...

فیلم‌های صهیونیستی، در جشنواره قدر می‌بینند و حلقۀ هشت نفرۀ منتقدان جشنواره از فیلم گرگ‌نما تقدیر می‌کنند. فیلمی که به لحاظ کیفیت هنری در دستۀ فیلم‌های بی‌ارزشِ زامبی قرار می‌گیرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در سی‌وهفتمین دوره از جشنوارۀ جهانی فجر که از ۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پردیس چارسو برگزار شد، ۱۶۳ عنوان فیلم (داستانی، مستند، انیمیشن، کوتاه، کلاسیک‌های بازسازی‌شده و نمایش‌های بازار) از ۶۴ کشور جهان نمایش یافت. راقم موفق شد قریب ۴۰ عنوان از این فیلم‌ها را تماشا کند. چنانکه در حدود ۴۰ عنوان دیگر را نیز قبلاً دیده بود (در جشنواره ملی فجر یا کلاسیک‌ها). اما پنج عنوان از چهل فیلم، به ماجرای یهود و صهیونیسم ربط دارند. همچنین فیلم مصائب شیرین ۲/ علیرضا داودنژاد نیز در طراحی لباس شخصیت اصلی، به یهودیان انگلیسی تشبّه جسته است.

نام این پنج فیلم عبارتند از: گرگ‌نما، غروب، آنچه ما را نابود نمی‌کند، دروازده‌بان، من برگشتم.

مقدار ارتباط فیلم‌ها با موضوع یهود، متفاوت است. اما فیلم‌های گرگ‌نما و غروب، متمرکز در موضوع صهیونیسم و یهود هستند. و نکتۀ قابل تأمل اینکه فیلم گرگ‌نما از سوی حلقۀ منتقدان جشنواره، به عنوان فیلم برگزیدۀ سینمای سعادت انتخاب شده است. اولاً باید تأمل کرد که چرا این فیلم بی‌ارزش و زامبی‌مانند، به پانزده فیلم سینمای سعادت راه پیدا کرده و ثانیاً چطور حلقۀ منتقدان با درک زبان تمثیلی و پیام صهیونیستی فیلم، از آن تقدیر نموده‌اند.

مشکل از جایی آغاز می‌شود که این فیلم‌های صهیونیستی، در جشنواره قدر می‌بینند و حلقۀ هشت نفرۀ منتقدان جشنواره از فیلم گرگ‌نما تقدیر می‌کنند. فیلمی که به لحاظ کیفیت هنری در دستۀ فیلم‌های بی‌ارزشِ زامبی قرار می‌گیرد. در ادامه خواهیم گفت که این انتخاب، از سر اتفاق نبوده است و این حضرات آگاه به پیام فیلم بوده‌اند. اگر جلوی این توطئه‌ها گرفته نشود، ممکن است در سال‌های آینده این اتفاق در جوایز اصلی جشنواره رخ بنماید.

پیداست که دست اندر کاران جشنواره به هویت مستقل ما اعتقادی ندارند. وگرنه مانند آقای نادر طالب‌زاده در کنفرانس افق نو، به اندیشمندان مستقل غربی و فیلم‌های آنها بهاء می‌دادند. جشنواره جهانی می‌تواند مهملی برای نمایش فیلم‌های همسو با عقاید ما باشد، نه اینکه مداح بی‌جیره و مواجب مسیحیان تثلیث‌پرست و صهیونیسم جهانی شود.

اکنون به معرفی و مرور پنج فیلم مورد نظر می‌پردازیم.

گرگ‌نما / آدریان پانِک

Werewolf \ Adrian Panek (2018)

گرگ‌نما، دومین ساختۀ آدریان پانک، کارگردان لهستانی است که برای بخش مسابقۀ بین‌الملل جشنواره (سینما سعادت)، برگزیده شده است. پانک که در سال 1975 به دنیا آمده، رشته سینما را در مدرسۀ فیلم وایدا و دانشکدۀ کیشلوفسکی تحصیل کرده است. فیلم نخست او نیز به مسائل قومی یهود و یکی از منجیان دروغین این قوم می‌پردازد.

داستان گرگ‌نما، در تابستان ۱۹۴۵ در اردوگاه گراس روزن (Gross Rosen) آغاز می‌شود. آلمان‌ها به دلیل اتمام جنگ و برچیده شدن اردوگاه‌ها، زندانیان را می‌کشند. اما هشت نوجوان و کودک یهودی به نحوی خلاص شده، به یتیمخانه‌ای در دل جنگل انتقال می‌یابند. فقدان آب و غذا، تهدید کننده است. اما مسئلۀ اساسی‌تر، حملۀ سگ‌های آلمانی است که برای کشتن زندانیان تعلیم دیده‌اند. بعد از مخاطراتی که بخش اعظم فیلم را شامل می‌شود، سگ‌ها نهایتاً توسط بچه‌ها رام شده و به خدمت آنها در می‌آیند و همچون سگ پاسبان از آنها مراقبت می‌کنند.

یکی از دیالوگ‌های کلیدی فیلم، توسط یکی از بچه‌ها بیان می‌شود. او می‌گوید که آلمان‌ها به «گرگینه» (Werewolf) تبدیل شده‌اند. و ما در تصویر می‌بینیم که یکی از افسران آلمانی، در جنگل مرده و جسد او، مراحل تبدیل شدن به گرگینه را طی می‌کند. مطابق اسطوره‌ها و فولکلور مردم اروپا، برخی انسان‌ها در شب‌هایی که ماه کامل می‌شود، به گرگ تبدیل می‌شوند. فیلم، از این افسانه استفاده برده تا گرگ‌صفتیِ نازی‌ها را به طور تمثیلی نشان دهد.

در انتهای فیلم، سگ‌های وحشی به دست بچه‌های یهودی رام می‌شوند و در خدمت آنها درمی‌آیند. در حالیکه مدیر یتیم‌خانه توسط سگ‌ها نابود شده و سرباز روس هم از شرّ سگ‌ها در امان نیست. فیلم به زبان تمثیل، سلطۀ یهود بر آلمان‌ها را نشان می‌دهد. و این ماجرا مرا به یاد نورمن فینکلشتاین یهودی امریکایی می‌اندازد که در کتاب پرفروش «صنعت یهودی‌سوزی» (۲۰۰۰)، ماجرای هولوکاست را برای یهود همچون یک صنعتِ پولساز و نوعی اخاذی تلقی کرده است. فینکلشتاین، میزان غرامت دریافت شده از آلمان‌ها در ماجرای هولوکاست را تا سال ۲۰۰۰ میلادی، مبلغ ۶۰ میلیارد دلار تعیین کرده و گفته است که این تازه آغاز راه است و به زودی شاهد اخاذی‌های دیگری در این باره خواهیم بود. او تأکید دارد که این غرامت‌ها در جهت گسترش صهیونیسم و اهداف سیاسی این فرقه خرج می‌شود.

به این ترتیب، دیده می‌شود که زبان فیلم گرگ‌نما، تمثیلی است. اگر کسی این تمثیل را درنیابد، فیلم را در ژانر ترسناک ارزیابی خواهد کرد. هرچند که تفاوت چندانی هم ندارد. فیلم گرگ‌نما، واجد ارزش‌های هنری نیست و آن را می‌توان در ردۀ فیلم‌های زامبی دسته‌بندی کرد. زیرا حتی با درک تمثیل‌هایش، چیز قابل توجهی ندارد.

حلقۀ منقّدان جشنواره (شامل هشت منتقد سینمایی که دست اندر کار جشنواره هستند) ضمن تقدیر از فیلم گرگ‌نما، تمثیل به کار رفته در آن را ستوده‌، در بیانیه خود چنین آورده‌اند: «به دلیل روایت تمثیلی و سبک دیداری، که خشونت و بی‌رحمیِ تکرارشونده در تاریخ جهان را بازتاب می‌دهد، جایزۀ دوم حلقۀ منتقدان به فیلم گرگ‌نما ساختۀ آدریان پانِک از کشور لهستان اهدا می‌شود».

اعضای حلقۀ منقّدان جشنواره عبارتند از: مجید اسلامی، مهرزاد دانش، سعید عقیقی، کامیار محسنین، محسن آزرم، امیر پوریا، شادمهر راستین و هما توسلی. این تقدیرنامه، عصر چهارشنبه چهارم اردیبهشت در گذر اجتماعات پردیس چارسو به رایزن فرهنگی کشور لهستان اهدا شد.