سیلوهای پر تا بازار خالی از شکر/توزیع ۵۵۰ تن شکر در میادین تره‌بار

در حالی مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور از ذخایر کافی انبارهای شکر و تامین کالای حواله‌های میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اصناف خبر می‌دهد؛ هنوز تمامی تقاضای مردم در بازار برای این کالا برآورده نشده است.

به گزارش مشرق، کمبود شکر به عنوان یک کالای اساسی در روزهای اخیر به یکی از مسائل جدی مردم و مسئولان تبدیل شده است. از یک طرف مردم به طور دائم از طریق رسانه‌ها، خواهان رسیدگی به مسئله کمبود و گرانی شکر هستند و در مقابل مسئولان مدام از ذخایر قابل توجه انبارهایی خبر می‌دهند که به دلیل کمیاب شدن این کالا در بازار؛ وجود این ذخایر برای مردم باور پذیر نیست.

موضوع حائز اهمیت آن است که علیرغم توزیع مداوم و تامین شکر برای عرضه در میادین میوه و تره‌بار و برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هنوز نیاز بازار به طور کامل تامین نشده و مشاهده می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای روزانه این کالا را به تعداد بسیار محدود عرضه می‌کنند و برخی از فروشگاه‌ها اصلاً شکری برای عرضه ندارند.

بیشتر بخوانید:

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران هم اعلام کرد: حواله‌های شکر اتحادیه‌های مختلف صنفی هنوز تامین کالا نشده است.

پیرو وضعیت ضد و نقیض در بازار شکر و گفته مسئولان مبنی بر وجود ذخایر کافی انبارها، بازدیدی از مجتمع امین‌زاده واقع در شهرستان اسلامشهر انجام شد که حاکی از آن بود، شکر و سایر اقلام اساسی مورد نیاز مردم در این انبار موجود است و ورودی و خروجی این انبار براساس نظم خاصی در در حال کنترل است، به طوری که با خروج بخشی از ذخایر شکر برای توزیع در بازار بلافاصله شکر تصفیه شده در کارخانه‌های کشور جایگزین آن می‌شود.

پیرو مسائل ذکر شده گفت‌وگویی با محمود یوسفی عضو هیات مدیره و مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور که در بازدید از مجتمع امین‌زاده همراه ما بود، انجام شد که در ادامه می‌خوانید.

* آقای یوسفی لطفاً بفرمایید که ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در منطقه یک کشو در چند انبار انجام می‌شود؟

- یوسفی: ذخیره سازی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در منطقه یک کشور در سه مجتمع انجام می‌شود. مجتمع امین‌زاده یکی از آنها به شمار می‌رود که بخش زیادی از ذخایر شکر مورد نیاز منطقه یک در این مجتمع نگهداری می‌شود.

مجتمع امین‌زاده از ظرفیت نگهداری ۴۵ هزار تن کالای سردخانه‌ای و ۲۵۰ هزار تن کالای خشک برخوردار است.

* موجودی شکر در این انبار چگونه تامین می‌شود و چقدر است؟

یوسفی: موجودی این انبار بیش از ۸۰۰ تن است و در روزهای اخیر با توجه به مشکلی که در تنظیم بازار شکر به وجود آمده است به طور مداوم بخشی از موجودی انبار بارگیری و به مقاصد توزیعی ارسال می‌شود و از آن طرف هم شکر تصفیه شده توسط کارخانه‌های مختلف از جمله کارخانه قند فیروزکوه و سایر کارخانه‌ها برای ذخیره‌سازی در سیلوهای این مجتمع وارد می‌شود.

* شما از بارگیری شکر به مقاصد توزیعی خبر می‌دهید، اما هنوز شکر در بازار موجود نیست، اگرچه تا حدودی در روزهای اخیر مقادیری شکر از طریق میادین میوه و تره و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شده است؟. چه توضیحی برای این مساله دارید؟

یوسفی: بازار در روزهای اخیر التهاب داشته و ما آن را قبول داریم، اما تمام سعی‌مان را برای رفع این مسئله انجام داده‌ایم. به طوری که پیرو تصمیمات اتخاذ شده برای تعادل بخشی به بازار شکر، روزانه بخشی از ذخایر شکر این مجتمع به میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارسال می‌شود.

در حال حاضر ۲۲ میدان اصلی میوه و تره‌بار شهر تهران و برخی از میادین فرعی و همچنین تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال توزیع روزانه شکر با قیمت مصوب به مردم هستند، ضمن اینکه ما هیچ مشکلی برای تامین تقاضا و حواله‌های موجود نداریم و به هر میزان که تقاضا وجود داشته باشد و حواله شکر برای تامین کالا به ما ارجاع شود، پاسخگو هستیم.

تامین کالای حوالجات شکر هم براساس برنامه شرکت بازرگانی دولتی و اولویت‌بندی آن در حال انجام است.

همچنین با وزیر برای تامین شکر صنوف گفت‌وگویی انجام شده است و مقرر شده تا حواله‌های شکر اتحادیه‌های مختلف در اسرع وقت و نهایتاً ظرف ۱۰ روز آینده تامین کالا شود. بنابراین امیدواریم طی روزهای آتی آرامش به بازار شکر بازگردد.

در مورد فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به نظر می‌رسد که فروشگاه‌های عرضه کننده شکر باید شکر بیشتری نسبت به روزهای عادی در قفسه‌های خود قراردهند، زیرا حواله‌های شکر فروشگاهای زنجیره‌ای متقاضی تامین کالا شده است و آنها مشکل و کمبودی برای عرضه ندارند، ما از آنها خواسته‌ایم تا شکر بیشتر در قفسه‌ها برای عرضه ارائه کنند.

* همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین کالا شده‌اند؟

این مساله بستگی به درخواست فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشته است، برخی فروشگاه‌ها ی زنجیره‌ای با توجه به اینکه زودتر به ما مراجعه کرده‌اند، حواله‌هایشان تامین کالا شده است، اما برخی از فروشگاه‌ها به تازگی مراجعه کرده‌اند که اقدامات لازم برای تامین کالای آنها در دست اقدام است و به زودی این فروشگاه‌ها هم عرضه خود را آغاز خواهند کرد.

البته میزان تامین کالای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بستگی به درخواست آنها داشته، اما نحوه توزیع توسط مدیریت فروشگاه‌ها انجام می‌شود.

* شما می‌فرمایید به اندازه کافی فروشگاه‌ها تامین کالا شده‌اند، اما در بازدیدی که ما از تعدادی از فروشگاه‌ها داشتیم روزانه فقط ۳۰ بسته ۹۰۰ گرمی شکر عرضه می‌کردند و در مراجعه به برخی فروشگاه‌ها شکری برای خرید موجود نبود، دلیل این اتفاق چیست؟

یوسفی: فکر نمی‌کنم اینگونه باشد، اما اگر بدین صورت باشد با توجه به تامین شکر این فروشگاه‌ها قطعاً جای بررسی دارد.

* روزانه چقدر شکر به میادین میوه و تره‌بار برای تنظیم بازار تحویل می‌شود؟

- یوسفی: هر حواله‌ای که به ما ارجاع شود تامین کالا می‌شود اما در روز ۲۳ اردیبهشت در مجموع ۵۵۰ تن شکر به میادین تحویل شده است، به عبارتی هر کدام از ۲۲ میدان اصلی میوه و تره‌بار شهرداری تهران ۲۵ تن شکر برای توزیع تحویل گرفته‌اند.

* شما از توزیع گسترده خبر می‌دهید، اما هنوز نیاز بازار تامین نشده، ممکن است دلیل تامین نشدن نیاز مردم، احتکار شکر باشد؟ نظارت‌ها برای جلوگیری از این مسئله چگونه است؟

- یوسفی: نظارت بر این قضیه بر عهده غله و بازرگانی نیست، اما لیست‌های عرضه شکر را برای سازمان‌های مربوطه ارسال می‌کنیم تا نظارت‌های لازم انجام شود.

* در حال حاضر تنظیم بازار شکر از محل ذخایر دولتی در حال انجام است یا ذخایر بخش خصوصی هم وارد بازار شده است؟

- یوسفی: شرکت غله و بازرگانی کار ذخیره‌سازی شکر شرکت بازرگانی دولتی را بر عهده دارد، بنابراین هر میزان شکری که به این مجتمع وارد و یا از آن خارج می‌شود، مربوط به بخش دولتی است.

شکر موجود با ارز دولتی وارد کشور شده و قیمت مصوب آن توسط تنظیم بازار تعیین شده است و هر گونه عرضه باید با قیمت مصوب انجام شود.

یوسفی در پایان این مصاحبه از مردم خواست هیچ نگرانی برای تامین شکر نداشته باشند، زیرا کالا به اندازه کافی موجود است و با سرعت بخشی در امر عرضه قطعاً در روزهای آتی بازار این کالا به تعادل می‌رسد.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به اقدامات انجام گرفته توسط شرکت بازرگانی دولتی و غله و بازرگانی منطقه یک کشور برای تامین کالای شکر و از طرفی عرضه کم این کالا در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید نظارت بیشتری از سوی نهادهای مربوطه انجام شود، تا تا از هر گونه سوء استفاده‌های احتمالی و احتکار خودداری و از کمبود کاذب این کالا در بازار جلوگیری شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس