کد خبر 952905
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
تحریم نفتی

یک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: همان‌گونه که آمریکا در ۴ نوامبرِ ادعایی خود به هدف صفر شدن صادرات نفت ایران نرسید، نه تنها در ۱۰ روز آینده، بلکه در ماهها و سالهای آینده نیز به این هدف خود نمی‌رسد.

به گزارش مشرق، تلاش آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران، همه را به یاد سناریوی ۴ نوامبر ۲۰۱۸ می‌اندازد، سناریویی که امریکا با استفاده از تمامی ابزارهای رسانه‌ای خود در تمام جهان این ادعا را پخش کرده بود که صادرات نفت ایران تا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ به صفر می رسد.

در آستانه این تاریخ (۲ نوامبر ۲۰۱۸) خبر از معافیت‌های خرید نفت ایران برای ۸ کشور منتشر شد و در واقع امریکا تلاش کرد، عدم موفقیت خود در به صفر رساندن صادرات نفت ایران را با اعمال معافیت به ۸ کشور خریدار عمده نفت ایران پوشانده و این‌گونه در جهان ظاهرسازی کند که اگر صادرات نفت ایران تا ۴ نوامبر (تاریخ اعلامی) به صفر نرسیده، این خواست امریکا بوده و قرار است به‌تدریج این صادرات به صفر برسد.

بیشتر بخوانید:

واکنش چین به احتمال تمدید نشدن تعلیق تحریم ایران

اقدامات ضدایرانی فرانسه؛ از توهین به ظریف تا لغو مراسم ایرانیان

امروز خبر جدیدی از سوی رویترز منتشر شد که در آن به نقل از یک مقام آگاه در امریکا عنوان شده بود "دولت آمریکا قرار است امروز اعلام کند در صورتی که تمام خریداران نفت ایران به زودی خرید نفت از ایران را متوقف نکنند تحت تحریم قرار خواهند گرفت."

در ادامه این گزارش، زمان ۲ می ۲۰۱۹ (۱۰ روز دیگر) برای توقف معافیت خرید نفت ایران برای ۸ کشور دارای این معافیت اعلام شده است.

در پیگیری از مجموعه وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در یافتن پاسخی برای این سوال که "اگر معافیت‌های نفتی ۸ کشور خریدار نفت از ایران، از سوی امریکا تمدید نشود، چه اتفاقی برای صادرات نفت ایران خواهد افتاد؟ "، یک مقام آگاه در مجموعه وزارت نفت گفت: "چه معافیت‌ها ادامه یابد و چه ادامه نیابد، صادرات نفت ایران در هیچ شرایطی صفر نخواهد شد؛ مگر آنکه مقامات ایران در شرایطی تصمیم به توقف صادرات نفت بگیرند که چنین شرایطی فعلاً مطرح نیست."

وی در پاسخ به اینکه "آیا اقدام عاجلی از سوی ایران برای رفع تأثیر توقف معافیت خرید نفت از کشورمان تا ۱۰ روز آینده صورت می‌گیرد؟ "، تصریح کرد: "نیاز به اقدام عاجلی نیست، ما از گذشته تمامی سناریوی های محتمل و شرایط پیش روی صادرات نفت کشورمان را رصد، بررسی و تحلیل کرده‌ایم و برای هر نوع شرایطی، اقدامات مورد نیاز در برنامه‌های از پیش تدوین شده، دیده شده است و اینطور نیست که ایران برای صادرات نفت خودش منتظر تصمیم یا عدم تصمیم امریکا باشد."

این مقام آگاه در وزارت نفت ادامه داد: "تلاش امریکا همواره ضربه زدن به ایران بوده و ما سالها تجربه را در خصوص بی اثرکردن تلاش‌های دشمنان برای ضربه زدن به کشورمان داریم؛ از این تجارب استفاده می کنیم و همان‌گونه که آمریکا در ۴ نوامبرِ ادعایی خود به هدف صفر شدن صادرات نفت ایران نرسید، نه تنها در ۱۰ روز آینده، بلکه در ماهها و سالهای آینده نیز به این هدف خود نمی‌رسد."

وی افزود: بازار جهانی نفت، به نفت ایران نیاز دارد و ما هم راهکارهای متنوع و متعددی برای فروش نفت کشورمان داریم.

به نظر می‌رسد امریکا بیش از آنکه به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران باشد (که البته قله رویاهای امریکا در این بخش است تا بتواند منابع ارزی حاصل از صادرات نفت ایران را به صفر برساند)، به دنبال استفاده از فضای ملتهبی است که با بیان اخبار غیررسمی در این زمینه توسط ابزارهای رسانه‌ای خود، آنرا ایجاد می کند و به دنبال این است با فشار روانی به مردم ایران از بابت انتشار چنین اخباری، به زعم خود فضای اجتماعی ایران را ملتهب کرده و خواستگاه اجتماعی برای کوتاه آمدن مسئولان کشور در برابر زیاده خواهی های امریکا ایجاد کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • آرش IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    42 11
    چرا از نفتکشهای عبوری از تنگه هرمز عوارض تردد نمی‌گیرند ؟
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      15 18
      باید از سعودی ها و امریکا ترسید.
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      29 49
      هنوز بعد از 40 سال نفهمیدین که نمیشه با امریکا درافتاد؟ بهترین کار آشتی با امریکاست.
    • sadeg IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      0 0
      تفکر امریکا همه یا هیچ است.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    72 5
    امریکا فهمیده هیچ اقدامی نمی کنید هی داره بیشتر فشارتون میده !
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      30 16
      مثلا چه غلطی میتونن بکنن مقابل فشار آمریکا؟ :))))))
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      16 10
      مثلا چکار می تونن بکنن؟
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    27 6
    حماقت است اگر فكر مي كنيد كه صادركنندگان نفت نمي توانند جاي نفت ايران را پر كنند فقط نهايتا" يك سال وقت لازمه كه شش ماه آن گذشته.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    28 6
    قبول کنید که هیچ غلطی نمی‌تونید کنید، کدخدا رو حَکَم قرار دادید، خدا هم به همون کدخدا واگذارتون کرد، مطمئن هستم شکست خواهید خورد...
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    21 12
    خدا از ترامپ بزرگتراست .
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      0 0
      خوب ؟
  • US ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    18 15
    کار شما دیگه تمومهههههه
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      7 7
      تو یه ابله وطن فروشی . بعضی از شکر خوردنا به هیکل و قد و وارت نمیاد عوضی
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    35 2
    لطفا به اون شخصی که توی وزارت نفت این مزخرفات رو گفته بهش بفرمایید در مقابل این همه هجمه ی کشورها شما چه سناریویی انجام دادید که الان بخواهید برا نفت انجام بدید.بسه این قدر لاف زدن
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    5 4
    تمام پالایشگاه ها و چاه های نفت منطقه رو بزنید . ناوهای آمریکا و پایگاه هاشون رو هم بزنید . راه همینه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس