کد خبر 953802
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
رصد سن و جنسیت مشتریان با دوربین‌های فروشگاهی!

به تازگی فناوری‌هایی برای فروشگاه‌ها عرضه شده که با دوربین‌های مختلف حرکات مشتری، مسیر نگاه، سن و جنسیت او را رصد می‌کنند تا آگهی‌های تبلیغاتی و کالاهایی هدفمند را نمایش دهند.

به گزارش مشرق، تا به حال اتفاق افتاده به فروشگاهی بروید و به یک قوطی نوشابه در یخچال چشم بدوزید؟ یا آنکه هوس بستنی کنید؟ حالا تمام این حرکات را یک دوربین رصد می‌کند.

بیشتر بخوانید

دقیق‌ترین ساعت مچی دنیا چگونه کار می‌کند؟ +عکس

البته هدف از نصب این دوربین‌ها جلوگیری از سرقت نیست. این ابزارهای هوشمند با هدف بررسی خریدهای شما در فروشگاه‌ها نصب می‌شوند. این فناوری جدید که اکنون برای خرده فروشان عرضه شده است و طبق آن دوربین‌ها سعی می‌کنند سن، جنسیت، یا حتی حالت ذهنی افراد را حدس بزنند.

با کمک این اطلاعات می‌توان آگهی‌هایی هدفمند در نمایشگرهای ویدئویی در فروشگاه‌ها ارائه کرد.

به هرحال ممکن است حتی مشتری متوجه نشود که دوربینی حرکات او را در فروشگاه رصد می‌کند. این دوربین‌ها لنزهای بسیار کوچکی دارند و همین امر نگرانی‌هایی را درباره حفظ حریم شخصی افراد به وجود آورده است.

از سوی دیگر در نمایشگاه تجاری National Retail Federation در نیویورک قفسه‌های فروشگاهی هوشمندی نمایش داده شد که خوشحالی یا ترس افرادی را رصد می‌کنند که جلوی آنها ایستاده‌اند. فروشگاه‌ها با استفاده از این اطلاعات می‌توانند واکنش خریداران به یک محصول را رصد کنند یا آگهی تبلیغاتی در نمایشگر عرضه کنند.

در این میان شرکت Cineplex Digital Media نمایشگرهای ویدئویی را رونمایی کرده که می‌توان با نصب آنها در فروشگاه‌ها یا ایستگاه‌های اتوبوس افراد عینکی یا مردانی که ریش دارند را شناسایی کرد و به این ترتیب تبلیغاتی برای فروش قاب عینک یا تیغ اصلاح صورت نمایش داد.

به هرحال دوربین‌های مذکور در چند فروشگاه نصب شده‌اند. مجموعه خرده فروشی kroger که ۲۸۰۰ شعبه دارد، هم اکنون مشغول آزمایش دوربین‌هایی است که درون علامت قیمت بالای قفسه‌های فروشگاهی نصب شده‌اند. این دوربین‌ها سن و جنسیت مشتری را شناسایی می‌کنند اما اطلاعات ناشناس باقی می‌ماند و ذخیره نمی‌شود.

اگر آزمایش‌های این طرح موفقیت آمیز باشد، شرکت استفاده از دوربین‌ها را گسترش می‌دهد.

از سوی دیگر شرکت Walgreens که بیش از ۸ هزار داروخانه دارد، در درهای یخچال‌های ۶ داروخانه، خود، دوربین و حسگرهایی نصب کرده است. این یخچال‌ها به جای درهای شیشه‌ای، دارای نمایشگرهای ویدئویی هستند که علاوه بر تبلیغات، محتوای یخچال‌ها را نیز نشان می‌دهند. بالای دسته در یخچال نیز دوربینی قرار دارد که سن مشتری را حدس می‌زند و با ردیابی حرکات چشم مسیر نگاه او را بررسی می‌کند. اما به گفته شرکت این قابلیت هم اکنون فعال نیست.

به نظر می‌رسد این فناوری برای کمک به خرده فروشی‌های فیزیکی به وجود آمده تا بتوانند با فروشگاه‌های آنلاین رقابت کنند. این درحالی است که فروشگاه‌های آنلاین به انبوهی از اطلاعات مشتریان دسترسی دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    1 0
    چطوره همون چیزی که میخوان بهمون با ترفندهای مختلف بفروشند رو همون اول فاکتور کنن پولشو بگیرن خلاص اینا باید ممنوع باشه پول بی اخلاق حق بشر رو لگدمال میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس