ظریف نمایه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر خود به نیویورک، در نشست «انجمن آسیا» تأکید کرد، اینستکس صرفا پیش‌نیازی برای اجرای وعده‌هایی است که اروپا مطرح کرده نه خود آن وعده‌ها.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به نیویورک سفر کرده است، امروز (چهارشنبه)، در نشست «انجمن آسیا» شرکت کرد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدا در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آمریکایی‌ها گفته‌اند که تحریم‌ها را ادامه می‌دهند تا ایران به صورت یک کشور عادی رفتار کند، تصریح کرد که این آمریکاست که با خروج از توافقات مختلف رفتار غیرعادی از خود نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

برگ دیگری از بدعهدی اروپایی‌ها / همراهی شرکای برجامی با تحریم جدید آمریکا علیه ایران

تعلل مجمع تشخیص مصلحت در رد FATF به مصلحت نیست

ایجاد سازوکار مشابه اینستکس در روابط ایران و ترکیه

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که این نخستین باری نیست که آمریکا از یک توافق بین‌المللی خارج شده است، آمریکا از پیمان INF و توافق آب و هوایی نیز خارج شد در صورتی که این پیمان‌ها و توافقات بین‌المللی به تصویب کنگره آمریکا نیز رسیده بود، پس اینکه گفته می‌شود، چون برجام به تصویب کنگره نرسیده بود، ترامپ توانست آن را نقض کرده و از آن خارج شود، صحبت درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه در حصول برجام کشورهای مختلف دارای منافع متخاصم در برابر هم قرار گرفته بودند، تاکید کرد که این بهترین توافقی بود که طرف‌ها می‌توانستند به آن دست پیدا کنند.

ظریف همچنین تأکید کرد، این نخستین باری است که چنین اتفاقی افتاده و یکی از اعضای دائم شورای امنیت، یک قطعنامه مصوب شورای امنیت را صراحتاً نقض کرده و از دیگر کشورهای جهان نیز می‌خواهد تا آن را نقض کنند و اولتیماتوم نیز تعیین می‌کند که اگر این کار را انجام ندهند، آنها را تنبیه خواهد کرد. در این مرحله این ایران نیست که باید تصمیم بگیرد، این دیگر اعضای جامعه بین‌المللی هستند که باید تصمیم‌گیری کنند که آیا می‌خواهند این اتفاق بیفتد و یا اینکه مایلند این روند را متوقف کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: «ما همه می‌دانیم که آمریکا یک قدرت اقتصادی بزرگ است، آمریکا یک بازار بزرگ دارد و هیچکس نمی‌خواهد که این بازار را از دست بدهد. اما دولت آمریکا باید بفهمد که اگر دیگران در حال تبعیت از آن هستند، به دلیل این است که هیچ گزینه دیگری ندارند. این سیاست چماق و اجبار است که آمریکا در پیش گرفته است. آیا قرار است این سیاست ادامه داشته باشد. آیا این روند باثبات خواهد بود. این سوالی است که تمام کسانی که به ایجاد ثبات بین‌المللی در درازمدت تمایل دارند، باید از خود بپرسند.»

ظریف در ادامه گفت، «ترامپ می‌گوید توافق بهتری می‌خواهد اما تا زمانی که نتواند آنچه را می‌خواهد دیکته کند، به آن نمی‌رسد. آنکه میز مذاکره را ترک کرد آمریکا بود، برایان هوک هم در آن مذاکرات بود و فکرش را نمی‌کرد که رئیس‌جمهورش از توافق هسته‌ای خارج شود اما اکنون تنها کارهای او را توجیه می‌کند.»

وزیر خارجه ایران همچنین اینستکس را صرفاً پیش‌نیازی برای اجرای وعده‌هایی خواند که اروپا مطرح کرده نه خود آن وعده‌ها.

وزیر خارجه ایران درباره مرتبط کردن اینستکس به تصویب FATF در ایران با اشاره به روندی که در حال حاضر در این خصوص در داخل کشور در جریان است، گفت: در داخل ایران این سؤال مطرح می شود که حال که ما از توافقی (برجام) در آن بودیم هیچ نفعی نبردیم چرا وارد توافقات جدیدی شویم؟

ظریف با بیان اینکه ما هیچ تعامل مالی پنهانی نداریم، اظهار داشت دلیل اینکه هنوز بهFATF نپیوسته‌ایم این موضوع نیست، بلکه این است که وقتی ما هیچ نفعی از توافقاتی که در آن بودیم نبردیم اصلاً چرا به توافقات جدید بپیوندیم.

وی اضافه کرد که این سوال برای خود من هم به عنوان حامی ملحق شدن به این توافقات، مطرح است. ما در جبهه مبارزه با تروریسم بوده‌ایم. ما دیروز با داعش جنگیده‌ایم. دولت عراق برای ۳۰۰ خانواده ایرانی که عزیزانشان در مبارزه با داعش در عراق کشته شده بودند، دعوتنامه ارسال کرده، آیا آمریکا حتی یک دعوتنامه دریافت کرده؟ فرقی نمی‌کند، آمریکا یا حتی متحدانش و دیگر کشورهای منطقه که مدعی مبارزه با داعش هستند… ما تنها کشوری هستیم که در کنار مردم عراق و سوریه به مبارزه با داعش پرداختیم. بنابراین هیچ مشکلی با کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نداریم.

وی در ادامه تصریح کرد که در تمام اجرای برجام، ۱۴ مورد از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مواضعی همسو با ایران نیز ندارد، تأیید کرده که ایران به این توافق بین‌المللی و همچنین تمام تعهدات بین‌المللی خود تحت پیمان عدم اشاعه هسته‌ای پایبند بوده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد: «ترامپ فکر می‌کند با سیاست فشار حداکثری می‌تواند ایران را به زانو درآورد اما اشتباه می‌کند. … ترامپ فکر می‌کند با فشار ما از شأن و منزلت خود می‌گذریم، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد... او فکر می‌کند قلدری ما را به مذاکره بازمی‌گرداند.»

وزیر خارجه کشورمان همچنین تأکید کرد، ما از گذشته تنگه هرمز و خلیج فارس را باز نگه داشته‌ایم و در آینده نیز چنین می‌کنیم اما آمریکایی‌ها باید بدانند که هنگام ورود به این تنگه باید با محافظان این تنگه صحبت کنند و این محافظان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هستند.

وی تصریح کرد، عبور و مرور آزاد از تنگه هرمز و جریان آزاد نفت در این منطقه جزء منافع ملی ما است و ما این مسئله را تضمین می‌کنیم تا زمانی که منافع ملی مان تأمین باشد. اما اگر قرار باشد ما نتوانیم از خلیج فارس استفاده کنیم و نتوانیم از منافع ملی خودمان استفاده کنیم، اصلاً چرا باید این موضوع را تضمین کنیم.

ظریف در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه آیا اگر کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن نفت ایران را خریداری نکنند، این موضوع عدم تأمین منافع ملی ایران در نظر گرفته می‌شود یا خیر، گفت: «من معتقدم که ما به فروش نفتمان ادامه خواهیم داد و خواهیم توانست خریداران نفتمان را پیدا کنیم و به استفاده از تنگه هرمز به عنوان یک مسیر امن ادامه خواهیم داد. این قصد و نیت ماست و همان چیزی است که ما معتقدیم اتفاق خواهد افتاد اما اگر آمریکا اقدامات احمقانه‌ای صورت دهد و تلاش کند تا ما را از انجام این کار منع کند، در این صورت، باید برای مواجهه با عواقب آن آماده شود».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که منظور از اقدامات احمقانه آمریکا دقیقاً چه اقدامی است، گفت: « گروه B (شامل بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان، بن زاید و بولتون) می‌خواهند شاهد این باشند که آمریکا دست به اقدام احمقانه‌ای بزند و این نخستین باری نیست که آمریکا اقدامات ماجراجویانه‌ای صورت داده است که توطئه و طرح‌ریزی آن را دیگران انجام داده‌اند…قصد ندارم وارد فرضیه‌سازی شوم، اما می‌خواهم صراحتاً بگویم که باز نگه داشتن خلیج فارس جزء منافع ملی ماست. ما می خواهیم شاهد این باشیم که تنگه هرمز همچنان باز باشد. ما این کار را قبلاً نیز انجام داده‌ایم و می خواهیم در آینده نیز آن را انجام دهیم، اما آمریکا باید به خوبی بداند، روزی که آنها وارد تنگه هرمز شوند، مجبور خواهند بود تا با کسانی صحبت کنند که مسئول حفظ امنیت تنگه هرمز هستند و این همان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است... قوانین بازی هیچ تغییری نکرده، قوانین برقراری تعامل هیچ تغییری نکرده است و ما نمی‌خواهیم شاهد درگیری و تقابل باشیم».

ظریف با اشاره به عدم دخالت ایران در امور داخلی ایالات متحده تصریح کرد که ایران در به قدرت رسیدن یک دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا سرمایه‌گذاری نکرده و دموکرات‌ها همان اندازه با ایران دشمنی دارند که جمهوری‌خواهان. وزیر خارجه ایران تاکید کرد که ایران منتظر پیروزی یک دموکرات در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا نیست.

وی در خصوص سیل اخیر نیز با اشاره به تلفات پایین آن گفت که وزیر خارجه آمریکا ایران را به سوءمدیریت متهم کرد! کدام سوءمدیریت! [اگر به دنبال سوءمدیریت می‌گردید] به طوفان کاترینا بنگرید.

محمدجواد ظریف همچنین گفت فکر می‌کند که دونالد ترامپ به دنبال توافق با ایران است اما راه اشتباهی را برای این امر انتخاب کرده است. «آن موقع که در اینجا سفیر بودم هم گفتم که ما نسبت به فشار آلرژی داریم. به ایران فشار وارد نکنید بلکه زبان احترام را امتحان کنید.»

وی تاکید کرد که آمریکا اجازه نداده است که حتی یک دلار به دست هلال احمر ایران در جریان سیل اخیر برسد، حتی از جانب ایرانیان مقیم آمریکا یا نقاط دیگر جهان.

وزیر خارجه ایران در پایان این جلسه گفت، «پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیراً در نشستی با ایرانیان مقیم آمریکا گفته بود که اگر روزی برای کودتا در ایران توطئه کند، به آنها حرفی نخواهد زد…او حتی احتمال توطئه برای کودتا در ایران را رد نکرد، و در پاسخ به ایرانیانی که از او پرسیدند، آیا برای کودتا در ایران برنامه‌ریزی می‌کند، گفت که اگر روزی برای این کار برنامه‌ریزی کند، هرگز به آنها چیزی نخواهد گفت. او این مطلب را در جلسه‌ای باز و علنی گفت.»

ظریف افزود: «حالا، شخصی باید برای این کودتا توطئه کند…قوه قضاییه و اطلاعات ایران معتقدند زندانیانی که به اتهام جاسوسی زندانی شده‌اند، مقصر هستند...علم پیدا کردن درباره صحت و یا عدم صحت این موضوع برای من غیرممکن است چرا که این در حوزه اختیارات من نیست. این کار من نیست. این به معنای فرار از مسئولیت نیست، بلکه این اصلاً جزء وظایف من نیست. من دغدغه کافی برای ممانعت از وقوع درگیری و جنگ را دارم... من تمام تلاش خودم را به کار می‌گیرم که مردم را از گرسنگی ای که آمریکا در تلاش است برای آنها بوجود آورد، نجات دهم».

وی ادامه داد: «اما من به عنوان وزیر خارجه می‌توانم در این مسائل ورود کنم، فرای از وظایف بشردوستانه که بارها در آن مشارکت داشته‌ام و خیلی‌ها از آن خبر دارند، زمانی که فرصتی برای تبادل وجود داشته باشد، چرا که ما قوه قضایی مستقلی داریم و این قوه صراحتاً گفته که این افراد مقصر هستند…شاید من با این نظر موافق نباشم، اما این در محدوده اختیارات من نیست، وظیفه من این است که تلاش کنم تا تدارک توافقی در این رابطه و تبادل (زندانیان) را ببینم. من قبلاً نیز این کار را انجام داده‌ام و به توافقاتی در این خصوص رسیده‌ایم...ما می‌دانیم که ایرانیانی به اتهام نقض تحریم‌ها در زندان‌های (آمریکا) هستند، در اروپا نیز ما زندانیانی داریم. در اروپا یک زندانی با مشکل قلبی داریم که منتظر است تا به زندان‌های آمریکا استرداد داده شود و اتهامش تلاش برای خرید قطعات یدکی هواپیما بوده است، نه هواپیمای جنگی بلکه قطعات یدکی هواپیمای غیرنظامی تا مردم ما بتوانند پرواز ایمنی داشته باشند، این اتهام اوست».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین به زندانی شدن یک ایرانی به جرم انجام ترجمه حین مذاکرات برای خرید تجهیزات ارتباطی برای مخابرات ایران طی سه سال گذشته و عدم توجه جامعه جهانی به اتفاقات مشابه این اشاره کرد و گفت: «ما وقتی که درباره نازنین زاغری و اتهامات علیه وی شنیدیم، متأسف شدیم و تلاش کردیم که کاری صورت دهیم، اما هیچکس حتی توجهی به زندانیان ما نمی‌کند، به طور مثال بانویی که در داخل زندان فرزند خود را به دنیا آورده و فرزندش خارج از زندان بزرگ می شود در حالی که مادرش در داخل زندان است».

ظریف در ادامه گفت: «بنابراین، آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علناً روی میز مذاکرات بگذارم. بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است، بسیار خب، بیایید هیچ بحثی در این باره نداشته باشیم و به تبادل زندانیان اقدام کنیم. من آمادگی دارم تا این کار را انجام دهم و اختیار انجام این کار را نیز دارم. ما شش ماه پیش به دولت آمریکا اطلاع دادیم که آمادگی این کار را داریم و هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. اگر آنها هر چیزی به جز این به شما بگویند، دروغ گفته‌اند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    7 5
    منتظران دولتی اینستکس! بنشینید تا بشود!!
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    7 4
    یعنی حاضرید دیگه چیو بدید بره دیگه چی
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    10 11
    ظریف در برنامه حالا خورشید گفت احمدی نژاد شبانه مرا در نیویورک برکنار کرد احمدی نژاد تورا خوب شناخت که برکنارت کرد 6 سال کشور را سرگرم برجام و اینتکس و .... کردند مردم را بدبخت کردند
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    11 0
    داره گرا میده باز به آمریکایی ها که در خلیج فارس هم کاریتون نداریم و تنگه هرمز رو هم هرگز نخواهیم بست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس