کد خبر 958916
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
جشن قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر

در ۱۰ دوره از هفده دوره قبلی لیگ برتر، سرنوشت قهرمان لیگ در هفته پایانی مشخص شده که برخی از ادوار داستانهای عجیب و جالب رقم خورده است.

به گزارش مشرق، سرانجام لیگ هجدهم به هفته پایانی خود رسید و پس از یک رقابت نفس‌گیر و داغ بین مدعیان قهرمانی، تنها دو تیم پرسپولیس و سپاهان در هفته سی‌ام در کورس قهرمانی باقی ماندند. در ۱۰ فصل قهرمان لیگ در هفته پایانی مشخص شده است. به بهانه تعیین تکلیف قهرمان لیگ در هفته آخر، ادوار قبلی که قهرمان در هفته آخر مشخص شده مورد بررسی قرار گرفته است.

لیگ اول: پرسپولیس قهرمانی را از چنگ استقلال خارج کرد
در نخستین دوره لیگ برتر، در پایان هفته بیست و پنجم (یکی مانده به پایان) استقلال با ۴۸ امتیاز و تفاضل گل ۱۸+ در صدر جدول قرار داشت و پس از آن پرسپولیس با ۴۶ امتیاز و تفاضل گل ۱۲+ جایگاه دوم را به خود اختصاص داده بود. با توجه به تفاضل گل بهتر استقلال، آبی‌پوشان در صورت تساوی مقابل ملوان در هفته آخر پرسپولیس برای مسجل کردن قهرمانی احتیاج به پیروزی با اختلاف بیش از ۶ گل برابر فجرسپاسی داشت و به نظر می‌رسید استقلال با یک تساوی قهرمان لیگ شود ولی استقلال در انزلی با گل بابک پورغلامی ناباورانه شکست خورد و پرسپولیس نیز با گل ابراهیم اسدی به پیروزی رسید تا قهرمان لیگ شود.

بیشتر بخوانید:

واکنش پیشکسوتان سرخ به هجمه‌های اخیر

 

سومین دوره لیگ: آخرین قهرمانی پاس
تکلیف قهرمان لیگ دوم قبل از هفته پایانی مشخص شد اما در لیگ سوم کار به روز آخر کشید. در سومین دوره لیگ برتر در هفته ماقبل پایانی استقلال ۲ بر یک مغلوب استقلال اهواز شد تا پاس با ۵۰ امتیاز در صدر جدول قرار گیرد و استقلال با ۴۸ امتیاز به رده دوم سقوط کرد. با توجه برابر بودن تفاضل گل دو تیم، پاس برای قهرمانی محکوم به پیروزی برابر استقلال اهواز در هفته پایانی بود و سبزپوشان موفق شدند استقلال اهواز را ۵ بر صفر شکست دهند و برای آخرین بار قهرمان ایران شوند.

پنجمین دوره لیگ: اولین قهرمانی استقلال
در هفته ماقبل پایانی لیگ پنجم، استقلال با ۵۶ امتیاز صدرنشین بود و پاس با یک امتیاز کمتر در رده دوم قرار داشت. با توجه به شرایط جدول، استقلال برای قهرمانی محکوم به پیروزی بود. این تیم، توانست در هفته آخر در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی، برق شیراز را با نتیجه ۴ بر صفر شکست دهد و قهرمان لیگ شود.

شمشین دوره لیگ: قهرمانی سایپا خداحافظی دایی
در لیگ ششم یکی از داغ‌ترین کورس‌های قهرمانی شکل گرفت و ۴ تیم در روز آخر شانس فتح جام را داشتند که رقابت اصلی بین سایپا و استقلال اهواز بود که ۵۳ امتیاز داشتند و سایپا به خاطر تفاضل گل بهتر در رده نخست قرار داشت. نارنجی پوشان برای قهرمانی باید در هفته آخر از سد مس کرمان عبور می‌کردند و در نهایت نیز با ۲ گل به پیروزی رسیدند و فاتح جام شدند. پس از این بازی علی دایی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

هفتمین دوره لیگ: قهرمانی دراماتیک پرسپولیس
هفتمین دوره لیگ برتر، پایان پرهیجانی داشت. در این دوره از لیگ پرسپولیس و سپاهان مدعیان اصلی قهرمانی بودند ولی پرسپولیس به خاطر جریمه انضباطی فیفا با کسر ۶ امتیاز مواجه شده بود و سپاهان نیز به خاطر رفتار تماشاگران خود ۳ امتیاز جریمه شد تا درهفته ماقبل پایانی سپاهان با ۵۸ امتیاز در رده اول و پرسپولیس با ۵۶ امتیاز در جایگاه دوم جای گیرد. این دو تیم در هفته آخر با هم دیدار داشتند و با توجه به شرایط جدول، سپاهان با تساوی در بازی فینال گونه لیگ به قهرمانی می‌رسید. این مسابقه تا دقیقه ۹۶ با نتجه تساوی یک-یک دنبال می‌شد تا اینکه سپهر حیدری گل قهرمانی سرخپوشان را به ثمر رساند.

هشتمین دوره لیگ: روزی که مجید جلالی خیلی مرد بود
در هفته ماقبل پایانی لیگ هشتم ذوب آهن با ۶۶ امتیاز و تفاضل گل ۱۹+ در صدر جدول قرار داشت و استقلال با ۶۳ امتیاز و تفاضل گل ۳۵+ دوم بود. قهرمانی استقلال تنها در شرایطی میسر بود که در هفته آخر به پیروزی رسیده و ذوب‌آهن نیز مغلوب شود تا استقلال با تفاضل گل قهرمان لیگ شود. ذوب‌آهن در اهواز با ۴ گل مغلوب فولاد خوزستان با مربیگری مجید جلالی شد و استقلال در مشهد پیام این شهر را با تک گل فابیو جانواریو شکست داد تا قهرمان لیگ شود.

یازدهمین دوره لیگ: هت‌تریک قهرمانی سپاهان
در لیگ یازدهم در هفته سی و سوم سپاهان ۶۶ امتیاز داشت و تراکتورسازی و استقلال با ۶۳ امتیاز در تعقیب این تیم بودند. تفاضل گل سپاهان ۲۷ و تفاضل گل سپاهان ۲۳ بود و تنها در صورتی تراکتورسازی به قهرمانی می‌رسید که سپاهان در روز آخر شکست بخورد و تراکتورسازی پیروز شود و حداقل یکی از این بازی‌ها با اختلاف بیش از یک گل باشد. در روز آخر سپاهان مقابل مس سرچشمه که به دسته پایین‌تر سقوط کرده بود به تساوی بدون گل رسید تا به سومین قهرمانی پیاپی خود دست یابد.

سیزدهم دوره لیگ: فولاد فاتح کورس داغ مدعیان
در لیگ سیزدهم در یک اتفاق بی‌سابقه پنج تیم نفت تهران، فولاد، استقلال تهران، پرسپولیس و سپاهان در روز آخر شانس قهرمانی داشتند که نفت تهران با ۵۴ امتیاز هم امتیاز با فولاد با تفاضل بهتر در صدر جدول قرار داشت و برای قهرمانی احتیاج به پیروزی در روز آخر برابر سپاهان داشت ولی این تیم ۲ بر صفر مغلوب سپاهان شد و فولاد در تبریز گسترش فولاد را شکست داد تا فاتح جام شود.

چهاردهمین دوره لیگ: جنجال در تبریز، قهرمانی در اصفهان
لیگ چهاردهم جنجالی‌ترین پایان تاریخ لیگ برتر را داشت. در هفته ماقبل پایانی تراکتورسازی با ۵۷ امتیاز و تفاضل گل ۲۴ در صدر جدول قرار داشت و نفت با همین امتیاز و تفاضل ۱۷ در رده دوم بود. سپاهان با ۵۶ امتیاز دیگر شانس قهرمانی در روز آخر محسوب می‌شد. در هفته سی‌ام دو تیم نفت و تراکتورسازی باید در تبریز با هم روبه‌رو می‌شدند و تیم پیروز برای اولین بار در تاریخ جشن قهرمانی می‌گرفت ولی در صورت تساوی این فرصت برای سپاهان ایجاد می‌شد تا با پیروزی برابر سایپا قهرمان شود. تراکتورسازی و نفت در یک جدال پرهیجان به تساوی ۳-۳ رسیدند و سپاهان با پیروزی ۲ بر صفر برابر سایپا فاتح مسابقات شد. در پایان بازی تبریز در ورزشگاه یادگار امام این شایعه پخش شد که دیدار اصفهان با نتیجه تساوی به پایان رسیده و تراکتورسازی به خاطر تفاضل گل بهتر قهرمان شده ولی پس از تکذیب این شایعه جنجال بزرگی در استادیوم برپا شد.

پانزدهمین دوره لیگ: شگفتی بزرگ با قهرمانی استقلال خوزستان
در هفته بیست و نهم دو تیم استقلال خوزستان و پرسپولیس با ۵۴ امتیاز در صدر جدول قرار داشتند و استقلال خوزستان به خاطر تفاضل گل بهتر در رتبه اول جای داشت. استقلال نیز با ۵۱ امتیاز از شانس کمی برای قهرمانی برخوردار بود. استقلال خوزستان برای قهرمانی احتیاج به پیروزی در هفته آخر داشت و با برتری ۲ بر صفر مقابل ذوب‌آهن شگفتی تاریخی خلق کرد.

خطر مساوی گرفتن
با مرور ادواری که سرنوشت لیگ به هفته آخر کشیده شده در ۵ دوره از ۱۰ دوره، تیم صدرنشین هفته ماقبل پایانی، رتبه نخست را از دست داده و در ۵ دوره موفق به حفظ آن شده است. تنها در ۴ دوره لیگ بوده که وضعیت قهرمانی مشابه این فصل بوده و تیم قهرمان با یک تساوی قهرمان می‌شده که در ۳ دوره تیم صدرنشین با شکست در روز آخر قهرمانی را از دست داده و در یک مورد به قهرمانی رسیده است. در ۳ دوره‌ای که تیم صدرنشین در حفظ موقعیت خود ناکام بوده در هفته آخر مهمان بوده و در تنها فصلی که صدرنشین هفته ماقبل آخر قهرمان شده در روز آخر میزبان بوده است.
پرسپولیس و سپاهان در کورس
آمار امیدوارکننده برای سرخپوشان، عملکرد خوب این تیم در هفته‌های آخری است که در کورس قهرمانی قرار داشته است. پرسپولیس در ۵ فصل در این وضعیت بوده که در هر ۵ فصل به پیروزی رسیده است. این اولین دوره‌ای است که پرسپولیس در هفته آخر لیگ در شرایطی که قهرمانی‌اش قطعی نشده در صدر جدول جای گرفته است. پرسپولیس از ۵ دوره قبلی که سرانجام جام به هفته آخر کشیده و در کورس بوده در ۲ دوره قهرمان شده است. سپاهان نیز در ۴ دوره در هفته آخر مدعی قهرمانی بوده که در ۲ فصل به قهرمانی رسیده است. این تیم در این ۴ بازی به ۲ پیروزی، یک تساوی و یک شکست دست یافته است. این تیم دو بار در شرایطی که در هفته ماقبل آخر در صدر جدول نبوده در کورس قرار داشته که یک بار موفق به قهرمانی شده است.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس