کد خبر 956345
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
سرلشکر صفوی

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: با ترکیب استراتژی برّی، بحری و فضایی، به امنیت پایدار و توسعه همه‌جانبه کشورمان دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش مشرق، سردار سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا به همراه دانشجویان خود در مقطع دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران از زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی استان هرمزگان بازدید کرد.

وی در تحلیل اهمیت تاریخی منطقه خلیج فارس اظهار داشت: اهمیت منطقه خلیج فارس از ۱۱۱ سال قبل شروع شد. در سال ۱۹۰۸ میلادی نفت در مسجد سلیمان ایران کشف شد و تا آن زمان نفت در هیچ کجای منطقه کشف نشده بود.

سردار صفوی با اشاره به اینکه چهار سال بعد انگلیسی‌ها بزرگترین پالایشگاه نفت خاورمیانه را سال ۱۹۱۲ در آبادان ساختند، گفت: انگلیسی‌ها سوخت ناوگان خود را از ذغال سنگ به هیدروکربنی تبدیل کردند و در جنگ اول و دوم جهانی آبادان و ایران را اشغال نظامی کردند و از محصولات پالایشگاه آبادان برای هواپیماهایشان و خودروهای نظامی استفاده کردند و همچنین از راه آهن جنوب به شمال بهره بردند.

بیشتر بخوانید:

در کتاب همسر رحیم صفوی چه نوشته شده است؟

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: انگلیسی‌ها با تغییر استراتژی از سال ۱۹۶۸ از خلیج فارس، دریای سرخ و شرق مدیترانه خارج شدند و سه دولت مصنوعی را ایجاد کردند و بحرین و امارات متحده عربی و قطر را در سال ۱۹۷۱ تشکیل دادند.

وی ادامه داد: پس از خروج انگلیسی‌ها از این منطقه آمریکا در سال ۱۹۷۱ قدرت این منطقه شد. استراتژی توازن دوستونه نیکسون در همین راستا اجرا شد و در آن استراتژی، آمریکایی‌ها رژیم ایران را ستون امنیتی و نظامی و به اصطلاح ژاندارم این منطقه قرار دادند و عربستان سعودی را به ستون اقتصادی منطقه تبدیل کردند.

این استاد جغرافیای سیاسی در تبیین جایگاه خلیج فارس و تنگه هرمز در تحولات استراتژیک منطقه و جهان افزود: به ندرت در کل مناطق جهان منطقه‌ای به اهمیت خلیج فارس می‌توان پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در یک منطقه لایه‌های ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک بر هم منطبق می‌شود، آن منطقه راهبردی خواهد بود و هنگامی که یک منطقه از وزن برتر راهبردی و ژئوپلیتیکی برخوردار شود، همه قدرت‌های جهان به آن منطقه چشم خواهند دوخت و بنظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور استرانژی چینی‌ها و هندی‌ها به سمت این منطقه و برای بهره مندی از انرژی این منطقه جلب شود.

سرلشکر صفوی با تأکید بر اهمیت فرهنگی و ژئوکالچر منطقه خلیج فارس تا دریای مدیترانه اظهار کرد: تمام ادیان بزرگ الهی از جمله حضرت موسی سلام الله علیه، حضرت مسیح سلام الله علیه و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، آخرین پیامبر الهی از این منطقه تا دریای مدیترانه ظهور کرده‌اند و تا کنون در این منطقه مسسیحیان و یهودی‌ها و مسلمانان در کنار هم زندگی می‌کردند و با تشکیل غده سرطانی رژیم اشغالگر قدس در سال ۱۹۴۸ میلادی توسط انگلیس و با حمایت آمریکا، منطقه هم اکنون دچار نا امنی شده است.

آمریکایی‌ها سه چالش بزرگ پیش رو دارند

وی با تحلیل چالش‌های بزرگ آمریکا تا سال ۲۰۳۰ در مقیاس جهانی گفت: آمریکایی‌ها سه چالش بزرگ پیش رو دارند. چالش اول آن‌ها با ماهیت اقتصادی برابر چین است. چین تا سال ۲۰۳۰ چین قدرت اول اقتصادی جهان خواهد شد و هر کشوری که قدرت اقتصادی شود به سمت توسعه و گسترش قدرت نظامی حرکت خواهد کرد و آمریکایی‌ها از این روند احساس خطر می‌کنند. به همین دلیل اوباما در اواخر دوره ریاست جمهوری خود از استراتژی کوچ شرقی و حرکت به سمت چین سخن گفت.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا افزود: آمریکایی‌ها در راهبرد امنیت ملی خودشان در سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که از نظر نظامی به سمت جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام خواهند رفت و قصد دارند آرام، آرام به سمت آن منطقه تغییر استراتژی بدهند به دلیل اینکه چین قدرت تأثیرگذار اقتصادی در مقابل آمریکا است و روسیه نیز قدرت نظامی مقابل آمریکا محسوب می‌شود.

روسیه بزرگترین قدرت نظامی در مقابل آمریکاست

سردار صفوی چالش دوم آمریکایی‌ها را با ماهیت نظامی دانست و خاطرنشان ساخت: چالش دوم آمریکایی‌ها با فدراسیون روسیه است که ماهیت نظامی دارد. روسیه پس از فروپاشی شوروی ساختار نظامی و اطلاعاتی خود را حفظ کرده است و هم اکنون هم بزرگترین قدرت نظامی در مقابل آمریکا خصوصاً سلاح‌های قاره پیما، موشکی و اتمی است.

ساختار قدرت در منطقه غرب آسیا با پیروزی انقلاب اسلامی به نفع ایران رقم خورد

وی سومین سومین چالش آمریکایی‌ها را فرهنگی تمدنی دانست و افزود: واقعیت این است که یک قدرت بزرگ فرهنگی و تمدنی به نام جهان اسلام در برابر فرهنگ و اقتصاد لیبرال دموکراسی و تفکر مادی آمریکایی‌ها و غربی‌ها در حال ظهور و بروز است و با پیروزی انقلاب کبیر اسلامی ساختار قدرت در منطقه غرب آسیا بنفع ایران رقم خورد و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دچار غافلگیری استراتژیک شدند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت توسعه روابط ایران با سایر کشورها گفت:: جمهوری اسلامی ایران با داشتن ۲ هزار و ۲۰ کیلومتر ساحل در دریای عمان و خلیج فارس، به عنوان یک حکومت با ثبات و قدرتمند بایستی روابط خودش را با سایر کشورها بر اساس منافع ملی و امنیت ملی توسعه دهد.

توسعه ایران بر مبنای صادرات تا ۲۰ سال آینده خواهد بود

سرلشکر صفوی در بازدید از بندر شهید رجایی با بیان اینکه در نگاه برنامه ریزی راهبردی، دریا به عنوان لوکوموتیو توسعه کشور می‌تواند نقش داشته باشد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تا ۲۰ سال آینده توسعه ایران بر مبنای صادرات خواهد بود و کشور ما برای این منظور باید استراتژی بحری داشته باشد. ایران از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلیومتر ساحل دریا در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر برخوردار است که می‌تواند مبدأ صادرات به ۱۵ کشور همسایه و کل کشورهای جهان باشد.

وی افزود: هم‌اکنون کل صادرات غیر نفتی ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال است که می‌توانیم با توسعه بنادر در جنوب و شمال کشور، این رقم را تا چند برابر افزایش دهیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ده‌ها سال است که استراتژی ایران برّی بوده، اما به نظر می‌رسد می‌توانیم با ترکیب استراتژی برّی و بحری و فضایی، به امنیت پایدار و توسعه همه جانبه کشورمان دسترسی پیدا کنیم.

پالایشگاه‌های استان هرمزگان ۶۰ درصد تولید بنزین کنونی ایران را تامین می‌کند

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بازدید از پالایشگاه‌های استان با اشاره به ظرفیت این پالایشگاه‌ها گفت: مجموع پالایشگاه‌های استان هرمزگان ۶۰ درصد تولید بنزین کنونی ایران را تامین می‌کند.

سرلشکر صفوی و اساتید و دانشجویان دوره دکترای دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در این سفر علمی سه روزه، از ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه، منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در بندر عباس، بندر شهید رجایی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس و جزایر منطقه و ظرفیت‌های اقتصادی و نظامی استان بازدید و با استاندار استان هرمزگان دیدار و گفت‌وگو کردند.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس