کد خبر 952941
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
سر ریز شدن سد شهید رجایی ساری پس از 7 سال

بارش‌های مناسب سال آبی جاری باعث شده تا میزان ذخیره آب سدهای کشور با رشد 63 درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از 39 میلیارد مترمکعب رسیده و 78 درصد از ظرفیت مخازن سدهای کشور نیز پر شود.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت نیرو، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۳۱۴ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با (۱۲۰ میلی متر) مدت مشابه سال گذشته ۱۶۱ درصد و در مقایسه با (۲۰۹ میلی متر) مدت متوسط بلندمدت ۵۰ درصد افزایش داشته است. روند افزایشی بارندگی‌ها موجب شده است تا کشور ما پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و حجم بارندگی تمامی استان‌های کشور از مدت میانگین ۵۰ سال اخیر کشور هم فراتر برود.

سدهای کشور نیز تحت تاثیر بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری وضعیت بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند به طوری که ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون به ۵۶.۶۴ میلیارد مترمکعب رسیده، که این رقم در مقایسه با ورودی ۱۴.۵۶ میلیارد مترمکعبی مدت مشابه سال گذشته ۲۸۹ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

در حال حاضر میزان ذخیره آب سدهای کشور با رشد ۶۳ درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از ۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده است و ۷۸ درصد از ظرفیت مخازن سدهای کشور نیز پر شده است. میزان خروجی از سدها نیز با افزایش ۱۷۰ درصدی به ۳۷.۵۵ میلیارد مترمکعب رسیده است که همین امر نوید سال زراعی بسیار مناسبی را می‌دهد.

بارش‌های مناسب سال آبی جاری باعث شده است تا از میان ۱۷۸ سد مهم کشور حدود ۷۷ سد بزرگ که ۵۴ درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای کشور را شامل می‌شوند بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده باشند.

هم اکنون ۹۲ درصد مخازن سدهای حوضه آبریز خلیج فارس، ۸۳ درصد مخازن سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۵۹ درصد مخازن سدهای حوضه دریای خزر، ۵۷ درصد مخازن سدهای حوضه آبریز مرکزی، ۵۵ درصد مخازن سدهای حوضه آبریز هامون و ۴۲ درصد مخازن سدهای حوضه آبریز سرخس نیز پر است.

سیلاب‌های فروردین‌ماه در کنار بارش‌های مناسب چندماه اخیر موجب شده است تا سدهای استان خوزستان نیز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار گیرند؛ به طوری که ورودی به سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود ۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده است. این رقم سال گذشته در چنین زمانی تنها ۶ میلیارد مترمکعب بوده است.

در حال حاضر ۹۵ درصد مخازن سدهای خوزستان پر است و آب موجود در مخازن سدهای استان با افزایش ۸۳ درصدی به بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس