخشهای کردسنان کشورهای اطراف و بلوچسنان پاکسنان و افقانسنان و قفقاز و ماوراالنهر باید فدرالیسمی وابسنه به ایران باشند
  • مسعود دیپلمات IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    3 0
    سال پیش ،کوروش کبیر کشور را از حالت فدراتیو درآورد و متحد و یکپارچه نمود و با ابتکار عظیم ارتباطات و احداث تعداد زیادی چاپارخانه در سرتاسر ایران اتحاد اقوام پانزده گانه را بحول و قوه الهی مستجکم ایران را یکپارچه نمود که بحمدالله همچنان پابرجا است و انشاء الله از گزند اصلاح طلبان محفوظ.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس